Avsnitt

  • Hur vet du vad som är symptom på klimakteriet och hur möter man sina utmaningar på ett konstruktivt sätt? När Christina Sundequist insåg att hon inte förstod hur och varför klimakteriet påverkade henne började hon leta efter kunskap och utbilda sig. Resultatet blev boken Harmony och framförallt ett engagemang och driv för att hjälpa andra kvinnor inte bara i klimakteriet utan även att må bra långsiktigt. Må bra i och lägg grunden för att må bra efter klimakteriet. Christina delar sina insikter och tankar kring helhetshälsa och ger råd om hur man framgångsrikt tar sig an nya vanor och sätter mål som du faktiskt vill uppnå utan att det blir övermäktigt. I ett samtal med Åsa Melin berättar Christina Sundequist hur det kan vara läge att lägga band på ivern och jobba med små delmål och acceptera att allt inte passar alla. Christina är personlig tränare, kostrådgivare och hälsocoach med fördjupning inom funktionsmedicin. Och ett av hennes budskap är; det är aldrig försent att fundera på vad du verkligen vill.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Slut med småätande och värme om du vill hålla metabolismen uppe! Du får också veta varför det kan vara positivt att lägga på några kilon eller att vara överviktig, bara det sitter på rätt ställen. Evolutionen ger svar på varför ämnesomsättningen sjunker när vi kommer i klimakteriet. Men hur balanserar vi detta så det inte blir ohälsosamt? Professor Fredrik Nyström forskar om riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar, fetma och diabetes. Han undersöker hur blodsocker, blodfetter, bukfetma och andra riskfaktorer påverkas av vad vi äter och dricker och hur vi tränar eller fryser. Här möter han Åsa Melin och talar om vad som bränner mest energi och vad som skapar förutsättningar för att slippa en farlig ölmage, hur du genom att frysa kan skapa brun fettväv som ökar förmågan att värma upp kroppen inifrån. Av alla dieter, fastor och kostråd, vilka fungerar enligt vetenskapen? Och kanske visste du inte att alla kalorier inte har lika värde och att det är bra att frysa på vintern och svettas sommaren för maximal energiförbrukning.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Varför får vi ont i kroppen och upplever vi smärta oftare när vi kommit i klimakteriet? Vad är smärta och var skapas den? Vilken typ av smärta ska vi ge akt på och vad kan ignoreras? Katarina Woxnerud är naprapat och arbetar med utbildning och behandling kring kvinnohälsa, här hjälper hon Åsa Melin med svaren. Vi talar om akut smärta, artros, nerver, inflammation, muskler, skelett, brister och andra underliggande orsaker. Har östrogen med det här att göra? Den som varit med om utmattningssyndrom vet hur ont det kan göra att röra på sig. Vikt ger extra belastning på leder och visste du att sömnen också påverkar våra smärtreceptorer? Så får vi veta att om man är rädd för smärta blir det värre och så slår Katarina ett slag för klassisk husmorsgymnastik.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Förklimakteriet - finns det? Östrogendominans – kan alla få det? Så många frågor och diskussioner med oklara svar och komplicerad terminologi. Är det viktigt att sätta namn på de olika faserna i övergångsåldern och veta var vi befinner oss? Gynekolog Hilde Löfqvist hjälper oss förstå hur det hänger ihop och hur vi kan göra oss förstådda i vården. Vi talar om symptom som påverkar oss, vad som är förknippat med klimakteriet, vad som är hormonella rubbningar eller obalanser som bör mätas och behandlas. Hur påverkas vi av påfrestningar och de symptom vi upplever nu och historiskt? Vari ligger värdet med provtagning för att avgöra hormonstatus och vad bör behandlas? Din kropps förmåga att producera och bryta ned östrogen är nycklar när vi talar om östrogendominans. Hilde förklarar avslutningsvis hur det kan komma sig att alla läkare inte vill skriva ut bioidentiska hormoner och hur du kan agera.

