Avsnitt

  • Varmt välkomna till ett nytt avsnitt i Retail & Fastighetspodden där vi tar ett djärvt kliv in i framtiden, utan tidsmaskin men med gott humör! Vår diskussion idag kommer att kretsa kring något som berör oss alla: framtiden för våra städer och hur de formar och formas av vårt ekonomiska klimat och nya beteenden. Med fokus på stadsutveckling från ett långsiktigt och erfaret perspektiv, kommer vi att utforska de faktorer som formar den urbana miljön och hur dessa påverkar vårt dagliga liv och arbete.

    En central fråga i dagens samtal är framtiden för hybridkontoret. Är detta bara en tillfällig lösning, eller representerar det en djupgående förändring i vårt sätt att arbeta och leva? Hur kommer detta att påverka utformningen och funktionen av våra städer och stadsdelar i framtiden?

    Genom att sätta ljuset på dessa frågor hoppas vi ge våra lyssnare en djupare förståelse och nya perspektiv på de dynamiska förändringar som pågår i fastighets- och retailbranschen.

    Vår guide på resan kommer vara en person med många verktyg i sin låda, Stefan Dahlbo, tidigare bland annat Ordförande i Svenska Tennisförbundet och VD på Investment AB Öresund och nu VD på Fabege. Han kommer från Helsingborg och han är vida känd för sitt goda ledarskap och entreprenöriella förmåga.

    Så sätt på dig hörlurarna, luta dig tillbaka och förbered dig på en tankeväckande och insiktsfull diskussion som kommer att ge dig en ny syn på den värld vi bygger och lever i. Låt oss börja!

  • Varmt välkomna till en ny episod av Retail & Fastighetspodden, där vi idag ska utforska arbetsvärldens evolution iskuggan av pandemin. Idag tar vi oss an ett högaktuellt och spännande ämne: hur hybridkontoret och pandemirelaterade beteendeförändringar påverkar folkhälsan och arbetsprestandan. Forskning pekar på att fysisk närvaro på arbetsplatsen förbättrar samarbete och produktivitet, ett fenomen som kallas "The Cantine Effect" men utmaningen ligger nu i våra händer – att motivera oss själva och våra kollegor att återvända till kontoret. Hur navigerar vi tillsammans i detta skifte? Vi kommer också att gemensamt utforska insikter från forskning, som belyser viktiga brister i dagens kontorsmiljöer och nödvändigheten av att tillsammans omforma dessa för framtiden.

    För att guida oss genom detta gästas vi av inte bara en, utan två hjärnstormande gäster i studion! Vi introducerar de fenomenala hjärnkraftverken, Lena Nyholm och Mia Öhrn, som kommer att dela med sig av sina mästerliga kunskaper i neuroestetik och neuroledarskap. Mia Öhrn, en fd diplomat på UD, yogaälskare med erfarenheter från Asien, London, Bryssel och Paris som i över två decennier har arbetat med v att driva varumärkes- och strategiarbete med människan i fokus. Lena Nyholm, som med sin gedigna bakgrund inom mode, musik och inredningsdesign skapat miljöer som vi sett i TV soffan under flera års tid. En färgexpert som menar att vackra miljöer kan leda till världsfred.

    De kommer att ge oss en inblick i hur vi som företag och arbetsgrupper kan arbeta med aspekter såsom psykologisk trygghet, stresshantering, ökat engagemang, självledarskap och attraktivitet som arbetsgivare. Genom deras observationer har de märkt att många företag inte fullt ut utnyttjar det mentala värdet av sina kontorsmiljöer. Men som de själva uttrycker det “En snygg soffa kommer inte att få ett ledarskap att bli bättre”. Det är viktigt att förstå att framgång inte enbart kommer från inredning, ledarskap eller strategi – allt är sammanlänkat och kräver ett kollektivt angreppssätt. Det är denna helhetssyn och vårt gemensamma ansvar som vi kommer att utforska i dagens avsnitt. Följ med oss på denna tankeväckande resa där vi tillsammans utforskar framtiden för våra arbetsplatser, hur vi går från jaget till vi:et och hur vi kan skapa miljöer som främjar både hälsa och effektivitet. Låt oss tillsammans börja vår upptäcktsfärd!

