Syrien Podcasts

  • P3 Krim är tillbaka med nyhetsuppdateringar från veckan som gått. Vi tar upp de viktigaste händelserna, knyter an till tidigare avsnitt och blickar framåt.

    Den här veckan: * Artisten Yasin Mahmoud har släppts från häktet.* Nu i veckan kom ett åtal gällande grovt folkrättsbrott och grov krigsförbrytelse alternativt medhjälp till dom båda brotten. En kvinna i 50-årsåldern är misstänkt för att ha tagit med sin då tolvårige son till Syrien våren 2013, och från augusti samma år sett till att han rekryterats som barnsoldat.* En ny lag trädde i kraft från den 2:a januari gällande slopad straffrabatt för personer mellan 18 och 21 vid allvarlig brottslighet. * Mordet på Årstabron och stöket under rättegången. I mellandagarna hölls slutpläderingarna.Programledare:Evalisa WallinViktor AhldénProducent: Viktor PapiniKontakt: p3krim@sverigesradio.seTipstelefon: 0734-61 29 15

  • I detta avsnitt pratar jag med Jonas Colting som är en svensk triathlet, författare, föreläsare, entreprenör och hälsoinspiratör.


    Jonas Colting nådde sin peak som elitidrottare under 2000-talet, och ägnar nu mer av sin aktiva tid åt äventyrsliknande Event.


    2014 simmade han mellan Stockholm och Göteborg på 41 dagar under projektet Sverigesimmet, en sträcka på 640 km, med syftet att samla in pengar till Wateraid, en organisation som hjälper människor i tredje världen att få tillgång till rent vatten.


    2016 simmade han runt ön Phuket i Thailand under Swimaround Phuket, en sträcka på 140 km som det tog 8 dagar att tillryggalägga. Syftet var att sätta fokus på föroreningen av världshaven, samt slå ett slag för vikten av simkunnighet bland hela jordens befolkning.


    Jonas Colting är en ambassadör för sporten Swimrun, både i rollen som arrangör av egna event och som deltagare på andras. Han har till exempel tre segrar i ÖTILLÖ-race som anses vara Swimrunsportens officiella VM. Han är den enda i världen som deltagit i alla ÖTILLÖ-tävlingar sedan starten 2006.


    Jonas Colting var med och drog igång initiativet Swimrunforlife, när flyktingströmmen från Syrien var som störst under 2015, ett initiativ som samlade in pengar till UNHCR:s flyktingarbete.


    Jonas är en spännande och uttrycksfull person som har många idéer och är inte rädd att uttrycka hur han känner.


    Vi pratar så klart om hans bakgrund och uppväxt. Sedan kommer vi in på hans karriär och varför han blev triathlet och brinner för det han sysslar med idag. Med tanke på hans uttryck pratade vi en del om hans syn på träning och kost vilket inte till 100 % går i linje med många andras.


    Detta är ett underhållande avsnitt med många bra tips och saker att fundera på.


    Stort tack Jonas för att du var med i Vintersportpodden och lycka till med dina uppdrag i framtiden!


    See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

  • Skribenten om hur ett fotografi och dödshot reser tankar om vår tids brännande frågor.

    Författaren och journalisten Mustafa Can blev dubbelt prisbelönad för sitt första Sommarprogram där han talade om kärleken till sin mor. Ett tema som återkom i den kritikerhyllade boken Tätt intill dagarna.Mustafa Can har publicerat många uppmärksammade litterära reportage i stora nordiska tidningar och magasin, om allt ifrån politik och poesi till krigen i Irak och Syrien.Om sitt Vinterprogram säger han: Utifrån ett dödshot på det enda offentliga fotografiet på min dotter och mig, undrar jag varför vår tid är så präglad av rädsla och misstänksamhet. Så besatt av kultur och identitet. Och varför jag blir så fett provocerad av inte hatet och dödshoten men av särskrivningar, som tycks vara ett signum för många av de fosterlandsvänner som bryr sig om att skriva till mig.Om Mustafa Can:Journalist, författare, 52 årFödd i turkiska Kurdistan, uppväxt i Skövde,Bosatt i StockholmTidigare Sommarvärd 2003, 2005, 2014, Vintervärd 2014Producent: Bibi Rödöö

