London Podcasts
-
En av Europas starkaste litterära röster tystnade 2023. Anneli Dufva tecknar i denna essä från 2015 ett porträtt av Dubravka Ugrei. Hon som lämnade sitt land för att värna sin egen yttrandefrihet.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Ursprungligen publicerad 27/2 2015 som en del i en serie om yttrandefrihet efter terrordåden i Paris och Köpenhamn.I sin senaste bok, en essäsamling, betitlad Europe in Sepia skriver Dubravka Ugrei i essän Manifesto."En gång två zoner åtskilda av en rätt stadig mur så har Europa under loppet av 20 år blivit en kaotisk mega-marknad. Nu finns inga murar och inga koordinater heller; ingen vet var väst är, och inte öst heller".Hon, som själv beskriver sig som "en produkt av en socialistisk barndom, Jugoslaviens sönderfall, inbördeskrig, nya pass och brustna identiteter, exil och ett nytt liv i ett västeuropeiskt land".Dessa små på pålitliga fakta. Stämplarna i passet läggs på hög och förvandlas vid något tillfälle till otydbara linjer. Först då börjar de plötsligt rita upp en inre karta. En karta över det imaginära. Och först då beskriver de i detalj den där omätbara upplevelsen av exilen. Ja, exilen är som en mardröm.Jag har, i min tur, beskrivit henne som att allt hon skriver är färgat av hennes fria hjärnas tolkning av ett Europa format både av krig och sina filosofer.För i Dubravka Ugrei böcker, både romaner och essäer, rör man sig nämligen i Europa, mellan platser. Hon iakttar detaljer på dessa platser- små händelser eller fenomen som tillsammans skapar en lika galghumoristisk som vemodig ton. Hon är pessimist. Kanske bliven med tiden, men hon är det.I en annan essä i samma bok står hon och röker på en balkong i Bulgariens huvudstad Sofia, i vad hon beskriver som ett typiskt öst-europeiskt hyreshusområde, där hon är på besök hos en bekant. På balkongen intill får hon syn på en märklig ståltråds-grunka. Hon frågar vad det är och vännen svarar att "Det är min påhittige granne, han jagar duvor med den". Hon frågar vad han ska med duvor till, varpå vännen lakoniskt säger: "Du vet, det är många människor som kämpar här..."Hon skriver sedan att hon själv under de år som gått sedan den händelsen blivit betydligt mer pris- och krismedveten, att hon till och med köpt ett antal burkar med kondenserad mjölk. Holländsk kondenserad mjölk. Burkarna är på alla sätt utom ett identiska med dem som i Sovjet kallades zguschenska.Skillnaden är att de holländska har ett bäst före-datumOch jag kan se henne framför mig, där hon bär hem matkassarna till sin lägenhet i Amsterdam. Jag har nämligen varit där två gånger, för att intervjua henne. Hon bor i ett stort vitt 60-talshus med långa, långa loftgångar, på en gata där det finns både en polisstation och en moské.När inbördeskriget i det forna Jugoslavien bröt ut 1991 tog Dubravka Ugrei stark ställning emot kriget och emot nationalismen. Hon blev då kallad både för förrädare och häxa. Efter en rad offentliga påhopp lämnade hon Kroatien 1993, eftersom hon inte kunde "anpassa sig till den ständiga terrorn och lögnaktigheten i såväl offentligheten, som politiken, kulturen och vardagslivet".Livet blev motbjudande när allt var så nedsmutsat av hat och nationalism och sen blev jag utsedd till en allmänhetens fiende, jag blev utfryst av både mina grannar, vänner och kolleger, sade hon när jag träffade henne år 2004.Dubravka Ugrei hamnade först, sedan hon lämnat sitt hemland, i Berlin, vilket också är den stad som spelar en sorts huvudroll i hennes roman Den ovillkorliga kapitulationens museum. I den är det är 90-tal, det är exil, det är fragment av liv och närbilder på ting som bärare av både minne och tid.Något som återkommer även i nästa roman Smärtans ministerium, som däremot utspelar sig i den stad där hon kom att bli kvar, Amsterdam.Ett Amsterdam dit bokens huvudperson Tanja kommer för att undervisa i serbokroatiska på universitetet.Serbokroatiska, som sen Jugoslaviens upplösning inte längre finns som ett officiellt språk, eleverna också de en grupp forna jugoslaver som nu ska definiera sig både i förhållande till det gamla landets nya länder och förhålla sig till det för dem främmande land där de råkat hamna.Och staden Amsterdam, som en plats för glömskan, som Dubravka Ugreisäger, där minnena skingras. En skör, drunknande miniatyrstad, byggd på sand - som gjord för att se igenom och för att försvinna i, tänker jag.Och när jag besöker henne nästa gång, år 2010, då är det vi istället talar mest om hennes nya hemland Nederländerna och den politiska förändring landet befinner sig i. Då har både filmaren Theo van Gogh och professorn Pim Fourteyn mördats och parlamentsledamoten Ayaan Hirsi Ali lämnat landet. De var alla tre islamkritiska, offentliga personer som genom sina öden kom att bli symbolgestalter, vilka i någon mening legitimerade den islamkritiska hållning som vuxit sig allt starkare i det tidigare så öppna Nederländerna.2010 hade Nederländerna därför istället fått en invandringspolitik som var en av de hårdaste i Europa. Bland annat med svåra både språk- och kulturtester för de invandrade. Och Geert Wilders främlingsfientliga Frihetsparti hade blivit tredje största parti i parlamentet.Hans teser är enkla, säger hon. Holland ska belöna hårt arbetande människor, stoppa immigrationen, stoppa islam som till skillnad från kristendom är en farlig religion enligt honom. Allt framfört med billig känslomässig retorik, menar Dubravka Ugrei.Jag jämrade mig över något lösryckt fragment, en tillfällig melodi som klingade i mitt öra. Ett ansikte som plötsligt visade sig i mörkret. Ett ljud, en ton, en vers, en slogan, en doft en scen.Dubravka Ugrei talade vidare om den polarisering, den uppdelning i "vi" och "dem", som alltid funnits, som handlade om judarna på 30-talet och som handlade om muslimerna, då 2010. Behovet dock detsamma - att peka ut den andre.Nu, år 2015, vet vi att läget hårdnat ytterligare. Att muslimerna fortsatt är utsatta som grupp, men att nu även de judiska grupperna står inför en ny våg av antisemitism.Och i yttrandefrihetens namn - det här är Dubravka Ugrei - hon som själv flytt sitt land för att värna sin egen yttrandefrihet, hon fortsätter också att tycka att man inte behöver vara politiskt korrekt.I essän "Code" i Europe in sepia skriver hon "om den politiska korrekthetens regler hindrar oss från att använda etnicitet, nationalitet, ras, kön eller andra typer av skillnader - alla lika opålitliga i vilket fall som helst - men vi ändå vill ha något att falla tillbaka på, så finns alltid koden." Koden, som hon menar är de skrivna eller oskrivna regler som styr vårt beteende inom olika grupper.Hon tror helt enkelt inte på en uppdelning av människor, på en indelning i grupper - därav hennes kritik av mångkulturtanken. Hon menar att den kan bli omvänt rasistisk genom att den förstärker idéen om "den andre" och snarare hindrar integrationen.Ja, hon sade det 2010. Hon kanske skulle säga något annat nu - antagligen skulle hon det, eftersom hon är den hon är.Jag söker på youtube och jag hittar ett föredrag hon höll i Boston hösten 2013, där hon från en person i publiken får frågan hur hon ser på demokratin Europa.Hon svarar långt och vindlande och hon säger att människor är rädda och tysta och att de inte vet hur de ska positionera sig idag, eftersom postionerna är så låsta. Om du som kroat är emot EU, då hamnar du ofrivilligt på samma sida som nationalister och fascister. Det är så lätt att bli etiketterad och så svårt att hitta alternativ.Begrepp som demokrati och stat börjar lika malätna flaggor, säger hon, men en typisk drastisk Dubravka Ugrei-formulering.För Dubravka Ugrei utmanar med sina tvära kast mellan högt och lågt, åsikter och fakta. Och mellan litterära och filosofiska referenser finns också läppstiften, den rumänske taxichauffören i London, gamla amerikanska filmer...Det är det som gör henne så intressant.Och jag skulle vilja sluta med ett citat. Författaren Steve-Sem Sandberg beskrev Dubravka Ugrei så här, 2004:Det finns ingen författare jag läst de senaste decennierna som så uppriktigt och så känsligt och smärtfyllt och så gripande tagit pulsen på vår egen samtid.Anneli Dufva -
Hör den osannolika historien om hur en oligark Alexander Lebedev, som dessutom råkar vara fd KGB agent och hans son, Evgeny Lebedev genom överdådiga fester lyckas underhålla den brittiska societeten så pass att de blir en naturlig del av det nyrika London. De köper dyra fastigheter med hjälp av aktieaffärer med putinägda banker och till och med tidningar. Men det ska visa sig att de inte kommer nöja sig med kontroll över brittisk media. De kommer till slut få inflytande över lagstiftningen.
