Gray Podcasts

  • GAGNAM STYLE BABY! USA diskuterar lagar om Amerikansk Single Malt och ETW står bredvid och hejar på. Veckans ord är inte Gangnam Style, men likaväl PSY. Vi hinner även förbi veckans destilleri som är skotsk-klingande Fary Lochan från Danmark. Dessutom avslöjar vi: vem skickade egentligen torvboken?Alltså, först en ursäkt. Varför yrar Jeroen om Frankrike, som om det stod mellan Frankrike och England i EM? Vad var det i glaset? Mathias körde bottle kill på Stauning 4th edition traditional bottlad 2015:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/73840/stauning-2010David smuttade den Springbank 12 cask strength som håller 54,2%, tydligen batch 14 buteljerad 2017:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/92131/springbank-12-year-oldJeroen hade införskaffat J.P. Wiser 23 YO blended som otroligt nog fortfarande inte är slutsåld:https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/jp-wisers-1145801/Davids smaknoter på den hittar ni här: https://tjederswhisky.se/jp-wiser-23-yo-cask-strength-for-sweden/Nya regler för amerikansk single malt whiskey på gång!Se mer här, både för det som händer nu och lite om historien bakåt: https://www.federalregister.gov/documents/2022/07/29/2022-16244/proposed-addition-of-american-single-malt-whisky-to-the-standards-of-identity-for-distilled-spiritshttps://www.ttb.gov/news/ttb-proposes-american-single-malt-whisky-standard-of-identityhttps://www.prnewswire.com/news-releases/us-distilleries-applaud-federal-ruling-to-designate-american-single-malt-category-301597169.htmlhttps://www.distilledspirits.org/news/coalition-urges-ttb-to-issue-proposed-rulemaking-on-establishing-a-formal-american-single-malt-whiskey-category/https://americanwhiskeymag.com/2022/07/29/american-single-malt-standards/https://whiskycast.com/ttb-starts-process-of-defining-american-single-malt-category/David hade förresten rätt i att en straight bourbon eller rye måste vara minst två år gammal.Den amerikanska singelmalten Westland finns faktiskt i flera olika versioner på Systemet, för den intresserade: https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=westlandWestlands hemsida:https://www.westlanddistillery.com/whiskey/american-oakVeckans ord: PSY (predicted spirit yield)Oppa Gangnam style! Om predicted spirit yield kan man bara läsa i teknisk litteratur. Predicted är förresten förutspådd eller förutsedd och inget annat. Här lite artiklar på hög nördnivå där man pratar om predicted spirit yield: Bringhurst, Thomas A. et al., ”Methods for determining the fermentability and predicted spirit yield of distilling malts”, Journal of the Institute of Brewing 2012 (1996), s. 433–437.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.2050-0416.1996.tb00927.xDolan, T. C. S., ”Scotch Malt Whisky Distillers Malted Barley Specifications: Twenty Years of Fermentable Extract and Predicted Spirit Yield”, Journal of the Institute of Brewing 106 (2000), s. 245–250.https://onlinelibrary-wiley-com.focus.lib.kth.se/doi/abs/10.1002/j.2050-0416.2000.tb00064.xDolan, T. C. S., ”Scotch malt whisky distillers’ malted barley specifications: The concept of fermentable extract – ten years on”, Journal of the Institute of Brewing 97 (1991), s. 27–31.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.2050-0416.1991.tb01049.xDolan, T. C. S., E. T. Dewar och J. D. Gray, ”Development and use of a method for determination of malt fermentability”, Journal of the Institute of Brewing 87 (1981), s. 352–355 (där hela idén om PSY och hur man skulle räkna ut den lanserades):https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1981.tb04049.xVeckans destilleri: Fary LochanHemsida: https://farylochan.dk/Här når du oss:En trea whisky på Facebook (https://www.facebook.com/entreawhisky)Maila till oss på [email protected] blogg tjederswhisky.se (https://www.tjederswhisky.se)Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/entreawhiskyBli medlem! https://entreawhisky.memberful.com/checkout?plan=74960

  • Efter det här avsnittet är inget sig likt. Kalla det Ragnarök, The Singularity, Nirvana eller vad du vill, men var beredd på ett LÄS HÅRT som du aldrig hört förut.

    Saker som nämns

    ”Xena: Warrior Princess”, Hedengrens bokhandel, Peter Danielsson ”The Year Under the Machine”, Sanna Lund ”Arkiv för upphittade anteckningar”, Anna Bark Persson ”Annorstädes”, Aftonbladet, Lars Gustafsson, Ezekiel Boone ”The Hatching” + ”Skitter”, Tom Clancy, Christine Lynn Herman ”The Devouring Gray” + ”The Deck of Omens”, Johan Egerkrans ”Drakar”, avsnittet där Johan Egerkrans gästade podden, Naomi Novik ”Throne of Jade”, Sara Bergmark Elfgren ”Grim”, Stephen Blackmoore, Marvel, Image, Geoff Johns ”Batman: Three Jokers”, Warren Ellis ”newuniversal”, Star Trek, Neil Gaiman ”Sandman”, Don Rosa, Carl Barks, TikTok, Lars Mortimer ”Helge”.

