Florens Podcasts
-
En legosoldat eller legoknekt är en soldat som deltar i krig i främmande land mot betalning.
Enligt Genèvekonventionernas tilläggsprotokoll I är en legosoldat en person som
* är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt
som faktiskt deltar direkt i strid
* som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning
har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad
* inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa
*inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor och
* inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor.
Definitionen syftar till att utesluta bland andra främlingslegionärer, frivilligsoldater och Gurkhasoldater.
Enligt Genèvekonventionerna har en stridande person som tillfångatagits rätt till en krigsfånges rättsliga skydd tills denne kan ställas inför en kompetent tribunal. Om tribunalen bevisar att personen är en legosoldat förlorar denne krigsfångeskyddet, men inte andra rättsliga skydd, som skyddet från tortyr och godtycklig avrättning.
Legosoldater har haft en betydande roll i många krig, bland annat trettioåriga kriget på 1600-talet, och krigen under renässansens Italien. Niccolò Machiavelli rekommenderade att man inte bör ha legosoldater i sitt skydd, därför att de brukar vara odisciplinerade, oorganiserade, fega och förrädiska, egenskaper som han bevittnade när han var Florens överbefälhavare 1503–1506.
Definitionen av legosoldater har under 2000-talet blivit mer oklar. Bland annat är det svårt att avgöra huruvida civil bevakningspersonal vid militärföretag räknas som legosoldater. Sådan personal från bland annat Academi (tidigare Blackwater) har arbetat under ockupationen av Irak.
Bland kända legosoldater kan nämnas Jackie Arklöv som var legosoldat för Kroatien i Bosnien och Hercegovina. Han dömdes senare för krigsförbrytelser som var begångna under den tiden.
Denna verksamhet är nu slut!
#CarlNorberg #DeFria
De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning!
Stöd oss:
SWISH: 070 - 621 19 92 (mottagare Sofia S)
PATREON: https://patreon.com/defria_se
HEMSIDA: https://defria.se
FACEBOOK: https://facebook.com/defria.se -
En legosoldat eller legoknekt är en soldat som deltar i krig i främmande land mot betalning. Enligt Genèvekonventionernas tilläggsprotokoll I är en legosoldat en person som * är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt som faktiskt deltar direkt i strid * som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad * inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa *inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor och * inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor. Definitionen syftar till att utesluta bland andra främlingslegionärer, frivilligsoldater och Gurkhasoldater. Enligt Genèvekonventionerna har en stridande person som tillfångatagits rätt till en krigsfånges rättsliga skydd tills denne kan ställas inför en kompetent tribunal. Om tribunalen bevisar att personen är en legosoldat förlorar denne krigsfångeskyddet, men inte andra rättsliga skydd, som skyddet från tortyr och godtycklig avrättning. Legosoldater har haft en betydande roll i många krig, bland annat trettioåriga kriget på 1600-talet, och krigen under renässansens Italien. Niccolò Machiavelli rekommenderade att man inte bör ha legosoldater i sitt skydd, därför att de brukar vara odisciplinerade, oorganiserade, fega och förrädiska, egenskaper som han bevittnade när han var Florens överbefälhavare 1503–1506. Definitionen av legosoldater har under 2000-talet blivit mer oklar. Bland annat är det svårt att avgöra huruvida civil bevakningspersonal vid militärföretag räknas som legosoldater. Sådan personal från bland annat Academi (tidigare Blackwater) har arbetat under ockupationen av Irak. Bland kända legosoldater kan nämnas Jackie Arklöv som var legosoldat för Kroatien i Bosnien och Hercegovina. Han dömdes senare för krigsförbrytelser som var begångna under den tiden. Denna verksamhet är nu slut! #CarlNorberg #DeFria De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning! Stöd oss: SWISH: 070 - 621 19 92 (mottagare Sofia S) PATREON: https://patreon.com/defria_se HEMSIDA: https://defria.se FACEBOOK: https://facebook.com/defria.se
-
Finanskrascher och inflationsvågor har återkommit regelbundet sedan kapitalismens barndom på medeltiden. De första bankkrascherna i Italiens handelsstäder kunde resultera i lynchningar, men påverkade inte samhället i stort. Även tulpanbubblan i Nederländerna år 1637 fick begränsad effekt på hela samhället. Medan finanskraschen på Wall Street i oktober 1929 i USA kom att påverka hela världsekonomin.