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Welcome to an exhilarating new episode of Retail & Fastighetspodden, where we delve into the pulsating heart of urban development and the fashion industry's transformative role in it! "You reap what you sow," they say, but can we truly cultivate thriving cities and buzzing meeting places without dynamic ground floors pulsating with life?

    In this captivating episode, we're not just talking about trade; we're diving into how it breathes life into our cities, creating vibrant, magnetic hubs of human connection. Imagine the bustling streets, the kaleidoscope of storefronts, each telling a story - this is where fashion meets urbanity, crafting the future's cityscapes.

    We will investigate the challenges of building successful fashion brands in a world marked by uncertainties such as war, pandemics, and rapid technological development. How is fashion retail affected by inflation and global competition, changing consumer behaviors, and the increasing demand for personalized shopping experiences? Is there still a place for physical stores in the future, or will all trade be digital? What is the recipe to build a profitable and successful fashion brand?

    To answer all these questions, we have invited Linda Dauriz, CEO of Tiger of Sweden. Linda, a prominent leader in fashion, shares her experience and insights on how to succeed in a fast-moving and competitive industry. Get ready for an exciting discussion about the future of the fashion industry!

  • Välkommen till dagens avsnitt där vi ska utforska den spännande världen av hybrid och digital arbetsplatsstrategi. Vi granskar hur innovation, prestationskultur och samarbete möjliggörs i det moderna, digitalt drivna arbetslivet. Vår guide på resan är Gustav Molnar. Gustav är en inspirerande föreläsare och expert på att jobba smart och hållbart i det moderna arbetslivet. Med en bakgrund som entreprenör, managementkonsult och futurist, har han över 15 års erfarenhet av att stödja organisationer genom digital och kulturell transformation. Han föreläser om trender som formar arbetslivet och ger konkreta tips för att blomstra i en ständigt föränderlig värld. Han är också författare till boken "Jobba smartare – 50 tankar och forskningsbaserade tips för att jobba smart och hållbart i det nya arbetslivet"

    Vi kommer att dyka in i inspirerande berättelser och strategier som används för att navigera i den digitala och hybrida arbetsplatsen. Från strategisk samverkan mellan olika avdelningar till att hantera motstånd och främja medarbetarnas välbefinnande, kommer vi att täcka det allt. Så, om du är intresserad av att lära dig hur man arbetar smartare och mer hållbart i den nya eran av arbetslivet, är detta avsnittet för dig. Nu kör vi!

  • Det råder ingen tvekan om att digitalisering och framför allt generativt AI är på allas läppar idag. Men vilken påverkan har dessa teknologier egentligen? Teknisk utveckling är ofta ett dubbeleggat svärd - det öppnar för nya möjligheter samtidigt som det för med sig utmaningar som kräver vår uppmärksamhet. I en serie avsnitt kommer vi att samtala med fastighetsägare, företagare, och experter inom proptech och retailtech. Vi utforskar de möjligheter tekniken erbjuder, men också de utmaningar, och kanske till och med hot, som de representerar. Kom ihåg, tekniken är endast en del av ekvationen; för verklig förändring krävs det människor.

    I dagens avsnitt koncentrerar vi oss på fastighetssektorn, särskilt inom proptech, ett område som fått stor uppmärksamhet på senaste tiden. Fastighetsbranschen, som representerar världens största tillgångsslag, måste ställa om för miljöns skull samtidigt som potentialen till förbättringar är väldigt stor då branschen överlag har en låg digitaliseringsgrad.

    I takt med ökande vakanser, finansieringsproblematik, hållbarhetsutmaningar och nya permanentade beteenden som hybridkontoret, ser branschen behovet av nya verktyg för att upprätthålla och öka fastighetsvärdena. För att diskutera detta har vi bjudit in ingen mindre än Mikael Sahlberg, Co-founder, partner och COO på Portally, också kallat för "fastighetsbranschens Tinder". Portally är ett digitalt ekosystem utvecklat i samarbete med fastighetsbranschens olika aktörer för att skapa en mer transparent och tillgänglig lokalmarknad för alla partner men de har en vision om att vara mer än en plattform; De vill underlätta mötet av banbrytande innovationer med deras ideala kunder inom fastighetssektorn – alla inom ett ekosystem. De är övertygade om att det kommer att accelerera omställningen mot en mer hållbar och lönsam fastighetsmarknad för alla parter.