    I nästa avsnitt...

    ... läser vi kapitel 1-2 av "All the young dudes" av MsKingBean86.

  • Vi behöver mening och kanske är det därför som gud och religiösa former lever kvar i sekulär skepnad. Dan Korn reflekterar över ateister som predikar och andra former av sekulär tro.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Essän sändes första gången 2019.

    I ett litet hörnhus vid Øster Farimagsgade i Köpenhamn hade min gamle vän Elias Levin en butik för sadlar, grimmor, hjälmar och annat en ryttare behöver. Han bodde på övervåningen. Jag var med där och firade hans åttioårsdag 1989. Elias var en av få danska judar som överlevt Förintelsen. De flesta lyckades ju, i september 1943, fly över Sundet till Sverige i en räddningsaktion genomförd av den danska motståndsrörelsen med den svenska regeringens och den tyske guvernörens tysta medgivande. Elias hade också rest till de små fiskebyarna vid kusten för att hitta en båt för att ta sig över till Sverige. Men de kom inte med någon båt första dagen och i stället för att hitta boende i fiskebyn ville hans pappa hellre åka hem. En granne såg när de återvände, ringde Gestapo och snart var de på väg till Theresienstadt. I krigets slutskede, när tyskarna inte längre förvarade de danska judarna i ett mönsterläger för att maskera vad de höll på med, skickades Elias till Auschwitz.

    Där blev Elias religiös. Det motsatta brukar vara mycket vanligare. Det var många religiösa människor som i lägren miste sin tro. Men för Elias var det tvärt om. Han berättade för mig att han kom från ett strängt religiöst hem, men själv var han måttligt intresserad före kriget. Men när han var i Auschwitz tänkte han för sig själv:
    ”Det som sker nu runt omkring mig är otroligt, så otroligt att det inte skulle vara möjligt om det inte fanns en gud som styr världen. Jag gillar inte hur han styr den nu, men jag kan inte förneka Gud.”

    Psykiatrikern Viktor Frankl var också först placerad i Theresienstadt för att senare deporteras till Auschwitz. Efter kriget skrev han den kända boken ”Livet måste ha mening”, där han argumenterar för att människor som kände att deras liv hade en mening hade lättare att överleva lägrens fasor. För de som mördades spelade det givetvis ingen roll om de trodde på livets mening, men för dem som med svält och sjukdomar slet med slavarbete kunde tron på livets mening vara skillnaden mellan liv och död. Frankl skriver:

    ”Vi som levde i koncentrationsläger kan minnas männen som gick genom barackerna och tröstade andra, som kunde ge bort sina sista stycken bröd. De må ha varit få till antalet, men de är tillräckliga bevis för att allt kan tas från en människa, utom en sak; den sista mänskliga friheten – att själv välja sin inställning i varje omständighet, att välja sin egen väg.”

    Det är inte bara för att överleva koncentrationsläger livet måste ha en mening. Den amerikanske psykologiprofessorn Clay Routledge menar att tron på något högre, vad det än är, gör oss till hälsosammare människor. Religionen ger livet mening. När vi väljer bort Gud ersätter vi därför Gud med något annat. Vi tror att det är modern rationalitet, men bak den fasaden lever ofta magi och skrock vidare, fast i annan klädsel.

    På 1990-talet kände jag en man som bodde i en omålad, fallfärdig gammal stuga i norra Västergötland. Han undslapp sig att han trodde på tomten. Alltså han berättade inte historier om att människor förr trott på tomten, utan han berättade att han fortfarande satte ut ett fat med gröt på julafton för att få tomtens välsignelse för det kommande året. Nästa dag var gröten uppäten, så nog fanns tomten alltid. Och han försvarade sin tro med att säga:

    ”Förr trodde folk på tomten, nu tror de på marknadskrafterna i stället. Men det krävs allt mer än ett fat med gröt för att blidka marknadskrafterna”

    Den fransk-amerikanske litteraturvetaren och filosofen René Girard säger samma sak i boken ”Evolution and conversion”. Nittiotalets tro på marknadskrafterna, säger Girard, har påfallande likheter med religiös tro. Precis som man tror på en allsmäktig gud trodde många att om marknaden bara får vara helt ostörd och oreglerad kommer allt att lösa sig till det bästa. Marknaden tillskrevs samma vishet och allsmäktighet som Gud. Trots att Girard genomskådade detta tyckte han att det var en bra lösning. Marknaden kräver sina offer, men jämfört med många andra samhällssystem krävde den fria marknaden förhållandevis få offer.

