Amsterdam Podcasts


  • Ingen tid att ödsla – glädjetåget gasar rakt in i hjärndödhetens värld! Jonatan har trillat över en 84-årig gubbe som är helt besatt av att pinka revir för att hålla vildsvin på avstånd. Det landar i en urspårad diskussion om att den urin-älskande pensionären snart kan få ligga med kateter, agera oljekälla och leva som en kung på Saudiarabiens landsbygd. Niclas har noterat att en stad i Italien har ett kreativt och förnedrande sätt att straffa sina klantigaste politiker på. Hur hade vi kunnat anamma det i Sverige? Bisarra förslag utlovas! Vad hade hänt om våra mest kända partiledare och ministrar exempelvis fick offentliga tarmsköljningar, tvingades leva som uteliggare eller tvingades lämna barnen för en dekadent ensam-resa till Amsterdam över jul? Ena poddmakaren har märkt att det finns slående många sjöar med snuskiga namn i vårt land. Det blir därför, så klart, ett quiz kring vilka som finns på riktigt eller är påhittade. Vi dissekerar dessutom fallet med en kvinna som är fullkomligt livrädd för överviktiga personer. Hur hade hon kunnat ”botas” så att panik och tårar inte blev följdeffekten av att se en koloss på avstånd? Superdumt och irrelevant – häng med!

  • En av Europas starkaste litterära röster tystnade 2023. Anneli Dufva tecknar i denna essä från 2015 ett porträtt av Dubravka Ugrei. Hon som lämnade sitt land för att värna sin egen yttrandefrihet.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Ursprungligen publicerad 27/2 2015 som en del i en serie om yttrandefrihet efter terrordåden i Paris och Köpenhamn.

    I sin senaste bok, en essäsamling, betitlad Europe in Sepia skriver Dubravka Ugrešić i essän Manifesto.

    "En gång två zoner åtskilda av en rätt stadig mur så har Europa under loppet av 20 år blivit en kaotisk mega-marknad. Nu finns inga murar och inga koordinater heller; ingen vet var väst är, och inte öst heller".

    Hon, som själv beskriver sig som "en produkt av en socialistisk barndom, Jugoslaviens sönderfall, inbördeskrig, nya pass och brustna identiteter, exil och ett nytt liv i ett västeuropeiskt land".

    ”Dessa små på pålitliga fakta. Stämplarna i passet läggs på hög och förvandlas vid något tillfälle till otydbara linjer. Först då börjar de plötsligt rita upp en inre karta. En karta över det imaginära. Och först då beskriver de i detalj den där omätbara upplevelsen av exilen. Ja, exilen är som en mardröm.”

    Jag har, i min tur, beskrivit henne som att allt hon skriver är färgat av hennes fria hjärnas tolkning av ett Europa format både av krig och sina filosofer.

    För i Dubravka Ugrešić böcker, både romaner och essäer, rör man sig nämligen i Europa, mellan platser. Hon iakttar detaljer på dessa platser- små händelser eller fenomen som tillsammans skapar en lika galghumoristisk som vemodig ton. Hon är pessimist. Kanske bliven med tiden, men hon är det.

    I en annan essä i samma bok står hon och röker på en balkong i Bulgariens huvudstad Sofia, i vad hon beskriver som ett typiskt öst-europeiskt hyreshusområde, där hon är på besök hos en bekant. På balkongen intill får hon syn på en märklig ståltråds-grunka. Hon frågar vad det är och vännen svarar att "Det är min påhittige granne, han jagar duvor med den". Hon frågar vad han ska med duvor till, varpå vännen lakoniskt säger: "Du vet, det är många människor som kämpar här..."

    Hon skriver sedan att hon själv under de år som gått sedan den händelsen blivit betydligt mer pris- och krismedveten, att hon till och med köpt ett antal burkar med kondenserad mjölk. Holländsk kondenserad mjölk. Burkarna är på alla sätt utom ett identiska med dem som i Sovjet kallades zguschenska.

    Skillnaden är att de holländska har ett bäst före-datum

    Och jag kan se henne framför mig, där hon bär hem matkassarna till sin lägenhet i Amsterdam. Jag har nämligen varit där två gånger, för att intervjua henne. Hon bor i ett stort vitt 60-talshus med långa, långa loftgångar, på en gata där det finns både en polisstation och en moské.

    När inbördeskriget i det forna Jugoslavien bröt ut 1991 tog Dubravka Ugrešić stark ställning emot kriget och emot nationalismen. Hon blev då kallad både för förrädare och häxa. Efter en rad offentliga påhopp lämnade hon Kroatien 1993, eftersom hon inte kunde "anpassa sig till den ständiga terrorn och lögnaktigheten i såväl offentligheten, som politiken, kulturen och vardagslivet".

    Livet blev motbjudande när allt var så nedsmutsat  av hat och nationalism och sen blev jag utsedd till en allmänhetens fiende, jag blev utfryst av både mina grannar, vänner och kolleger, sade hon när jag träffade henne år 2004.