    Läs mer och hitta länkar till avsnittet på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Känner du dig svullen, stram och stel, har ledvärk, celluliter eller vaknar med svullna ögon? Kanske får du ofta strumpmärken eller kämpar med vikt som inte släpper? Då är det här avsnittet för dig. För vi ska tala om vad lymfsystemet är, gör och hur du sätter fart på det. Ellen Engvall är barnmorska och specialiserad på bl a medicinsk yoga. Du får veta hur hormonsvängningar skapar oreda och triggar sämre cirkulation av lymfvätskan som är en del av vårt reningsverk. Varför det är viktigt att få bukt med östrogendominans, stress och för mycket stillasittande för att systemet ska fungera och skapa harmoni mellan sköldkörtel, äggstockar och binjurar. Vi talar om känslighet som gör att vi lättare går upp i vikt och att hormonbehandling kan skapa sämre lymfflöde hos vissa. Dessutom berättar Ellen varför du inte ska ha bygel-bh till vardags och ger oss några effektiva rörelser för att få igång lymfsystemet.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Känner du behov av att checka ut från din roll i familjen, på jobbet eller som superorganisatör i största allmänhet? Du kanske växlar mellan att vara arg, gråtmild, trött, instabil, ha hjärndimma och hormonsvängningar till att vara lugn och glad. Det kan vara svårt att tala om klimakteriet och att förstå sina egna behov, dessutom känsligt att som närstående ge råd och vara ett stöd. Kloka Louise Edlund Rudberg ska hjälpa oss att sätta gränser och hitta lösningar på positiva sätt. Det kan finnas behov att både ytliga och djupa, stora förändringar. Hur gör man om man behöver avlastning på arbetsplatsen på ett sätt som blir bra för alla? Och hur talar man med familjen när du inte längre räcker till och behöver ändra din roll? Vågar du berätta att du inte klarar av dina utmaningar? Ett avsnitt som är för både dig som är mitt i det men också att dela med den som kanske behöver försöka förstå var du befinner dig. Vi behöver mer klimakterieförståelse.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Tankarna går lätt till juicefasta när man hör ordet ”detox” men det handlar om något större. Detox är inte bara ”avgiftning”. Detox är större och kan hjälpa till att skapa livslust. Man måste tänka på helheten: kost och mat, blodsocker, miljögifter, kemikalier inklusive kosmetika, träning, tankar, dåliga relationer, sömn och stress. Det är viktigt att man tar tag i något eller några av dessa områden och inte allt på en gång. Avsikten är att hitta tillbaka till sig själv och det som man tycker är viktigt i livet. För vi ska tala om detox ur ett helhetsperspektiv där du kan plocka in olika parametrar för att avgifta din hälsostatus. Bli inte avskräckt, för det går att dela upp och planera på många olika sätt som Ellen Engvall berättar om. Ellen är barnmorska, yogalärare och arbetar med olika former av yoga for hormonell balans och ger oss värdefulla råd kring hur du kan lägga upp en hållbar detox. Varför ska du överhuvudtaget fundera på om detox är något för dig? Vad blir belöningen? Vågar du fundera på hur du lever ditt liv och lyssna inåt?

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Här ska jag tillsammans med hälsoprofilen och klimakterieaktivisten Monika Björn summera 2020, fundera på hur vi kvinnor mår och blicka framåt. För hur står det till med klimakteriet egentligen? Kommer vi någon vart ur ett lite större perspektiv och vad är det vi behöver fortsätta tala om, och hur ska vi kvinnor förhålla oss till våra utmaningar både fysiskt, psykiskt och mellan varandra. Hur ser kunskapsläget ut i vården och hos oss kvinnor och vad kan vi förvänta oss av året som precis startat? Vi diskuterar också vilka frågor som är de vanligaste vi möter när vi har kontakt med dig som lyssnar och är engagerad i forum på nätet.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Hur kommer det sig att ordet östrogendominans blivit så svårt att förstå? Många kvinnor har hört uttrycket men få vet vad det betyder. Egentligen är det en obalans mellan östrogen och progesteron som kan ha flera orsaker. Är det ens något som vi behöver vara medvetna om? Östrogendominans kopplas ofta ihop med ordet ”förklimakteriet” som är laddat med obehag för många. Vad är det? Finns det överhuvudtaget ett förklimakterium eller är det en fas som inte har något att göra med själva klimakteriet? Mia Lundin är med och förklarar hur det hänger ihop och hur vi kan återskapa hormonell balans. Under de fertila åren så är det ju naturligt att vi har olika nivåer och vad är det då som kan gå snett under åren innan menopaus och hur kan man bli östrogendominant när östrogenet sjunker kring klimakteriet? Är det farligt? Och vad händer om man kommer tillbaka till balans? Varför upplever inte alla dessa kvinnor den här svängliga fasen? Vad händer om man får hormonbehandling och vad har sköldkörtel och tarmflora med allt att göra? Ja, du ser ju! Här är avsnittet med en rad värdefulla råd och tips.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Tänk om vi borde ta till oss mer av den kunskap som finns i den österländska medicinen och kulturen? Det finns mycket kloka tankar om kvinnan, våra cykler och livsfaser som vi kan ha nytta av för ett mer balanserat liv. Och just balansen är det många av oss saknar i åren kring klimakteriet. Att hamna i obalans får konsekvenser på våra olika system och deras inbördes kommunikation. Här får du lära dig hur du kan återskapa balans med naturliga verktyg och metoder för de olika faserna. Ulrica Norberg är uppskattad andningcoach, yogaläarare, journalist och författare med stor kroppskunskap och en bred kunskapsbas som hon generöst delar med sig av i det här avsnittet. Hon undrar om vi kan se klimakteriet mindre problematiskt och mer som en resurs och tillgång ur ett friskhetsperspektiv. Har vi bortprioriterat vår biologi och behandlar oss själva som små spelpjäser i ett liv där du inte längre har kontroll?

