Bayern Podcasts
-
Idag släpps det första avsnittet i poddserien Porträtt ur historien. Serien är baserad på den nyutkomna essäsamlingen Porträtt: Människor som formade sin samtid men som historien glömde. I 24 avsnitt får vi lära känna ett antal personer som spelat en avgörande roll från en undanskymd plats. Först ut är Maria Antonia av Bayern, kurfurstinna och kompositör, målare och poet, som både skrev och framförde sina egna operor och utmanade den tidens könsroller.
Du finner Porträtt ur historien och Bokförlaget Stolpes övriga utgivning hos Bokus.se, dessutom till 20 procents rabatt med koden STOLPE20.
Foto: bpk / Staatliche Kunstsammlungen Dresden / Elke Estel / Hans-Peter Klut
Författare: Catherine Ostler
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
W G Sebald inflytande över den moderna litteraturen är svåröverblickbart, men vari bestod hans storhet? Eva Ström reflekterar över detta och över poängen med Sebalds kontroversiella metod.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ursprungligen publicerad 2022-04-20.
Kort före sin död i en bilolycka år 2001 höll den tyske författaren WG Sebald en workshop i skrivande på sitt universitet i East Anglia. Hans studenter samlade sedan sina anteckningar från samtalen till ett antal maximer av det han försökte lära ut. Bland annat sa Sebald:
Inget av det som du kan hitta på kan vara så hårresande som det som folk berättar för dig,
Jag kan bara uppmuntra er att stjäla så mycket som möjligt, Ingen kommer någonsin märka det.
Var inte trädd för att infoga underliga vältaliga citat och ympa in dem i din berättelse. Det berikar texten.
Sebald fick ett internationellt genombrott på 90-talet. Susan Sontag hyllade hans säregna prosa, som dock inte var så lätt att karaktärisera. Verk som ”Svindel. Känslor”, ”Utvandrade”, ”Saturnus ringar” och ”Austerlitz” är till synes dokumentära essäer men har fiktiva drag, och de är illustrerade med suddiga fotografier, som i stället för att klargöra oftast ökar mystiken. Författaren tedde sig ändå som en sanningssägare som ville blotta det samhället förtigit, i synnerhet Förintelsen. Men hur mycket kan man lita på hans ”dokumentära” berättande – Sebald sa själv: ”Essän har invaderat romanen. Men vi ska kanske inte lita på de fakta som förekommer.”
Ingen kommer märka att du stjäl, sa alltså Sebald till sina elever. Men det stämde inte.
Den österrikiska judiska flickan Susi Bechhöfer kom tillsammans med sin tvillingsyster vid 3 års ålder i en Kindertransport till Storbritannien och hamnade hos en prästfamilj i Wales, där hon fick ett annat namn. I vuxen ålder uppdagades hennes riktiga namn och hon kunde nysta upp sin tragiska historia. Det gjordes en film om henne, och hon skrev en bok. Detta tog Sebald del av och fogade in i Jacques Austerlitz livsberättelse utan att det någonsin nämndes i verket.
Susi Bechhöfer kände igen sin historia som en förlaga till Jacques Austerlitz och hon skrev till författaren som medgav att hon hade rätt.
Detta kan man läsa om i "Speak, Silence", den biografi över Sebald där Carole Angier återskapar författarens liv från födelsen i Wertach i Bayern, till tiden i England som universitetslärare i East Anglia fram till dödsolyckan. Sebalds änka har inte velat medverka, men på intet sätt hindrat framväxten av boken, där syskon, vänner och arbetskamrater intervjuats. Framför allt ger Angier en fascinerande bild av Sebalds arbetsmetoder. Han lyckades skapa en halvdokumentär form, där fakta och fiktion ibland byter plats, vilket får materialet att sväva på ett drömlikt sätt och ge läsaren en svindel om man så vill. Ju mer dokumentärt Sebald skrev desto större blir svindeln. Är världen verkligen så underlig och grym? Och ändå så vacker?
