Lars Truedsson Podcasts

  • Det här är berättelsen om rockbandet som blev kända för sin gränslöshet på scen, om deras uppgång och fall och när det är dags att visa sitt rätta ansikte.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det är nyårsafton i New York, 1973. Trots att det är långt kvar till midnatt har publiken på Academy of music redan korkat upp.

    De flesta är här för att se Blue Oyster Cult och Iggy and The Stooges, men det hittills rätt okända förbandet har också dragit publik. 

    Det ryktas om att deras utflippade scenshower inte liknar någonting man sett förut och många undrar vilka som döljer sig bakom de vita och svarta maskerna. 

    Det går ett sus genom publiken. Ut på scenen stolpar Kiss, vitsminkade i skyhöga platåskor, svart läder och tuperade hår. 

    Bara några månader tidigare stretade bandet runt på olika sunkhak i New York. Nu står de här, framför en stor publik, på ett av stans mest creddiga konsertställen. 

    Alla i bandet vet: det är nu det gäller. 

    Kiss ska senare bli kända för sina mäktiga scenshower där leviterande trumset, pyroteknik och eldkanoner ingår, men ikväll ska basisten Gene Simmons göra något han aldrig har gjort på scen förut.

    I slutet av låten Firehouse går Gene fram till scenkanten med en fackla i näven, han breder ut sina fladdermusvingar, höjer facklan och blåser eld.

    Publiken fullkomligt exploderar, och Gene Simmons tuperade kalufs fattar eld - för allra första gången. 

    P3 Musikdokumentär om Kiss är berättelsen om bandet vars vilda konserter och noggrant utmejslade scenpersonas tar dem till den absoluta toppen men som snart ska befinna sig vid ett vägskäl – ska de fortsätta gömma sig bakom maskerna, eller ska de visa sina rätta ansikten?

    Dokumentären gjordes av Siri Hill sommaren 2022.
    Producent Hanna Frelin.
    Exekutiv producent Lars Truedsson.
    Tekniker Fredrik Nilsson.
    Programmet görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.

    Medverkande: Carl Linnaeus, Kristofer Andersson och Monica Borgman.

    Biografierna KISS – den osminkade sanningen av Carl Linnaeus och KISS - Partners in crime vol 2 av Carl Linnaeus och Alex Bergdahl samt dokumentären KISSTORY (2021) av D.J Viola är de främsta källorna i programmet.

    Ljudklipp i dokumentären kommer från: Nightbird med Alison Steele, WTHI-TV, Eyewitness News, People Magazine, Youtube-kanalen KISS ARMY ROCKS, KISS Catalogue, The tomorrow show med Tom Snyder, MTV och KDLT News Today.

  • Det här är berättelsen om artisten som skrämde slag på en hel föräldrageneration, la grunden för hårdrocksgenren och fick en egen banbrytande reality show.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Des Moines, 1982. 5 000 personer står och trampar i den stora konsertsalen och längst fram på scenen framför röda sammetsdraperier står Ozzy Osbourne. Han är barbröstad och byxorna är svarta och tighta. Ögonen är svartsminkade och det svettiga långa håret ligger klistrat längs med kinderna.  

    Vem hade kunnat tro att Ozzy, en arbetarklasskille från Birmingham i England, skulle stå på den här scenen som kvällens huvudperson? Det har gått tre år sedan hans missbruk nästan kostade honom livet, men Ozzy är vid liv och har sen karriären som soloartist drog igång turnerat konstant. Konserterna har blivit allt mer utflippade och den här kvällen är inget undantag.  

    Ozzy är van vid att publiken kastar upp saker på scenen under spelningarna, den ena grejen sjukare än den andra. Den här kvällen tar en tonåring upp något rätt litet, mjukt och svart ur fickan och kastar upp det framför Ozzy.

    Han tar kvickt upp föremålet, stoppar det i munnen och biter till. Kras, låter det när fladdermusens nacke knäcks. Mannen som kallas The prince of darkness har gjort det igen och publiken fullkomligt exploderar.

    Vid det här laget är Ozzy en av musikvärldens mest mytomspunna rockstjärnor och historierna om hans galna upptåg är många. Men ännu har inte omvärlden sett allt, för 20 år senare kommer Ozzy att bjuda in tv-kameror till sitt hem i Beverly Hills och bli om möjligt en ännu större ikon.

    P3 Musikdokumentär om Ozzy Osbourne handlar om rockstjärnan som satte skräck i sin omvärld och sen bjöds in i finrummen.

    Som research för det här avsnittet har vi använt oss av självbiografin “I am Ozzy”, skriven av Chris Ayres och Ozzy Osbourne. Det är bland annat därifrån vi hittat berättelsen om hur han ligger med en stulen TV på magen i gräset och inser att han är en usel tjuv.