Hyperinflation bryter sönder samhällen, när besparingar blir värdelösa och människorna tvingas återgå till byteshandel. Tysklands höga krigsskadestånd efter första världskriget orsakade hyperinflationen i Weimarrepubliken i Tyskland 1923 och 1924. Ett kaos som banade väg för Adolf Hitlers resa till makten.
I detta avsnitt av podden Historia Nu samtalar programledaren Urban Lindstedt med Lars Magnusson, professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Han har bland annat skrivit boken Finanskrascher – från kapitalismens födelse till Lehman brothers.
Det finns många teorier om både finanskrascher och hyperinflation. Någonstans spelar den mänskliga naturen en roll för finansbubblorna med gruppbeteende, överdriven optimism före kraschen och överdriven pessimism efter kraschen. För en lekman blir den mänskliga girigheten samt inkompetens tydliga i alla kända bubblor och inflationsvågor.
Den finansiella kapitalismen uppstod utifrån den ökande internationella handeln i Europa under medeltiden. En annan teori betonar behovet av att finansiera de framväxande nationalstaternas krig. Och bankrusningar när alla insättarna samtidigt vill ta ut sina pengar känner vi till redan på 1400-talet. Finansiella centrum uppstod tidigt i handelsstäder som Genua, Florens, Venedig, Brügge och Barcelona.
Cocharelli - British Library, Cocharelli, Cuttings from a latin prosa treatise on the Seven Vices Hämtat från: Cocharelli, klipp från en latinsk prosaavhandling om de sju lasterna. Föreställande bankirer i ett italienskt räknehus på 1300-talet. Wikipedia Public Domain
Musik: Transylvania Mania av Jon Presstone, Storyblock Audio
Klippare: Emanuel Lehtonen
Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I hjärtat av renässansen i Florens verkar Giorgio Vasari. Han var den första som skrev konsthistoria på ett systematiskt sätt och hans album med renässansteckningar hör till de mest mytomspunna i konsthistorien.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"Giorgio Vasaris teckningar - en mytomspunnen samling" heter en utställning som just nu pågår på Nationalmuseum i Stockholm.
Den tar avstamp i det mytomspunna album med teckningar som Vasari själv sammanställde. En bok som försvann efter hans död 1574 och som konsthistoriker genom åren mödosamt försökt rekonstruera.
P1 Kulturs Cecilia Blomberg fick en tur genom Nationalmuseums salar med curatorn Carina Fryklund.
Här visas teckningar som sällan lämnar förråden och till grund för utställningen ligger ett hårt och systematiskt detektivarbete som kastar nytt ljus över konsthistorien.
-
Nordmark Pod får besök av låtskrivaren och artisten Miriam Bryant!
Det samtalas om och att; 55 gig! Turnén, stå på scen och vad det innebär, ens största utmaning, inbyggt rankingsystem, ett tillstånd, en sinnesstämning, uppleva självförtroendet, massa växlar, svarta hål, det ligger inte i min natur, kärnan från början, det här är mina skor varsågoda, sin konst, sinnesro, lättare att se det dåliga än det bra, arg och sviken, en del i allt, spretigheten, svenskan är ett otroligt språk, stanna i mörkret, förväxlar lycka, alla som är glada är töntar, perioder av bra, ensamhet, behövde höra det, Florens, längtan efter konst o att treata sig själv…
Mäktigt!
Produktion av Nordmark
Editering av Nordmark
Mix av Nordmark
-
Vi ska starta hösten med en resa tillbaka till barocken och en av dess främsta målare: Artemisia Gentileschi, som många av er önskade sig! Målningen ”Judith halshugger Holofernes av Artemisia Gentileschi”, som vi ska prata om i det nya poddavsnittet, målades mellan 1614 och 1621 och finns idag på Uffizierna i Florens.
Vi berättar mer om det bibliska motivet och dess betydelse och undersöker hur Gentileschis målning betonar kvinnornas fysiska kraftakt och visar de som starka i sitt samarbete. Hon går därmed ifrån traditionella framställningar som fokuserar på Judits skönhet eller hennes känslor.
