Fredrik Nilsson Podcasts

  • Det här är berättelsen om den svenska indiepopdrottningen som vägrade att lyssna på sin kropp, kraschade, men lyckades komma igen.

    Det är mars 2010 i staden Austin i Texas. Genom det stora sovrumsfönstret syns folklivet nere på gatan. Årets festival South by Southwest har dragit hit närmare 2000 band från hela världen och festen pågår dygnet runt. Men Linda orkar inte ens titta ut. Hon ligger däckad i sängen och under täcket är det tyst och lugnt. Att få spela som Miss Li på festivalen South by Southwest är hur stort som helst. Men Linda har svårt att njuta. Medan alla andra i bandet är ute och minglar stänger hon in sig på det trånga och bleka hotellrummet. Under den senaste tidens turnerande har smärtan blivit allt mer intensiv. Ena dagen är högerhanden så svullen att hon tvingas spela piano med bara en hand. Andra dagen är det knät eller foten som blivit dubbelt så stor. När väckarklockan till slut ringer drar sig Linda motvilligt upp ur sängen. Hon klär på sig, stoppar i sig mer smärtstillande. När hon en stund senare kliver upp på scenen känns det som att hon återfått energin igen, men så snart hon kommer upp till det bleka hotellrummet igen, återkommer den svåra smärtan.Linda står precis på tröskeln inför sin stora USA-satsning, och hon är livrädd för vad som skulle hända om hon inte lyckas fullfölja turnén. Kommer allt hon kämpat för de senaste åren vara förgäves? Kommer hon ens kunna fortsätta vara artist?P3 Musikdokumentär om Miss Li handlar om en artist som vägrar ge uppMedverkande: Linda "Miss Li" Karlsson, Sonny Gustavsson, Erika Nemeti, Natasha Azarmi och Lars Winnerbäck.Dokumentären är gjord av Hanna Frelin våren 2022. Producent Joanna Korbutiak. Exekutiv Anna Johanessen. Tekniker Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär produceras av Tredje Statsmakten Media.Ljudklipp i dokumentären kommer från SVT:s lokala nyheter Gävledala (2007), Svensktoppen (2007 och 2011), P3 Nyheter (2012), Apples reklam för Ipods (2009) och Youtubekanalen Top News (2015).

  • Det här är berättelsen om artisten som skrämde slag på en hel föräldrageneration, la grunden för hårdrocksgenren och fick en egen banbrytande reality show.

    Des Moines, 1982. 5 000 personer står och trampar i den stora konsertsalen och längst fram på scenen framför röda sammetsdraperier står Ozzy Osbourne. Han är barbröstad och byxorna är svarta och tighta. Ögonen är svartsminkade och det svettiga långa håret ligger klistrat längs med kinderna. Vem hade kunnat tro att Ozzy, en arbetarklasskille från Birmingham i England, skulle stå på den här scenen som kvällens huvudperson? Det har gått tre år sedan hans missbruk nästan kostade honom livet, men Ozzy är vid liv och har sen karriären som soloartist drog igång turnerat konstant. Konserterna har blivit allt mer utflippade och den här kvällen är inget undantag. Ozzy är van vid att publiken kastar upp saker på scenen under spelningarna, den ena grejen sjukare än den andra. Den här kvällen tar en tonåring upp något rätt litet, mjukt och svart ur fickan och kastar upp det framför Ozzy.Han tar kvickt upp föremålet, stoppar det i munnen och biter till. Kras, låter det när fladdermusens nacke knäcks. Mannen som kallas The prince of darkness har gjort det igen och publiken fullkomligt exploderar.Vid det här laget är Ozzy en av musikvärldens mest mytomspunna rockstjärnor och historierna om hans galna upptåg är många. Men ännu har inte omvärlden sett allt, för 20 år senare kommer Ozzy att bjuda in tv-kameror till sitt hem i Beverly Hills och bli om möjligt en ännu större ikon.P3 Musikdokumentär om Ozzy Osbourne handlar om rockstjärnan som satte skräck i sin omvärld och sen bjöds in i finrummen. Som research för det här avsnittet har vi använt oss av självbiografin I am Ozzy, skriven av Chris Ayres och Ozzy Osbourne. Det är bland annat därifrån vi hittat berättelsen om hur han ligger med en stulen TV på magen i gräset och inse att han är en usel tjuv.Medverkande: Anders Tengner, Per Soläng och Michelle Hallström.En dokumentär av Siri Hill. Producent: Hanna Frelin Exekutiv producent: Lars Truedsson Tekniker: Fredrik Nilsson Programmet är gjort våren 2022 och görs av Tredje Statsmakten Media.Ljudklipp i dokumentären kommer från dokumentären God bless Ozzy Osbourne (2011), BBC:s Top of the pops (1970), intervjuer i 2SM Radio (1973), AXS TV, Night flight (1982), 60 minutes Australia (2010) och Good morning Britain (2020). Tv-programmet The Osbournes (2002), MTV Awards (2003), youtubekontot Metal is forever, radioreklam för skivan Paranoid (1970), The Today Show (2011), ABC och dokumentären The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years (1988).

