Avsnitt

  • Klimakteriepodden firar avsnitt 200 genom att bjuda tillbaka Professor Angelica Lindén Hirschberg som var den första gästen. Angelica är en av Sveriges kunnigaste specialister inom gynekologi, hon arbetar outtröttligt med hormoner på många plan. Hon träffar patienter, leder forskning, utarbetar behandlingsmetoder, utbildar och syns ofta i mediala sammanhang. Hur står det till med klimakteriet? Könshormoner är laddat och belagt med mycket åsikter. Ofta publiceras lösryckta citat som kastar oss tillbaka i tiden. Vi talar om hur man ser på klimakteriet idag och hur det har förändrats de senaste åren, vilken forskning som styr riktlinjer och behandlingsrekommendationer, hur media påverkar synen på hormoner, varför allmänläkare inte kan ha prio på klimakterievård och varför det finns en generation gynekologer som inte arbetat med östrogen. Hur och när ska man ta sina klimakteriebesvär på allvar och när ska man sätta in behandling och för vad? Vi talar om sömnbesvär, demens, oro och strikta riktlinjer. Och så talar vi slutligen om det vi alla redan vet…Läs mer på www.klimakteriepodden.se

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Hur ser det ut med kunskapen och inställningen till klimakteriet hos den nya generationen gynekologer? Det tar vi reda på i det här avsnittet med två nyblivna specialister. Vi får veta hur utbildningens ser ut, hur den är uppbyggd och hur verkligheten ser ut. Det finns många utmaningar och politiska beslut är det som styr hur vården utformas men det går att få bra vård i Sverige och vi får veta hur man kan tänka och agera. Det är lätt att tro att vindarna blåser för hormoner, nu när forskningen tydligt visar att det finns fördelar med att ta hormonbehandling för sina klimakteriebesvär, men det finns starka krafter åt andra hållet. Vi får också höra hur läkaren ofta möter en kvinna som vill ha hjälp men inte den hjälpen som erbjuds eller faktiskt skulle ge bäst effekt. Tidspress är en utmaning eftersom läkare och patient skall förstå varandra under en ganska kort tid. Välkommen till ett avsnitt som kan ge dig en hel del tankar inför nästa vårdmöte.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Förtjänar klimakteriet att agera slasktratt och ursäkt för att man inte fungerar optimalt eller kanske är det tuvan som välter lasset? Den goda nyheten är att det går att göra mycket för sitt mående på egen hand. Vad hade du med dig in i klimakteriet? De flesta känner till sina svagheter men kanske kan det kännas utmanande att försöka ta tag i orsakerna eller ens förstå var man ska börja. Peter Martin är läkare och specialiserad i funktionsmedicin, han delar med sig av sin djupa kunskap om våra basala funktioner och hur man kan bli av med energilöshet, värk, en dåligt fungerande mage, övervikt och vilka verktyg som är mest kraftfulla. Du får konkreta råd att prova på egen hand. Redan Hippokrates sa att hälsan börjar i magen och kanske inte så konstigt eftersom det är vår yta mot omvärlden och i tarmen sitter bl a näringsupptag och immunförsvaret.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Läkaren Peter Martin har sin bas i forskarvärlden och har ett djupt intresse i människans biokemi och grundläggande funktioner. När Peter sjukskrevs för utmattningssyndrom fick han upp ögonen för funktionsmedicin och upplevde stora förbättringar i sitt mående genom att lära sig mer om hur kroppens underliggande system reagerar på det vi utsätter den för. Vi får en större förståelse för hur vården fungerar, vad läkemedel gör och vilka krafter som styr oss. Tar samhället sitt ansvar i att stötta vår hälsa? Har allmänläkarna ett omöjligt uppdrag? Vi talar också om köttkonsumtion, om vi är gjorda för veganism, blodsockrets inverkan på förbränning och boven till fetma-epidemin och hur forskningen svängt när det gäller kostens påverkan på vår hälsa. Du kan själv påverka din hälsa, det vet alla som gjort någon positiv livsstilsförändring, och bara tanken på att vi stoppar 30 ton mat i munnen under vår livstid ger oss en tankeställare.