    Medverkande: Anders Tengner, Per Soläng och Michelle Hallström.

    Dokumentären gjordes av Siri Hill.
    Producent: Hanna Frelin
    Exekutiv producent: Lars Truedsson
    Tekniker: Fredrik Nilsson
    Programmet är gjort våren 2022 och görs av Tredje Statsmakten Media.

    Ljudklipp i dokumentären kommer från dokumentären God bless Ozzy Osbourne (2011), BBC:s Top of the pops (1970), intervjuer i 2SM Radio (1973), AXS TV, Night flight (1982), 60 minutes Australia (2010) och Good morning Britain (2020). Tv-programmet The Osbournes (2002), MTV Awards (2003), youtubekontot Metal is forever, radioreklam för skivan Paranoid (1970), The Today Show (2011), ABC och dokumentären The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years (1988).

  • Det här är en berättelse om en av musikhistoriens giganter, som genom att ständigt byta skepnad lyckas hålla sig relevant under ett halvt sekel.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det är tisdagen den 3 juli 1973 på Hammersmith Odeon i London. Efter ett osannolikt framgångsrikt år ska glamrockaren David Bowie och hans band The Spiders from Mars avsluta The Ziggy Stardust Tour på hemmaplan.

    – Ladies and gentlemen, straight from their fantastically successful world tour, including the United States of America, Japan. Now in his home country. For the last time, David Bowie.

    I rollen som den utomjordiska rockstjärnan Ziggy Stardust har den bleka engelsmannen på rekordtid gått från att vara en anonym kämpande musiker till att bli en hypad kultfigur. Hans röda hockeyfrilla, tajta urringade jumpsuits och sminkade ögon lämnar få oberörda.

    Ingen tycks riktigt förstå var Ziggy börjar och David slutar, men frågan är om det spelar någon roll. Som Ziggy har David tagit världen med storm.

    Den färgsprakande sångaren hinner med en rad klädbyten under kvällen och när det börjar närma sig slutet bär han en svart genomskinlig meshtopp, byxor med röda paljetter på rumpan och glittriga örhängen. Men det är varken Ziggys outfits eller framförandet av låtarna som kommer att göra just den här konserten historisk.

    Inför det sista extranumret kliver David fram till mikrofonen och det han säger härnäst chockar både publiken och hans bandmedlemmar.

    – Of all the shows on this tour, this particular show will remain with us the longest, because not only is it the last show of the tour, but it's the last show that we'll ever do. Thank you.

    Förvirringen i publikhavet är stor när David börjar spela låten Rock N’ Roll Suicide. Menar han att han lägger av med musiken helt, har bandet fått sparken och vad kommer att hända nu?

    P3 Musikdokumentär om David Bowie är berättelsen om en artist som ständigt lyckades återuppfinna sig själv, men också en historia om rockstjärnelivets baksidor.

    Medverkande: Morgan Skarin och Katarina Persson.

    Programmet är gjort av Joanna Korbutiak i början av 2022. 
    Producent var Hanna Frelin.
    Exekutiv producent Lars Truedsson.
    Slutmixen är gjord av Fredrik Nilsson.
    P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.

    Ljudklippen i dokumentären kommer från dokumentärfilmerna Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1979) och Rock Wives (1996), intervjuer med Canadian Broadcasting Corporation (1977), Stina Dabrowski i SVT (1987), 7.30 Report från Australiensiska ABC Television (2004), MTV (1976) och BBC's Tonight programme (1964). BBC News (2013 och 2016), Sky Nes (2013), Channel 4 (2013), filmen 2001: A Space Oddyssey och månlandningen.

  • Det här är berättelsen om rapparen som hamnade i världens blickfång när tio personer klämdes ihjäl på en av hans konserter.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Klockan är nio på kvällen när den stora scenen äntligen lyses upp. Ljuset formar en stor röd portal och ovanför svävar en enorm fågel som slickas av eldslågor. Musiken dånar och i samma stund som eld skjuts upp från scenkanten hoppar den stora Houstonrapparen Travis Scott ut i strålkastarljuset. 

    Det är den 5 november 2021 och besökarna på Astroworld är lika euforiska som artisterna över att äntligen, efter nästan två års pandemi, få njuta av livemusik på en festival. Publikhavet ser ut som en stor stjärnhimmel med tusentals mobiler som lyser i mörkret. Den här konserten har alla förutsättningar att bli legendarisk, men de kommande 70 minuterna kommer istället att gå till historien som en tragedi. 

    Travis Scott kommer senare säga att han, där och då på scenen, inte förstår vad som pågår i publiken. Vid flera tillfällen stoppar han dock showen tillfälligt. Redan 30 minuter in i konserten tystnar musiken plötsligt när Travis får syn på en golfbil med blinkande sirener i folkhavet. Bilen har svårt att ta sig fram och Travis ber publiken att signalera att de mår bra.

