Veckans Affärer Podcasts

  • Så får ni mer trafik till er hemsida!

    Det och mycket mer snackar Erik Modig om med growth och SEO gurun Jorge Castro, VD på Growth Marketing Sweden. Här får ni ett fullmatat avsnitt med de smartaste sätten att öka er trafik och sno den från era konkurrenter. Jorge svarar på varför bolag oftast misslyckas med att optimera sin hemsida och vad som är avgörande för er framgång. Missa inte konkreta tips och tricks för fler affärer.

    Om gästen

    Jorge Castro har jobbat som marknadschef för ABS Wheels och lyckades driva försäljningen avsevärt genom att jobba med growth marketing. Idag är han grundare av Growth Marketing Sweden AB och utsedd till år 2021 digitala marknadsstjärna av E-Star Awards.

    Satt som jury på svenska SEO priset 2020 Var med bland Sveriges 101 supertalanger inom marknadsföring enligt Veckans Affärer Vinnare av årets digitala marknadsförare 2021

    Jorge jobbar idag med bolag i miljardklassen, konsultar banker och e-handelsbolag.

    Här finner ni mer information om Growth Marketing Sweden: https://growthmarketing.se/

    Här den utlovade ordlistan med alla svåra ord som finns med i podden

    Technical SEO

    Is all about improving the technical aspects of a website in order to increase the ranking of its pages in the search engines. Making a website faster, easier to crawl, and more understandable for search engines are the pillars of technical SEO.


    What Are SERPs?

    Search Engine Results Pages (also known as “SERPs” or “SERP”) are Google’s response to a user’s search query. SERPs tend to include organic search results, paid Google Ads results, Featured Snippets, Knowledge Graphs and video results.

    You type (or say) something to Google. And the SERP is what you get back.

    Cannonical

    Jorge beskriver canonical förenklat: En kanonisk “canonical” är en kodsnutt för att ange källadressen av en sida. Google gillar inte om det finns många liknande sidor som har olika urler men som i stort sett visar samma sak. Det finns två huvudsyften och det är att göra det tydligare för Google vilken sida som gäller för det specifika sökordet samt för att underlätta hanteringen av dubbletter. Canonicals går att koda dit “hårdkodat” men finns också så klart inbyggt på alla kända CMSer idag. Varför jobba med det? I SEO används kanoniska taggar för att låta Google veta vilken version av sidan du vill ska visas i sökresultaten, för att konsolidera länkkapitalet från dubblettsidorna samt för att förbättra genomsökning och indexering av din webbplats.

    Exempel på hur ett problem skulle kunna se ut:

    https://example.com/klanningar/grona-klaningar-ar-fina/ (dubblett)

    https://example.com/grona-prylar/grona-klaningar/ (dubblett)

    https://example.com/grona-klanningar/ (den korrekta sidan)

    Mer info här https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls

    When a site has duplicate content, Google chooses the canonical URL. Learn more about canonical URLs and how to consolidate duplicate URLs. (94 kB)

    https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls


    "Crawler"

    (Sometimes also called a "robot" or "spider") Is a generic term for any program that is used to automatically discover and scan websites by following links from one webpage to another. Google's main crawler is called Googlebot.

    Du can crawla din egen sida med olika program för att se hur din site är uppbyggd och om det finns länkar som inte fungerar.

    What is keyword cannibalization?

    Keyword cannibalization is when multiple pages on a website target the same or similar keywords and compete against each other to hurt the site’s organic performance.

    For example, let’s say we have two pages about technical SEO. If we could get more organic traffic overall by combining the two pages into one, that’s a cannibalization issue. The existence of those two pages is eating away at our organic performance.

    What are long-tail keywords?

    Long-tail keywords are more specific and less common than other keywords. They focus more on a niche. The term long-tail keyword comes from the book The Long Tail by Chris Anderson. In this book, Chris Anderson shows that there’s a market for virtually any product. And although this market is really, really small in some cases, the vastness of the internet makes your niche product or blog post profitable nonetheless.
    Exempel: en sökning på “färg som passar på betong utomhus”

    What is a short-tail keyword?
    A short-tail keyword, also known as a 'head term', is a general search term that typically contains 1-3 words and covers a broad topic. Short-tail keywords generally have higher search volume than long-tail keywords which means that they attract more website visitors.