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Förklimakteriet är för många kvinnor en oväntad och stor utmaning. I teorin har Betty Wassenius all kunskap och bästa möjliga förutsättningar för att kunna hantera den här fasen och resten av klimakteriet. Så hur kan det ha blivit så här jobbigt med mentala symptom som inte går att få bukt med? Ett väldigt modigt, öppet och personligt avsnitt om att inte känna igen sig själv, vara rädd för att tappa ansiktet, utmaningarna med hålla fasaden uppe professionellt och hemma, trots att man är låg och utmattad och bara vill ligga i soffan. Betty är tandläkare och PT specialiserad som klimakteriecoach. För Betty har träningen alltid varit lösningen och nu står hon där och frågar sig ”vad gör jag nu”. En gripande berättelse om hur svårt det kan vara att finna sin väg genom hormonernas berg- och dalbana, ha konstant pms, känna självtvivel och ensamhet. Nu lyfter hon på locket och önskar att fler vågar prata om klimakteriet när det är som värst.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Kroppen har fantastiska system som reagerar på det vi utsätter den för. Mycket kan vi inte kontrollera eller påverka och annat kan vi styra. Avsnittet ger kunskap om cellernas uppbyggnad, arvsanlag, genetik och muskelminne som är unikt för varje kvinna. Professor Carl Johan Sundberg förklarar hur rimlig fysisk aktivitet kan ses som ett smutsigt läkemedel eftersom det har mängder av effekter. Han fortsätter: ”att träning är bra för oss kan låta lite utsmetat, men den påverkar vårt sätt att fungera på mängder av plan”. Det handlar också om trögheten i att implementera aktuell kunskap, forskning och att följa nya riktlinjer i vården och hur läkarutbildningen behöver uppdateras med mer fokus på preventiv hälsa. Vems fel är det att det händer så lite och så långsamt, trots att man vet så mycket? Lyssna, och du kommer förstå mycket mer.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Nu finns det forskning som visar vilken typ av stöd vi kvinnor mellan 45-60 år vill ha från vården. Och det finns lösningar! Från sin plats i primärvården såg distriktssköterskan Lena Rindner ett stort behov av att kunna stötta kvinnor i klimakteriet. Detta resulterade i en avhandling. Att inte vara sjuk men ändå inte må bra är en vanlig känsla. Intressant nog så är det inte vallningar och svettningar de flesta ser som det största problemet utan man vill förstå varför man mår som man gör och slippa oroa sig för att något är fel. Urinläckage och torra slemhinnor är otroligt vanligt och det påverkar livskvaliteten enormt. Man kan ha avfärdats med ord som ”bit ihop och gilla läget för du åldras” av vården. Men det går faktiskt få hjälp och reda ut vad som är skälet till att du mår som du gör. Lena berättar också om hur många högpresterande kvinnor behöver uppmärksammas på att klimakterieåren är en sårbar tid och för att inte riskera att bränna ut sig. Man måste sakta ner och börja prioritera. Ibland kan det vara nödvändigt med drastiska åtgärder och ibland räcker det med förståelse och kunskap.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Att vara stark är mycket mer än att lyfta tunga vikter på gymmet, det handlar om hela du, på alla plan. Vill du vara stark och hålla dig smärtfri, vital och frisk långt in i livet så är det verkligen inte läge att låta klimakteriets symptom lägga krokben för dig. Monika Björn, klimakterieaktivist med basen i träning och friskvård, har varit tongivande i arbetet med att synliggöra och upplysa om klimakteriet i över 4 år. Nu har hon själv passerat 50 och har ytterligare fördjupat sig i ämnen och frågeställningar som berör alla oss kvinnor, allt från vilka fällor vi ska försöka undvika till vilka lösningar som finns tillgängliga. En av stötestenarna är bristen på professionellt stöd och hjälp när det gäller hormonbehandling. Monika har själv svängt från att vara motståndare till positiv förespråkare efter att ha tagit del av uppdaterad kunskap och forskning. Vi talar också om känslor kring mat, varför hård träning och bantning är den sämsta viktminskningsmetoden kring menopaus och hur vi kan hjälpa varandra och skapa förändring. Läs mer