Den här serien gjordes ursprungligen av Tortoise Media, och sändes första gången 2022. Det här är en svensk version som görs av Naudio i samarbete med Third Ear Studio.
Vill du höra hela serien på en gång, gå in på thirdear.studio och teckna en prenumeration och stöd samtidigt vår journalistik. Då får du också tillgång till våra systerprogram Spår och Uppgång och Fall.
Become a member at https://plus.acast.com/s/skuggland.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi är tillbaka och trots att vi har varit över till London så känner vi oss ändå manade till att summera helgens händelser och blicka framåt. Det var lite av WC-lagens comeback, samtidigt är det ny blank nu i 28an och vi kollar på hur man hanterar det, om det är läge att byta ut någon som gör 5 baljor i en CL-åttondel och om det kan vara läge att dra WC. Utöver det en öppen kaptensdiskussion, lite FH-differentials och lyssnarfrågor. God lyssning på er alla!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi är tillbaka och trots att vi har varit över till London så känner vi oss ändå manade till att summera helgens händelser och blicka framåt. Det var lite av WC-lagens comeback, samtidigt är det ny blank nu i 28an och vi kollar på hur man hanterar det, om det är läge att byta ut någon som gör 5 baljor i en CL-åttondel och om det kan vara läge att dra WC. Utöver det en öppen kaptensdiskussion, lite FH-differentials och lyssnarfrågor. God lyssning på er alla! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Citaten "jag har mina pengar i en indexfond" och "jag skulle inte rekommendera min egen fond" vore inte märkvärdiga om de inte kom från professionella aktiva förvaltare och analytiker i finansbranschen.
I dagens avsnitt intervjuar vi de två brittiska professorerna Crawford Spence från Kings College i London och Yuval Millo från Warwicks universitet. De berättar om sin studie från i början av året (2023) där de intervjuade 69 fondförvaltare och analytiker från London, New York och Chicago. Djupintervjuerna gav en inblick i finansbranschen som man annars inte riktigt får.
Det som stack ut för mig var att många förvaltare resonerade kring aktiv vs passiv-debatten (dvs. kan man slå index eller inte?) utan att de ens blev tillfrågade om frågan. Vissa uppvisade till och med en viss kognitiv dissonans där de å ena sidan arbetade med aktiv förvaltning, men placerade signa egna pengar passivt i indexfonder.
På sätt och vis är ju inte resultaten i studien förvånande. Som professorerna själva säger - många av de här resultaten är kända från andra branscher. Vi är människor. Människor fattar inte rationella beslut i alla situationer. Vi lägger vikt vid saker som vi enkelt förstår även om de inte alltid är relevanta. Vi är relationsorienterade som gillar människor som är som vi själva och så vidare.
Det leder till att även i finansbranschen gör man konstiga saker. Vissa till och med uttryckte att de inte gillade sitt jobb, men stannar kvar för att det är bra betalt, för att man har en viss livsstil och för att man är rädd för förändring. Man vet rationellt att nyckeln till framgång är att sticka ut, att avvika från att vara indexnära men det kommer med en social risk som inte riktigt vågar ta. Som analytiker blir man kompis med företagsledningen på bolagen man analyserar och så vidare.
Jag gillade verkligen det som professorerna sa att man behöver se även finansmarknaden som en social konstruktion, bestående av aktörer som är irrationella, gör så gott de kan och fattar så fort de hinner.
Samtidigt behöver vi utomstående vara lite mer kritiska och inte köpa de historier som berättas från finansbranschen. Vi behöver ifrågasätta deras argument kring hållbarhet (som professorerna sågar), price discovery och att deras tid kommer i ett tuffare marknandsklimat.
Jag och Caroline hoppas att du får glädje av avsnittet, för på sätt och vis ger de en inblick som man sällan får. Samtidigt bekräftar det mycket av det som vi sagt under många år, som småsparare har vi bäst sannolikhet att få en bra avkastning genom att investera passivt, långsiktigt, regelbundet i bred och billig indexfond eller fondrobot.
