Svenska kyrkan Podcasts
-
Gudstjänst från festivalen Teo talks i Umeå med prästerna Lena Fagéus och Liza L Lundkvist. Musik med Ania Winek Albertsson och Lisa Oscarsson. Från Umeå stads kyrka.
Under festivalen Teo talks i Umeå ordnas en mässa i Umeå stads kyrka. Gudstjänsten leds av prästen och poeten Liza L Lundkvist, som också föreläser under festivalen. Prästen Lena Fagéus predikar om att växa i tro.- Jag tror inte att jag ska låta bli att verka, jag ska fortsätta att så mina frön, lära mig det jag kan, utforska och utveckla, men jag ska vila i att Gud verkar under ytan och det kan jag bara påverka genom att ge det utrymme i mitt eget liv och i andras, säger Lena Fagéus.I gudstjänsten talar också prästen Per Rylander, som tillsammans med Lena Fagéus är initiativtagare till Teo talks. Teo talks består av korta föreläsningar om andliga, kyrkliga och existentiella frågor, både live på festival och på webben. Bakom Teo talks står bland andra Svenska kyrkan i Umeå och Sävar-Holmön.TexterHosea 14:5-9 Johannesevangeliet 15:10-17MusikIs God a three letter word for love? (D Ellington) Tusen glädjebloss (Psalmer i 2000-talet 812) Jag välsignar (O Merikanto, I Granqvist) Jag skulle vilja våga tro (Sv Ps 219) Aria ur Goldbergvariationerna (J S Bach) Lägg i varandras händer fred (Psalmer i 2000-talet 831) Vår fader (A H Malotte) Helige Ande, låt nu ske (Sv Ps 161) Largo (G F Händel)MedverkandeLiza L Lundkvist liturgi Per Rylander textläsning och reflektion Lena Fagéus textläsning och predikan Ania Winek Albertsson sång Lisa Oscarsson orgel och piano Producent Helena Andersson Holmqvist Moskit media [email protected] Tekniker: Magnus Kjellsson och Bo Andersin Sveriges radio Västerbotten -
Vi pratar om två rykande färska avtal, RIB-avtalet och avtalet för Svenska Kyrkan, samt en del om förhandlingarna med SKAO. Självklart hinner vi även prata lite om kongressen som nu närmar sig med stormsteg. Programledare är i vanlig ordning avtalssekreterare Johan Ingelskog och förbundsjurist Malin Sjunnebo.
Avsnittet om medling heter "Det är som att spela poker men du ser inga kort" hittar du här.
-
- Men kan ett språk vara skyldigt? Språk är som jordmån, som växtlighet, finns till, gör sitt, tar inte ansvar för hur och varför människor använder det som de gör. Ändå är allt förstört.
Om Inga-Lina Lindqvist: Inga-Lina Lindqvist är författare och litteraturkritiker på Aftonbladet Kultur. En judisk flicka från Sovjet som landade i Sverige sommaren före gymnasiet, blev upptäckt av Joseph Brodsky och erbjuden att ge ut dikter på stort fint svenskt förlag. En flicka som växte upp och blev kvinna, fick barn, blev vuxendöpt in i Svenska kyrkan, började skriva kulturjournalistik och barnböcker och romaner huller om buller. Bor gör hon i Stockholm. Och på Facebook.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Författaren Kristoffer Leandoer letar efter sin morfars marginalanteckningar i Sören Kierkegaards Dagbok och finner två människor vars intellektuella vägar korsas, på väg i olika riktningar i livet.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Min morfar var en boksamlare av stora mått och hans huvudsakliga motion var veckorundan till Stockholms antikvariat, som tog en hel förmiddag i anspråk. I min ägo har jag hans exemplar av Sören Kierkegaards Dagbok. Morfar köpte boken i Uppsala den 4 januari 1932, medan han själv studerade till präst. Dagboken har kallats Kierkegaards inre självbiografi och är läst med pennan i hand. Understrykningar, kommentarer i marginalen. En stor del av boken ägnas Kierkegaards funderingar kring prästämbetet och planer på att prästvigas. Morfar måste ha köpt den med detta i åtanke, för att gå i dialog med den danske