Det fysiskt våldsamma motiv har ofta tolkats utifrån Gentileschis biografi och den våldtäkten hon blev utsatt för 1611, när hon bara var 18 år gammal. Man har klassat verket som ”en målad hämnd”. Därför går vi tillbaka till rättegångens handlingar, som också ger en tydlig bild av hur offren behandlades i sådana processer som inte bara vara utelämnande och generande, utan som även innefattade tortyr av offret med exempelvis tumskruv, som i Artemisia Gentileschis fall.
Support till showen http://supporter.acast.com/konsthistoriepodden.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Johans guldkorn, "pixel peeping" och audiellt vykort från Florens.
-
För sin violinkonsert Sterbende Gärten fick Bent Sørensen 1996 Nordiska Rådets Musikpris.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Möt danske tonsättaren Bent Sørensen år 1996.
-Min musik är sprungen ur nutiden och skulle inte ha kunnat fungera i någon annan tid, säger han.
Då Sørensen av Aarhus Symfoniorkester blev ombedd att skriva en konsert för ett soloinstrument visste han genast att det skulle bli en violinkonsert. I sitt föräldrahem hörde han Schönbergs Violinkonsert innan han stiftade bekantskap med en endaste symfoni av Beethoven, t ex. Därför blev denna violinkonsert för honom en slags drömaktig spegel tillbaka till hans barndom och har fått en klassiskt romantisk form med en långsam, pluralistisk första sats och så två mer rytmiska satser där den sista är den dansande satsen. Sørensen beskriver det som att violinkonserten har fått en slags romantisk slöja, men även uttrycker en beslöjad romantik.
För sin violinkonsert Sterbende Gärten fick Bent Sørensen Nordiska Rådets Musikpris.
Den långa första satsen anknyter allra mest till titeln, d v s döende trädgårdar. Violinen ligger som en melodisk tråd över hela orkestern som avspeglar skuggorna och förfallet under violinstämman.
Den sista satsen kallas en Estampida, en dansande sats. Den bygger på många olika folkmusikaliska ingredienser som har lagts ovanpå varann som ett filter med olika rytmer. En sats inspirerad av fladdermössens jakt av varandra under himlen en sommarkväll.
Så här skrev Bent Sørensen om sitt stycke Sterbende Gärten 1997:
Min violinkonsert heter Sterbende Gärten. Jag åkte till ett ställe i Danmark där det fanns den här igenvuxna trädgården, och det gjorde mig på ett väldigt speciellt humör. Jag tänkte på var en viss mening i en dikt av Herman Hesse, där det finns en rad Sterbende Garten ... (döende, förfallen trädgård). Den har en tysk titel, även om min tyska inte är flytande. En annan inspiration för verket är italienska fresker från 1400-talet. Det som är speciellt intressant för mig är att bilden man ser när man går för att titta på fresker i en katedral i Florens eller Rom, är en mycket gammal bild som har förfallit. Så det blir mer och mer en bild av vår tid, och det är därför väldigt nytt. Sättet som kultur blir natur på grund av tiden har varit en inspiration för alla mina verk. Det viktiga med strukturen är att den alltid är på gränsen till att vara tonal. Min musik handlar alltid om att vara på kanten av något man hört förut, men man har faktiskt aldrig hört det ändå. Formen på stycket är typ klassisk. Musiken håller sig mest i det högre registret. Det finns inga ackord i stycket. Allt som spelas i orkestern är ett slags eko av violinstämman. Det är mitt mest romantiska och klassiska verk på ett sätt. Men detta är för mig en sorts dröm; det finns inga citat. Stycket börjar med en kadens som är på gränsen till tystnad. Jag bor på landet, och jag gillar att jobba på natten, när det är helt tyst. De enda ljuden kommer från fåglarna, som signalerar gryningens brytning genom till synes slumpmässiga utbrott. Det finns många ögonblick där jag försöker skapa ett slags distans genom att många instrument spelar pianissimo staccato-noter. Den här sortens pointillistiska drag, som jag har blivit känd för, är som Georges Seurats målningar, där man måste stå på avstånd för att se hela bilden. Efter att ha skrivit första satsen åkte jag till Venedig med tanken att skriva en romans för den långsamma andra satsen. Det första jag kom att tänka på var Barcarolle. Jag bestämde mig för att skriva en sorts slow-motion Barcarolle. Min musik är byggd på terser. Det som särskilt intresserar mig med detta är utforskningen av tonala tvetydigheter. Kanske är detta anledningen till att det inte finns några basgångar, för att understryka dessa tvetydigheter. Sista satsen är väldigt snabb och danslik. För många år sedan i Amsterdam hörde jag en gatumusikant spela sin fiol extremt snabbt. Här har jag försökt återskapa denna typ av folkmusik, med dess hetsiga sound.