  • Det här är den andra delen i berättelsen om den blyga Stockholmskillen som la soundtracket till en hel generation. En stjärna som brann klart, men som lämnade oss alldeles för tidigt.

    Stämningen är upptrissad på lyxjakten där Aviciis team samlas efter konserten på Ultrafestivalens stora scen, den 22 mars 2013. Att housepublikens favorit-dj bjöd upp ett bluegrassband och spelade countrylåtar togs inte emot väl av publiken. I Måns Mosessons bok Tim: biografin om Avicii beskrivs hur Tim Bergling desperat scrollar igenom sociala medier och blir mer och mer stressad för varje negativ kommentar han läser.På twitter skriver fans att någon borde slå Avicii i huvudet med den där banjon han hade med på scen. De undrar om han är så full att han inte fattar att han befinner sig på Ultra och inte en countryfestival. Och vissa går till och med så långt att de konstaterar att Avicii precis dödat sin egen karriär.Tim vrider och vänder på vad dom kan ha gjort fel och försöker förstå varför folk är så upprörda. I Tim: Biografin om Avicii framgår det att managern Arash Pournouri samtidigt är hur nöjd som helst, han känner att kvällen gått helt enligt plan. Arash är övertygad om att folk snart kommer att fatta storheten i Aviciis nya countryinfluerade låtar och fram tills dess är upprördheten utmärkt pr.P3 Musikdokumentär om Avicii handlar om en av Sveriges största musikexporter någonsin. En berättelse om framgångens höga toppar, men också om dess allra mörkaste dalar.Medverkande: Klas Bergling, Carl Falk, Laidback Luke, Filip Åkesson, Linda Nordeman och Emil Syk.En dokumentär av Joanna Korbutiak. Producent: Hanna Frelin Exekutiv producent: Anna Johannessen Tekniker: Fredrik Nilsson Programmet är gjort våren 2022 och görs av Tredje Statsmakten Media.Måns Mosessons auktoriserade biografi Tim: Biografin om Avicii har varit en viktig källa till programmet.Ljudklipp i dokumentären kommer från dokumentärfilmen Avicii: True stories (2017), P3 Populär (2010, 2011), Aviciis egen youtubekanal, SVT Nyheter (2018), UMF TV (2013), MTV News (2013), Ambitious Media (2013), promotionvideo för Spotify (2015), youtubekanalerna Zeon och Rickard Holmberg.

  • Det här är den första delen i berättelsen om den blyga Stockholmskillen som la soundtracket till en hel generation. En stjärna som brann klart, men som lämnade oss alldeles för tidigt.