    Dubravka Ugrešić hamnade först, sedan hon lämnat sitt hemland, i Berlin, vilket också är den stad som spelar en sorts huvudroll i hennes roman Den ovillkorliga kapitulationens museum. I den är det är 90-tal, det är exil, det är fragment av liv och närbilder på ting som bärare av både minne och tid.

    Något som återkommer även i nästa roman Smärtans ministerium, som däremot utspelar sig i den stad där hon kom att bli kvar, Amsterdam.

    Ett Amsterdam dit bokens huvudperson Tanja kommer för att undervisa i serbokroatiska på universitetet.

    Serbokroatiska, som sen Jugoslaviens upplösning inte längre finns som ett officiellt språk, eleverna också de en grupp forna jugoslaver som nu ska definiera sig både i förhållande till det gamla landets nya länder och förhålla sig till det för dem främmande land där de råkat hamna.

    Och staden Amsterdam, som en plats för glömskan, som Dubravka Ugrešićsäger, där minnena skingras. En skör, drunknande miniatyrstad, byggd på sand - som gjord för att se igenom och för att försvinna i, tänker jag.

    Och när jag besöker henne nästa gång, år 2010, då är det vi istället talar mest om hennes nya hemland Nederländerna och den politiska förändring landet befinner sig i. Då har både filmaren Theo van Gogh och professorn Pim Fourteyn mördats och parlamentsledamoten Ayaan Hirsi Ali lämnat landet.  De var alla tre islamkritiska, offentliga personer som genom sina öden kom att bli symbolgestalter, vilka i någon mening legitimerade den islamkritiska hållning som vuxit sig allt starkare i det tidigare så öppna Nederländerna.

    2010 hade Nederländerna därför istället fått en invandringspolitik som var en av de hårdaste i Europa. Bland annat med svåra både språk- och kulturtester för de invandrade. Och Geert Wilders främlingsfientliga Frihetsparti hade blivit tredje största parti i parlamentet.

    Hans teser är enkla, säger hon. Holland ska belöna hårt arbetande människor, stoppa immigrationen, stoppa islam som till skillnad från kristendom är en farlig religion enligt honom. Allt framfört med billig känslomässig retorik, menar Dubravka Ugrešić.

    ”Jag jämrade mig över något lösryckt fragment, en tillfällig melodi som klingade i mitt öra. Ett ansikte som plötsligt visade sig i mörkret. Ett ljud, en ton, en vers, en slogan, en doft en scen.”

    Dubravka Ugrešić talade vidare om den polarisering, den uppdelning i "vi" och "dem",  som alltid funnits, som handlade om judarna på 30-talet och som handlade om muslimerna, då 2010. Behovet dock detsamma - att peka ut den andre.

    Nu, år 2015, vet vi att läget hårdnat ytterligare. Att muslimerna fortsatt är utsatta som grupp, men att nu även de judiska grupperna står inför en ny våg av antisemitism.

    Och i yttrandefrihetens namn - det här är Dubravka Ugrešić - hon som själv flytt sitt land för att värna sin egen yttrandefrihet, hon fortsätter också att tycka att man inte behöver vara politiskt korrekt.

    I essän "Code" i Europe in sepia skriver hon "om den politiska korrekthetens regler hindrar oss från att använda etnicitet, nationalitet, ras, kön eller andra typer av skillnader - alla lika opålitliga i vilket fall som helst - men vi ändå vill ha något att falla tillbaka på, så finns alltid koden." Koden, som hon menar är de skrivna eller oskrivna regler som styr vårt beteende inom olika grupper.

    Hon tror helt enkelt inte på en uppdelning av människor, på en indelning i grupper - därav hennes kritik av mångkulturtanken. Hon menar att den kan bli omvänt rasistisk genom att den förstärker idéen om "den andre" och snarare hindrar integrationen.

    Ja, hon sade det 2010. Hon kanske skulle säga något annat nu - antagligen skulle hon det, eftersom hon är den hon är.

    Jag söker på youtube och jag hittar ett föredrag hon höll i Boston hösten 2013, där hon från en person i publiken får frågan hur hon ser på demokratin Europa.

    Hon svarar långt och vindlande och hon säger att människor är rädda och tysta och att de inte vet hur de ska positionera sig idag, eftersom postionerna är så låsta. Om du som kroat är emot EU, då hamnar du ofrivilligt på samma sida som nationalister och fascister. Det är så lätt att bli etiketterad och så svårt att hitta alternativ.

    Begrepp som demokrati och stat börjar lika malätna flaggor, säger hon, men en typisk drastisk Dubravka Ugrešić-formulering.

    För Dubravka Ugrešić utmanar med sina tvära kast mellan högt och lågt, åsikter och fakta. Och mellan litterära och filosofiska referenser finns också läppstiften, den rumänske taxichauffören i London, gamla amerikanska filmer...