     www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Bio-hacking handlar om att förstå sig själv och skaffa grundläggande kunskap om hur just din kropp fungerar för att kunna gå till botten med sina hälsoutmaningar. Martina Johanson är ingenjör i bioteknik, forskare och författare och välkänd i hälsokretsar. Det här avsnittet handlar om hur allmänna hälsoråd kan vara ganska verkningslösa eftersom vi är så olika och dina ansträngningar kanske inte ger förväntad effekt, hur du kan våga sålla i kraven från omgivningen och vilka du låter influera dig för att börja utgå från dina egna behov och förutsättningar. Martina talar också om hur du gör en livsstilsinventering, som kan vara väldigt användbart när man vill komma vidare och även när man söker hjälp i vården. Du får en inblick i det man kallar neurokemi, som handlar om att hormoner och signalsubstanser ska vara synkroniserade och dess påverkan på bl a vårt humör. Här är vi väldigt olika i vad som påverkar vår personlighet, ger driv och får oss att må bra eller dåligt. Martina ger också tips och insikter i vad som är föryngrande. Så avslutar vi med en spännande lyssnarfråga. Läs mer på www.klimakteriepodden.se

    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Funderar du på vad som triggar känslor och i vilka situationer, vad du kan göra för att ändra invanda mönster och beteenden som går emot din kärnvärden? Det är vanligt att existentiella frågor tar större plats desto äldre man blir, samtidigt kämpar vi med bekräftelsebehov och invanda mönster. Vi möter psykologen David Waskuri som ger oss goda råd om hur vi kan undvika att leva på ett sätt som leder till sämre självkänsla och negativa tankar. Många lever ett destruktivt liv eller går emot vad man egentligen vet att man mår bra av, kanske har arv och miljö påverkat negativt eller vanor som smugit sig på. Kortsiktigt kan det vara väldigt jobbigt med förändring även om man vet att det långsiktigt blir bra. David tar också upp flera vanliga situationer han möter hos sina patienter som är relevanta för oss kvinnor i och kring övergångsåldern såsom ålderskris, problem i relationer och med föräldrarollen som föder negativa tankar om vem vill man vara. Många står inför nya utmaningar och förväntningar och kan behöva extra stöd.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Människor och natur har hört ihop sedan urminnes tider. Innerst inne vet vi nog att naturen gör oss gott och det är inte bara en känsla utan är vetenskapligt bevisat att det är bra för hälsan att spendera tid bland växter, natur och i skogen. Forskningen visar att den hjälper oss att reducera stress, dämpa oro, stärka immunförsvaret och hitta vårt inre lugn. Det kan verka knasigt att formalisera vandring i skogen men vi moderna människor har ofta behov att rusa fram och här handlar det om att långsamt och kravlöst utforska. Författaren, journalisten och skogsbadsguiden Amelie Cardell ger oss ett nytt verktyg som kan öppna våra sinnen, dämpa stress och hitta lugn. Under ett skogsbad, på japanska shinrin-yoko, saktar du ner tempot och bjuds in till att utforska naturen så att alla sinnen kravlöst stimuleras utan att vi behöver agera. Skogsbad är beroendeframkallande berättar Amelie som upplever att hon blivit betydligt lugnare och mindre orolig och frågar ofta den stadiga skogen om råd. Någon som är flera hundra år gammal borde ju veta bäst.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Vad vet man redan idag om åldrande och att fördröja klimakteriet? Hur kan läkare hålla sig uppdaterade kring allt som händer på forskningsfronten och vad kan vi vanliga kvinnor göra för att påverka vår hälsa och läka och dämpa sjukdomar som lättare smyger sig på? I avsnittet talar vi bland annat om hur man kan påverka sköldkörteln, vad som triggar och lugnar migrän, vad hetsträning kan ställa till med i en stressad klimakteriekropp och vad som gynnar immunförsvaret. Vi talar också om signalsubstansen histamin och orgasmrelaterad huvudvärk. Och om vi nu har möjlighet att påverka vårt mående, är det rätt att lägga ansvaret på individen och hur gör vi det utan att skuldbelägga och skapa mer stress kring hälsa. Det här är en fristående fortsättning på avsnitt 188 med doktor Cecilia Tibell som är specialistläkare i internmedicin och endokrinologi.