  • På sitt eget sätt berättar vart och ett av de fyra evangelierna historien om Jesus. Många författare har lockats att fylla igen luckorna, men Mattias Hagberg tycker de står sig slätt mot originalen.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och den hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judéen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn.Lukas berättelse om Jesu födelse med krubban, herdarna och Herrens ängel är förmodligen den mest lästa och mest kända delen av de fyra evangelierna i Nya Testamentet. Det är synd. För julevangeliet är trist och konstlöst i förhållande till berättelserna i övrigt. Det är som att läsa en medioker upptakt till en fantastisk bok.Nej, ska man läsa om Jesus kan man gott hoppa över den storvulna inledningen och gå direkt på den egentliga storyn, den som börjar med att Jesus söker upp Johannes döparen.Själv har jag ofta återvänt till texterna i de fyra evangelierna. Jag har läst, och jag har läst om. Inte för att jag är troende det är jag inte utan för att det är så bra litteratur. Ja, faktiskt något av det bästa jag läst.Framför allt tycker jag om att läsa evangelierna tillsammans, som ett enda polyfont verk.Mängder med författare har inspirerats av dessa texter och gjort sina egna tolkningar och vidareutvecklingar. Här finns romaner av så vitt skilda författare som Norman Mailer och Marianne Fredriksson.Och det kommer hela tiden nya romaner. Ofta intressanta och tankeväckande, men de lever sällan upp till originalen. För det mesta är de bara bleka kopior.För mig är förklaringen enkel. De fyra evangelierna är fulla av luckor och motsägelser. De talar ofta mot varandra och mot sig själva. Markus säger en sak, Lukas en annan. Johannes har ett anslag, Matteus ett annat.Men romanförfattarna som inspirerats av evangelierna försöker ofta täcka över dessa brister. Människosonen av Lennart Hagerfors från 2017 kan fungera som exempel. Han har tagit fasta på det långa tomrum som finns i evangelierna mellan Jesus barndom och tidpunkten när Jesus framträder och börjar förkunna. Han har skrivit en vacker och inkännande roman om en ung man som söker efter mening. Men i samma stund som han fyller tomrummet med ord tar han också död på något av styrkan och spänningen i berättelsen om Jesus. Det oklara och tolkningsbara får sin förklaring. Mysteriet är inte längre ett mysterium.Jag tror att det är så här: Litteraturens styrka ligger i dess öppenhet. Texter som berör är texter som skaver och bråkar, som lämnar fältet fritt för läsaren.Eller annorlunda uttryckt: En text som svarar på läsarens alla frågor är alltid en död text.Författaren Lotta Lotass skrev en fin essä om det där i tidskriften Glänta 1998. Enligt henne måste en text vara öppen för olika slags läsningar för att räknas som litteratur. Allt annat är information. I essän använde hon ord och begrepp som brus, tvetydighet och entropi för att förklara vad hon menade. Och hon skrev: Texten produceras genom de skillnader som finns inskriva i den.Det är symptomatiskt att Lotta Lotass är en av få som lyckats skriva en roman som tar avstamp i evangelierna men som ändå lyckas behålla något av den ursprungliga tvetydigheten. I Konungarnas tillbedjan målar hon en poetisk och dunkel bild av de vise männens färd under julens stjärna.Samtidigt finns det så klart en gräns för hur mycket motsägelser och luckor en text tål. Litteratur helt utan begräsningar blir bara brus.Evangelierna är inget undantag.Trots alla sina motsägelser och luckor har de faktiskt en tydlig struktur en story om man så vill. Och inte vilken story som helst, utan uppenbarligen en berättelse som burit i två tusen år.Historien om Jesus är fascinerande. Särskilt om man försöker skaka av sig en del av kristendomens alla överlagringar och läser texterna med ett öppet sinne.Dramaturgin är enkel. I trettioårsåldern framträder Jesus som predikant, helbrägdagörare och exorcist. Han driver runt på landsbygden; förkunnar tidens slut, driver ut onda andar och utför underverk. Han samlar stora skaror av följare och lärjungar. Men han kommer också i konflikt med sin omgivning. Han provocerar och utmanar skriftlärda och präster. Snabbt trissas konflikten upp och kulminerar under påskfirandet i Jerusalem. Prästerskapet ser till att Jesus grips, döms och utlämnas till romarna. Han torteras och korsfästs. Dör. Men återuppstår.Precis som i alla andra berättelser är konflikten central. Det är kring den allting snurrar.Jesus är en revoltör. Han utmanar. Omkullkastar.Ta bara intåget i Jerusalem. Scenen är karnevalisk och burlesk. En fattig träarbetare från en okänd avkrok som kommer ridande på en åsna och hälsas som en kung.Eller ta hans predikningar där han allt som oftast påpekar att den rådande ordningen skall ställas på huvudet. De sista ska bli de första. De utstötta ska bli de mäktigaste. Guds rike tillhör tullindrivarna och de prostituerade inte prästerna och de rättfärdiga. Saliga ni som är fattiga, er tillhör Guds rike. Saliga ni som hungrar nu, ni ska få äta er mätta, utropar han i Lukas evangelium.Ja, listan med Jesusord som utmanar kan lätt göras lång. Den som vill vara stor bland er skall vara den andres tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara de andras slav. Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd. Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Älska era fiender och be för dem som förföljer er.Men det är inte bara ord riktade mot makten. Nej, även den lilla ordningen vill Jesus krossa: Tro inte att jag kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärfar, och mannens husfolk skall bli hans fiender.Allt kulminerar så klart med korsfästelsen. Det är svårt att tänka sig en mer utmanande tanke: Den allsmäktige Guden som ett maktlöst offer, mördad som en simpel brottsling.Som litterär konstruktion är korsfästelsen svindlande.Ibland tänker jag på evangelierna som de optimala motberättelsena, såväl innehållsmässigt som stilistiskt. Tillsammans bildar de en utmanande textmassa som ställer mycket, för att inte säga allt, på ända. Detta är text som brusar och bråkar, som provocerar tanken.Kan man önska sig mer av litteraturen? Nej, jag tror inte det.Mattias Hagberg, författare