    Det är det som gör henne så intressant.

    Och jag skulle vilja sluta med ett citat. Författaren Steve-Sem Sandberg beskrev Dubravka Ugrešić så här,  2004:

    –Det finns ingen författare jag läst de senaste decennierna som så uppriktigt och så känsligt och smärtfyllt och så gripande tagit pulsen på vår egen samtid.

    Anneli Dufva

  • Vem är Michel Houellebecq? Varför åker han till Amsterdam för att spela in en dokuemntär om sina egna sexköp, eller är det satir? Går det att säga att han är dark Björn Ranelid? Lyckligtvis har Erik lagt vantarna på hans manifest, och försöker således reda ut vad han egentligen vill med sitt liv och sitt konstnärskap.

  • I årets första avsnitt av Käck-Tech Podcast blickar vi framåt och utforskar vad 2023 kan ha i beredskap för oss. Vi diskuterar lösenordshanterares säkerhet, reflekterar över mobilanvändning under stora evenemang som nyår i Amsterdam, och spekulerar i om vi snart kan analysera vårt eget kiss. Dessutom dyker vi djupt ner i ämnet kryptering, lösenordssäkerhet och ger vår syn på den nyliga händelsen med LastPass. Detta och mycket mer av veckans avsnitt av Käck-Tech Podcast!


    Disclosure: Några av länkarna här nedan är affiliatelänkar. Det betyder att om du klickar på länken och köper från butiken, kommer vi att få en affiliate-kommission utan extra kostnad för dig. Alla åsikter förblir fortfarande våra egna!


    Lyssnar Feedback

    128 or 256-bit Encryption: Which Should I Use? - UbiqExperts reveal how long it would take a hacker to crack your password


    Nyheter

    WPC introducerar nya trådlösa laddningen Qi2 med MagSafe-funktionalitet Tesla Wireless Charging PlatformNomad Base Station Pro recension: trådlös laddnings ofullkomliga framtid U-Scan


    Veckans tips

    Cybersäkerhets puzzel - Hacker, Hacker

    I samarbete med RØDE: För att säkerställa högsta ljudkvalitet i våra avsnitt, använder vi utrustning från RØDE. Detta samarbete baseras på utrustningsstöd i utbyte mot exponering, utan ekonomisk kompensation. Tack RØDE!

    Support the show

    Vill ni läsa mer om oss och podden kan ni klicka på länkarna nedan:

    Hemsida Skicka feedback - [email protected] Mer om Andreas Mer om Ruben Mer om Käck-Tech Stötta podden via Buy Me a Coffee Stötta podden när du handlar på Amazon (Affiliate) Vår hype Spotify spellista

    Musik: Splash - Harris Heller

    Obs! Transkriberingen är autogenererad och kan därför innehålla felaktigheter.

  • Creatures of the night del 3: fem poddar, fem gäster, fem ämnen

    Vi får höra om The Elder-turnén som aldrig blev av och om turnén som aldrig kom hit, den som avslutades i Sydamerika men vart skulle den ha slutat egentligen - djupt nördgräv av Roger Nordin, Dagens fråga: Vem tvättar KISS dräkter? Hur lät låtarna live från "Creatures of the Night" - de som vi har glömt bort hur de låter? Var Creatures of the Night turnén fiasko eller en succé - Roger räknar.

    Gäst: Roger Nilsson

    Detta har vi pratat om:

    Roger Nilsson, Natalie Nilsson, Nynäshamn, Creatures of the Night turnén, pyroteknik, Bryssel 1983, Vinnie Vincent, The Elder turnén, kanonrör, Only You, pansarvagn, Destroyer-loggan, Yngwie Malmsteen, Slash, Edward Van Halen, Adam Bomb, Tommy Lafferty, Richie Sambora, Doug Aldridge, Hugh Hunting, Al Romano, Bobby Rondenelli, Jack Starr, Black n Blue, Punky Meadows, Marc Thorin, John Werner, Michael Angelo Batio, Vivo Bratta, Hugh Chiano, Steve Farris, Robben Ford, Roger Fisher, Steve Irons, Bruce Kulick, Adam Mitchell, Warrior, Robin Crosby, Donnie Dacus, Steve Farris, Michael Ray, Ross Bruseman, Robbin Crosby, Ross the Boss, Spencer Sercombe, Roger Romeo, Hässelby, Mr Lordi, Polygram-stämningen, Cutouts, Ozone, I Love It Loud, Stockholm, Blödaren, Åke Eriksson, Hans Hatwig, Oscar för bästa biroll, Gröna gubbar från Yr, Sousikki, VG, Okej, Virgin Mega Store, Amsterdam, Dutch KISS Explorer Army, Ron Huiskes, Madrid, München, Peter Criss, Rom, La Colina - Texas, Deep fake, Simmons tunga, 4 lax på ett plektrum, Rapid City, Bismark (konserten med udda dräkter?), jumpsuit, Rock and Roll Hell, Sioux City, Vinnie convent 2018, Johan Flygare, Patrick Jensen, Nils Brekke Svensson, Keep Me Coming, Rockford Illinois, I Want You & gitarrsolo med Vinnie, Charleston - West Virginia, Strutter, Alex Bergdahl, Dayton Ohio & Quebec (Vinnie spelar inget solo), Pingstkyrkan I Quebec demostrerar, Montreal, skivbörsar på S:t Eriksgatan, Ottawa, West Palm Beach (med Plasmatics), Pine Bluff, King of the Nighttimeworld, Shandi, Radioactive, Heavy Load, Norrtälje, Göteborg, Motley Crue, Calling Dr. Love, konserterna i Brasilien 1983, Monster of Flash, Street Punk, John Montgomery, Italio Disco, scotch - Disco Bend, Radio Rock Fantasy, Falco