Susi Bechhöfer var trots allt ganska överseende mot Sebald. Mindre trakterad var konstnären Frank Auerbach, när han läste avsnittet Aurach i boken Utvandrade. Här återsåg han bild av ett av sina egna verk, liksom ett foto av sitt öga. Auerbachs konstnärliga metod bestod i att lägga på färg och sedan skrapa av den, och sedan börja på nytt, i en slitsam arbetsprocess. Detta var en metod som Sebald i detalj beskrev i sitt verk – allt hämtat från en biografi om Auerbach. Konstnären vände sig rasande till förlaget, som genast tog bort bilderna och namnet Aurach ändrades till Ferber.
Sebald rättfärdigade säkert sitt projekt med att hans egen prosa var en nyskapelse, där han kunde ympa in skott från andras skrivande, biografier, berättelser och också förändra det. I hembyn rasade man mot Sebald och hans mor, som kanske omedvetet försett honom med material. Andra var stolta över att ha bidragit till detta samtida mästerverk, som Peter Jordan, som var den andra förlagan till Aurach. Delar av Jordans mosters dagböcker hade i beskuret skick hamnat i romanen, ibland något omgjorda.
Sebalds tillvägagångsätt har inspirerat många författare som Jenny Erpenbeck, Teju Cole, och Rachel Cusk . Vad än han lärde ut till dessa och sina elever fanns det något som de inte kunde tillägna sig, hans mästerliga stil och den aura som hans verk utstrålar. Hans minutiösa prosa med långa, ringlande beskrivande meningar är egendomligt suggestiv.
Med sin hybridmetod ville han ge sin blick på världen, en blick som såg fasa och förstörelse, men inte som något kaotiskt utbrott utan snarare som ett pedantiskt organiserat arbete. Så tedde sig ju inte minst Förintelsen. Sebalds far hade tjänstgjort i naziarmén, och hela Sebalds verk kan ses som ett gigantiskt bearbetande av detta trauma och av den småborgerliga, prudentligt lydiga uppväxt som dolt allt detta och som han ville bryta sig loss ifrån.
Den autofiktiva prosan har efter Sebald exploderat, och invaderat litteraturen. Den genre som blev hans är nu inte bara hans egen. Det etiskt kontroversiella – att ympa in en biografi med främmande element är ymnigt förekommande och kallas inte sällan appropriering. Men även om närmast alla författare stjäl och låter minnen, berättelser, läsefrukter och andras personliga historier ingå i sitt stoff – tänk till exempel Selma Lagerlöf – så är det ingen som så tydligt låter skarvarna bli synliga, som Sebald.
Sebald verkade före internet – det är lättare nu att spåra citat, människor, böcker och biografier. Några av de människor vars livshistoria han stal – utan att fråga – kände sig smickrade – andra blev uppriktigt förbannade som Auerbach, och andra som Susi Bechhöfer tyckte att hennes identitet blivit stulen ännu en gång. Något erkännande av Sebalds tacksamhetsskuld kom aldrig till stånd.
Men varför kunde då inte Sebald helt enkelt kunnat ge Susi Bechhöfer kredd och nämna att han inspirerats av hennes bok, alternativt Peter Jordans moster, vars dagbok han saxade ur? Eller tala om vilka böcker till exempel om arkitektur han inspirerats av, alternativt klippt stora sjok ur och kanske förändrat här och där.
Jag tror svaret är att han då skulle underminerat hela sin konst, sitt verk. Poängen är att man aldrig riktigt som läsare vet om något är sant eller inte. Det är som om han vill säga att allt ändå är en illusion, men texten lyfter och svävar just därför, i den illusionen. Han ville inte skriva gängse essäer, där noter verifierar texten. Han visste förmodligen att detta hans tillvägagångssätt betraktades som oetiskt, men utan denna metod skulle hans verk aldrig ha kommit till. Och Angiers biografi stärker intrycket att hans skrivande var ett sätt för honom att överleva. Det är oerhört tragiskt och hans liv och predikament var på många sätt tragiskt. Det fanns ingen lösning på dilemmat. Och det var genom de här förvanskningarna av fakta som han skapade denna sin sanning om tillvaron. Hans konst är på samma gång ohygglig, vacker och utsökt, och just i denna paradox lever den.