    Mörkret har lagt sig och det är helt fullpackat framför den stora scenen. Det euforiska folkhavet badar i den blinkande ljusshowen samtidigt som de rör sig i takt till den dunkande musiken. Bakom DJ-båset står den senaste tidens allra största stjärnskott på househimlen och han tycks ha publiken helt i sin hand.Det är den 22 mars 2013 på Ultra i Miami. Spelningen har pågått i snart fyrtio minuter, men publiken tycks inte visa några tecken på trötthet när Avicii plötsligt stänger av musiken och ljusshowen pausas. Fansen förstår att deras favorit-DJ har något stort på gång. Men ingen kan gissa vad som kommer att hända härnäst, för nu gör han något som ingen någonsin gjort på Ultra.I strålkastarljusets sken ser folkmassan en kille i basker, som nervöst greppar mikrofonen och börjar sjunga a cappella. Publiken vet inte alls hur dom ska reagera och innan de hunnit smälta livesången visar det sig att sångaren har sällskap på scen av ett liveband. Publiken på en av världens största festivaler för elektronisk musik står nu och lyssnar på en kille som sjunger country, ackompanjerad av bland annat en banjospelare. Några börjar bua, andra står som förvirrade frågetecken och en tredje grupp tar upp sina telefoner och börjar dela med sig av det som händer på sociala medier. När konserten är över har nyheten spridits i hela housevärlden och de närmaste dagarna pratas det inte om annat. Man säger att Avicii tappat det och att han på egen hand just satt stopp för sin så lovande karriär.Men de kritiska rösterna kommer snart att få ta tillbaka allt de sagt.P3 Musikdokumentär om Avicii handlar om en av Sveriges största musikexporter någonsin. En berättelse om framgångens höga toppar, men också om dess allra mörkaste dalar.Medverkande: Klas Bergling, Carl Falk, Laidback Luke, Filip Åkesson, Linda Nordeman och Emil Syk. En dokumentär av Joanna Korbutiak. Producent: Hanna Frelin Exekutiv producent: Anna Johannessen Tekniker: Fredrik Nilsson Programmet är gjort våren 2022 och görs av Tredje Statsmakten Media.Måns Mosessons auktoriserade biografi Tim: Biografin om Avicii har varit en viktig källa till programmet.Ljudklipp i dokumentären kommer från dokumentärfilmen Avicii: True stories (2017), P3 Populär (2010, 2011), Aviciis egen youtubekanal, SVT Nyheter (2018), UMF TV (2013), MTV News (2013), Ambitious Media (2013), promotionvideo för Spotify (2015), youtubekanalerna Zeon och Rickard Holmberg.

  • Berättelsen om den egyptiske anfallsstjärnans krokiga väg till toppen. Från den arabiska våren till Champions League och kultstatus i Liverpool.

    Som 20-åring lämnar den egyptiske fotbollsspelaren Mohamed Salah (född 1992) sitt turbulenta hemland bakom sig för att följa sina proffsdrömmar i Europa. Knappt ett decennium senare har den ödmjuke målsprutan vunnit såväl Premier League som Champions League med sitt klubblag Liverpool, och på kuppen blivit en nationalikon i Egypten.Det här är berättelsen om hur han tog sig från de dammiga grusplanerna i hembyn till den moderna fotbollens absoluta toppskikt. Det handlar också om att komma ihåg sina rötter, den omöjliga kravbilden som uppstår när man börjar betraktas som ambassadör för en hel religion och vad det innebär att vara en inspirationskälla för sin generations post-revolutionära drömmar.I avsnittet medverkar Gilda Hamidi-Nia, utrikesreporter på SVT, och Rami Shaaban, före detta fotbollsproffs.Klippen i programmet är hämtade från BeIN Sports, CNN, Modern Sport, Chelsea TV, Sky Sports, Napoleon Hill, On Time Sports, LFCTV, BBC, Redmen TV, GQ, BT Sport, Amazon Prime Sport och Sveriges Radio.Avsnittet gjordes av Studio Olga våren 2022 och publicerades 11 april 2022.Programledare: Vendela LundbergAvsnittsmakare och reporter: Hateff MousaviyanLjudmix: Fredrik Nilsson

  • Polisen misstänker att thaimassagesalongerna fungerar som förtäckta bordeller. Nu börjar jakten på de som tjänar stora pengar och i en jätterazzia avslöjas vilka sexköparna är.

    I Västsverige har en kvinna byggt upp en thaimassagekedja men innanför väggarna erbjuds kunderna "blowjobs" och "happy endings". På en annan plats kan polisen koppla över 60 sexköpare till en enda prostituerad som säljer sex via en hemsida. Nu görs två stora razzior som avslöjar sexköparna. Vilka är männen som köper sex? Reporter: Pernilla Wadebäck Producent: Magnus ArvidsonEtt program från Tredje Statsmakten media AB. Slutmix Fredrik Nilsson.

  • Paulina får ett mejl från en kvinna som skriver att hon är livrädd, fast i en lägenhet med en hallick som utsätter henne för sadistiska övergrepp. Den den här gången ska han inte komma undan.