  • Creatures of the night del 3: fem poddar, fem gäster, fem ämnen Vi får höra om The Elder-turnén som aldrig blev av och om turnén som aldrig kom hit, den som avslutades i Sydamerika men vart skulle den ha slutat egentligen - djupt nördgräv av Roger Nordin, Dagens fråga: Vem tvättar KISS dräkter? Hur lät låtarna live från "Creatures of the Night" - de som vi har glömt bort hur de låter? Var Creatures of the Night turnén fiasko eller en succé - Roger räknar. Gäst: Roger Nilsson Detta har vi pratat om: Roger Nilsson, Natalie Nilsson, Nynäshamn, Creatures of the Night turnén, pyroteknik, Bryssel 1983, Vinnie Vincent, The Elder turnén, kanonrör, Only You, pansarvagn, Destroyer-loggan, Yngwie Malmsteen, Slash, Edward Van Halen, Adam Bomb, Tommy Lafferty, Richie Sambora, Doug Aldridge, Hugh Hunting, Al Romano, Bobby Rondenelli, Jack Starr, Black n Blue, Punky Meadows, Marc Thorin, John Werner, Michael Angelo Batio, Vivo Bratta, Hugh Chiano, Steve Farris, Robben Ford, Roger Fisher, Steve Irons, Bruce Kulick, Adam Mitchell, Warrior, Robin Crosby, Donnie Dacus, Steve Farris, Michael Ray, Ross Bruseman, Robbin Crosby, Ross the Boss, Spencer Sercombe, Roger Romeo, Hässelby, Mr Lordi, Polygram-stämningen, Cutouts, Ozone, I Love It Loud, Stockholm, Blödaren, Åke Eriksson, Hans Hatwig, Oscar för bästa biroll, Gröna gubbar från Yr, Sousikki, VG, Okej, Virgin Mega Store, Amsterdam, Dutch KISS Explorer Army, Ron Huiskes, Madrid, München, Peter Criss, Rom, La Colina - Texas, Deep fake, Simmons tunga, 4 lax på ett plektrum, Rapid City, Bismark (konserten med udda dräkter?), jumpsuit, Rock and Roll Hell, Sioux City, Vinnie convent 2018, Johan Flygare, Patrick Jensen, Nils Brekke Svensson, Keep Me Coming, Rockford Illinois, I Want You & gitarrsolo med Vinnie, Charleston - West Virginia, Strutter, Alex Bergdahl, Dayton Ohio & Quebec (Vinnie spelar inget solo), Pingstkyrkan I Quebec demostrerar, Montreal, skivbörsar på S:t Eriksgatan, Ottawa, West Palm Beach (med Plasmatics), Pine Bluff, King of the Nighttimeworld, Shandi, Radioactive, Heavy Load, Norrtälje, Göteborg, Motley Crue, Calling Dr. Love, konserterna i Brasilien 1983, Monster of Flash, Street Punk, John Montgomery, Italio Disco, scotch - Disco Bend, Radio Rock Fantasy, Falco

  • Jonas har varit i Amsterdam och bjuder på en tripprapport i dubbel bemärkelse, Möller kritiserar honom för användandet av smink och sedan hugger vi tag i att fastställa vilka som är Sveriges bästa filmer! Så knäpp fredagsbärsen och fira helgen med över 2 timmars svammel med eskalerande slirighet och ljudnivå! Detta finns även i filmad version här - https://www.youtube.com/watch?v=jvFUQR6L0Looch det är samma ljudfil som den som ligger här, vilket kanske kan låta märkligt ibland.