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Känner du dig sexig… eller? Begreppet lust är mycket bredare än du kanske först tänker. Hanna Möllås är ursprungligen barnmorska och utbildade sig till sexolog och parterapeut. Hanna är välkänd genom sina böcker och föreläsningar där hon ofta talar om vikten att tycka om hela sig och att känna att det är skönt att vara i sin kropp. I det här avsnittet ska vi tala om normer och definitioner, hur jämställdhet kan ställa till det i ett förhållande och varför klimakteriet kan vara en vändpunkt i ditt sexliv. Vi talar om lustdödare och lusthöjare, hur stress och prestation skapar onda spiraler och varför du inte bara kan sitta och vänta på att lusten ska infinna sig. Så får vi veta att vi kvinnor har en unik lustknapp som det kan vara dags att återerövra.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Behöver du en plan och struktur eller till och med talang för att få resultat av din träning? Lovisa Sandström, känd som Lofsan, har många års erfarenhet av att träna kvinnor och vet allt om kroppslig intelligens, hur man får ordning på motivationen och vad som gäller i klimakteriet om man jagar kilon. Kanske är det dags att byta strategi för att knäcka koden så du kan uppleva glädje och få kickar av dina ansträngningar. Kan du något om hur din kropp fungerar och varför det kan vara bättre att fokusera på vardagsrörelse på sig än att träna? Lofsan vill slå hål på en del myter och vi talar om skadestånd för träning, sötsug, sömnstress, orättvisa, viktkontroll, varför du inte kan öronmärka kalorier och att du bör göra upp med din inre kritiker. Välkommen att lyssna till ett entusiasmerande avsnitt!

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Gynekolog Cilla Salamon delar kunskap om hormonbehandling, cancerrisk, skydd mot sjukdomar och effekten på din hälsa genom livsstilsförändringar. Vem och varför ska man behandlas med hormoner och vilka prover finns anledning att ta? Hur kommer det sig att grupptryck ofta handlar om att vi kvinnor ska stå ut? Vi talar också om varför man inte bör kopiera andras recept, rakt upp och ner. Vi talar också om det egna ansvaret, att motivera sig till att göra förändringar och vart man kan vända sig om man behöver stöd för saker som hänt eller händer i livet. Du får höra hur en egen hälsodagbok kan bli hjälp för att skaffa livsbalans och vara stöd inför ett läkarbesök. Avslutningsvis diskuterar vi funktionsmedicin och hur man kan tänka kring att själv lindra symptom.

    Läs mer på www.klimakteriepoddens.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Gynekolog Cilla Salamon reder ut när, var och varför du ska söka hjälp, hon ger oss också en lektion i anatomi så vi genom egenundersökning kan ställa diagnos på en del besvär. Det finns så många anledningar till att man kan känna behov av hjälp eller bli orolig. Du kanske känner igen symptom som hjärtklappning, svettningar, vallningar, flytningar, rikliga eller plötsliga blödningar. Det kan vara svårt att veta vart du ska vända dig, speciellt om du bor på en ort utan tillgång till gynekolog. Dessutom har många rädsla för att låta sig gynundersökas. Cilla berättar också varför det är viktigt att ta alla olika typer blödningar på allvar, både före och efter menopaus, hur det kommer sig att alla inte skriver ut bioidentiska hormoner och när du ska köpa lokalt östrogen på apoteket.

    Läs mer på www.klimakteriepoddens.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Hur tar man pauser i vardagen och ger sig själv återhämtning som gagnar välmående? Vad är det som hänt i våra liv som stökat till naturlig rytm trots att vi fått mer frihet genom hjälpmedel som underlättar? Ulrica Norberg är uppskattad författare, föreläsare, andningscoach, yogainstruktör och kan många tekniker för återhämtning som du ska få lära dig i det här avsnittet. Nervsystemet i kroppen och framförallt hjärnan behöver tid utan stimuli med djup avslappning för läkning. Många känner igen sig i nedstämdhet, utmattning, utbrändhet och känslor som stormar upp och ner.

    Beroende på vem du är kan ditt behov och graden av återhämtning skilja men några gemensamma nämnare finns det. Dessutom talar vi om andning som är så mycket mer än syre. Ulrica berättar också om sin egen resa med krishantering och att välja livet när man lever nära döden.