  • 2021 markerade FN:s generalsekreterare António Guterres världens situation som "Code Red for Humanity", vilket understryker behovet av en snabb och genomgripande grön omställning. Denna omställning kräver en övergång till fossilfria och cirkulära system som opererar inom planetens gränser, vilket innebär en omfattande samhällsförändring bortom småskaliga klimatåtgärder.

    Fastighets-, bygg- och retailsektorn är stora negativt bidragande källor till växthusgasutsläpp och energianvändning i Sverige och i övriga världen, och de beslut som görs inom dessa sektorer idag kommer att ha långsiktiga effekter på utsläppen.

    Samtidigt som vi befinner oss i en kritisk period med avseende på klimatförändringarna står vi inför historiska framsteg inom teknik och AI. 2023 var året då datorer började klara Turingtestet, vilket innebär att de kan uppfattas som människor av någon som inte vet att de kommunicerar med ett datorsystem eller en människa.

    AI används idag inom många sektorer för att utveckla lösningar inom områden som medicinsk diagnostik, utveckling av nya läkemedel, återvinning av material, och optimering av byggmaterial. Till exempel kan AI-teknik reducera koldioxidutsläpp i betongproduktion med upp till 40%.

    I en värld där den gröna omställningen accelererar och AI och automatisering integreras allt mer i vårt vardagsliv, står fastighetsbranschen inför betydande förändringar. Vad händer med mänskliga arbetstillfällen? Hur kommer framtidens handel se ut, existerar den över huvud taget? Hur förbereder vi oss för en framtid där våra roller och ansvar kanske ser radikalt annorlunda ut? Är AI är en innovativ superkraft eller kryptonit för mänskligheten?

    För att diskutera AI:s roll i denna utveckling har vi bjudit in ett digital orakel tillika AI alkemist, Judith Wolst, en framstående entreprenör, digital rådgivare, föreläsare och författare. Senast medverkade hon i SVT:s "Utrikesbyrån" där AI:s makt diskuterades. Judith kommer att dela med sig av sin expertis kring hur AI kan driva förändring och framsteg inom retail- och fastighetsbranschen, med klimatkrisen som drivkraft och AI:s möjligheter som katalysator.

    Trevlig lyssning!

  • Välkommen till "Retail & Fastighetspodden", där vi utforskar de mest framgångsrika och nyskapande strategierna inom detaljhandeln och fastighetsbranschen.

    I dagens avsnitt har vi bjudit in en unik person i retailvärlden: Grandpas grundare, Jonas Pelz! Han och hans team, hade en vision långt före sin tid. De insåg betydelsen av att skapa ett community, en insikt som inte bara var visionär, utan också avgörande för deras långsiktiga framgång. Innan världen insåg hur viktigt ett community kunde vara, var Grandpa redan i full gång med att bygga ett.

    Vi kommer idag att hylla och reflektera över Grandpas 20 år av framgångar, en resa som började på Södermannagatan 21 och som förvandlade en enkel butik till en banbrytande föregångare inom detaljhandeln. Genom tjugo års ekonomiska svängningar, från finanskris till pandemi, har Grandpa inte bara överlevt utan också blomstrat. Deras framgång ligger inte bara i produkterna de säljer, utan också i det starka community de har byggt. En gemenskap som präglas av "Good People, Good Products, Good Impact", en plats där varje kund, leverantör och anställd känner sig som en del av något större.

    Jonas Pelz, en sann visionär, har lett Grandpa med en kombination av passion, innovation och en djup förståelse för vikten av gemenskap. Hans engagemang för att skapa en inkluderande och välkomnande miljö har inte bara skapat en lojal kundbas, utan även en livlig atmosfär där varje besök blir en upplevelse. I detta avsnitt diskuterar vi hur Grandpa har använt communityn som en nyckel till framgång och hur detta har format deras unika plats i retailvärlden. Vi utforskar deras resa, utmaningarna de mött och de strategier de använt för att skapa en varaktig påverkan i branschen. Ställ in dig på en inspirerande resa genom Grandpas historia, och förbered dig på att upptäcka hur ett community kan vara hjärtat och själen i en framgångsrik verksamhet.