  • Julmiraklet började i Mellanöstern, men de senaste decennierna har det varit massflykt av kristna. Hör berättelsen om dem som stannat kvar och åter firar jul i kyrkorna terrorgruppen IS attackerade.

    P1:s Mellanösternpodd berättar om glimrande, överdådiga jultraditioner i Betlehem där Jesus ska ha fötts och om blinkande juleljus i neon i Bagdad och Kairo. Men trots att julen av vissa beskrivs som en tid för glädje och samexistens mellan religioner så har de kristna grupperna krympt i Mellanöstern. Islamistiska terrorgrupper som IS och al-Qaida har vandaliserat kyrkor, försökt utplåna kristna och fördömt julfirandet. Men nu tänds julgranarna i de städer och byar i Syrien och Irak där assyrier, syrianer och kaldéer levt i tusentals år. Hör vår medarbetare Sam Edward sjunga en julsång på arameiska, språket Jesus ska ha talat. Dessutom om att tomtens grav tros ha hittats i Turkiet och om koptisk midnattsmässa i Kairo.Medverkande: Sam Edward P4 Kronoberg, Cecilia Uddén och Johan Mathias Sommarström, MellanösternkorrespondenterMusik i avsnittet: Fairuz Laylet EidProgramledare: Johar BendjelloulProducent: Katja MagnussonTekniker: Elin Hagman

  • Julmiraklet började i Mellanöstern, men de senaste decennierna har det varit massflykt av kristna. Hör berättelsen om dem som stannat kvar och åter firar jul i kyrkorna terrorgruppen IS attackerade. P1:s Mellanösternpodd berättar om glimrande, överdådiga jultraditioner i Betlehem där Jesus ska ha fötts och om blinkande juleljus i neon i Bagdad och Kairo. Men trots att julen av vissa beskrivs som en tid för glädje och samexistens mellan religioner så har de kristna grupperna krympt i Mellanöstern. Islamistiska terrorgrupper som IS och al-Qaida har vandaliserat kyrkor, försökt utplåna kristna och fördömt julfirandet. Men nu tänds julgranarna i de städer och byar i Syrien och Irak där assyrier, syrianer och kaldéer levt i tusentals år. Hör vår medarbetare Sam Edward sjunga en julsång på arameiska, språket Jesus ska ha talat. Dessutom om att tomtens grav tros ha hittats i Turkiet och om koptisk midnattsmässa i Kairo.Medverkande: Sam Edward P4 Kronoberg, Cecilia Uddén och Johan Mathias Sommarström, MellanösternkorrespondenterMusik i avsnittet: Fairuz Laylet EidProgramledare: Johar BendjelloulProducent: Katja MagnussonTekniker: Elin Hagman

  • Cecilia Uddén och Revend Shexo åker på en unik resa och möter några av de sista IS-svenskarna som är kvar i Syrien och summerar de juridiska, politiska och moraliska dilemman som de gett upphov till.