Många hälsningar,
Jan och Caroline
Diskussion i forumet:
https://rikatillsammans.se/forum/t/52089
Innehållsförteckning
====
00:00:00 Introduktion
00:07:55 Starkt stöd från forskningen för småsparare att lägga sina pengar i indexfonder
00:11:28 Samma logik bakom drömmen om lottovinsten som övertro på den egna förmågan
00:16:50 Aktiva förvaltare säger att de inte skulle investera i sin egen fond
00:24:30 En del fondförvaltare kände hat mot sitt jobb men stannade kvar år efter år
00:30:27 Aktiva förvaltare tycker att de har viktiga funktioner i finansmarknaden
00:34:20 Ingen substans i att fondförvaltarnas argument att de räddar planeten
00:40:27 Professorerna behövde hitta på ett nytt uttryck
00:43:54 Den akademiska studien blev ett biktbås för de aktiva förvaltarna
00:48:01 Finansvärlden måste förstås som ett socialt sammanhang
01:02:15 Inga nya sätt att slå marknaden ens med den nya tekniken
01:10:09 Vad skulle du säga om dina barn ville bli aktiva fondförvaltare?
01:17:27 Småspararna presterar ännu sämre än aktiva förvaltare
01:21:10 Professorernas boktips
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Branden i den 67 meter höga hyreshuset sprider sig snabbt. Likt en enorm fackla lyser den upp västra London. Människor viftar med klädesplagg för att uppmärksamma brandkåren som står maktlösa där nere. Vi sätter dig mitt i händelsernas centrum i denna tragiska händelse som kostade 72 människor livet i den största brandkatastrofen i England sedan andra världskriget.
Om det var du med Erik Myrlund
Manus: Josefine Molén
Ljudläggning: Kristoffer Folin
Gillar du "Om det var du"? Du vet väl att du kan lyssna, helt gratis, på samtliga avsnitt från säsongen redan nu inne på Podplay.se.
Följ oss även på instagram: Omdetvardu
Där kan du tycka till om avsnitten, berätta om eventuella egna upplevelser och även tipsa oss om händelser du skulle vilja att vi gjorde ett avsnitt om.
"Om det var du" är en podd med Erik Myrlund
Manus: Erik Myrlund och Josefine Molén
Ljudläggning: Kristoffer Folin
Om det var du är en av Erik Myrlund och Josefine Molén. Det här är en podd som placerar lyssnaren i händelsernas centrum. Berättelserna bygger på verkliga händelser och vittnesmål men är även delvis fiktiv för att bygga samman de olika berättelser och historier som berättar om de fasansfulla öden som mött våra medmänniskor. -
Äntligen återförenas vi i London - och vi poddvloggar allt från flygresan dit till en galen festkväll! Ni får följa med när Engla nästan missar flyget och när Philippa hamnar mitt i ett frieri.
Följ oss på: https://www.instagram.com/ittybittytittypodd/
-
I dagens avsnitt har vi haft äran att få intervjua briljanta Emelie Abrahamsson, mliceramics. Hon är keramikkonstnär med sin bas på Hönö i Göteborgs norra skärgård, och som som bara på några få år har gått från att hitta sin passion i att skapa med lera som hobby till att ställa ut sina vaser på exklusiva gallerier och utställningar i Stockholm, Berlin och London. I intervjun får vi ta del av hennes historia. Ett otroligt inspirerande och fint samtal som vi hoppas kan ge er känslan av att allt är möjligt! Ni kan kika närmare på Emelies konst på Instagram @mliceramics samt boka in er på workshops i hennes studio på Hönö på https://www.mliceramics.com Trevlig lyssning! #art #kreativitet #kreativajobb #konst #konsthantverk #keramik #egenföretagare #entreprenör #kvinnligaentreprenörer #kvinligtföretagande #konstnär #drömmar #manifestation #spiritualitet #självförverkligande #inredning #heminredning
-
Sigmund Freud är en av 1900-talets mest inflytelserika tänkare. Hans teorier har också mött kritik. Vad är det som gör att hans idéer fortsätter att inspirera psykologin, forskningen och kulturen?