filosofen om sitt eget yrkesval.Morfar hade växt upp i Frälsningsarmén, där hans pappa var revisor. Sedan blev han rekordung pastor i Missionsförbundet, predikade land och rike runt tills han träffade mormor och inledde en decennielång förlovning. För att ge mormor det hon ville ha ett ombonat hem, trygghet, välstånd, en respekterad samhällsställning lämnade morfar sin ambulerande frikyrkotillvaro och skolade om sig till präst i Svenska kyrkan.Den 1 maj 1835 skriver Kierkegaard följande: Då man skall följa kommentatorernas väg, går det ofta som med den resande i London vägen leder nog till London, men om man vill dit, så måste man gå i rakt motsatt riktning.Hundra år senare bekräftar morfar gillande: Och så synes det mig med min längtan att nå prästkallet, antecknar han i marginalen. Det vill säga, morfar hade inte valt att omskola sig om han lytt råden från dem som stod bredvid. Det gäller att förstå min bestämmelse, säger Kierkegaard, att finna en sanning som är sanning för mig och morfar håller med. Det är ju precis vad han själv gjort lämnat allt och börjat om. Han har också valt sin egen väg, han och Kierkegaard kan vara sams.De möts i betoningen av det subjektiva: hjärtats sanning, det självupplevda. Morfar kommer ju från väckelsen, det personligt levda mötet med Gud är hans hemmaplan.Att följa en annan människas läsning är en påtagligt intim handling, det innebär att flytta in i hennes huvud för en stund. Genom morfars understrykningar och kommentarer lär jag känna sidor av honom som var oåtkomliga när jag var barn.I början av 1837 kastar Kierkegaard fram tesen att stora genier egentligen inte läser när de läser; de är för upptagna av sin egen utveckling för att bry sig om att förstå författaren. Nu blir det frågetecken i marginalen. Morfar får inte grepp om tanken. Utvecklas de inte själva om de lära sig förstå författaren? undrar han.För Kierkegaard är personligheten med nödvändighet på kant med omvärlden, i strid med varje auktoritet. Dialog är ett sätt att bråka. Morfar avskydde all form av bråk. Sällan eller aldrig talade han illa om andra.Kommentarer som Förstår jag ej eller Kanske jag missuppfattar blir allt vanligare. En äkta kristen är man bara i motvind, menar Kierkegaard: först när man blir utbuad av sin församling. Stort frågetecken i marginalen av morfar, denna gång i bläck.Den 7 februari 1846 skriver Kierkegaard: Min plan är nu att utbilda mig till präst Jag har i flera månader bett Gud hjälpa mig vidare, ty det har nu en längre tid stått klart för mig, att jag inte mer bör vara författare, vilket jag antingen vill vara helt eller inte alls. Morfar stryker under. Men det som står högst på hans egen önskelista under läsningen gifta sig och prästvigas, bli en stadgad karl med ämbete och tjänstebostad är precis vad Kierkegaard väljer bort i sitt liv. Han säger upp både förlovning och prästvigning. Det kunde väl andra också göra, tyckte han.Sören Kierkegaard, som kom från en förmögen familj och aldrig behövde grubbla över sin försörjning, sa att man måste lära sig att avstå. För att höja sig från tillvarons estetiska dimension måste man avstå från världen. Endast genom tron på det absurda kunde människan hantera sin skuld och göra som Abraham på Moria berg och visa sig beredd att handgripligt offra det man hade allra kärast. Skuld består nämligen i att klänga sig fast vid denna världen och välja den framför Guds rike.Kierkegaard hade en unik förmåga att göra andra människor illa till mods. Morfar gjorde sig omtyckt. Han talade aldrig illa om någon och bevarade samvetsgrant de hemligheter han fick ta emot under sin långa tjänstgöring: man visste aldrig hur andra människor egentligen hade det, sade han gärna. Han