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Vad är autoimmuna sjukdomar och vad triggar immunförsvaret så det börjar bilda antikroppar mot sig självt? Varför sjunker toleransen och motståndskraften när vi kvinnor kommer i klimakteriet? I avsnittet hör du specialistläkaren i internmedicin och endokrinologi, doktor Cecilia Tibell, lära oss mer om östrogenets roll, hur kroppen reagerar på olika former av stress och hur man ser att tarmfloran påverkar vårt immunförsvar och hormonbalans. Man har identifierat mer än 140 olika autoimmuna sjukdomar där den vanligaste är underfunktion i sköldkörteln, andra är IBS, MS, Parkinson, flera nerv- och reumatiska sjukdomar. Inflammation är i grunden nyckeln till att vi kan läka alla dessa sjukdomar men kan också skapa stora problem om vi hela tiden retar vårt immunförsvar. Ett spännande avsnitt som ger dig förståelse och verktyg för att undvika och lugna det din kropp reagerar på.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Vi överlever i veckor utan mat, utan vatten i dagar men slutar vi andas överlever vi bara några minuter. Med en balanserad, medveten och förbättrad andning syresätts kroppen effektivt som ger ökad energinivå, sömnkvalitet, fettförbränning och samtidigt minskar oro och värk. Genom att förstå vad vi signalerar till hjärnan med olika typer av andning får du lära dig vitsen av att kontrollera din andning med enkla metoder som kommer öka närvaro och minska stressnivåerna i kroppen. Anders Olsson har blivit hela Sveriges andningslärare genom att skapa medvetenhet kring andningens kraftfulla effekter. Du får kunskap om syret och koldioxiden roll, hur du minskar risken att få i dig bakterier, kontrollerar astma och panikångest samt varför vi kvinnor ofta hamnar i ett dåligt andningsmönster. Så får lära dig hur du kontrollerar kamp- och flyktreaktioner genom att tejpa igen munnen på natten.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Är vi kvinnor för frispråkiga när vi betraktar varandra med utseende- och jämförelsehets? Monica Buitenhuis arbetar med beteendeförändringar och stresspedagogik för kvinnor med fokus på kost- och träning. I ett utmanande samtal med Åsa Melin ifrågasätts yttrandefriheten i sociala medier, offerkoftan, vad hälsa är, kroppsaktivism, oönskade kilon och vilka normer, ideal och attityder som drivers oss. Finns det en finess med att se upp till andra eller alliera sig med gelikar. Har klimakteriet blivit en ursäkt för att inte ta tag i det som skaver, väntar du på hjälp som inte kommer eller hoppas du att det går över av sig självt. När man fastnar i en negativ spiral med dåligt mående, negativ självbild och destruktiva tankar så går det faktiskt att komma till en bättre plats. Här får du tips om kraftfulla sätt att skapa ett bättre mående både mentalt och fysiskt, ett första steg kan vara att inte tro på dina tankar.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Klimakteriet för ofta med sig en vilja och önskan om att utvecklas. Gamla oförrätter, förträngda händelser eller övergrepp kan bubbla upp och kanske är det nu tid att tala och göra sig kvitt rädsla, skuld och skam. Åsa Kastbom är läkare och psykiater som arbetar med sexuella övergrepp, traumabearbetning, psykiskt- och fysiskt våld. Hon berättar att nästan alla kvinnor har varit med om något obehag som kan kopplas till sexualitet. För många kan blotta tanken på att gå till gynekologen, på mammografi eller tandläkaren återkalla minnen som inger skräck och skam. Får man tala om det som hänt kan man kanske gå vidare istället för att det blir en grogrund för nedstämdhet, depression eller ilska som hindrar personlig utveckling. Ofta kan obehagliga sexuella upplevelser hämma förmåga till närhet, anknytning och lust. Vi talar om vad som går att göra och vilken hjälp det finns att få och varför gemenskap kan vara så kraftfullt.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • I det här avsnittet får du veta mer om olika underlivskomplikationer som kan leda till operation. Med i avsnittet har Åsa Melin en specialistläkare i gynekologisk kirurgi från en av landets större kvinnokliniker. Vi får svar på en rad frågor som handlar om rikliga blödningar, olika typer av fram- och bakfall, myom, polyper, adenomyos, hemorrojder, svampinfektioner och urin- och analläckage. Ord som hysterektomi och hysteroskopi förklaras och vi får veta varför tar man bort delar eller hela livmodern och vad blir konsekvenserna av att låta äggledare och äggstockar vara kvar eller ej. Det finns mycket missuppfattningar, okunskap och frågor som kan ha stor påverkan på livskvalitet och mående. Lider du av smärta, oförklarliga blödningar, läckage, eller något annat obehag i underlivet så är det här avsnittet för dig. Kommer man i klimakteriet om man tar bort livmodern och behöver man hormonbehandling efter operation? Vem får livmoderslemhinnan borttagen och varför eskalerar blödningar ofta just kring den tid när man ska sluta blöda?