    Medverkande: Abdulkarim Omar, utrikesminister i det kurdiska självstyret, "Lösgodis", IS-kvinna i Roj-lägret, "Marwa", IS-kvinna i Roj-lägret, Patricio Galvez, morfar som räddade sina 7 föräldralösa barn från Al-Hol, Ammar, kille i rehabiliteringscentret Houri, "Bassam", pojke i rehabiliteringscentret Houri, Suli, pojke i rehab-centret Houri, Khadija, föreståndare för rehab-centret Houri, "Ahmed", IS-fånge från Sverige, "Nadim", IS-fånge från SverigeProgramledare/producenter: Cecilia Uddén och Revend ShexoMed hjälp av: Anja Sahlberg och Robin OlinTekniker: Elin Hagman

  • Markus Göransson Balázs berättar om den ryska markbaserade kontingenten i Syrien, som har varit en underskattad komponent av insatsen som helhet.

    Hur är kontingenten sammansatt? Vilka strategiska funktioner uppfyller den? Hur kan öppna källor bidra med kunskaper om insatsen? Detta och mer därtill bjuder Markus på.

    Markus Göransson Balázs är lektor i krigsvetenskap. Piotr Wawrzeniuk är lektor i militärhistoria. Bägge jobbar på FHS.

  • Utrikeskrönikan 13 december 2021.

    Här är Qamishli, måndagEn korrespondents minne är selektivt. Ofta minns man de kreativa förolämpningarna och de dråpliga situationerna, som när en tågkonduktör i Egypten försökte övertyga mig om att de faktiskt hade kastat av fripassageraren som jag klagat på, trots att fripassageraren, som var en liten, liten mus, satt där på golvet vid säte nummer 47 och mumsade på ett bananskal.Men Mellanöstern är som förbannat av krig och terror, och förbannade är också försöken att styra in minnet i lustiga husets skrattspegel för där spökar alltid barnen. Åttaåriga Iman som kände skuld över att hon överlevt när klasskompisens bänk stod tom. 15-åriga Suad, den yezidisk flickan, som räknade upp alla de 12 IS-terrorister hon varit slav hos i Kalifatet Abu Yunis sålde mit till Abu Yousef som sålde mig till Bishr som sålde mig till Abu Hoda...räknade hon upp.Barn som gjort resor in i mörkrets hjärta.Barn som hållit i kniven och utnyttjats i terrorrörelsen IS propaganda.Bashar var bara 12 när han tvingades skära halsen av en man på torget i Raqqa. Han berättade för mig hur IS mördarmaskineri givit honom en vanlig kökskniv och instruerat honom var på halsen han skulle sätta snittet. Alltihop filmades för IS propagandavideo. Jag träffade honom här i nordöstra Syrien för ett år sedan, på ungdomsanstalten eller rehabiliteringscentret där han och ett hundratal andra tonåringar som hållits i IS våld avradikaliseras. Bashar var då 17 och han att han tittat på videon hundratals gånger. Den där lille pojken, som ju var jag själv, känns så främmande nu, sa han.Igår åkte jag tillbaka till rehabiliteringscentret utanför Qamishli, flera nya pojkar hade anlänt, en liten amerikansk-turkisk 13-åring som fått lämna sin mamma i det ökända Al Hol-lägret när han blev tonåring, för att avradikaliseras på centret. Jag träffade flera av pojkarna från förra året, en pojke från Trinidad, en från Egypten, båda med oviss framtid eftersom deras hemländer inte vill ta emot dem.Och Bashar, hur går det för honom, frågade jag. Det blev tyst och den kvinnliga föreståndaren för rehabiliteringscentret berättade att Bashar fyllt 18.Nu är han vuxen. Han är dömd till 7 år för brottet han begick när han var 12. Men som vuxen får han inte vara kvar på rehabiliteringscentret utan måste avtjäna resten av sitt straff i vuxenfängelse. Sådan är lagen.Den kvinnliga föreståndaren sa: det känns som om flera års avradikaliseringsarbete varit förgäves. Vi vet alla att vuxenfängelser är jihadistuniversitet, andra IS-fångar kommer att göra allt för att återrekrytera honom.Barnet Bashar, pojken som var 12 när han fostrades i mord, riskerar att återigen att sugas in i mörkrets hjärta.Cecilia Uddén, Qamishli cecilia.udden@sverigesradio.se

  • . .