  • Avsnitt 18 i säsong 2 men av totala avsnitt som den här podden har producerat... Välkommen till Avsnitt 69 (nice). Det sexigaste avsnittet? Svårt att avgöra när alla avsnitt innehåller dem två hunkiga rösterna från duon Johan och Kevin hehe ;) I det här avsnittet blir det skvaller! Kevin har varit efterlyst i ett par timmar och brandkåren bröt ner hans dörr (wtf liksom?) sen har han varit vid ögonläkaren också (ännu mer wtf) och wtf är året 2022 nästan över redan wtf!? Avatar 2 är nästa vecka, vad har vi för teorier om den? Guardians of the Galaxy 3 trailer?? Indiana Jones: Dial of Destiny trailer??? Transformers filmerna är fortfarande inte över???? Kaney West är Kanye Nazimannen????? Vi recenserar filmen The Pale Blue Eye med Christian Bale... Eller nej! Inte den! Något med Christian Bale när han inte har ett öga iaf... Ehhh... Where is my eye Harold? Cameo the Movie? Amsterdam? Nej det kan det inte vara... Äh, whatever! General Johan har väckt John Leguizamos vrede på Instagram! Året är snart slut!!! Spotify Wrapped finns för Poddar? Hur gick det för Nördnytt det här året? Snart är det dags för Nördnyttsgalan (tidigare känd som Joscarsgalan, kanske fortfarande känd som, vi har inte bestämt ännu) och där ska vi dela ut pris till alla årets filmer, serier och spel vi sett och spelat. Kanske låter som lite väl mycket att ta upp i ett enda poddavsnitt? Och ja... Kanske. Men jag skriver det här innan vi har spelat in, så vi får se vad vi har med. Är Johans (ogrundade) beef med skådespelaren John Leguizamo äntligen över?

     

    LÄNKAR:

    NÖRDNYTTS: E-MAIL

    NÖRDNYTTS: PATREON

    NÖRDNYTTS: INSTAGRAM

    NÖRDNYTTS: FACEBOOK

     

    JOHANS INSTAGRAM: JUANITO

    JOHANS FIVERR INSTAGRAM: JAYS_CORNERAB

    JOHANS FIVERR: JOHANJOHANSS289

    JOHANS TIKTOK: MCJAAYY

     

    KEVINS INSTAGRAM: KFOGLARSSON

    KEVINS TIKTOK: KFOGLARSSON

     

    Båda finns även på deras gemensamma Youtube sida:

    GOLDEN GOTLAND TV YOUTUBE

    GOLDEN GOTLAND FACEBOOK

    GOLDEN GOTLAND INSTAGRAM

    GOLDEN GOTLAND TIKTOK

    Nej men hallå! Du! Är du trött på reklam? Vill du bli av med skiten? Vill du samtidigt stötta oss så att vi kan köpa grejer till Podden? Kanske bättre utrustning, kanske energidryck så vi pallar podda, kanske bärs till våra fyllepoddar. Klicka på den här länken: https://plus.acast.com/s/fran-tva-synvinklar-med-johan-och-kevin.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • S01E05 - Vad har kärleken att göra med det?


    Träden släpper taget om sina löv och ser dem virvla mot den frusna marken i en långsam sista dans. Gnistorna från elden speglas mellan ögonen som vaktar den. Vintern penslar landskapet med en frostig glasyr medan björnar och igelkottar backar baklänges in i sina gömmor för att skeda varandras fluffiga hjärtan. I väntan på ljuset härdar vi ut i mörkret. I väntan på att bli valda i kärlek härdar vi ut på den inre fotbollsplanen.


    (Innerst inne är vi fortfarande 10 år gamla och fasar inför att bli valda sist till laget i grusplanens dammiga beslutsångest)


    Ashkan minns de sammanbitna käkarnas tyrranni medan han satt i den ringlande sorgekaraven på väg till möbelhusets museum av döda ting. Navid minns den franska tenniscoachens elektriska blick på nattbussen i Bangkok och de två läkarstudenternas putande läppar i den smutsiga baren i Amsterdam.


    Hur gör du när du älskar?


    Frågan ekar mellan bergsväggarna och lägger sig till slut för att ta en powernap i dalens stelfrusna buskage. Kärleken sparkar upp dörren från det trånga rummet där paret sitter rygg mot rygg i en förstelnad dans. Frimärksamlaren kliver ut från garagets dammiga hyllor och bländas av vintersolens skoningslösa pushnotiser.


    De ovalda älskade pojkarna som gång på gång låser in allt och alla de inte kan kontrollera: i terrarier, slöjor och fängelser.


    (Hör gör du när du älskar?)


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Saker dyker upp där dom absolut inte ska vara! Denna vecka är alt på fel plats och ingenting går som det ska.

    Matilda har träffat en exorcist, satisfyer som daskar folk i huvudet, militärer, brandmän, poliser, lusseballar.

    Hur kan just trosor ha en tendens att alltid hamna på villovägar och dålig karma - ja det har vi med råge!

    Hamna på rätt väg igen med oss - nu kör vi!