  • Välkommen till dagens avsnitt av Retail & Fastighetspodden, där vi idag tar oss an det spännande temat om detaljhandelns omvandling och framtid. Vi har alla bevittnat hur de klassiska handelsplatserna – de pulserande varuhusen och shoppingcentren – som en gång var retailvärldens magneter, nu möter en ny utmanare: den digitala världen. Plattformar som TikTok, Snapchat och Instagram har tagit över som de nya dragplåstren, och i denna digitala tidsålder har konsumenternas shoppingvanor förändrats radikalt. "Retail dör för att man inte tänker på vad konsumenterna vill ha" säger Mikael Söderlindh, serieentreprenör, medgrundare av Happy Socks och nu pionjär bakom DRMLND, det senaste sensationella varumärket som trendar på TikTok. DRMLND är inte bara en kreativt laddad handelsplats, det är en plattform där marknadsföring och kundengagemang samspelar för att skapa en unik upplevelse både digitalt och fysiskt. Detta koncept belyser hur viktigt det är att förstå och anpassa sig till dagens konsumenters behov. I dagens avsnitt utforskar vi hur Mikael lyckas förena det bästa från två världar - den digitala världens gränslösa möjligheter och det fysiska rummets äkthet. Genom DRMLND skapas en plats där konsumenter inte bara upplever produkterna, utan blir en aktiv del i deras skapande, där varje besökare blir en potentiell ambassadör för varumärket. Så ställ in din frekvens på innovation och följ med oss när vi djupdyker in i hur denna unika symbios mellan det digitala och fysiska kan vara svaret på några av de största utmaningarna som detaljhandeln står inför idag.

  • Välkommen till ett nytt avsnitt av Retail & Fastighetspodden, där vi idag dyker in i ett av de mest diskuterade och kritiska ämnena i vår bransch – Hållbarhet. Temat för dagens avsnitt är "Hållbarhet - från teori till verklighet", och vi kommer att utforska hur detta omfattande och komplexa koncept omvandlas till praktiska åtgärder och strategier i fastighetsvärlden.

    I det här avsnittet har vi privilegiet att välkomna en särskilt insiktsfull gäst, Johan Sandborgh, hållbarhetschef på Lundbergs Fastigheter. Johan är en pionjär inom området och började prata om hållbarhetsfrågor i fastighetsbranschen långt innan det blev en av de topp tre hetaste rubrikerna på LinkedIn-inlägg. Med sin omfattande erfarenhet och djupgående kunskap kommer Johan att dela med sig av sina insikter om hur hållbarhetsarbetet har utvecklats över tid, och hur Lundbergs Fastigheter praktiskt integrerar hållbarhet i sina dagliga operationer och långsiktiga planer.

    Vi kommer att ta en titt på både utmaningarna och möjligheterna som hållbarhetsarbetet medför, samt hur man balanserar ekonomisk tillväxt med miljömässigt ansvar och socialt engagemang. Från teoretiska ramar till verkliga exempel, kommer dagens avsnitt att ge en unik inblick i hållbarhetsresan inom fastighetssektorn.

    Så sätt dig bekvämt, och låt oss tillsammans utforska hållbarhetens många dimensioner i fastighetsbranschen med Lundbergs Fastighets egen hållbarhetsninja Johan Sandborgh. Det här är ett avsnitt du inte vill missa!

  • Välkomna till ett spännande avsnitt av Retail & Fastighetspodden, där vi kastar oss in i framtidens retail och mötesplatser! Idag är vi priviligierade att ha med oss två speciella gäster från AMF Fastigheter, företaget bakom några av Sveriges mest betydelsefulla mötesplatser. Tillsammans kommer de inte bara att dela med sig av insikter om framtidens mötesplatser, utan även den utmanande balansgången att hålla dem relevanta för stockholmarna, svenskarna och turisterna.

    Vår första gäst är Kenneth Jävervall, Senior Leasing Manager för Gallerian. Inom branschen behöver han ingen introduktion – han är lika mycket retail som en Black Friday-försäljare! Kenneth skapar butiksupplevelser som blir själva destinationen och kommer att dela de senaste trenderna inom retail och mötesplatser. Han är en unik kombination av fastighetsvisionär och shoppingentusiast, som verkligen vet hur man sticker ut i bruset.