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Vad händer med huden under klimakteriet? Åldrande och livsstil påverkar naturligtvis inte bara det inre måendet utan även det yttre. Hur får du naturlig, äkta frisk utstrålning? I det här avsnittet ska du få veta hur det kommer sig att huden ändrar struktur under klimakteriet och vad vi kan göra för att behålla spänst, utstrålning och lyster på naturlig väg. Hälsoprofilen Lena Larje kan en hel del om svett, cirkulation, hudvård, näring, frisk luft och bieffekter av träning. Vilken påverkan har träning, mat, sömn, hormoner och humöret för ditt utseende? Vad gör skada och vad gör nytta för en åldrande hy? Vi diskuterar också den mentala inställningen till åldrande och skönhet, förbränning och om det spelar någon roll hur man tränar för att uppnå olika mål.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Att skapa förutsättningar för att sova bättre handlar om många faktorer, inte minst vad vi gör på dagarna och hur vi lever vårt liv med mat, vila, arbete och rörelse. Med hjälp av sömndagbok, självskattning och en livsstilsmätning går det att reda ut hur det står till med sömnkvalitet och återhämtning. Vissa saker är väldigt individuella och andra faktorer är relativt allmängiltiga. Lisa Carpevi talade om hur vi kan lära oss sova i avsnitt 151 där vi också efterlyste era frågor. Här kommer uppföljningen, dels vad sömnutredningen på Åsa Melin visade och vad som skapat riktiga uppvaknanden, tankar och förändringar. Vi tar också upp ett antal lyssnarfrågor som handlar om bland annat kaffe, blodsocker, tyngdtäcke, ansiktsmask, appar och andra hjälpmedel för bättre sömn på naturlig väg.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Ingen är alltid på topp. Hur kan du hitta motivation och varför kan just löpning skapa mindre tröskel för att det ska fungera, det ska du får höra. Petra Månström är journalisten som blev Maraton-Petra med svenska folket genom ett arbetsprojekt som ledde till att hon blivit en inbiten löpare. I det här avsnittet bjuds du på en personlig berättelse som inkluderar ätstörning, att föda barn sent i livet, störtblödningar, järnbrist, jakten på fungerande preventivmedel och hur det är att hamna i klimakteriet p g a medicinering. Petra ger råd kring träningsupplägg, utrustning och vikten av att planera sin träning så den blir av. Så kanske det är så att vallningar blir mindre jobbigt om man är van att svettas? Vi pratar också om kosttillskott och varför det kan vara svårt att vara ett ansiktet för träning och varför Petra inte vill höra att hon är duktig. Avsnittet ger konstruktiva tips för dig som vill komma igång eller behöver pepp för att inte lägga av.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Bara du har tillgång till dig själv och vet om något inte riktigt fungerar som det ska. Att inventera hur du lever och kartlägga vad som påverkar ditt mående kan klargöra varför du har olika symptom. Det kan vara trötthet, vallningar, ledvärk, hudutslag och många känner igen mag- och tarmproblem. Hur vet du om hjärnan får det den behöver och vad betyder läckande hjärna? Vilka prover kan man ta och varför, behöver vi kosttillskott? Vad händer när östrogenet sjunker, det som gör oss vitala och har antiinflammatoriska egenskaper? Påverkas näringsupptaget av under- eller övervikt? Maria Karlsson arbetar med näringsterapi och ger oss mängder av råd för att undvika att kasta grus i maskineriet och ge kroppen en chans att hela sig själv med rätt bränsle och förutsättningar för att hjärna, hormonbalans och ja, hela kroppen ska fungera. Det här avsnittet är en fristående fortsättning från avsnitt 153.

    Lär mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Att tala om helhetsperspektiv och funktionsmedicin inom hälsa börjar få genomslagskraft, men varför hänger inte den offentliga vården med? När många av oss kvinnor börjar få mindre allvarliga symptom på ohälsa får vi själva agera detektiver. Maria Karlsson är utbildad inom interaktiv näringsterapi och näringslära och arbetar utefter funktionsmedicinens perspektiv med hormonbalansering där hjärnan har en central roll. I det här avsnittet delar hon värdefull kunskap om hur vi påverkar hjärnan med hur vi lever och vad vi äter och det i sin tur kan hjälpa oss att hitta och få bukt med bakomliggande faktorer till att vi har mer eller mindre allvarlig ledvärk, hudproblem, hjärntrötthet, magtrassel och annat. Återigen får vi veta att olika former av stress ligga bakom och vi talar om näringsbrister, tarmens mikrobiom, östrogenets antiinflammatoriska egenskaper och alzheimers. Hur ska vi tolka symptom och agera med och inte emot våra smarta kroppar? Del 1 av 2 med Maria Karlsson.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt

     

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.