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Högt blodtryck och förhöjt blodsocker drabbar många kvinnor kring klimakteriet och insulinresistens kommer som ett brev på posten. Insulinet styr en hel del viktiga energiströmmar i kroppen och däribland fettomsättningen. Det metabola syndromet är en kombination av olika saker och får konsekvenser. Hur det här kopplar till östrogen och vad som händer i kvinnokroppen kring klimakteriet ska vi tala om med professor Fredrik H Nyström. Det finns frågor som är svåra att besvara och här kommer fetmaparadoxen in som visar varför hälsostress och bantning inte gagnar oss för det mesta talar för att vi mår bäst av viss övervikt men att det spelar roll var det sitter. Varför tenderar vi kvinnor få autoimmuna sjukdomar som underaktivitet i sköldkörteln trots skyddande effekt av östrogen? Du får också en lång spännande diskussion om testosteron och kvinnor, låg ämnesomsättning och varför vi kvinnor ser ut att klara Covid-19 bättre än män.

    Läs mer på www.klimakteriepoden.se


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Du måste inte stå på eller ens nära gränsen för att känna behov av förändringar eller att ta tag i delar av ditt liv som inte är som du önskar. Att maxa på alla områden fungerar sällan i längden och ordet livspussel får kanske en ny innebörd kring klimakteriet. Psykolog och psykoterapeut David Waskuri introducerar livskompassen som kan hjälpa dig att hitta bättre balans i livet. Den hjälper till att strukturera olika delar av livet som du kan behöva titta närmare och förbättra. Vilka symptom hör hemma i utmattning och vilka är kan bero på klimakteriet och spelar det någon roll om man vill göra för att påverka hur man mår? Hur förändrar man en relation som skaver eller skapar konflikter? Hur har man hamnat i en självuppoffrande roll, varför är vi ofta så självkritiska och kan man råda bot på existentiell stress? Skulle du må bra av en varm självdialog, att lära dig fuska eller behöver du hitta off-knappen på autopiloten? Välkommen till ett avsnitt med spännande verktyg för att reda ut var du står, vilka förändringar du kanske behöver göra och på hitta sätt som kan passa dig.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Det går att komma tillbaka efter en utmattningsdepression och en massa klimakteriebesvär! Hör hur Blossom Tainton ingjuter hopp med sin personliga berättelse om hur mums-mums-hjärnan klarnat och grodan-boll-magen har gett vika. Men vad är vad och vad beror på vad när många saker händer samtidigt i en kvinnas liv från 50 och framåt, frågar hon sig. Ett avsnitt som handlar om att byta karriär, flytta, vara sjuk, känna sig utnyttjad till att få tillbaka sig själv och känna skärpa, energi och glädje och ha många planer framåt. Nu är Blossom Tainton, livscoachen med helhetshälsa i fokus, tillbaka och vill dela sina erfarenheter och tankar med dig som lyssnar.

    Läs mer på www.klimakteriepodden.se/avsnitt


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.