Sigmund Freud föddes i Freiberg 1856 och flyttade som barn till Wien där han kom att tillbringa större delen av sitt liv. 1939 dog han i London dit han som jude flytt nazismen. Han blev ett världsnamn redan under sin levnad som psykoanalysens grundare. Hans teorier om det omedvetna, om bortträngda tankar och inre konflikter som genom fria associationer kunde spåras i drömmar har omfamnats och kritiserats genom åren. Freuds relevans idagHur mycket av Freuds tankegods präglar hur vi ser på människans psyke, barndomens betydelse och samhällets påverkan på människan? Hur kan vi använda Freuds för att analysera vår samtid? Vad är relevant och vad är förlegat i hans teorier?Medverkande: Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns högskola, Johan Eriksson , filosof och psykoanalytiker och Helena Granström, författare, fysiker och matematiker. Programledare: Cecilia Strömberg Wallin Producent: Marie Liljedahl -
Den brittiske agenten Alec Leamas kallas hem till London i tron att han ska tvingas lämna agentlivet bakom sig, men i mötet med sin chef inser han att det finns helt andra planer för honom.
John le Carrés klassiska spionroman i uppläsning av Alexander Salzberger"Spionen som kom in från kylan" (1963) blev John le Carrés (pseudonym för David Cornwell) genombrott. Med romanen föddes den moderna spionthrillern, där det kalla kriget skildrades utan illusioner och försköningar. "Spionen som kom in från kylan" har kallats den bästa spionroman som någonsin skrivits. David Cornwell arbetade under början av sextiotalet för den brittiska underrättelsetjänsten i Tyskland och det var där han fick idén till romanen. David Cornwell avled 2020.Alexander Salzberger är verksam som skådespelare, dramatiker och regissör. Han har arbetat på bland annat Uppsala stadsteater, Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten, Teater Moment och Riksteatern.Av: John le CarréOversattare: Hans-Jacob NilssonUppläsare: Alexander SalzbergerProducent: Emma JankeTekniker: Fanny LantzForlag: Albert Bonniers förlagTillgänglig fram till 1 juni 2023. -
Den brittiske agenten Alec Leamas kallas hem till London i tron att han ska tvingas lämna agentlivet bakom sig, men i mötet med sin chef inser han att det finns helt andra planer för honom.
John le Carrés klassiska spionroman i uppläsning av Alexander Salzberger"Spionen som kom in från kylan" (1963) blev John le Carrés (pseudonym för David Cornwell) genombrott. Med romanen föddes den moderna spionthrillern, där det kalla kriget skildrades utan illusioner och försköningar. "Spionen som kom in från kylan" har kallats den bästa spionroman som någonsin skrivits. David Cornwell arbetade under början av sextiotalet för den brittiska underrättelsetjänsten i Tyskland och det var där han fick idén till romanen. David Cornwell avled 2020.Alexander Salzberger är verksam som skådespelare, dramatiker och regissör. Han har arbetat på bland annat Uppsala stadsteater, Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten, Teater Moment och Riksteatern.Av: John le CarréOversattare: Hans-Jacob NilssonUppläsare: Alexander SalzbergerProducent: Emma JankeTekniker: Fanny LantzForlag: Albert Bonniers förlagTillgänglig fram till 1 juni 2023. -
Den brittiske agenten Alec Leamas kallas hem till London i tron att han ska tvingas lämna agentlivet bakom sig, men i mötet med sin chef inser han att det finns helt andra planer för honom.