    "Sveriges värsta sexförbrytare"Redan 2005 döms en hallick till 14 års fängelse för bland annat grova våldtäkter och koppleri. Nu träder två av hans offer fram och berättar hur de blev manipulerade in i prostitution. Paulina Bengtsson och trebarnsmamman Kicki Wallström vittnade då mot mannen och fick honom dömd. Dömd för nya brott - gamla offer får nyckelrollEfter drygt nio år i fängelset blir mannen villkorligt frigiven 2014 - nästan fem år i förtid. Kriminalvården skriver i ett utlåtande att återfallsrisken bedöms som hög och det ska visa sig att de får rätt. Han byter namn och återfaller snart i nya sexualbrott. Under tiden har ett av hans gamla offer, Paulina Bengtsson, skrivit en bok. Uppmärksamheten runt boken Utnyttjad, våldtagen och såld ska hjälpa till att avslöja och rädda nästa offer, som för första gången ställer upp på intervju i dokumentären. Reporter: Pernilla Wadebäck Producent: Magnus ArvidsonEtt program från Tredje Statsmakten media AB. Slutmix Fredrik Nilsson.

  • Det här är en berättelse om en artist som trots missbruk, dödsfall och hat gång på gång reser sig ur askan och blir en av rockens stora ikoner.

    Det står fullt av förväntansfulla fans framför scenen på The Reading Festival i England en sensommardag i augusti 1994. Kvinnan dom väntar på har under de senaste månaderna undvikit offentligheten, samtidigt som hennes ansikte varit med i nästan varenda tidning som finns.När hon nu kliver ut på scenen i eftermiddagssolen är hon klädd i en kort glänsande guldklänning med puffärm och solglasögon. Håret är som alltid blonderat och rufsigt, och läppstiftet rött. Med en grön elgitarr på magen och en cigg i munnen tittar Courtney ut över folksamlingen, och hon märker direkt att alla inte är där för att stötta henne.Det har gått drygt fyra månader sen hennes man, sångaren i rockbandet Nirvana, sköt sig själv i huvudet med en hagelbössa. Sedan dess har hon anklagats för allt från att vara okänslig som fortsätter med sin egen musikkarriär, till att det skulle vara hon som fått honom mördad.I publikhavet ser hon nu att det står ett gäng iklädda Kurt Cobain-t-shirts och häcklar henne. Konserten är startskottet för hennes band Holes världsturné. Courtney släpper sin cigarett på scengolvet, trampar på den och drar igång första låten. För precis som tidigare i sitt liv, tänker hon inte låta något stoppa henne.P3 musikdokumentär om Courtney Love handlar om en rockstjärna som varje gång hon blivit uträknad gjort comeback, likt en katt med nio liv.Medverkande: Linnéa Olsson och Agnes Grefberg BraunerhielmDokumentären är gjord av Ellen Hammarskiöld år 2022. Producent Joanna Korbutiak. Exekutiv producent Hanna Frelin. Tekniker Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär produceras av Tredje Statsmakten Media.Ljudklipp i dokumentären kommer från filmen Sid & Nancy, The late show med David Letterman, Friday night with Jonathan Ross, Barbara Walters 10 Most Fascinating People, BBC Radio, AP Archive, Local Wisconsin news, MTV, ABC News, NME, NBC, dokumentärerna The return of Courtney Love och Behind the music med Courtney Love, filmerna Paper moon och Straight to hell, Youtubekontona moonstone, Cobainreed, Alexandra Ramirez, tvgator1, Guesty356 och 70s 80s 90s music.

  • Berättelsen om en av väldens mest kända performancekonstnärer som i konstens namn utsatt sig för svåra prövningar och smärta. Om passion och konst på liv och död.

    Hon har överlämnat sig och sin kropp helt i publikens händer på ett galleri i Italien, vandrat Kinesiska muren för att göra slut, skrubbat ruttnande skelettdelar och skrikit tills hon svimmat.Den serbiska performancekonstnären Marina Abramovi har sedan 70-talet levt efter devisen "konsten framför allt" och fascinerat publik över hela världen.Här är berättelsen om hennes kärva uppväxt, ikoniska konstverk, kärlekssorg, mot- och framgångar.I avsnittet medverkar Lena Essling, intendent på Moderna museet och Nanna Olasdotter Hallberg, kulturreporter på P3.Klippen är hämtade från Vice Tv, Louisiana Channel, Ted talk, Moderna museet, The artist is present, MoMa, Sex and the city och Sveriges Radio.I vår research har vi också haft nytta av Marina Abramovis självbiografi "Gå genom väggar".Avsnittet gjordes av Studio Olga vintern 2022 och publicerades 28 mars 2022.Programledare: Vendela LundbergAvsnittsmakare och reporter: Sally HenrikssonLjudmix: Fredrik Nilsson

  • En dag får Anna veta en mörk hemlighet. Hennes lillasyster, som är i tonåren, säljer sex via annonser på nätet. Nu börjar storasyster en kamp för att försöka rädda henne bort från sexköparna.