Eva Ström, författare
Litteratur
Carole Angier: Speak, silence – in search of W G Sebald. Bloomsbury circus, 2021.
W G Sebald: Dikt, prosa, essä. Översättning Ulrika Wallenström. Albert Bonniers förlag, 2011.
-
I veckans avsnitt utav fotbollstouchen går vi i headlines igenom gångna veckans resultat i Champions Leauge såväl Europas top 5 ligor som haft riktigt intressanta matcher.I debatten så får Atletico, Juventus och Bayerns senaste liga resultat oss i studion att ifrågasätta dess tränare. Quiz avslutas det som alltid med, idag har vi bytt ut start, bench, sell. Tims Mr x quiz som vi får se om ni klarar lika bra som Dante gjorde. Vi avslutar även med underrated, overrated Och perfectly rated.Hoppas det blir en bra och trevlig lyssning från oss på fotbollstouchen, vi ses nästa vecka! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Detta avsnitt pratar vi om dem senaste resultaten i topp 5 ligorna. Där bland annat arsenal imponerat på oss. Jesus, Martinelli, Ödegaard dem ser starka ut. Vi pratar även om Newcastle -City men även Leed-Chelsea. Psg storseger mot Lille analyserar vi likaså Bayern 7-0 vinst mot Bochum. Dagens stor debatt handlar om "Vilket lag som imponerat mest på oss hittills och vem vi tror vinner Champions League". Vi avslutar såklart med Quizz. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Robert Lewandowski har fått igenom sin önskade Barcelonaflytt. Pengarna som Bayern får in för det? De verkar vara på väg till Turin för att få Matthijs de Ligt till München. Paulo Dybala sitter i privatjet på väg till Roma och Chelseas PR-avdelning frodas i Los Angeles.
-
Sadio Mané närmar sig en flytt till Bayern München och ryktena om en potentiell ersättare dominerar sillyflödet. Vi snackar dessutom Frenkie, Bayerns klubbkultur, Real Madrids desperation, Barcas finanser och svarar i telefon.
-
I detta avsnitt pratar vi om schwarzbier. Denna uråldriga stil från norra Bayern. Det blir historia, receptformulering, provsmakning med mera. Vi har fått inskickade tre flaskor schwarzbier från lyssnare, som vi givetvis testar. Men vi lägger också lite tid på att reflektera kring SM. Och, så dricker vi öl.
Våra recept finns att hitta på hembryggninghalleluja.wordpress.com, och om du vill nå oss kan du göra det på [email protected] eller på @hembryggninghalleluja på Instagram. Du kan också stötta oss på Patreon här (tack på förhand): patreon.com/hembryggninghalleluja
-
Sillypodden sänder live på youtube och har med sig Keven Bader på telefon som får lägga ut texten om Lewandowskis situation i Bayern. Sagan om Kylian Mbappé närmar sig sitt slut, Paul Pogba redo för sin sista (?) stora chans, Arsenal jagar brassar, Ten Hag behöver folk han känner och Manchester City har något på gång.
-
Bryggeriernas historia är en av berättelserna om Sveriges industrialisering, urbanisering och demokratisering i utkanten av Europa. Bryggerierna blev välorganiserade i kampen mot nykterhetsrörelsen och sin strävan att undvika jobbig konkurrens.
Politiken formade villkoren för bryggerierna med beskattning, alkoholmonopol, motbok, förbud för starköl och senare liberaliseringar med avskaffande av motbok, starkölets införande och en kort period av mellanöl i vanliga butiker. Till slut gick staten in som majoritetsägare i det största bryggeriet.
I detta avsnitt av podden Historia.nu samtalar programledaren Urban Lindstedt med Peter Sandberg är filosofie doktor i ekonomisk historia och aktuell med boken Svensk Bryggerihistoria – Öltillverkning under 200 år.