    Leaving to pee - https://freesound.org/people/Iceofdoom/sounds/575729/ by: Iceofdoom

    Bike bell - https://freesound.org/people/mboscolo/sounds/212663/ by: mboscolo

    psalm - https://freesound.org/people/timofei/sounds/65389/ by: timofei


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Hello Interactors,

    I stumbled across a book that picks ten influential economists and teases out elements from each that contribute to ideas circling the circular economy. It turns out bits and pieces of what many consider a ‘new’ idea have existed among notable economists, left and right, for centuries.

    The first is a name known to most worldwide, even if they only get their history from Fox News. But had a gun been aimed more accurately, his name nor his global influence would have been a part of history at all.

    As interactors, you’re special individuals self-selected to be a part of an evolutionary journey. You’re also members of an attentive community so I welcome your participation.

    Please leave your comments below or email me directly.

    Now let’s go…

    THE DUEL AT SCHOOL

    Class boundaries come into focus in college towns as diverse clusters of first-year students descend, mingle, and sort. Such was the case for one young man in Germany. It’s not that he was poor, but to the über he was. Having been born to Jewish parents, he was used to being bullied. Though he thought violence was an absurd remedy for injustice – after all, he went to college to study philosophy and belonged to a poetry club – but he also believed that sometimes one must stand their ground by whatever means.

    And so there he stood, 18 years old, with his back to his adversary, about to engage in a duel. As he breathed in, I imagine he could feel the cold pull from the barrel of the pistol pointed to the sky inches from his chin. With each step his pulse must have quickened. He must have felt the gun handle twist in his sweaty palms as he gingerly rested his tremoring finger on the trigger. He knew at any second, he must turn quickly. He must not flinch. And he must not die.

    In his final steps I imagine his world must have slowed down. And then, in a blur, he whirled around and fired at his challenger. The blast must have lit his face, punctuated by the sound of a whirring bullet. He felt the skin just above his eyebrow burn. I can see him lifting his shaking hand to his forehead expecting blood. But it was just an abrasion. The bullet had grazed his skull. That bullet was millimeters from ending Marxism before it even started. Had it landed, Karl Marx would have been dead at 18.

    My sense is that when most people read the word Marxism, they think Communism. He’s best known for two massive publications, The Communist Manifesto, and Das Kapital – or often simplified and anglified to just Capital. But he eventually distanced himself from the direction Communism and even Marxism had taken. As we shall see, he was a professional journalist for most of his adult life and thus a staunch free press and free speech advocate – two freedoms communist authoritarianism eradicated.

    The word, ‘Marxism’, today is often used by some to discredit progressive pro-social political and economic ideas given its connotations to communism. A holdover from American Cold War McCarthyism. It turns the disparaging came long before the 1940s and 50s. It was used the same way in France and other parts of Europe in the late 1800s. So much so that Marx’s collaborator on The Communist Manifesto, Fredrich Engels, once wrote,

    “What is called ‘Marxism’ in France is certainly a very special article, to the point that Marx once said to Lafargue [Marx’s son-in-law]: "What is certain is that I am not a Marxist."

    Marx’s economic work is less well-known and Das Kapital remains the most accurate and lucid critique of the negative effects of capitalism. Marx was first and foremost a philosopher and his arguments take aim at the moral and ethical implications of capitalistic systems. Which is why circular economic advocates often turn to Marx for their own philosophical underpinnings.

    Coincidently, the man credited with capitalism, and whom Marx often took aim, Adam Smith, was also a philosopher. In fact, he mostly wrote about liberal philosophy and relatively little about economics. I wonder if today these two philosophers, who many see representing the left and the right of political economics, would be unsuspecting allies or dueling advisories?

    Karl Marx’s first year at university in Bonn, Germany was like many freshmen. He partied a lot. But Bonn was also home to radical politics at the time. Students were heavily surveilled by the police due to semi-organized radical attempts by student organizations to overthrow the local government. It turns out the poetry club he had joined was not about poetry, it was a front for a resurgent radical political movement. Though, having already spent a night in jail for drunken disorderly behavior, Marx may have mostly been interested in the social side of the club.

    Paralleling political turmoil was class conflict between the so-called ‘true Prussians and aristocrats’ and ‘plebeians’ like Marx. The near fatal event came about when an aristocrat challenged Marx to a duel. Marx indeed thought dueling was absurd, but evidently, he, like many men in those days, thought it a worthy way to ‘man up’. His dad certainly didn’t think so and accelerated the plan to transfer his son to the University of Berlin to study law.

    HEGELIAN REBELLION

    While in Berlin, Marx also continued to study philosophy and wrote both fiction and nonfiction on the side. One of his most influential professors was Eduard Gans. Gans had been brought to the university by none other than the influential German philosopher, Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Hegel had died just four years before Marx arrived in Berlin, and Marx, like many, was fascinated by his work.

    After Hegel’s death, Hegelians (as his disciples were called) became divided between Right Hegelians and Left Hegelians. The right interpreted Christian elements in his philosophy seeking to associate his ideas and popularity with the Christian-led Prussian political establishment. The left embraced aspects of reason and freedom of thought they believed Christianity and the Prussian government limited. Gans’ lectures tended more toward the left and so did Marx who joined a radical group of Young Hegelians seeking revolution.