    – Is everybody good? Put a middle finger up in the sky!

    Sen startar showen igen och de som kan börjar hoppa till musiken, men faktum är att det är flera personer som överhuvudtaget inte kan röra på sig. Publikhavet är för tajt packat och när en faller, faller de runt omkring som dominobrickor. De som inte kan resa sig blir liggande under alla fötter och ingen verkar höra ropen på hjälp. 

    Det som händer den här kvällen är en av de dödligaste konsertolyckorna på många år. Det är heller inte första gången någon skadas under en av Travis Scotts konserter. Frågan på allas läppar är därför vilket ansvar Travis själv bär för dödsfallen. 

    P3 Musikdokumentär om Travis Scott handlar om när hiphopen tågar in på festivalscenen och de katastrofala följderna av en röjig konsertkultur.

    Medverkande: Johannes Cakar, Oliver Bergklint Törnros och Amy Harris. 

    Dokumentären är gjord av Hanna Frelin i början av 2022. 
    Producent Joanna Korbutiak.
    Exekutiv Lars Truedsson.
    Tekniker Fredrik Nilsson.
    P3 Musikdokumentär produceras av Tredje Statsmakten Media.

    Ljudklipp i dokumentären kommer från Apples sändning av konserten på Astroworld 2021, The Tonight Show Starring Jimmy Fallon 2018, dokumentären Look Mom I Can Fly på Netflix, ESPN, Power 106 Los Angeles, Youtube-konton Malluminati, realityshowen Keeping Up With The Kardashians, twitterkontot @barbie_VXXV, TMZ, Fox 26 Houston, KHOU11, ABC News, intervju med Charlamange da God 2021 och Travis Scotts egna instagram 2021.

  • Det här är berättelsen om hur fyra helt vanliga brittiska killar på bara några år blir ett av världens största band, trots att de vägrar att bete sig som rockstjärnor.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det är den 10 oktober 2005 och den brittiska artisteliten har samlats på ​​the Grosvenor House Hotel i London. Den här måndagskvällen har det blivit dags för en av Storbritanniens mest prestigefyllda galor, musiktidningen Q:s Q Awards. Stämningen är laddad och konkurrensen stenhård.

    När det är dags att presentera de nominerade i kategorin Best Act of the World Today radas giganter som U2, Oasis, Green Day och Muse upp. Men det är inte någon av dem legendariska rockgrupperna som ropas upp på den turkosa scenen. Vinnarna i den ärofyllda kategorin blir istället indiebandet Coldplay. 

    Sångaren Chris Martin är diskret klädd i en svart jeansjacka och han inleder sitt tacktal med att rikta en känga mot Oasis skivbolagsboss Alan McGee.

    – Somewhere out there Alan McGee is having a heart attack.

    McGee har tidigare sagt att Coldplay gör musik för folk som kissar i sängen.

    – I don’t know if you remember that, but he said we would never make it.

    Coldplay slog igenom för fem år sedan och har på rekordtid vuxit till ett av världens största band. Samtidigt som de blivit allt populärare har rösterna som kallar dem tråkiga och slätstrukna blivit allt fler. En av dem som riktat spydiga kommentarer mot Coldplay är Oasis frontfigur Liam Gallagher. Inför galan har den brittiska pressen därför gjort sitt bästa för att elda på konflikten mellan den snälla och töntiga Chris och den coola och kaxiga Liam. Men Chris är inte intresserad av att slå tillbaka.

    – Fuck the tabloids. Because they make our life a misery. We are not in a fight with anyone and I think Liam, although he has been rude, he’s charming.

    Killarna i Coldplay är vana att bli hånade och dom verkar ta det med ro.

    – Some of you probably hate us but I couldn’t give a shit because we are the best act of the world.

    P3 Musikdokumentär om Coldplay handlar om ett rockband som valt en helt egen väg, vilket gjort dem både älskade och föraktade.

    Medverkande: Markus Larsson, Linus Broström och Caroline Hainer.

    Programmet är gjort av Joanna Korbutiak i början av 2022. 
    Producent var Hanna Frelin.
    Exekutiv producent Lars Truedsson.
    Slutmixen är gjord av Fredrik Nilsson.
    P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.

    Ljudklippen i dokumentären kommer från Coldplays egna dokumentär A Head Full of Dreams (2018), Q Awards 2005, Rolling Stone (2019), Zane Lowe på BBC Radio 1 (2014), The Howard Stern Show (2021), The South Bank Show på ITV (2009), BBC Choice (2002), Earthshot Prize 2021 på BBC One, MTV Global Gig (2005), TMZLive (2016), Good Morning America (2014) och ABC News (2014).