    Vår andra gäst är Cecilia Åkesson, Centrumchef för Gallerian. Hon är hjärnan bakom den magiska transformationen av butiker till destinationer och säkerställer att shopping blir en minnesvärd upplevelse!

    Tillsammans med våra gäster kommer vi att utforska framtidens spännande landskap av retail och mötesplatser samt diskutera konsten att balansera de lokala invånarnas och besökarnas förväntningar. Så häng med oss när vi utforskar hur teknologi och kreativitet kommer att omforma hur vi shoppar och interagerar med varumärken på några av Sveriges mest ikoniska mötesplatser.

  • I dagens avsnitt tar vi oss an ett ämne som påverkar oss alla, oavsett om vi är medvetna om det eller inte – Framtidens retail. Med en värld i ständig förändring, där teknik, mode, konsumentbeteende och globala trender smälter samman, hur kommer detaljhandeln att se ut i framtiden? Kommer vi att handla i flytande megastores, eller kanske genom tankekraft? Blir butiksupplevelsen mer digital, personlig, eller kanske helt och hållet virtuell?

    I dagens avsnitt sveper vi över catwalken och rakt in i hjärtat av framtidens retail men frukta inte, för idag har vi en speciell gäst som kan hjälpa oss att navigera genom dessa outforskade vatten. Vi kommer att träffa Helena Waker, VD på Stockholm Fashion District. Helena är en kvinna med många namn, men en sak är säker – mode, det kan hon. Hon är lika trendkänslig som börsen och bär med sig insikter om framtidens trender som många hade betalat guld för att känna till. Tänk på henne som... den allvetande skräphögen Matilda i Fragglarna, eller den intelligenta och rådgivande programvaran "The Oracle" i Matrix.

    Så, oavsett om du är modeentusiast eller bara nyfiken på framtiden, är du i gott sällskap. Sätt på dig dina mest futuristiska hörlurar, luta dig tillbaka och låt oss tillsammans med Helena utforska framtidens shoppingvärld.

  • Fastighetsbranschen balanserar på en knivsegg. Räntorna skjuter i höjden, samtidigt som vårt svenska välstånd tycks rasa som ett korthus. Konkursernas skugga breder ut sig allt mer och jobben verkar försvinna som sand mellan fingrarna och klimathotet är på riktigt. Mitt i denna oroliga tid tyder allt på att hybridkontoren har kommit för att stanna. Hyresgäster jagar mindre, men mer exklusiva, kontorsutrymmen, medan arbetsgivare kämpar med att locka tillbaka sina anställda från hemmakontorens bekvämlighet. Och som om det inte vore nog, så viskar ryktena att AI är redo att svepa bort stora delar av vår arbetsmarknad. Är detta början på slutet, eller finns det fortfarande hopp?

    För att försöka klura ut detta mysterium har vi bjudit in en sann framtidsspanare: Nadia Tolstoy, inredningsarkitekt och partner på Tengbom. Vad är det som gör Nadia så speciell? Hon har den unika gåvan att förutse morgondagens trender. Redan den 6:e februari 2020, på Furniture Fair, skissade hon upp en bild av framtidens arbetsliv där hon menade att "tack vare en fusion av teknik och samhällets skiftande normer, kommer vi svenskar att flytta vårt arbete hemåt." Och snacka om att hon hade rätt…så in i bängen.

  • Fastighetsbranschen har nått en point of no return. Vi kan tycka och tro att fastighetsägares största utmaning ligger i stigande räntor som medför problem med finansiering, bränslepriser som driver upp driftskostnaden eller en inflationstakt som sätter stopp för svenska konsumtionskraft men icke sa nicke. Om vi tittar lite bakom kulisserna så upplever vi nu ett skifte i fastighetsbranschen som först första gången förenar både fastighetsägare och hyresgäster. Det handlar inte längre om att hyra ut kontor, det handlar om att hjälpa företag locka deras medarbetare tillbaka till kontoren. Vad krävs då? Jo ett kunderbjudande som på riktigt utmanar hemmakontorets och alla soffliggares trygga, praktiska, tidsbesparande och kostnadseffektiva famn. Hur ser ett sådant erbjudande ut då? Och behövs det verkligen?