    Lillasyster säljer sex mot sin viljaAnnas lillasyster är i övre tonåren och lägger ut sexannonser på nätet och säljer sig till män. Men egentligen vill hon inte, att prostituera sig är en del av ett självskadebeteende, berättar hennes storasyster. - Hon stänger av, just i den stunden stänger hon av alla jobbiga känslor, kan tänka att det är det enda hon duger till för det är det enda hon kan. Sex kan fungera som självskadebeteendeCecilia Fredlund är specialistläkare inom psykiatrin i Linköping och forskar kring unga som säljer sex som kan fungera som ett självskadebeteende och ha samma funktion som de som skär eller bränner sig. Det finns sexköpare som aktivt letar unga tjejer som mår dåligt och där det är uppenbart att de har sex för att skada sig. Cecilia Fredlund menar att här borde samhället gå in och markera när såna sexköpare åker fast.- Utifrån lagen så tänker jag att personer med sexuellt självskadebeteende som utnyttjas att det egentligen skulle bli strängare straff, precis som man ser en person som är alkoholpåverkad som är i en extra utsatt position.Fler åker fast för prostitutionÅr 2021 lagfördes 841 sexköpare. Det är nästan en fördubbling jämfört med året innan. Den större delen av prostitutionen har för länge sen flyttat från gatan till internet, till sajter som fungerar som bordeller. Den som åker fast för sexköp får böter eller fängelse i högst ett år. Reporter: Pernilla Wadebäck Producent: Magnus ArvidsonEtt program från Tredje Statsmakten media AB. Slutmix Fredrik Nilsson.

  • Det här är en berättelse om en av musikhistoriens giganter, som genom att ständigt byta skepnad lyckas hålla sig relevant under ett halvt sekel.

    Det är tisdagen den 3 juli 1973 på Hammersmith Odeon i London. Efter ett osannolikt framgångsrikt år ska glamrockaren David Bowie och hans band The Spiders from Mars avsluta The Ziggy Stardust Tour på hemmaplan. Ladies and gentlemen, straight from their fantastically successful world tour, including the United States of America, Japan. Now in his home country. For the last time, David Bowie.I rollen som den utomjordiska rockstjärnan Ziggy Stardust har den bleka engelsmannen på rekordtid gått från att vara en anonym kämpande musiker till att bli en hypad kultfigur. Hans röda hockeyfrilla, tajta urringade jumpsuits och sminkade ögon lämnar få oberörda.Ingen tycks riktigt förstå var Ziggy börjar och David slutar, men frågan är om det spelar någon roll. Som Ziggy har David tagit världen med storm.Den färgsprakande sångaren hinner med en rad klädbyten under kvällen och när det börjar närma sig slutet bär han en svart genomskinlig meshtopp, byxor med röda paljetter på rumpan och glittriga örhängen. Men det är varken Ziggys outfits eller framförandet av låtarna som kommer att göra just den här konserten historisk.Inför det sista extranumret kliver David fram till mikrofonen och det han säger härnäst chockar både publiken och hans bandmedlemmar. Of all the shows on this tour, this particular show will remain with us the longest, because not only is it the last show of the tour, but it's the last show that we'll ever do. Thank you.Förvirringen i publikhavet är stor när David börjar spela låten Rock N Roll Suicide. Menar han att han lägger av med musiken helt, har bandet fått sparken och vad kommer att hända nu?P3 Musikdokumentär om David Bowie är berättelsen om en artist som ständigt lyckades återuppfinna sig själv, men också en historia om rockstjärnelivets baksidor.Medverkande: Morgan Skarin och Katarina Persson.Programmet är gjort av Joanna Korbutiak i början av 2022. Producent var Hanna Frelin. Exekutiv producent Lars Truedsson. Slutmixen är gjord av Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.Ljudklippen i dokumentären kommer från dokumentärfilmerna Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1979) och Rock Wives (1996), intervjuer med Canadian Broadcasting Corporation (1977), Stina Dabrowski i SVT (1987), 7.30 Report från Australiensiska ABC Television (2004), MTV (1976) och BBC's Tonight programme (1964). BBC News (2013 och 2016), Sky Nes (2013), Channel 4 (2013), filmen 2001: A Space Oddyssey och månlandningen.