behandlade andras familjeliv med större varsamhet än sitt eget.Olycklig kärlek är den högsta formen av kärlek, säger Kierkegaard. Nej! har morfar skrivit i marginalen. Med utropstecken. Så kommer en teologisk förklaring: den högsta formen, har morfar skrivit med blyerts, är en kärlek som är välsignad av Gud: lycklig eller olycklig!Kierkegaard ville ha det dåligt. Morfar ville ha det bra. Han värdesatte yttre bevis på framgång ordenssällskap, middagsinbjudningar, han tackade ja till allt.Morfar fick alltid beröm för att han talade både vackert och väl. Han var populär som lunchpratare och som radiopräst, det spelades in skivor med hans predikningar. Prästen ska inte vara en talare, dundrar Kierkegaard, utan en som existerar i det han förkunnar. Understruket med bläck, inte blyerts, och med påtagligt skakig hand. Enligt Kierkegaard är sanningen alltid i minoritet. Att vara ensam om sin åsikt är nästan ett bevis på att man hade rätt. Morfar gick åt motsatt håll. Han kom från frikyrkan till statskyrkan och ville in i värmen.Kristendomen är ingen lära, utan en existensmeddelelse, sa Kierkegaard, som inte behövde försörja varken sig själv eller någon annan. Men det behövde morfar, som studerade kristendomen just som en lära. Och därför lät han Kierkegaards tanke om kristendomen som en existensmeddelelse vara utan att stryka under. Existensen fick meddela sig bäst den ville.Att bli botad med hjälp av kristendomen är inga problem, säger Kierkegaard på sidan 402: svårigheten är att bli tillräckligt sjuk. Citatet är understruket, men inte av morfar. Här tycks ett slutgiltigt brott ha skett mellan morfar och Kierkegaard dessa sidor var fortfarande osprättade när boken kom i min hand. Därför kan morfar inte heller ha läst nästa sida, där Kierkegaard fortsätter sin tanke och driver den ännu ett steg: kristendomen är främlingskap i denna världen.Om morfar hade läst så långt, hade han kanske ändå känt igen sig, åtminstone i slutskedet av sitt liv.. För han, som satte så högt värde på att vara hemmastadd i Stockholm och på Södermalm, dog verkligen som en främling. När jag nu tänker på morfars sista tio år i livet förlamning, färdtjänst, långvård så är det allt Kierkegaard som verkar bortskämd. Ingen som får leva tillräckligt länge kan längta efter att bli tillräckligt sjuk, det är ungdomens, hälsans och bekymmerslöshetens privilegium. Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka, säger Jesus i Lukasevangeliet. Jag tänker mig att morfar sätter utropstecken där.Kristoffer Leandoer, författare -
Avsnitt 157 av Dagens människa är ett härligt möte med Sofia Dalén. Komiker, programledare och poddare och just nu extra igenkänd genom hennes deltagande i SVT:s Bäst i test. Sofia berättar om killarna i Pingstkyrkan som var mycket snyggare än dem i hennes kyrka, Svenska kyrkan, om sommaren när hon ledde andakter i Vägkyrkan, och om relationen till Gud som absolut finns, men som kanske inte är så personlig. Eller är den kanske det?
-
Jenny Westling växter upp i värmländska Kil som en ung tuff tjej som ofta står på barrikaderna och säger det hon tycker. Inte så sällan kritik mot kyrkan och troende. Hon börjar jobba som journalist vilket i sin tur leder till TV-jobb som leder till reklambranschen. På en resa i Polen möter hon plötsligt Kristus i en kyrka i Krakow. En stark gudsupplevelse som hon inte delar med någon förrän många år senare. Idag är hon präst i Svenska kyrkan och vill predika om vi alla ska prova vara Guds händer eftersom världen behöver det. Kan man tvivla efter en sådan upplevelse? Vad möter hon för reaktioner och var hennes pappa en förlaga till Storytel? Detta och väldigt mycket mer kommer här, men först - en hyllning till radio.