    Idag ska Retailpodden få träffa en person som sitter mitt i spelplanen med fullt mandat att skapa: Lena Boberg, VD på Alecta Fastigheter som uttrycker det tydligt, det är första gången fastighetsbranschen måste ha en kunderbjudande.

  • Vad är egentligen narrativet för framtidens varumärken när vi lever i en omvärld där alla förutsättningar har satts ur spel med; skenande el- och råvarupriser, krig, historiska ränteökningar, stigande inflation och reallönesänkningar. För att söka svar har Retailpodden vänt sig till en världskändis, varumärkesbyggandets motsvarigheten till Karl Lagerfeldt i modevärlden, Jörgen Andersson.

    Jörgen är ett marknads- och varumärkesgeni som har levt jämsides med Stefan Persson och Karl-Johant och den globala giganten H&M under många år. Han är en av de ledande krafterna bakom de berömda designsamarbetena på H&M och varit en del av skapandet av COS, Weekday, Monki och arbetat som marknadschef på Uniqlo i Japan. Idag är han rådgivare till varumärken inom mode skönhet och matindustrin. Han är som ett stort filter när det kommer till varumärkesbyggande och han har nu vaskat fram framgångsreceptet till att bygga ett framgångsrikt varumärke.

    Så vad är det då om krävs idag av nutidens och framtidens varumärken för att synas och förtjäna sitt existensberättigande när vi står mitt i en digital transformation, jämfört med för 20 år sedan? För att citera Jörgen själv “Dålig retail är död, och ska dö”- Det har varit för lätt, alldeles för länge att tjäna pengar på retail, men den tiden är förbi. Så vad ska du med befintligt varumärke göra för att undvika att hamna där?

    Hur bygger man ett starkt varumärke och hur tar man ett befintligt varumärke och transformerar det till en framgångssaga?

    Det ska du få svar på idag.

    Vill du komma i kontakt med Retailpodden?

    [email protected]

  • Efter att ha överlevt en pandemi står vi nu mitt i stormens öga där dramatiska prisökningar driver inflationen till historiska höjder. Räntorna tvingar både privatpersoner och fastighetsägare till försäljning medan lönerna minskar i värde och konsumtionskraften sviker som ett resultat. Samtidigt fortsätter den digitala revolutionen att skaka om hela industriers grundläggande förutsättningar och kapaciteten är enorm.

    I en tid där allt står på spel är det inte längre möjligt att göra precis som igår. Framtiden tillhör de som vågar satsa på innovation och har förmågan att se bortom dagens förtjänster. Att ta rätt beslut på både kort och lång sikt är avgörande för att överleva. Men i tuffa tider har företag ofta ett kvartalsfokus som leder till att de säger upp sin kompetenta personal på kort sikt och fokuserar på att tjäna pengar på det de alltid har gjort.

    Men det som företagen ofta missar är förmågan att se in i framtiden och anpassa sig till nya förutsättningar. Det är lätt att bli paralyserad av rädsla för att göra fel och missa de grundläggande förutsättningarna för framgång. När allt står på spel är intraprenörskap inte längre en lyx utan en nödvändighet. Intraprenörer är de som kan se bortom det uppenbara och hitta nya lösningar på problem.

    Intraprenörskap är framtidens guld och för att diskutera detta ämne har författarna till boken Principles of Intrapreneurial Capital, Albert Bengtsson och Roland Williams, bjudits in till Retailpodden. Det är hög tid att tänka på framtiden och jobba med intraprenöriellt kapital för att hitta nya vägar till framgång.

  • Att det är en tuff period för retail det kan vi konstatera bortom allt rimligt tvivel, men hur ska företag agera för att överleva denna makroekonomiska kris? Vilka har den uthållighet som krävs för att inte duka under? På väldigt kort tid har de flesta kostnaderna ökat markant, samtidigt som intäkterna minskar och konsumtionstakten avtar. Allt detta låter som de exakta ingredienserna för “The perfect storm”, och det krävs ingen makroanalytiker för att inse att det här kan innebära ett nytt stålbad för retail.

    Vad krävs för att överleva, eller kanske till och med komma ut på andra sidan starkare än förut? För att få svar på våra frågor har vi vänt oss företaget Kjell & Company som har ridit ut ett flertal stormar tidigare med goda resultat och idag ska vi få prata med deras alldeles egen storm trooper, Christopher Thour - Concept & Expansion manager.