    På samma sätt kan man i dag se de uppenbara likheterna mellan religion och klimatångest. Det behöver inte alls innebära att man förnekar klimatförändringar eller är motståndare till försök till lösningar att man kan se att klimatet har intagit Guds roll. Det är en straffande, grym gud vi har att göra med, en som inte låter sig blidkas så lätt. Men klimatet tar emot offer i form av klimatkompensation och andra goda handlingar samt har en form av gudstjänst i form av skamkänslor och offentlig bikt för flygande. Klimatet har en profet i form av Al Gore och ett helgon i form av Greta Thunberg. Hon har till och med avbildats med helgongloria på en målning. När saker som detta kritiserats har det kallats för ”hån” och kritikerna fått motta en reaktion som minner om forntida kättarförföljelser. Som sagt, man kan se dessa uppenbara likheter utan att för den sakens skull förneka klimatförändringar.

    Den brittiske filosofen John Gray menar att vi måste utgå från att livet inte har en mening för att verkligen kunna vara ateister. Nästan allt som kallas ateism är i själva verket monoteistisk religion i nya förklädnader, menar han. Det är en flykt från ett gudlöst samhälle in i det som ger tillvaron mening. I boken ”Seven types of atheism” visar han på de uppenbara likheterna mellan religioner och sekulära ideologier. Dessa ideologier är tillkomna för att verkligheten skulle kännas för skrämmande om tillvaron saknade en kraft som ger ordning och någon form av rättvisa. I stället för Gud kallar vi den kraften naturen, utvecklingen, marknaden eller något annat. Ateismen letar alltså efter surrogat för Gud. Mänsklighetens utveckling har ersatt Guds styrande hand. Tron på att mänskligheten under historiens gång insett gemensamma mål är en sekulär form av den religiösa tron på frälsning.

    Gray kallar sig ateist, men propagerar inte för ateism, just därför att det propagerandet har uppenbara likheter med religiöst dogmatisk tro på en sanning, i dess mest bokstavstrogna form. Precis som evangeliska kristna tror man att världen blir bättre om alla tror som dem. Men historien lär oss att viljan att tvinga alla att tycka likadant i stället leder till de värsta konflikter. Nästan all form av religion, säger Gray, handlar inte så mycket om vad man tror på, utan mera om vad man gör. Samma sak borde gälla oss alla. Tänk på vad du gör och strunta i vad både du och andra tror på.

    Dan Korn, författare, debattör och utbildad rabbin

  • Lotta Gray, känd som Vimmelmamman, vet hur det är att drabbas av cancer, gå igenom skilsmässa, vara ensam mamma, och sedan få klimakteriebesvär från helvetet, leva med tre timmars sömn per natt - och dessutom - vara offentlig med det. En personlig berättelse om den kvinnliga kraften som försvann och ersattes av symptom som ängslan, håglöshet, enorma svettningar, torra ögon och en mängd frågor. ”Vad är vad och vem kan hjälpa mig, för jag vägrar må så här!?” Lotta är idag 55 år och förstod tidigt att hennes symptom berodde på klimakteriet men det har ändå visat sig vara svårt att navigera rätt. Med tiotusentals följare ser Lotta att finns två tydliga läger i diskussionerna kring hormoner och symptomlindring kryddat med mycket okunskap. Varför är det fortfarande svårt att tala om klimakteriet? Kommer klimakteriet förlora sin stigma om vi bara använder ordet tillräckligt ofta?

    Läs mera på www.klimakteriepodden.se/


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Stephen Blackmoores urban fantasy-roman ”Dead Things” är ämnet för månadens LÄS HÅRT. Dödsmagikern Eric Carter återvänder till Los Angeles för att undersöka sin systers brutala död. Det kan inte vara dåligt!

    I nästa LÄS HÅRT…

    … dömer vi boken på omslaget. Johan Wanloo, Magnus Dahl och alla LÄS HÅRTs lyssnare ska leta reda på det fräckaste, mest maxade, underbara omslag som går att hitta – och läsa boken. Återkom med omdöme lagom till jul.

    Annat som nämns

    Bingo Rimer, Naomi Novik ”His Majesty’s Dragon”, Christine Lynn Herman ”The Devouring Gray”, ”Stranger Things”, Naomi Novik ”Uprooted”, Per Andersson ”Stenbeck : en biografi över en framgångsrik affärsman”, James Lovegrove ”Sherlock Holmes and the Shadwell Shadows”, HP Lovecraft, ”Sherlock” (BBC), Katherine Addison ”The Angel of the Crows”, George RR Martin ”A Game fo Thrones”, Johan Wanloo ”Black Metal Yeti”, Mats Strandberg ”Slutet”, Stephen Graham Jones "My heart is a chainsaw”, Raymond Chandler, Jim Butcher, Peter Brandvold, Horace Engdahl, Lee Child