    Semantisk sökning

    Btecknar sökning med mening, som skiljer sig från lexikalisk sökning där sökmotorn letar efter bokstavliga matchningar av sökorden eller varianter av dem, utan att förstå den övergripande innebörden av frågan. Wikipedia (engelska)

    Ahrefs

    Is an SEO software suite that contains tools for link building, keyword research, competitor analysis, rank tracking and site audits. Most of the features inside Ahrefs are designed for marketing professionals. In short: Ahrefs is an SEO tool designed to help people get higher Google rankings.

    Semrush

    Är ett SEO verktyg för marknadsförare och SEO-specialister som kan göra följande:

    Access over 22 billion keywords for 130 countries

    Run in-depth website audit based on 130+ checks

    Get recommendations to improve your content to increase search rankings

    Track and analyze competitor websites and marketing strategies

    Create and track your PPC campaigns

    Draft, schedule and post content on social

    Create and schedule white-labeled or branded reports

    Domain Ranking
    Google rankar inte webbsiter, bara webbsidor. Program som Ahrefs och Semrush kan analysera dina hemsidor och ranka hur de förhåller dig till konkurrenters sidor, och hur många länkar (backlinks) som länkar till din hemsida. Bra backlinks från välrenommerade sidor höjer din rating.

    Vad är en bounce
    Det blir en bounce när en session enbart innehåller en interaktionsträff (ex, sidvisning) som skickas in till Google analytics. Med mer begripliga ord blir det en bounce när en besökare kommer in till en sajt och sedan lämnar den, utan att ha gjort någonting mer.

    Search intent (or user intent, audience intent)

    Is the term used to describe the purpose of an online search. It's the reason why someone conducts a specific search. After all, everyone who does an online search is hoping to find something.


    Boostcontent.com
    Unika artiklar och content skapade för ditt företag för att driva försäljning. Hemsida där man kan beställa content.

  • Anna Kälvemark är VD och grundare av Complyit, ett företag som flerfaldigt fått utmärkelser som Gasell av Dagens Industri och Superföretag av Veckans Affärer. Hon är en kvick person som kan göra det omöjliga möjligt och ser det positiva i varje situation, vilket hon även visar i sitt företagande.

    Anna är en tjej från Sandviken/Örebro, och bor numera i Sundbyberg. Hon är tvåbarnsmamman som försöker vara nära sina barn, både fysiskt och psykiskt, genom att prata, lyssna, coacha, busa och krama. Barnen ska kunna prata med henne om allt. På fritiden är Anna ständigt i rörelse, och lyckas hon slå sig till ro så blir det kanske framför Star Wars (vinnare av RIX Star Wars tävling på Radio) eller ett tavelstaffli för att göra en målning.  Hon gillar att gå på djupet och kan nörda ner sig i såväl värdefullt som värdelöst vetande.

    Idag snackar vi om balans och egentid som entreprenör. Att starta företag när livet inte är på topp och man har blivit ensamstående. Vi diskuterar även om hur rekrytering av konsulter inom Life Science ser ut och att sätta upp mål samt nå dem. Men Anna berättar även om hennes motto “att ha kul betyder inte att man är oseriös”.

    Vem vill du höra i podden? Skicka ditt tips till oss:

    https://entreprenorsmamsen.se/podd-podcast-entreprenor/

  • I veckans avsnitt träffar Pernilla och Frida Jorge Castro, årets marknadsförare 2021, en av Sveriges 101 Supertalanger i Veckans affärer samt grundare och CEO på byrån Growth Marketing Sweden AB. Jorge lyckades som CMO driva ABS Wheels Swedens web från 400 besökare till 250 000 besökare i månaden helt organiskt. I detta avsnittet får du veta hur och tips på vad du borde fokusera på för att maxa er trafik till webben. Förutom det snackas det growth marketing, att bygga marknadsteam och mycket mer. Trevlig lyssning!

  • Varmt välkommen till podden "Styrelsesnack med Malin & Petra". Podden som handlar om styrelsearbete och bolagsstyrning. Vi som kör podden är Malin Persson och Petra Palmgren Lindwall.

    I detta avsnitt så gästas vi av Lena Apler. Lena känner dom allra flesta till som grundaren till Collector AB och Collector Bank. Lena har en lång bakgrund inom bank och finans innan starten av Collector. Hon har flera fina utmärkelser som Näringslivets mäktigaste kvinnliga entreprenör av Veckans Affärer och även femte viktigaste affärskvinna i norra Europa av Nordic Business Forum.