  • Det är just nu en näst intill en omöjlig resa att ta sig från studentboende till det första boendet, ett klassiskt moment 22. Det här är ett samhällsproblem som bidrar till segregation och minskar den sociala hållbarheten.

    Tanken som ledde fram till Colive är lika banbrytande som den är enkel. Med grundarduons bakgrund inom start-ups, företagsledning och entreprenörskap föll bitarna på plats, inte bara för landets intressantaste bostadslösning för Sveriges unga, men också på vägen mot att etablera en NY social hållbarhet som gagnar hela samhället.

    I dagens avsnitt av Retailpodden så ska vi få träffa Katarina Liljestam Beijer, VD och medgrundare av Colive; företaget som ger unga en möjlighet att bo själva men leva tillsammans.

  • Idag krävs det mer än någonsin för att vara framgångsrik. Du behöver vara både fysisk och digital, och samtidigt besitta en expertkompetens inom e-handel och logistik, inte minst om du vill ha världen som marknad.

    I en värld i kris där kunder kommer fortsätta ställa allt högre krav, kan Amazon då vara nyckeln till framgång? Eller lever de upp till ryktena som omger Amazon; att de tar från de framgångsrika och ger till sig själva? Idag tycker jag vi reder ut myten om Amazon en gång för alla och beger oss djupt in i djungeln för att hitta skatten, the true potential of Amazon. För att vi ska lyckas ta oss igenom den snåriga djungeln av frågor så har vi bjudit in en expert på området; Christopher Skogfeldt, Affärsutvecklingschef på Amazon Sverige. Han blir vår helt egna expeditionsledare och han ska lära oss allt han kan….

  • Med dagens skenande elpriser, räntor, inflation och reallönesäkningar är det många som tittar djupt i plånboken. Livsmedelspriserna är inget undantag; under 2022 ökade matpriserna med minst 20 % och förväntas fortsätta stiga under 2023. Det är tuffa tider för de svenska hushållen, men det finns pengar att spara.

    I veckans avsnitt ska vi titta närmare på en traditionell kategori, livsmedelsindustrin. En industri som styrs och utvecklas av ett fåtal väldigt stora aktörer. Den digitala omställningen har påbörjats genom ett flertal initiativ; onlinehandeln, digitala verktyg i butik m.fl. MEN när kommer livsmedelsindustrin att konkurrensutsättas fullt ut likt andra branschen och prisgaranti erbjudas till kunderna?

    Dagens gäst är riddaren på den vita hästen. Omid Ghanbari, grundare och VD på prisjämförelsesajten Matspar.se; hjälper konsumenter att hitta den billigaste matkassen på nätet och i snitt sparar kunden 30 % på sin matkasse(!). Men hur får man med livsmedelsbranschen på tåget? Idag ska vi ta reda på vad som krävs för att digitalisera livsmedelsbranschen.

  • I dagens avsnitt får vi träffa en väldigt intressant och viktig aktör inom fastighetsbranschen; Thomas Erséus, VD på AMF Fastigheter.

    AMF Fastigheter har länge likställts med att vara en innovativ, nydanande och modig fastighetsägare med fantastiska resultat som följd. Nu har tankfartyget bytt kapten och en ny era står för dörren.

    Vi står mitt i en makroekonomisk kris med högsta inflationsökningen i Europa, räntebanor som fortsätter i en aggressiv riktning, höga drivmedelspriser, mindre konsumtionsutrymme och allt dyrare finansiering.

    - Hur säkrar man pensionerna för cirka 4 miljoner pensionstagare i osäkra tider? Vad är AMF Fastigheters strategi, gasa och investera eller bromsa och vänta?

    I en bransch som befinner sig i början av en stor digital omställning och ett tydligt ökat fokus på hållbarhet; hur säkerställer han att AMF är i framkant när det kommer till proptech och hållbarhet? Och kanske mest intressant vem är egentligen personen bakom kaptensmössan?

    Det är med en stor skopa nyfikenhet och ödmjukhet vi välkomnar en av våra tungviktare inom fastighetsbranschen Thomas Erséus.