Ölet har en mångtusenårig historia, men öl bryggdes fram till mitten på 1800-talet under hantverksmässiga former.
När allt fler människor på 1800-talet flyttande in till städerna ökade efterfrågan på industriellt bryggt öl. Det svenska traditionella ölet kom vid mitten av 1800-talet att konkurreras ut den bayerska lagerölen, som ofta bryggdes under överinseende av tyska mästare eller svenskar som lärt sig konsten i Bayern. Snart hade det etablerats ”Bayerska bryggerier” överallt i Sverige.
Konkurrensen var stenhård, men genom karteller delades marknaderna upp efter geografiska principer. Nykterhetsrörelsen, som inledningsvis såg ölet som ett bättre alternativt till brännvinet, kom med tiden att formera sig för ett totalförbud av alla slags ”rusdrycker”.
Efter sekelskiftet 1900 när motboken och ett statligt systembolag introducerades fick statsmakten ett starkare grepp om svenskarnas alkoholkonsumtion. Starköl förbjöds ända till 1955 när motboken avskaffades.
När motboken väl avskaffades 1955 kunde bryggarna åter brygga ett ”starköl”. Och ”mellanölet”, som introducerades 1965, innebar en vitamininjektion, men också ännu hårdare konkurrens när de utländska bryggerierna började intressera sig för den svenska marknaden. Den hårdnande konkurrensen följs av uppköp av bryggerier på löpande band. När mellanölet förbjöds 1977 fanns det bara åtta bryggerier kvar i Sverige där det statliga Pripps fullständigt dominerade marknaden.
Lyssna också på Göteborgs briljanta historia och När knallarna gav allmogen smak för konsumtionssamhället.
Bild: Bryggeri vid Hötorget på Norrmalm i Stockholm, 1876. Riksantikvarieämbetet, public domain.
Musik: Happy German Oktoberfest Accordion Polka av Volodymyr Piddubnyk, Storyblocks Audio
Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Den största av alla mastodont-operor har aldrig blivit så synad i sömmarna. Vi går igenom Richard Wagners liv och verk, Bayerns sagosjuke kung, fornnordiska sagor och hur Tyskland blev som det blev.
Bild: Richard Wagner i München
Musik: "Siegfried idyll" av Richard Wagner med Steve's Bedroom Band från Musopen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Premiär efter jul och nyårsuppehållet. Det firas med öl från Bayern som heter Arschlecken! Magiska lyssnare denna eftermiddag. Ny tävling som inkluderar puckogeniet Cloffe också. God lyssning!
-
I vilket Simon går tillbaka till sina gamla teaterdrömmar och diskuterar veckans dåliga filmningar. Johanna ger sin rapport från Ballon D’or och konstaterar att Messi snart är slut som artist (och autist!).
Dessutom: Bayern Münchens årsstämma, Harvey Weinstein, Qatar, Abidal-RnB m.m.
Och det märks att både Johanna och Simon i alla fall hade roligt när de spelade in det här avsnittet.
-
Glöm allt du trodde att du visste om några av historiens kändisar! I årets lyssnarfrågemarathon reder Dick Harrison ut missförstånden kring Nero, Spartacus och Mozart bland andra!
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Hur dog Spartacus? Hur fattig var Mozart? Varför kallades Magnus Ladulås just så och hur ond var Jöran Persson? Varje vecka inkommer massor av frågor till Vetenskapsradion Historias redaktion och nu ägnar vi ett helt program åt att låta vår lysnarfrågeguru historieprofessor Dick Harrison besvara dem. Häng med på en vindlande resa med några av historiens mest färgstarka karaktärer – kejsar Nero, kung Ludvig II av Bayern och prinsessan Estelles helgonförebild.
Programledare är Tobias Svanelid.
-
Dayot Upamecano är het på marknaden men går först till sommaren då utköpsklausulen får effekt. Chelsea har visat intresse, men kan de peta Bayern? Dessutom vill Poch ha Pogba, Barca vill ha Garcia, Atletico Madrid vill ha Dembele och så snackar vi spelares längd (igen).
- Visa fler