    I samtalet med Lena berättar hon om sina viktiga insikter kring ägande och hur man som ägare behöver ta ett steg tillbaka. Hur Lena tänker kring bolagsstyrning när hon gör sina egna privata investeringar i tillväxtbolag. Ni får också reda på vilken styrelse Lena är mest nyfiken på.

    Trevlig lyssnande önskar Malin och Petra.

  • Stina Ehrensvärd, vd och grundare av IT-säkerhetsbolaget Yubico gästar podden och delar med sig av sin framgångssaga. Hur gör man för att skydda företaget från dataintrång? Och hur är det att leda ett av Sveriges mest framgångsrika företag? Det ska vi bland annat ta reda på i veckans avsnitt.

    Yubico som grundades 2007 har skapat säkerhetsnyckeln YubiKey, en nyckel som stoppar ID-stöld på nätet för storbolag och miljontals individer över hela världen. Stina är uppväxt i Lund och sedan många år bosatt i Silicon Valley.

    Framgångarna med bolaget har bland annat lett till priser som EY Entrepreneur Of The Year (2018), Näringslivets mäktigaste kvinna enligt Veckans Affärer och KTH:s stora pris år 2016. Nu gästar hon #företagarpodden för att dela med sig av sina erfarenheter till dig som lyssnar.

    Yubico har varit med och arbetat med IT-säkerheten kring amerikanska valet. Vad är hoten mot demokratiska processer. Och hur kan vi skydda oss? Stina ger sina bästa tips.

    Hur är det att bo och arbeta i mytomspunna Silicon Valley? Här får du en unik inblick. Lyssna nu!

  • Hur bygger man ett framgångsrikt och skalbart företag och vad krävs för att riskkapital ska nå utanför storstäderna? Det tar vi reda på i veckans avsnitt tillsammans med en av landets mäktigaste techinvesterare.

    Günther får besök i studion av investeraren och entreprenören Sara Wimmercranz. Hon har bland annat grundat Footway som idag är Nordens största digitala skohandlare. Nu driver hon riskkapitalbolaget Backing Minds som investerar i techbolag som den traditionella riskkapitalbranschen missar. Hon har blivit utsedd till en av Sveriges mäktigaste techinvesterare av Dagens Industri och en av Näringslivets Mäktigaste Kvinnor av Veckans Affärer.

    Hur ska man tänka för att få investerarna på kroken? Och hur sticker ditt bolag ut i konkurrensen? I podden får du mängder av bra tips.

    Günther och Sara diskuterar även vilka branscher som är mest sannolika att utmanas de kommande åren och ger bort några av sina bästa affärsidéer. Lyssna nu!

  • Att vara konsult eller frilansande giggare kan vara påfrestande. Hållbarhet och kärlek är lösningen när årets mäktigaste kvinnliga entreprenör Pernilla Ramslöv från Nox Consulting får bestämma.

    Pernilla Ramslöv fick tidigare i år utmärkelsen näringslivets mäktigaste kvinnliga entreprenör av Veckans Affärer. Hon är grundare av och vd för konsultnätverket Nox Consulting Pernilla Ramslöv grundade Nox 2010 och i dagsläget Man är för egenföretagare det en traditionell konsultorganisation är med allt de värde de kan bidra med med kollegor och kompetensförsörjning och stöd. Men samtidigt ingen leveransproblematik eftersom de har ett stort o starkt nätverk.

    Nox har 11 anställda och sysselsätter 200 konsulter men har ett nätverk på 1600 egenföretagare och en ännu större leveranskapacitet på 5000 personer.

    Det Pernilla och hennes kollegor såg var att fler blev egenföretagare. Med Nox ville de skapa ett nätverk där människor kunde fortsätta ha egenföretagarens friheter och samtidigt fick ett sammanhang, kollegor och stöd med sånt som försäljning, marknadsföring och vidareutbildning. Hon kallar det för Stockholms starkaste IT-community.

    För att få verksamheten hållbar bygger Nox på tre perspektiv: en hållbar affär, en hållbar konsult och en hållbar värld.

    En hållbar affär Man behöver ha en tjänst eller produkt som någon vill köpa. Det låter kanske självklart men många missar att tänka igenom det här steget tillräckligt, säger Pernilla.