  • Det här är historien om gruppen som gick emot strömmen och började rappa på svenska, blev utsedda till representanter för hela den svenska förorten och la grunden för svensk hiphop som den låter idag.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    17-årige Douglas León rör sig med bestämda steg över scenen. Han har en röd bandana på huvudet, ringar i öronen och en intensiv blick. Det är tidigt 90-tal och det är dokumentärfilmen “Rasist, javisst” som fångar Douglas rapp. Men det är inte för att prata om sin musik som han är med i filmen.

    Douglas, som har en pappa från Venezuela och en mamma från Sverige, är med för att berätta om hur det är att vara invandrare och leva i förorten.

    – Fittja är också farlig nu, men jag trivs där, jag har bott där i 15 år, jag kommer alltid bo där.
    – Vilka är det som bråkar?
    – Turkar, greker, svenskar mot…Man håller ihop, latinamerikaner håller ihop, syrianer håller ihop, turkar håller ihop. Man blir som en familj, man hjälper varandra.

    Sverige befinner sig mitt i en ekonomisk kris och det politiska samtalet är mer polariserat än på länge. Lasermannen sprider skräck bland personer med utländsk bakgrund, nazister demonstrerar på gatorna och det högerpopulistiska och främlingsfientliga partiet Ny Demokrati sitter i riksdagen.

    Dokumentärfilmen “Rasist, javisst” som sänds på SVT våren 1993, följer främst ett gäng unga skinheads. Intervjuer varvas med konsertscener med deras favoritband Ultima Thule, i publiken ser man killarna heila till musiken. Men då och då dyker Douglas och hans kompisar, bröderna Christian och Hugo Salazar Campos, upp i bild. 

    – Jo men det har man varit med om att polisen kallar en jävla svartskalle, n***r och sånt. Jo det har man varit med om, säger Douglas in i kameran.

    Det här är en av dom första gångerna som hiphoparna Douglas, Christian och Hugo får illustrera det nya Sverige och agera motvikt åt rasister. Men det kommer att bli långt ifrån den sista. 

    Trion som så småningom ska göra succé som The Latin Kings kommer att uppmärksammas lika mycket som symboler för förorten, som för sina insatser som artister. Trots att dom själva bara vill hålla på med musik.

    P3 Musikdokumentär om The Latin Kings är historien om en hiphopgrupp som bryter ny mark och lägger grunden för svensk hiphop som den låter idag.

    Medverkande: Douglas "Dogge Doggelito" Leon, Salla Salzar, Rodrigo Pencheff och Marimba Roney.

    Programmet är gjort av Joanna Korbutiak hösten 2021.
    Producent var Hanna Frelin.
    Exekutiv producent var Lars Truedsson.
    Slutmixen gjordes av Fredrik Nilsson.
    P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.

    Ljudklippen i dokumentären kommer från dokumentärfilmen Rasist, javisst?, SVT:s Gomorron Sverige (1994) och Bullen (1993), Sveriges Radios Ekot (1993), 1995  års Grammisgala som sändes i SVT, Dogge Doggelitos youtubekanal och Elgigantens reklamfilmer från 2005 och 2007.


  • I veckans avsnitt möter vi Johan Krallis Anell, mannen bakom K. Svensson. Han är gallerist och gitarrist och har studerat både Tyskland och Medelhavet på djupet och är väl förtrogen dessa kulturområden. Här i en öppenhjärtlig intervju med K. Svensson, I detta avsnitt hör du även första avsnittet av Bulvanerna – Fallet Lars Truedsson och…

  • 909 personer från församlingen Peoples Temple hittas döda i den sydamerikanska djungeln. 304 av dem är barn. Världen kräver svar och Peoples Temple får genast smeknamnet "självmordssekten" i medierna.

    Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.

    Året är 1978. En bild tagen från en helikopter visar prydliga rader med lik i färgglada kläder. Vissa av dem håller hand. Alla var de medlemmar av Peoples Temple; en kristen, politisk organisation från USA, som bara några år tidigare flyttat från Kalifornien till djungeln i Sydamerika. Deras ledare var pastor Jim Jones.

    Nu berättar pastorn Jones egna son och andra överlevande en historia som började som kamp för lika rättigheter, men slutade i en fullskalig tragedi.

    För känsliga lyssnare varnar vi särskilt för sekvensen mellan ca 54:45 till 60:00 in i avsnittet.

    Medverkande:

    Stephan Jones - Pastor Jim Jones son.

    Leigh Fondakowski - författare till boken “Stories from Jonestown”.

    Fielding McGehee - driver projektet “Alternative Considerations of Jonestown”.

    Timothy Carter - fd medlem av Peoples Temple.

    Charles Krause - journalist på Washington Post.

    En dokumentär av: Robin Jonsson.

    Producent: Lars Truedsson / Tredje Statsmakten.

    Exekutiv Producent: David Mehr.

    Ansvarig utgivare: Silan Diljen.

    År: 2020.