  • Det här är berättelsen om rapparen som hamnade i världens blickfång när tio personer klämdes ihjäl på en av hans konserter.

    Klockan är nio på kvällen när den stora scenen äntligen lyses upp. Ljuset formar en stor röd portal och ovanför svävar en enorm fågel som slickas av eldslågor. Musiken dånar och i samma stund som eld skjuts upp från scenkanten hoppar den stora Houstonrapparen Travis Scott ut i strålkastarljuset. Det är den 5 november 2021 och besökarna på Astroworld är lika euforiska som artisterna över att äntligen, efter nästan två års pandemi, få njuta av livemusik på en festival. Publikhavet ser ut som en stor stjärnhimmel med tusentals mobiler som lyser i mörkret. Den här konserten har alla förutsättningar att bli legendarisk, men de kommande 70 minuterna kommer istället att gå till historien som en tragedi. Travis Scott kommer senare säga att han, där och då på scenen, inte förstår vad som pågår i publiken. Vid flera tillfällen stoppar han dock showen tillfälligt. Redan 30 minuter in i konserten tystnar musiken plötsligt när Travis får syn på en golfbil med blinkande sirener i folkhavet. Bilen har svårt att ta sig fram och Travis ber publiken att signalera att de mår bra. Is everybody good? Put a middle finger up in the sky!Sen startar showen igen och de som kan börjar hoppa till musiken, men faktum är att det är flera personer som överhuvudtaget inte kan röra på sig. Publikhavet är för tajt packat och när en faller, faller de runt omkring som dominobrickor. De som inte kan resa sig blir liggande under alla fötter och ingen verkar höra ropen på hjälp. Det som händer den här kvällen är en av de dödligaste konsertolyckorna på många år. Det är heller inte första gången någon skadas under en av Travis Scotts konserter. Frågan på allas läppar är därför vilket ansvar Travis själv bär för dödsfallen. P3 Musikdokumentär om Travis Scott handlar om när hiphopen tågar in på festivalscenen och de katastrofala följderna av en röjig konsertkultur.Medverkande: Johannes Cakar, Oliver Bergklint Törnros och Amy Harris. Dokumentären är gjord av Hanna Frelin i början av 2022. Producent Joanna Korbutiak. Exekutiv Lars Truedsson. Tekniker Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär produceras av Tredje Statsmakten Media.Ljudklipp i dokumentären kommer från Apples sändning av konserten på Astroworld 2021, The Tonight Show Starring Jimmy Fallon 2018, dokumentären Look Mom I Can Fly på Netflix, ESPN, Power 106 Los Angeles, Youtube-konton Malluminati, realityshowen Keeping Up With The Kardashians, twitterkontot @barbie_VXXV, TMZ, Fox 26 Houston, KHOU11, ABC News, intervju med Charlamange da God 2021 och Travis Scotts egna instagram 2021.

  • Det här är berättelsen om hur fyra helt vanliga brittiska killar på bara några år blir ett av världens största band, trots att de vägrar att bete sig som rockstjärnor.