    Hållbara medarbetare Medarbetares hållbarhet är helt avgörande. När de håller över tid och kan vara sina bästa yrkesjag levererar de också det bästa för sina kunder. Pernilla tror på att låta var och en bygga på sina styrkor. Det handlar också om att stötta dem i att våga utvecklas och om hälsa och balans.

    En hållbar värld De flesta vill känna att de bidrar till ett högre syfte. Pernilla pratar om Greta Thunberg-generationen: meningsfullhet i jobbet blir allt viktigare framför allt bland yngre och många väljer bort branscher som spelbranschen. Här bidrar Nox på flera sätt, från att löpande bidra till att bygga en by i Afrika tillsammans med organisationen Hand in Hand till att de har skrivit boken "Fixa gigget: 100 tips som får dig att lyckas inom gigekonomin".

    Nox vill ta sin del av ansvaret för att skapa förutsättning för återhämtning och för att konsulter ska kunna hålla över tid. Enligt Pernilla blir även kunderna, de som köper avtalen, mer medvetna eftersom insikterna ökar i samhället i stort. På Nox kan de till exempel ta en styrande roll i hur man bemannar på uppdrag och se till att skapa avtal som är på 40 timmar i veckan för att undvika ständig övertid. Ibland kan det vara svårt som ensam konsult att säga stopp och då kan organisationen bakom vara ett stöd.

    Automatiserade rutiner gör tid för riktiga möten De strävar efter att automatisera så mycket rutinärenden som möjligt så att de kan lägga mer tid på fysiska möten som frukostar, after work och kompetensutveckling. Nox egna anställda medarbetare jobbar också ofta ute hos kunder för att vara nära sina konsulter fysiskt.

    Fri arbetstid och semester Pernilla berättar att för de 11 anställda medarbetarna finns förstås allt "det vanliga" inom hälsa och friskvård och de jobbar också mycket med sina värderingar. Dessutom sticker de ut med helt fri arbetstid och fri semester. Den här friheten är viktig för att må bra. Eftersom man är ganska få märker man om någon jobbar för mycket, man pratar om det! Som ledare är det viktigt att man sätter tonen för att lead by example - går hem, tar ledigt. Då blir det accepterat och då sprider det sig.

    Konsultköp handlar fortfarande om timmar De flesta som köper konsulttid i nätverket vill fortfarande köpa i termer av timmar och ha konsulten på plats, så där har inte tidrapporteringen försvunnit ännu. Men vi börjar se på arbete på ett nytt sätt i samhället, tycker Pernilla. Hon skulle själv gärna sälja mer uppdrag utifrån resultat istället för timmar och med frihet för konsulten att jobba där hon eller han presterar som bäst - antingen det är på ett kontor eller på en skärgårdsö.

    Kultur genom kommunikation Nox har en stark kultur. Hur skapar man det när en stor del av medarbetarstyrkan finns geografiskt utspridda? Det handlar mycket om hur man kommunicerar, säger Pernilla, och förstås vad man gör. Att man lever den kultur man påstår att man har. Att människor känner sig sedda och att den genuina omtanken märks, både för konsulten och deras kund.

    "Det växer bra i bajs" Hon har ett tydligt exempel på hur man skapar kultur med hur man kommunicerar. När det uppstår problem och konflikter brukar de säga att "det växer bra i bajs".

    Vad de menar är att ett misstag eller en konflikt som hanteras rätt kan vändas till något riktigt bra. Som när man gödslar i jordbruket helt enkelt. För ibland blir det inte som man tänkt sig, men om man ser misstagen som erfarenheter bygger man tillsammans sätt att bli bättre. Vi lär oss tillsammans och det för oss framåt.

    För Pernilla själv är det viktigt med sömn, träning och att ge kärlek till teamet varje dag, "för det ger energi". Med ledarskapet vill hon att medarbetarna förstärker varandra och hjälper varandra bli sina bästa jag med positiv feedback - hela dagarna.