- Bent Sørensen 06-07-97Vi hör även utdrag ur:
Bent Sørensens verk Angel's Music med Ardittikvartetten. Han skrev det i Rom, inspirerad av alla de spelande änglar som finns i barockkyrkorna i staden. Bent Sørensen blir ofta inspirerad av andra konstformer än musik. Det kan vara en bild, en titel, ett namn eller ett ord som fascinerar honom. Selma Lagerlöf, Emily Dickenson, Shakespeare, Rilke, Donne och den danske poeten Michael Strunge är några av författarna vars verk har gett Bent Sørensen impulser till att komponera musik. Men krackelerade kalkmålningar fascinerar honom mer än t e x mästerverk av Rubens och Titzian.
Bent Sørensens solostycke för klarinett The Songs of the Decaying Garden - Den ruttnande trädgårdens sånger.
Sørensens The Bells of Vineta för trombonsolo. Selma Lagerlöfs berättelse om Nils Holgerssons underbara resa, om staden som sjunker i vattnet med ringande kyrkklockor och endast återkommer vart hundrade år, inspirerade Bent Sørensen till The Bells of Vineta.
Bent Sørensen har komponerat mer än 140 musikverk i alla genrer, bl a operan Under himlen. Sin andra pianokonsert La Mattina, skrev han 2009 till Leif Ove Andsnes. 2013-14 komponerade Bent Sørensen trilogin Papillons, dedicerad till konsertpianisten Katrine Gislinge. Han har under åren skrivit flera verk till henne. Bl a12 Nocturner för piano och den tredje pianokonserten som han komponerade under coronapandemin 2021. Titeln är La sera estatica - Den extatiska aftonen (2021).
2018 vann Bent Sørensen ett av världens främsta musikpriser, Grawemeyer Award, för sin Concerto i fem satser L’isola della Città (Ön i staden).
Lyssna även på tonsättaren Bent Sørensen och konsertpianisten Katrine Gislinge i det nyare radioprogrammet Danska konstmusikens kungapar som publicerades i Tollans musikaliska den 28 juni 2022.
-
Resereporter Johan Gunnasrsson gästar studion och slår ett slag för platserna bakom kulisserna i semesterparadisen, som till exempel Umbrien, granne till Toscana & Florens!
-
Den nionde och sista kretsen är till för förrädarna och djävulens tre käftar tuggar de värsta syndarna i 1300-talets världshistoria. Men först måste vi passera den frusna sjön.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
-
Den åttonde kretsen består av tio enorma säckar fullproppade med förtappade själar. I en av dem hittar Dante profeten Mohammed. Här är synden bedrägeri.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
-
Kentaurer skjuter pilar mot själar som försöker undkomma floden av kokande blod. Synden, som på väldigt många olika sätt ska straffas i den sjunde kretsen, är våld.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
-
Grekiska filosofer plågas i brinnande gravar och Dante möter ännu fler förtappade själar från Florens. I den sjätte kretsen är syndarna kättare.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
-
Rödglödgade moskéer, den hemska staden Dis och en byråkrati från helvetet. Synden som bestraffas i den femte kretsen är vrede.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
-
I den fjärde kretsen är de snåla och de slösaktiga dömda att plåga varandra. Här bestraffas girigheten.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med ner i Dante Alighieris (1265-1321) trattformade helvete från 1300-talet ur långdikten ”Den gudomliga komedin”. Här finns korrupta påvar, bibliska personer, mytologiska gestalter och väldigt många plågade själar från Dantes hemstad Florens.
Uppläsare: Sven Ahlström
Medeltidsexpert: Erland Sellberg, professor emeritus i idéhistoria
Musikaliskt arrangemang, sång och musik: Johanna CarellSeriens ledmotiv är skrivet av Fredrik Wadström, som också gjort den här serien.
Översättningen av Dante Alighieris "Den gudomliga komedin" som används i uppläsningarna är gjord av Ingvar Björkeson.
- Visa fler