-
- Min faster Lidias lägenhet i belarusiska Mahilou var belamrad med tavlor och minnessaker från ett långt liv, ett liv i skuggan av andra världskriget.
Om Inga-Lina Lindqvist: Inga-Lina Lindqvist är författare och litteraturkritiker på Aftonbladet Kultur. En judisk flicka från Sovjet som landade i Sverige sommaren före gymnasiet, blev upptäckt av Joseph Brodsky och erbjuden att ge ut dikter på stort fint svenskt förlag. En flicka som växte upp och blev kvinna, fick barn, blev vuxendöpt in i Svenska kyrkan, började skriva kulturjournalistik och barnböcker och romaner huller om buller. Bor gör hon i Stockholm. Och på Facebook.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Om Sorgenfreis nya bok:
Vid förra sekelskiftet flyttade en man vid namn Ebrahim Umerkajeff till Stockholm och länge levde han där som landets enda muslim. Han kom till Sverige som ung fattig äventyrare men blev med tiden en framgångsrik affärsman med våning på Östermalm och butik på Birger Jarlsgatan.
1930 fick han sällskap av familjen Arhan från Turkiet och när ytterligare muslimska familjer kom som flyktingar under andra världskriget hjälpte Ebrahim dem till rätta. Det är dessa människor, Sveriges första muslimer, som står i centrum i den här boken. Men här finns också en större berättelse om det svenska 1900-talet.
När Ebrahim Umerkajeff kom till Stockholm hade landet drygt fem miljoner invånare. Av dem var 99,7 procent medlemmar i Svenska kyrkan och bara 35 000 invånare var födda utomlands, nästan alla i grannländerna. Idag är tjugo procent av alla människor som bor i Sverige födda någon annanstans, och från att ha uppfattats som något fjärran och exotiskt är islam Sveriges näst största religion.
Under 1900-talet utvecklades också Sverige till världens mest sekulariserade land, där religionen kom att betyda allt mindre för människor. Samtidigt har det genom en rad politiska beslut och ideologiska skiften blivit Europas mest mångreligiösa land.
"De kommer att vara annorlunda svenskar" sade Olof Palme i ett ofta citerat jultal.
"De kommer alltid att vara präglade av vad de lämnat bakom sig på vägen till Sverige. De kommer både att värna sin egenart och vara del i den svenska gemenskapen."
Ebrahim Umerkajeff och de första muslimerna är början på den berättelsen, berättelsen om hur Sverige blev ett invandrarland.
Besök gärna vår hemsida: www.koranpodden.se.
Följ vårt arbetefacebook.com/koranpodden
instagram.com/koranpodden/
Stöd KoranpoddenOm du finner någon glädje eller värde i vad jag gör, snälla överväg att donera ett valfritt belopp. Alla donationer går till att utveckla och marknadsföra Koranpodden. Swisha ett frivilligt belopp till swish 123 669 10 18 (Support Koranpodden) eller via bankgiro 5271-8053.
Bli månadsgivare! Klicka här.
-
Svenska kyrkan vill digitalisera psalmboken, videokonst ställer frågan om kvinnor kan rädda världen från kärnvapen, Gilbert Gottfried har gått bort, diktantologi ges ut till förmån för Ukraina.
Producent: Nils LindströmProgramledare: Märta Kero -
Ledarsidornas chefredaktör, författaren Johan Westerholm gästar #DEKONSTRUKTIVKRITIK. Det blir ett samtal om svenska kyrkan, muslimska brödraskapet i Sverige och Bilan Osman. Johan har också anmält Diskrimineringsombudsmannen till Diskrimineringsombudsmannen.