    Vår samarbetspartner Twitch Health vill lyfta att många har för låg kondition och det är de som rör sig minst som har mest att vinna på öka sin fysiska aktivitet. För att stötta på arbetsplatsen är det viktigt att undvika slumpmässiga insatser utan tänka strategiskt och göra det väldigt enkelt. I ett blogginlägg på sin hemsida beskriver de framgångsfaktorer och goda exempel på hur man kan stötta och underlätta för sina medarbetare i att öka sin fysiska aktivitet.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Philip Jonzon Jarl är den tidigare finanschefen för H&M i Bangladesh som vid 27 års ålder blev utsedd till en av Veckans Affärer super talanger. Trots drömkarriären kände Philip att han saknade känslan av meningsfullhet och började en resa mot att hitta sig själv och hur han kunde leva enligt sina värderingar. Det här är ett avsnitt om nya sätt att leva, om att hitta sin väg och om vad som för oss människor samman. Men det är också ett avsnitt om dopamin kickar, dejtingvärlden år 2019, hur man kartlägger sina värderingar och om nya sätt att leva.

    Nämns i avsnittet:

    Self Leaders Paradox of Choice - känd teori som kan summeras med att ju fler val du får desto svårare är det att ta ett beslut överhuvudtaget Slow dating - ny dejting trend Värderingsträd - en värderingsövning K9 Co Living - ett kollektiv i centrala Stockholm Insight Timer - meditations app Sara Blondin - meditations guide Relate-appen - relationsplattform

    Jag som driver Så Kan Det Gå heter Elin Ribjer och podden presenteras i samarbete med relationsappen Relate.

    Hitta likasinnade och kartlägg dina värderingar via deras app:

    Android: bit.ly/relatepod-android

    Apple: bit.ly/relatepod-iOS

    Gillar du vad den här podden handlar om? Ge den då gärna det betyg du tycker att den förtjänar och lämna ett omdöme som summerar dina tankar.

    Följ då med i jakten på bättre relationer via www.instagram.com/sakandetgapodden

  • STATSVETARE, 27 år. Född i Somalia, uppvuxen i Åtvidaberg och Linköping, bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    Mitt Sommarprat kommer handla om drömmar och hur jag alltid sätter upp en bild på FN-skrapan för att påminna mig själv om vart jag vill. Men även om det som i stunder tvingat mig att ta ner bilden och hur skrivandet hittills räddat mig.

    Om Suad Ali

    Har arbetat med migrationsfrågor de senaste sex åren. Började sin bana i den ideella sektorn och tog sedan steget över till myndighetsarbete och jobbar idag som expert på Migrationsverket. Föreläser om ungt ledarskap och är krönikör i tidningen Chef.

    Fick under studierna i statsvetenskap ensam representera Sverige på världens största forum för unga ledare; One Young World.

    Med på affärstidningen Forbes lista ”30 under 30” för unga talanger i Europa. Vinnare i kategorin Årets opinionsbildare när Veckans Affärer utsåg Sveriges Unga Supertalanger 2016.

    Har siktet inställt på FN:s högkvarter.

    Producent: Amanda Glans

  • KONCERNCHEF OCH VD SWEDBANK. Birgitte Bonnesens Sommar handlar om hennes rötter, om värderingar, om att ta vara på chanser och om att hantera motstånd.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    Birgitte Bonnesen berättar om hur det gick till då hon blev vd för Swedbank ’efter en turbulent tid i medierna som följd av att ett par medlemmar i koncernledningen hade engagerat sig i fastighetsaffärer utanför sitt jobb i banken’.

    ’Alla har en relation till en bank,’ deklarerar Birgitte Bonnesen, som också talar om kriser där banksystemen hotats och om synen på bankernas vinster.

    Hon flyttade från hemlandet Danmark till Sverige för 30 år sedan och reflekterar över skillnaden i våra kulturer och berättar även om sin tid som ensamstående mor som inte beviljades lån i banken för ett husköp.

    Om Birgitte Bonnesen

    Koncernchef och vd i Swedbank som ansvarar för fyra miljoner svenskars sparande. Har arbetat i banken i halva sitt liv och var tidigare chef både för den svenska och baltiska verksamheten. Utsågs till Sveriges mäktigaste finanskvinna 2017 av tidningen Veckans Affärer och valdes nyligen till ordförande i Svenska Bankföreningen.

    Hade bara besökt Sverige två gånger innan flytten hit 1987. Innan dess hann hon bo i Bryssel, London och Paris.

    Älskar musik av Sergej Rachmaninov.

    Producent: Brita-Lena Ekström

  • I veckans avsnitt av PåJobbet gästas Johan och Kristina av Suad Ali! Vi kommer att få höra om Suads resa som började i Linköping! Suad Ali blev av Veckans Affärer … Continue reading

    The post Avsnitt 39 – Suad Ali – En ledare med mod att förändra appeared first on Påjobbet.