    2020 2021. . . : . SAR .. SAR. 2021 . Norrköping . Norrköping Göteborg. SVENSK TEXTKunglig glans över arabiska företagareMouddar Kouli och Ali Meamar var gäster på Kungliga slottet i Stockholm. Där fick de ta emot var sitt pris som årets Nybyggare av företag. Nu gästar de båda arabisk talkshowMouddar Kouli blev årets Nybyggare 2020. På grund av pandemin fick han ta emot priset först i november 2021. Kouli driver ett framgångsrikt textilföretag som säljer kläder över hela världen. Han fick priset för en ny form av handel som stödjer syriska kvinnor som syr kläder och ger tjänster för designers över hela världen-Från början var det svårt att sälja kläder från Syrien i Nordamerika. Men när jag skrev att de kom från SAR så blev det fart på försäljningen, berättar Kouli och avslöjar i programmet vad SAR står förAl Meamar fick priset för sitt medicintekniska företag som är inriktat på tandtekniska produkter och har främst tandläkare som kunderHan startade sitt företag i en källare i Norrköping för fem år sedan. Nu driver han ett stort företag i Norrköping och ett i Göteborg

  • Lystring mannar! I veckans avsnitt lyser Ehrnborn med sin frånvaro – men Karl får istället briljera med sina kunskaper om rebellgrupper i Syrien, vi frågar oss vilka fraktioner ett Sverige i inbördeskrig skulle delas upp i samt reder ut i vilken kroppsdel man helst skulle vilja bli skadeskjuten i. Dessutom två SAFTIGA lumparhistorier!

  • tar form. Syriens president har släppts in. Amerika backar bort. Hur ska man ersätta Washington? Nya allianser anas. Saudierna pratar med iranierna, en tidigare dödsfiende. Och i Israel stödjer sig regimen på ett islamistiskt parti, som leds av en imam tillika tandläkare.

    Lägesrapport från Nathan Shachar.


    Stöd gärna podden genom en insättning via:
    Swish: 123-6790943
    Bg-nummer: 5528-2834

  • När barnens morfar, Patricio Galvez, hittade dem i Al Hol-lägret i Syrien var de undernärda och traumatiserade. Idag har de nya liv hos olika svenska familjer, och börjar glömma det de varit med om.

    I kväll visas Gorki Glaser Mullers prisbelönta dokumentärfilm om kampen för att få ut sina barnbarn; "Children of the Enemy" i SVT.

  • . .

    . Arabisk talkshow . SVENSK TEXTArtisten Shadi Jamil på SverigebesökShadi Jamil brukar räknas som en av Mellanösterns främsta sångare. Nu har han varit på Sverigebesök. Då gav han också en intervju med arabisk talkshow och sjöng ett par sångerShadi Jamil är från Aleppo i Syrien. Nyligen besökte han Sverige för ett framträdande i Norrköping. Innan han åkte hem till Mellanöstern igen besökte han arabisk talkshowens studio tillsammans med sin gode vän och artistkollega Jalal Joubi

  • Mobilen, pistolen och cigaretten - tre nödvändiga verktyg för de frivilliga som natt efter natt rullar in i en risig skåpbil i al-Hol lägret i Syrien för att rädda unga yazidiska flickor från IS. Idag är regissören till filmen Sabaya, Hogir Hirori, gäst i P1 Kultur.

    SPICE GIRLS OCH SEXISMENPå SVT Play kan man nu hitta en dokumentär i tre delar om 90-talsbandet Spice Girls tillkomst och utveckling. En intressant backspegel i tiden, där man kanske hade väntat sig Girl Power men istället får se hur tjejerna i bandet utsätts för rå och ogenerad sexism och vuxenmobbing. Vår filmkritiker Emma Engström lånar ut sin blick efter att ha sett dokumentären. FÖRFATTAREN LAUREN GROFFS NYA BOK GÅR I KLOSTERI Sverige är Lauren Groff något av en doldis men i USA räknas hon som en av de mest lovande unga författarna.Hennes nya bok heter "Matrix" och utspelar sig på ett nunnekloster under 1100-talet. En berättelse om ensamhet, systerskap och sinnligt klosterliv. LÄNDER SOM INTE FINNS ÄR ROLIGARE ÄN DE SOM FINNSDet menar författaren Kristoffer Leandoer i dagens OBS-essä, som oss med till de nationella minnenas estrad i det land som numera kallas Albanien. Och frågan inställer sig: Vad kommer först nationerna eller nationalismen? Programledare: Lisa Bergström.Producent: Ulph Nyström