Growth marketing Podcasts

  • Så får ni mer trafik till er hemsida!

    Det och mycket mer snackar Erik Modig om med growth och SEO gurun Jorge Castro, VD på Growth Marketing Sweden. Här får ni ett fullmatat avsnitt med de smartaste sätten att öka er trafik och sno den från era konkurrenter. Jorge svarar på varför bolag oftast misslyckas med att optimera sin hemsida och vad som är avgörande för er framgång. Missa inte konkreta tips och tricks för fler affärer.

    Om gästen

    Jorge Castro har jobbat som marknadschef för ABS Wheels och lyckades driva försäljningen avsevärt genom att jobba med growth marketing. Idag är han grundare av Growth Marketing Sweden AB och utsedd till år 2021 digitala marknadsstjärna av E-Star Awards.

    Satt som jury på svenska SEO priset 2020 Var med bland Sveriges 101 supertalanger inom marknadsföring enligt Veckans Affärer Vinnare av årets digitala marknadsförare 2021

    Jorge jobbar idag med bolag i miljardklassen, konsultar banker och e-handelsbolag.

    Här finner ni mer information om Growth Marketing Sweden: https://growthmarketing.se/

    Här den utlovade ordlistan med alla svåra ord som finns med i podden

    Technical SEO

    Is all about improving the technical aspects of a website in order to increase the ranking of its pages in the search engines. Making a website faster, easier to crawl, and more understandable for search engines are the pillars of technical SEO.


    What Are SERPs?

    Search Engine Results Pages (also known as “SERPs” or “SERP”) are Google’s response to a user’s search query. SERPs tend to include organic search results, paid Google Ads results, Featured Snippets, Knowledge Graphs and video results.

    You type (or say) something to Google. And the SERP is what you get back.

    Cannonical

    Jorge beskriver canonical förenklat: En kanonisk “canonical” är en kodsnutt för att ange källadressen av en sida. Google gillar inte om det finns många liknande sidor som har olika urler men som i stort sett visar samma sak. Det finns två huvudsyften och det är att göra det tydligare för Google vilken sida som gäller för det specifika sökordet samt för att underlätta hanteringen av dubbletter. Canonicals går att koda dit “hårdkodat” men finns också så klart inbyggt på alla kända CMSer idag. Varför jobba med det? I SEO används kanoniska taggar för att låta Google veta vilken version av sidan du vill ska visas i sökresultaten, för att konsolidera länkkapitalet från dubblettsidorna samt för att förbättra genomsökning och indexering av din webbplats.

    Exempel på hur ett problem skulle kunna se ut:

    https://example.com/klanningar/grona-klaningar-ar-fina/ (dubblett)

    https://example.com/grona-prylar/grona-klaningar/ (dubblett)

    https://example.com/grona-klanningar/ (den korrekta sidan)

    Mer info här https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls

    When a site has duplicate content, Google chooses the canonical URL. Learn more about canonical URLs and how to consolidate duplicate URLs. (94 kB)

    https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls


    "Crawler"

    (Sometimes also called a "robot" or "spider") Is a generic term for any program that is used to automatically discover and scan websites by following links from one webpage to another. Google's main crawler is called Googlebot.

    Du can crawla din egen sida med olika program för att se hur din site är uppbyggd och om det finns länkar som inte fungerar.

    What is keyword cannibalization?

    Keyword cannibalization is when multiple pages on a website target the same or similar keywords and compete against each other to hurt the site’s organic performance.

    For example, let’s say we have two pages about technical SEO. If we could get more organic traffic overall by combining the two pages into one, that’s a cannibalization issue. The existence of those two pages is eating away at our organic performance.

    What are long-tail keywords?

    Long-tail keywords are more specific and less common than other keywords. They focus more on a niche. The term long-tail keyword comes from the book The Long Tail by Chris Anderson. In this book, Chris Anderson shows that there’s a market for virtually any product. And although this market is really, really small in some cases, the vastness of the internet makes your niche product or blog post profitable nonetheless.
    Exempel: en sökning på “färg som passar på betong utomhus”

    What is a short-tail keyword?
    A short-tail keyword, also known as a 'head term', is a general search term that typically contains 1-3 words and covers a broad topic. Short-tail keywords generally have higher search volume than long-tail keywords which means that they attract more website visitors.

    Semantisk sökning

    Btecknar sökning med mening, som skiljer sig från lexikalisk sökning där sökmotorn letar efter bokstavliga matchningar av sökorden eller varianter av dem, utan att förstå den övergripande innebörden av frågan. Wikipedia (engelska)

    Ahrefs

    Is an SEO software suite that contains tools for link building, keyword research, competitor analysis, rank tracking and site audits. Most of the features inside Ahrefs are designed for marketing professionals. In short: Ahrefs is an SEO tool designed to help people get higher Google rankings.