    Det är den 10 oktober 2005 och den brittiska artisteliten har samlats på the Grosvenor House Hotel i London. Den här måndagskvällen har det blivit dags för en av Storbritanniens mest prestigefyllda galor, musiktidningen Q:s Q Awards. Stämningen är laddad och konkurrensen stenhård.När det är dags att presentera de nominerade i kategorin Best Act of the World Today radas giganter som U2, Oasis, Green Day och Muse upp. Men det är inte någon av dem legendariska rockgrupperna som ropas upp på den turkosa scenen. Vinnarna i den ärofyllda kategorin blir istället indiebandet Coldplay. Sångaren Chris Martin är diskret klädd i en svart jeansjacka och han inleder sitt tacktal med att rikta en känga mot Oasis skivbolagsboss Alan McGee. Somewhere out there Alan McGee is having a heart attack.McGee har tidigare sagt att Coldplay gör musik för folk som kissar i sängen. I dont know if you remember that, but he said we would never make it.Coldplay slog igenom för fem år sedan och har på rekordtid vuxit till ett av världens största band. Samtidigt som de blivit allt populärare har rösterna som kallar dem tråkiga och slätstrukna blivit allt fler. En av dem som riktat spydiga kommentarer mot Coldplay är Oasis frontfigur Liam Gallagher. Inför galan har den brittiska pressen därför gjort sitt bästa för att elda på konflikten mellan den snälla och töntiga Chris och den coola och kaxiga Liam. Men Chris är inte intresserad av att slå tillbaka. Fuck the tabloids. Because they make our life a misery. We are not in a fight with anyone and I think Liam, although he has been rude, hes charming.Killarna i Coldplay är vana att bli hånade och dom verkar ta det med ro. Some of you probably hate us but I couldnt give a shit because we are the best act of the world.P3 Musikdokumentär om Coldplay handlar om ett rockband som valt en helt egen väg, vilket gjort dem både älskade och föraktade.Medverkande: Markus Larsson, Linus Broström och Caroline Hainer.Programmet är gjort av Joanna Korbutiak i början av 2022. Producent var Hanna Frelin. Exekutiv producent Lars Truedsson. Slutmixen är gjord av Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media.Ljudklippen i dokumentären kommer från Coldplays egna dokumentär A Head Full of Dreams (2018), Q Awards 2005, Rolling Stone (2019), Zane Lowe på BBC Radio 1 (2014), The Howard Stern Show (2021), The South Bank Show på ITV (2009), BBC Choice (2002), Earthshot Prize 2021 på BBC One, MTV Global Gig (2005), TMZLive (2016), Good Morning America (2014) och ABC News (2014).

  • Det pratas väldigt mycket om NFTs, Metaverse och andra tekniker inom Web3 och Web 3.0, nästa generations internet.

    Fokus ligger ofta på tekniken men vad kan det här teknikskiftet komma att betyda för oss marknadsförare och marknadsföring i stort. Med mig för att prata om det har jag digitalspanaren Ola Andersson.

    För även om det är tidigt i skiftet så är det viktigt för oss att hänga med och börja titta på hur olika tekniker kan användas.

    Vad innebär det när gränsen mellan det fysiska och digitala suddas ut och det skapas virtuella världar och Metaverse. Och vad innebär NFT-teknik för digitalt ägande och hur vi tar del av produkter och tjänster framöver.

    Det och mycket mer täcker vi in i det här avsnittet.

    Om gästen
    Ola Andersson är en digitalspanare och skribent kring digitala frågor med en bakgrund som kommunikatör. Han har arbetat med internet sedan millennieskiftet och kommer senast från en roll som ansvarig för externa digitala kanaler på Systembolaget.

    Och han är framförallt känd för sina spaningar på LinkedIn och på sin webbsida där han delar tankar och insikter kring olika digitala trender, nyheter och händelser. Ola driver även podden Techsplain tillsammans med Katarina Andersson och Fredrik Nilsson.

    Om avsnittet
    Vi pratar i avsnittet om vad vi marknadsförare behöver veta kring web3, NFTs, Metaverse och det skifte mot Web 3.0 och nästa generations internet vi nu är inne i. Samt vad det kan komma att betyda för hur vi arbetar med marknadsföring framöver.

    Du får bland annat höra om:

    Vad begreppen Web3 och Web 3.0 innebär
    Vad NFTs är och hur de används idag
    Hur Web 3.0 kommer påverka användare
    Vad det kan innebära för marknadsföring
    Vilka branscher som kan påverkas mest
    Vikten av spelvärldar, AR/VR och Metaverse
    Framtiden för community och sociala nätverk


    Ola levererar under intervjun mängder med intressanta spaningar om vad det innebär när gränsen mellan det fysiska och digitala nu börjar suddas ut. Han berättar även om ett antal intressanta exempel och tillämpningar så här långt.

    Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan.

    För dig som vill hänga med kring utvecklingen av Web3 och Web 3.0 så har Ola samlat ihop de sajter han följer för att hålla sig uppdaterad samt ett antal länkar till bra artiklar kring NFTs och Metaverse.

    I poddinlägget hittar du även länkar till ett gäng med häftiga exempel. Allt från NFT-sneakers från Gucci och Nike till Vans egen värld i Roblox och att Coachella släpper livsstidsbiljetter som NFTs.

    Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Ola Andersson på LinkedIn
    Ola Andersson på Twitter
    Ola Anderssons webbsida
    Podden Techsplain Acast | Apple Podcasts | Spotify

    Olas källor för att hålla sig uppdaterad
    Techcrunch (webbsida)
    Engadget (webbsida)
    TheVerge (webbsida)
    The Next Web (webbsida)
    SiliconAngle (webbsida)
    Cointelegraph (webbsida)
    Tubefilter (webbsida)
    Decrypt (webbsida)

    Länkar till intressanta exempel
    Nvidias expands its Omniverse - Techcrunch (artikel)
    Introducing Catalog-Powered AR Shopping Lenses - Snapchat (guide)
    Artists are selling their music as NFTs – and they’re making millions - Musictech (artikel)
    Coachella will sell lifetime festival passes as NFTs - The Verge (artikel)
    People have spent more than $230 million buying and trading digital collectibles of NBA highlights - CNBC (artikel)
    A virtual steal: the digital Gucci sneakers for sale at $17.99 - The Guardian (artikel)
    Nike just bought a virtual shoe company that makes NFTs and sneakers ‘for the metaverse’ - The Verge (artikel)
    Why Vans is launching a skateboarding world inside of Roblox - Fast Company (artikel)
    Web 3.0 And Digital Marketing - Construct Digital (artikel)
    A Deep Dive into Metaverse Marketing - Influencer Marketing Hub (artikel)

    Länkar för vidare läsning och lyssning
    Välkommen till Metaverse - Deeped Niclas Strandh (artikel)

  • Det här är berättelsen om bandet med de stora drömmarna och vägen till den absoluta världstoppen.

    Det är den 12 januari 1989. Roxettes manager Marie Dimberg står vid sidan av en öde väg ute på den australiensiska landsbygden. Värmen är tryckande och dammet yr. Hon är visserligen på semester, men nu måste hon ringa ett viktigt samtal hem till Sverige. Det är nämligen Per Gessles födelsedag. Den forna ungdomsidolen har hunnit bli 30 år gammal. Gyllene Tiders glansdagar ligger bakom honom och tillsammans med den stigande stjärnan och vännen Marie Fredriksson har han bildat gruppen Roxette. De har precis släppt sitt andra album Look Sharp! och i Sverige är de hetast av alla. Men trots det så är Per missnöjd när Marie Dimberg ringer för att gratulera honom från andra sidan jorden. Då hade vi ju sålt 350.000 exemplar i Sverige. Han sa "ingenting händer, du får komma hem nu! Ingenting händer", berättar Marie Dimberg. Att det går bra hemma i Sverige är inte det viktigaste för Per, han vill slå utomlands. Trots att de kämpat för det i tre år nu, så verkar ingen i utlandet vara intresserad av den svenska popduon. De egentryckta t-shirtsen, med texten "Today Sweden, tomorrow the world", börjar kännas lite pinsamma vid det här laget. För Roxette är det dock fortfarande ingen fråga om de kommer att lyckas, det är en fråga om när och Per är otålig. Men han kommer inte behöva vänta så länge till. Utan att vare sig Per Gessle, Marie Fredriksson eller managern Marie Dimberg vet om det så har det i början av 1989 börjat bubbla på andra sidan Atlanten. Tack vare en utbytesstudent snurrar nämligen Roxettes låt The Look just nu på en lokalradiostation i Minneapolis och det kommer att få ringar på vattnet. P3 Musikdokumentär om Roxette är berättelsen om hur två musiker från Halmstad på ett udda sätt blir världsstjärnor. Med fyra listettor i USA har Roxette lyckats med något ingen annan svensk har gjort, varken före eller efter. Medverkande: Per Gessle, Marie Dimberg, Dean Cushman och Magnus Broni.Dokumentären är gjord av Hanna Frelin under hösten 2021. Producent är Joanna Korbutiak. Exekutiv producent är Anna Johannessen. Tekniker är Fredrik Nilsson. P3 Musikdokumentär görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten Media. En källa vi har haft stor användning av är boken Roxette - den osannolika resan tur och retur av Sven Lindström. Ljudklipp i dokumentären kommer från Sveriges Radio (Så blir soundet till år 1986, Efter tre i P3 år 1989, Kulturnytt, Ekot, Rrox år 1984), SVT (Glädjehuset år 1984, Jacobs Stege år 1986), Americas top 10 sänt av All American Television, dokumentären En andra chans med Marie Fredriksson gjord av TV4 år 2004, programmet Sen kväll med Luuk på TV4 från 1998, Sky News Australia och filmat material från konserten i Amsterdam 2009 från youtube-kontona "Zynius" och "Eugene Commandeur".