    After graduating, Marx left for Cologne, Germany in 1842 to become a journalist for the Rhineland News. He expanded on Hegel’s ideas around the role of government in providing social benefits for all and not just the privileged class. He openly criticized right leaning European governments and his radical socialist views garnered the attention of government sensors. Marx said,

    “Our newspaper has to be presented to the police to be sniffed at, and if the police nose smells anything un-Christian or un-Prussian, the newspaper is not allowed to appear."

    He also became interested in political economics and became frustrated with other Young Hegelians who continued to focus the movement on religion.

    His critical writing eventually got him kicked out of Germany, so he fled to Paris. There too his writing got him in trouble. The Prussian King warned the French interior minister of Marx’s intentions and was expelled from France. On to Belgium he went where he, again, was kicked out. Marx eventually took exile in London in 1850 where he familiarized himself with the writing of Europe’s leading economists, including Britain’s most famous, Adam Smith.

    His research passion project brought in no money. Risking extreme poverty for him and his family, he took a job as European correspondent writing for the New-York Daily Tribune in 1850. After ten years, he quit when the paper refused to publicly denounce slavery at the start of the civil war. During that decade, he continued to research in the reading room of the British Museum amassing 800 pages of notes which became the source material for his first successful 1859 book, A Contribution to the Critique of Political Economy. At the time, he was also witnessing firsthand the deplorable conditions London factory laborers endured at the dawn of the industrial age and the destruction of nature with it.

    Marx’s primary critique was summed up in a single German word: Produktionsweise which can be translated as "the distinctive way of producing" or what is commonly called the capitalist mode of production. Marx believed the system of capitalism distinctly exists for the production and accumulation of private capital through private wealth, hinging on two mutual dependent components:

    * Wealth accumulation by private parties to build or buy capital, like land, buildings, natural resources, or machines, to produce and sell goods and services

    * A wealth asymmetry between those who accumulate the wealth and capital (employers) and the those needed to produce the good or service (laborers) in a way that yields the profits needed to accumulate the wealth (i.e. cheap or free labor)

    Capital accumulation existed in markets long before Karl Marx and Adam Smith, but the accumulation was limited, including by nature. For example, let’s say I start a garden next year growing zucchini. Zucchini grown in the Northwest United States can become overwhelmingly productive. I would likely yield more zucchini than my family could consume. I could decide to exchange the remaining zucchini for money at a local farmer’s market. In economic terms, I grew a commodity (C) and would be exchanging them for money (M) thereby turning C into M.

    Let’s imagine while at the market I am drawn to another commodity that I’m not willing to make myself, honey. I can now use my money (M) to buy a commodity (C1) grown by someone else. The beekeeper could easily take the money I gave them (M1) and exchange it for a good they’re unwilling to grow or make themselves (C2). This chain of exchange could continue throughout the entire market.

    This linear exchange of money through markets was common leading up to the industrial age. Money was the value exchanged but the generation of money only happened at the rate of natural production or extraction of natural commodities or by industrious human hands. Wealth accumulation could indeed occur by saving it or exchanging it for something that may rise in value faster than, say, zucchini, like property or gold.

    THOSE DUTCH DO MUCH

    With the dawn of the industrial age, Marx observed capitalists showed up to the market with large sums of accumulated wealth at the outset. Wealth often came through inheritance, but also rent of property (sometimes stolen, as occurred during colonization) or profits from an existing or past enterprise. This money (M) is then used to invest in the means necessary to produce, or trade, a good or service (C). The capitalist themselves need not want or need their good or service, they may not be interested in it at all. Their primary concern, according to Marx, is to covert their initial investment (M) into more money (M+) through profit made on the sale of the good. They then take their accumulated money (M+) and use it to invest in the production of, or trade with, another good or service (C+).

    Due to the efficiencies gained through the advent, invention, and innovation of energy and machines the rate of production greatly increased in the industrial age. And with it profits. This inspired entrepreneurs to take risks into new ventures thereby diversifying the market while creating additional engines of wealth and capital accumulation. Herein lies the Marxist claim on the primary motivation of capitalism – turn capital into more capital through one or many forms of profiteering.

    Again, this concept predates Marx or Smith. In the 1600s the Dutch created a market expressly for the exchange of money for a piece, (also known as a stock or share) in a company. It was another way to accumulate wealth for the purpose of building capital. The first to utilize this market in 1602 was the Dutch India Company leading Marx to comment, “Holland was the head capitalistic nation of the seventeenth century.”

    Marx predicted the eventual outcome of unbridled wealth accumulation would be monopolistic behavior. Those who accumulate wealth also generate the power to buy out competitors leading to not only consolidation of wealth, but power. And not just economic power, political power too. We all know too well how wealth and power can sway election results and lobbying strength.