John le Carrés klassiska spionroman i uppläsning av Alexander Salzberger"Spionen som kom in från kylan" (1963) blev John le Carrés (pseudonym för David Cornwell) genombrott. Med romanen föddes den moderna spionthrillern, där det kalla kriget skildrades utan illusioner och försköningar. "Spionen som kom in från kylan" har kallats den bästa spionroman som någonsin skrivits. David Cornwell arbetade under början av sextiotalet för den brittiska underrättelsetjänsten i Tyskland och det var där han fick idén till romanen. David Cornwell avled 2020.Alexander Salzberger är verksam som skådespelare, dramatiker och regissör. Han har arbetat på bland annat Uppsala stadsteater, Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten, Teater Moment och Riksteatern.Av: John le CarréOversattare: Hans-Jacob NilssonUppläsare: Alexander SalzbergerProducent: Emma JankeTekniker: Fanny LantzForlag: Albert Bonniers förlagTillgänglig fram till 1 juni 2023. -
Bli prenumerant för att se alla avsnitt här: https://anchor.fm/tfkvod/subscribe I detta avsnitt: Utfyllnadsord Juridik-Johan Körde full hem från krogen - på saxlift Rattfylla Råka mörda ett barn Prank-väcka barn Energidryck Filip Dikmen Utbrändhet Djävulens advokat Keanu Reeves Kan man ge cancer till någon? Analcancer Långbajsare och kortbajsare Vad betyder ord? Skyddsrum London Breakfast Kostcirkeln Ljudminnen Kaja Isbergssallad Smörgås Skog och mark Lund Dunge Familjegård Husdrömmar Nyckelfärdigt hus Markoolio och Irma Vår adress: Tack För Kaffet Wargentinsgatan 2 112 29 Stockholm Maila oss: [email protected]
-
Kaffet betraktas av många som en mirakeldryck, men pekas ut som en en klimatbov och har även historiskt haft sina högljudda kritiker. Hanna Eklund funderar över en varm dryck som väcker heta känslor.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Ursprungligen publiceras 9/9 2020. När jag började jobba som reporter blev kollegorna förvånade över mina preferenser vad gällde varma drycker. Du kommer inte att bli långvarig i den här branschen var standardkommentaren till mitt ständiga tryckande på knappen varm choklad vid kaffeautomaten. I tio år framhärdade jag, sedan blev det för jobbigt och jag lärde mig att ta en kopp eller fika (som det också kallas). Inte långt därefter fick jag min första fasta anställning.Och jag är inte den enda genom historien, som har dragit nytta av de svarta dropparna. Kaffe fick tidigt rykte om sig att göra den som dricker kvicktänkt, sällskaplig, lycklig och förnuftig. Filosofen James Mackintosh gick så långt att han i slutet av 1700-talet hävdade att en människas förståndsförmågor står i direkt proportion till mängden kaffe hon dricker. Kanske är det inget konstigt att Voltaire sägs ha druckit minst fyrtio koppar om dagen. Han hade egentligen lika gärna kunnat dricka choklad, som påstods ha samma goda effekter, om det inte vore för risken det ansågs medföra. Bisarra och depraverade böjelser kunde nämligen vara en möjlig biverkning av varm choklad - Marquis de Sades favoritdryck.Den påstådda kopplingen mellan kaffe och förnuft har fått mig att fundera på i vilken mån koffeinhaltiga drycker kan ha haft betydelse för vår samhällsutveckling. Bönornas intåg i Europa och Sverige råkar nämligen, som av en tillfällighet, sammanfalla med upplysningen.Första gången en svensk berättar om kaffe är 1658. Clas Rålamb är på resa som kungligt sändebud i Turkiet när han blir bjuden på något helt nytt och sjudande hett, tillverkat av ett slags ärter från Egypten, skriver han, som förnäma turkar sörplar in mellan läpparna istället för brännvin, i tron att det ska motverka inflammationer och uppstigande dunster från magen.Som så många gånger genom historien visade sig den nya medicinen vara lite beroendeframkallande, och Karl XII:s besök i Turkiet slutade med att han tog bönorna med sig hem och gjorde kaffet populärt i Sverige. Men det var inte förrän under industrialiseringen som fikat blev vardagligt och billigt och kanske ett måste för att orka med de nya fabrikstiderna.Innan kaffet slog igenom var öl den vanliga drycken i Sverige och stora delar av Europa, bland såväl kvinnor som män, även om det inte alltid låter så i den samtida litteraturen. Carl von Linné, som tyckte att kaffe enbart kunde bidra till slapp mage och en utmärglad kropp skriver: Karl-öl, måste vara beskt. Kvinnfolk och käringar, lägger han till, skola hava sött dricka. Den här idén återfinns också hos Bellman, som tycker att vi ska ge våra små mamseller, vin och sviskon och karameller. Tanken på separatistiska dryckesvanor ska vi återkomma till, men tills vidare räcker det att konstatera