For more info: https://bit.ly/DK_LedarsidornaVsAntje
STÖTTA DEKONSTRUKTIV KRITIK på:
SWISH 0046768943737
paypal.me/ARONFLAM
DKs Patreon: bit.ly/ARONFLAMDK
Bitcoin: 3EPQMEMVh6MtG3bTbGc71Yz8NrMAMF4kSH
Edited by Marcus Blomgren Intro by: Intractable by Kevin MacLeod is licensed under a Creative Commons Attribution license (creativecommons.org/licenses/...) Source: incompetech.com/music/royalty-... Artist: incompetech.com -
Under några veckor har det pågått ett mycket intressant samtal om Svenska kyrkan och hennes identitet – vad är egentligen svenskkyrkliga? Debatten styrdes av Joel Halldorf på kultursidorna och många har hakat på. I veckan kom Halldorf med slutklämmen: ”Svenska kyrkan måste våga forma våra liv”. Idag gästas podden av David Silverkors, kyrkoherde i Håbo pastorat och tillsammans med Magnus samtalar han om Svenska kyrkans olika fromheter samt kyrkans förmåga eller oförmåga att forma fromma miljöer och människor.
-
I avsnitt 154 möter vi KG Hammar, ärkebiskop emeritus, ledare för Svenska kyrkan åren 1997-2006. Vi pratar om varför han har blivit mer pingstvän och om varför många i Svenska kyrkan verkar tycka att det är pinsamt att vara kristen. KG Hammar berättar om flytten till Stockholm efter att ha varit skåning i hela sitt liv och om kärleken som oväntat fann honom.
-
Om läkande förlåtelse pratar Ania Winek Albertsson i morgonandakten. Hon är präst i Svenska kyrkan i Umeå och sångerska.
I andakten berättar Ania Winek Albertsson om när hon studerade i Sydafrika och fick höra en berättelse om förlåtelse som egentligen var omöjlig.Om jag väljer att inte försöka förlåta så riskerar jag att skada andra men framför allt mig själv, eftersom det har tendens att generera en spiral av allt större bitterhet. Jag blir då en del av en verklighet där det inte finns någon plats för glädje och lycka, och den riskerar att förpesta alla mina känslor och tankar. Därför tror jag att förlåtelsen är nödvändig för att jag ska leva ett meningsfullt liv, säger Ania Winek Albertsson.TextMatteusevangeliet 18:20-22MusikNocturne i ciss-moll av F Chopin Janusz OlejniczakProducent Helena Andersson Holmqvist [email protected] Moskit media för Sveriges radio Västerbotten -
Om att dela med sig till andra pratar Ania Winek Albertsson i morgonandakten. Hon är präst i Svenska kyrkan i Umeå och sångerska.
I andakten berättar Ania Winek Albertsson om uppväxten i Polen, om delandet av mat och tjänster.Det är i gemenskapen i måltidsgemenskapen, både den materiella och den andliga, som vi lär oss vad som är själva poängen med det liv som Gud redan från första början menade att människan skulle leva: att leva tillsammans med andra och att ge det man har. Någon har bröd. En annan kan laga en tvättmaskin, säger Ania Winek Albertsson.TextMatteusevangeliet 14:13-21MusikVals i ciss-moll av F Chopin Arthur RubinsteinProducent Helena Andersson Holmqvist [email protected] Moskit media för Sveriges radio Västerbotten -
Om ovillkorlig kärlek och förlåtelse pratar Ania Winek Albertsson i morgonandakten. Hon är präst i Svenska kyrkan i Umeå och sångerska.
I andakten berättar Ania Winek Albertsson om hur hennes mormor Antoninas förlåtelse påverkat hennes liv.Minnet med mormor och strumpbyxorna är inte enbart ett barndomsminne i största allmänhet. Det är en händelse som haft betydelse för hur jag tänker mig Gud. Det är ett minne som handlar om nåden, och om vem Gud är för mig idag, säger Ania Winek Albertsson.Text1 Korinthierbrevet 15:10 MusikLarghetto ur pianokonsert i f-moll av F Chopin Krystian Zimerman, Polish Festival OrchestraProducent Helena Andersson Holmqvist [email protected] Moskit media för Sveriges radio Västerbotten - Visa fler