    Those sucked into capitalism need not necessarily be greedy. It’s the nature of the pursuit of business in a capitalist system to compete on price. This was particularly apparent in what Marx observed. One way capitalists lowered the price of a good was to flood the market with it. The only way to do that is to increase production. But to earn necessary profits to accumulate necessary capital on a lower priced good meant lowering the amount of money spent on capital (i.e. real estate, raw goods, or machines) and/or labor (i.e. employee wages). This led to increasing wealth disparities and further strengthened the asymmetry Marx claimed was necessary in the capitalist mode of production. It’s not necessary to be greedy to win, but you can’t win without competing on price. And too often it’s the workers who pay the price. This was Marx’s biggest beef with capitalism.

    Wealth disparities are now the greatest in history and the number of natural resources needed to create low-cost goods in the competitive global race to bottom barrel prices are nearing earthly limits. Meanwhile, as more people are pulled out of poverty and urban areas grow exponentially, more natural resources are demanded. Including for the necessary energy to make, move, and manage the mess we consumers create. We seem compelled to continually capitulate to creeping capitalism.

    It leads many to wonder, do we need capitalism? Marx concludes in Das Kapital that capitalism cannot exist forever within earth’s natural resource limitations. But he may be surprised to find that it has lasted as long as it has. To reject capitalism, or assume, as Marx did, that capitalism is a natural evolution on a path toward some form of communal economically balanced society, does not necessitate rejecting markets. Nor does it necessarily imply going ‘back’ to pre-capitalist times, like 16th century Holland.

    But it doesn’t mean we shouldn’t look to the Dutch. They may be onto something yet again. A Dutch company called Bundles has partnered with the German appliance manufacturer Miele to create an in-home laundry service. Instead of, or in addition to, Miele racing to making more and more washing machines, selling to more and more people, at lower and lower prices, they lease the washer and dryer to Bundles who then installs and maintains the appliances in homes for a monthly fee. The consumer pays for a quality machine serviced by a reputable agent, Bundles and Miele get to split the revenue, and Miele is incented to make high quality and long-lasting appliances to earn higher profits. They’ve since expanded this idea to coffee and espresso machines. It’s an attempt at a more circular economy by reducing consumption, energy, and resource extraction, all while utilizing existing markets in a form of capitalism. It’s a start.

    But perhaps not enough of a change for Marx. Or maybe so. In 1872, eleven years before his death and twenty-two years before Miele was founded, he gave a speech in Amsterdam. He acknowledged, “there are countries -- such as America, England, and if I were more familiar with your institutions, I would perhaps also add Holland -- where the workers can attain their goal by peaceful means.” As in his youth, it appears he found violence to be an unworthy course of action for injustice. But also consistent with that eventful day in Bonn, 1836, as he was challenged to a duel, he also has his limits. His speech continued, “This being the case, we must also recognize the fact that in most countries on the Continent the lever of our revolution must be force; it is force to which we must some day appeal in order to erect the rule of labor.”

    REFERENCES:

    Karl Marx: Man and Fighter (RLE Marxism). Boris Nicolaievsky, Otto Maenchen-Helfen. 2015. Published originally in 1936.

    Alternative Ideas from 10 (Almost) Forgotten Economists. Irene van Staveren. 2021.

    Letter to E. Bernstein. Friedrich Engels. 1882. [“Ce qu’il y a de certain, c’est que moi je ne suis pas marxist” (Friedrich Engels, “Lettre à E. Bernstein,” 2 novembre 1882. MIA: F. Engels - Letter to E. Bernstein (marxists.org).]

    La Liberte speech. Karl Marx. The International Working Men's Association.1872.



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit interplace.io
  • Denna ljuvliga plats! Vi går igenom de 10 vanligaste personlighetstyperna i landets största facebookgrupp för stickare. Det finns detektiver, icke-googlare och folk med fullständigt hjärnsläpp i en salig blandning. Vi är och har alla varit någon av dem! Kom gärna med era egna favoriter i kommentarerna. Vi pratar även om garnshopping i Amsterdam, Linas fullständiga...... Continue Reading →

  • 1979 kom boken Den narcissistiska kulturen av historikern Christopher Lasch. Den var en svidande kritik av 1970-talets USA som enligt honom präglades av både historielöshet och brist på gemenskap och ansvarskänsla. Istället hade man drabbats av en slags patologisk narcissism som hotade hela samhällsbygget. Boken blev en oväntad bästsäljare och sen dess har Lasch profetiska analys bara blivit än mer relevant. Nu finns Den narcissistiska kulturen i ny svensk upplaga med förord av Mattias Hessérus.


    Du finner Den narcissistiska kulturen och Bokförlaget Stolpes övriga utgivning hos Bokus.se, dessutom till 20 procents rabatt med koden STOLPE20


    Foto: Rijksmuseum, Amsterdam


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.