att de allra flesta struntade i vad Carl von Linné ansåg. Och under hans levnad hade kaffehusen sedan länge börjat ta över andra delar av kontinenten.Tronskiftet från den bedövade alkoholen till den koffeinstinna varma drycken var en revolution som enligt historikern Daniel Berg skapade ett irritabelt upplysningssinne, kritiskt till allt! Utom kanske till det förtryck som möjliggjorde europeernas nya mörka vanor, även om vissa av kaffekolonialismens tidiga kritiker faktiskt kom inifrån industrin. Men i Europa blev kaffehusen en plats för affärer och intellektuell verksamhet. Här växte kapitalismen och den borgerliga offentligheten fram, klasserna blandades och ett friare samtal var möjligt. I England kallades de Penny Universities, eftersom det gick att lyssna på tidens stora intellektuella, till priset av en kopp java. Men om storleken på plånboken inte var så betydelsefull för att komma in på kaffehusen var könet desto viktigare. För kvinnor var dörren oftast stängd.Så möttes också Londons invånare 1674 av Womens petition against coffee som hävdade att kaffe gör män impotenta, lika fruktsamma som öknarna de försmädliga bönorna kommer från.Och när 1600-talets franska överklasskvinnor samlades i salonger för att kritisera äktenskapets slaveri det som de i princip bara kunde lämna om maken var impotent - då valde de en annan koffeinhaltig dryck. Preciositeten har kallats en av historiens äldsta feministiska rörelser och gjorde motstånd genom att förlöjliga klassisk bildning och ägna sig åt förfining istället för manligt barbari. Med andra ord drack de te. Och långt senare skulle den svenska författaren Thekla Knös beskriva teet som salongskulturens essens, det som förverkligar dess pedagogiska idéer och förfinar smak och sinnen.Så verkar alltså te i någon mån ha blivit kvinnokampens dryck, medan kaffet blev den offentliga manlighetens brygd, besk och förnuftig och tillräckligt begärlig för att de törstande skulle strunta fullständigt i Carl von Linnés varningar.Begäret parodieras i Johann Sebastian Bachs kaffekantat från 1730-talet, den unga Liesgen måste ha sitt livselixir ljuvligare än tusen kyssar minst tre gånger om dagen och förargar sin far: Först när pappan hotar med att inte låta Liesgen gifta sig går hon med på att sluta med kaffet, men bara tillfälligt, eftersom hon i hemlighet smyger in en rad i äktenskapsförordet om att den blivande maken aldrig får hindra henne från den högsta njutningen, att koka kaffe precis när hon vill.Samtidigt skriver politikern Carl Gyllenborg den första svenska komedin, en pjäs om den löjliga Sprätthöken, representant för unga snobbiga adelsmän med oförblommerad fäbless för det franska. Han gör allt a la mode, rör sig vant på Stockholms kaffehus och skrattar åt lantisar som bränner sig på det svarta ölet. Med facit i hand var oron för franska influenser inte helt obefogad. Upplysningen ägde rum på kaffehus och i tesalonger och vem vet om inte gnistan faktiskt låg i själva drycken. När journalisten Camille Desmoulin uppmanade massan att ta till vapen, 1789, lär han i alla fall ha stått uppflugen på en stol, eller om det var ett bord, tillhörande Café de Foy i Paris. Förmodligen hade han redan hunnit ta en kopp, eller två.Det är klart att kaffet blev ett ljus i mörkret också för nordborna och hade det inte varit för det nya koffeinberoendet, skulle kaffehusen kanske inte blivit sociala rum för hattar och mössor, författare och upprorsmakare.I våra dagar är det inte många som skryter med fyrtio koppar kaffe om dagen. Att dricka riktigt mycket kaffe anses inte helt sunt och nordbor hånas ibland för sitt enorma koffeinintag. Samtidigt rankas nordens länder som några av de bästa att bo i. Finland började för några år sedan inta en särställning, genom att ha världens bästa skola, världens bästa rättsväsende, världens ärligaste befolkning, världens lyckligaste invandrare och som av en ren slump världens absolut största kaffekonsumtion.Hanna Eklund, journalist -
År av pendlande till jobbet fick till slut far och son att säga upp sig från sina jobb.
Allt förändrades när en annons för en kopparpanna plötsligt dök upp.
Inte kunde de ana att de i o m den första misslyckade batchen av totalt odrickbar gin hade tagit första steget till att vinna pris som världens bästa London Dry Gin!
I veckans avsnitt får du höra mer om familjeföretaget som startades hemma vid köksbordet och hur deras första batch sålde slut på 16 timmar på Systembolaget.
Annsofi provsmakar givetvis de båda prisbelönta ginsorterna Lydén Dry Gin och Lydén Cask Gin.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Visa fler