    Semrush

    Är ett SEO verktyg för marknadsförare och SEO-specialister som kan göra följande:

    Access over 22 billion keywords for 130 countries

    Run in-depth website audit based on 130+ checks

    Get recommendations to improve your content to increase search rankings

    Track and analyze competitor websites and marketing strategies

    Create and track your PPC campaigns

    Draft, schedule and post content on social

    Create and schedule white-labeled or branded reports

    Domain Ranking
    Google rankar inte webbsiter, bara webbsidor. Program som Ahrefs och Semrush kan analysera dina hemsidor och ranka hur de förhåller dig till konkurrenters sidor, och hur många länkar (backlinks) som länkar till din hemsida. Bra backlinks från välrenommerade sidor höjer din rating.

    Vad är en bounce
    Det blir en bounce när en session enbart innehåller en interaktionsträff (ex, sidvisning) som skickas in till Google analytics. Med mer begripliga ord blir det en bounce när en besökare kommer in till en sajt och sedan lämnar den, utan att ha gjort någonting mer.

    Search intent (or user intent, audience intent)

    Is the term used to describe the purpose of an online search. It's the reason why someone conducts a specific search. After all, everyone who does an online search is hoping to find something.


    Boostcontent.com
    Unika artiklar och content skapade för ditt företag för att driva försäljning. Hemsida där man kan beställa content.

  • Sluta förlora kunder! Det är relativt få som gör rätt när det kommer till digital marknadsföring och SEO-optimering. Hur svårt kan det vara tänker kanske många av er... Det är väl bara att köpa några ord på Google och sedan kommer trafiken och därmed också konverteringarna och avsluten. Så enkelt KAN det vara, MEN hur vet du att du har gjort rätt? Hur ska du som företagare rankas högst upp bland sökträffarna på Google? Gör du rätt så finns det otroligt mycket att vinna, både i trafik och konverteringar men om du gör fel förlorar du trafik för varje dag som går och slänger pengar i sjön.

    Gör om gör rätt, eller kanske slipp göra fel från början – I det här avsnittet av Retailpodden delar vi med oss av SEO-guldets ABC. För att bryta ner det och göra det enkelt att förstå har vi bjudit in ett orakel inom SEO; grundaren av företaget Growth Marketing, Jorge Castro som 2021 korades till årets marknadsförare av E-star awards... Dyk ner i SEO:ns förtrollade värld tillsammans med oss.

  • I det här avsnittet intervjuas experten Jorge Castro från Growth Marketing av Fedja Porobic. Samtalet handlar om teknisk SEO blandat med vanliga fel som e-handlare kan ha. 

  • I det här avsnittet intervjuas experten Jorge Castro från Growth Marketing av Fedja Porobic. Samtalet handlar om teknisk SEO blandat med vanliga fel som e-handlare kan ha. 

  • Länkbygge är en viktig del av growht hacking - att få bra domäner med hög auktoritet att länka mot din nätbutik. Men glöm de gamla utnötta råden om att skapa bra innehåll så kommer länkarna. Det funkar inte.

    Det krävs analys, bra verktyg, smarta strategier och manuellt arbete för att få till bra länkar mot en sajt som behöver ökad synlighet i Google.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jorge Castro, growht hacker på sin egen digitala byrå Growth Marketing. Han var tidigare marknadschef på ABS Wheels och vann förra året utmärkelsen Årets digitala marknadsförare.

    Tipset att skriva bra innehåll så kommer länkarna automatiskt är både gammalt och överskattat. Det är resurskrävande att skriva verkligen bra innehåll och det är osäkert om länkarna verkligen kommer att komma.

    Jorge Castro har ett stort antal tips om hur du kan generera naturliga länkar, alla tips passa inte stora varumärken och företag, men kan vara guld världa för en startup som utan pengar måste öka sin synlighet i Google.

    Att köpa länkar från private blog network (PBN) avråder Jorge Castro bestämt ifrån. Google blir bara bättre och bättre på att identifiera konstlade länkar.

    Däremot kan du själv skapa egna bloggnätverk genom att billigt bygga sajter på domäner som har hög auktoritet, men som de ursprungliga ägarna har givit ut. Men på dessa sajter ska du inte länka allt för frikostigt ifrån och innehållet på sajterna ska överensstämma med sajten länkarna pekar mot.

  • Smarta marknadsföringstips kan utan budget lyfta din e-handel. Growht marketer Jorge Castro tänker alltid utanför boxen och vågar vara sig själv även som marknadsförare.

    Det finns en annan väg än att bara köpa räckvidd via Google, Facebook och instagram. Du kan nå 10 miljoner i omsättning på ett par månader utan att spendera några pengar. Galna tävlingar kan ge dig många nya kunder, smarta kodhacks kan ge dig tusentals nya mejladresser eller varför inte starta en podd bara för att få högoktaniga länkar.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jorge Castro, growth marketer som driver byrån Growth marketing (AI). Tidigare var han marknadschef på ABS Wheels.

    Digital marknadsföring är ett rörligt mål där mycket ändras snabbt. Därför gäller det att hela tiden gå kurser och inspireras av andra. Idag delar Jorge Castro med sig både av smarta marknadsföringshacks och sina bästa verktyg.

    Ett annat tips är att skippa istockbilder och ta egna bilder för att flyga i bildsöket. Här funkar det med texter i bilder.

    Kolla in våra sponsorer:
    www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/
    www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel

    Kontakta programledaren Urban Lindstedt
    www.linkedin.com/in/urbanlindstedt/