John Ajvide Lindqvist Podcasts
-
Efter ett långt uppehåll, snart ett år, kommer här det första avsnittet i säsong två. Här kommer intervjun med fantastiskt härliga och inspirerande Anna Höök. Välkommen att lyssna!
Anna Höök, en naturälskande trebarnsmor, journaliststuderande Strängnäsbo. Nu är Anna högaktuell med två böcker. I somras debuterade hon med romanen Hon reste sig ur askan och för ett par veckor sedan kom boken Här: Guidade skogsbadsmeditationer och andra texter. Anna har en varm humor och lätt till skratt, hon gillar splatterböcker, John Ajvide Lindkvist och J.K. Rowling. Bland annat. Anna är också skribent i kulturtidskriften Trakten
Böcker och författare som nämns:
J.K. Rowling Harry Potter
Pema Chödrön, När allt rasar samman: innerliga råd för svåra stunder
Marguerite Duras Att skriva
Kirke Madeline Miller
Nina Tegar Aldrig nånsin någonstans förut
David Safier Dårlig Karma
Stephen King
John Ajvide Lindqvist
Lars Ahlin
Linn Ullman De oroliga
Burcu Sahin Broderier
Naturlagen Henrik Hallgren Pella LarsdotterThiel, Jonna Bornemark
Här kan du köpa Annas böcker och noveller Annas artiklar i kulturtidskriften Trakten
Musiken i avsnittet: Quantum jazz med låten All about the sun ur albumet End of line från 2011 -
Året i bild
Vi tar upp tråden från förra avsnittet och fortsätter summera skräckåret 2022 genom att låta slumpen styra oss genom ett manus som blivit uppklippt i små, små bitar och uthällt på bordet emellan oss - varsågod att dra en lapp! Tomas känner sig träffad av expositionen i nya Scream, som kanske eller kanske inte är del fem i serien, och Lars har inga bekymmer att utnämna årets sexigaste daddy. Vi pratar också om: Bernhard Ålund, Texas Chainsaw Massacre, Motorsågsmassakern, Hellraiser III: Hell on Earth, Ruva, Hatching, Gremlins, Rare Exports, Sauna, Mikael Strömberg, Pestkung, Robban Beciorovic, Close-Up Magazine, Fredrik Strage, Dagens Nyheter, Jack Werner, Creepypodden, Mad God, Phill Tippett, Star Wars, Zdzisław Beksiński, HR Giger, Fåret Shaun, elevated horror, Hereditary, The Babadook, Kevin Williamson, Wes Craven, Halloween, Red Right Hand, Anders Fager, Bläckfisken och den japanske sjömannen, Svenska kulter, För gudinnan, Men, Alex Garland, Rory Kinnear, The Wickerman, Peter Barks, What Josiah Saw, Robert Patrick, Terminator 2, The Dark and the Wicked, Zodiakmördaren - Jakten på min pappa, Evil Dead, Deadstream, Skräxikon, Emma Frey-Skött, Madeleine Bäck, Lina Blixt, Uppdrag granskning: Skola för Guds skull, Invisible Man, Resurrection, Rebecka Hall, The Night House, Tim Roth, Incantation, Noroi: the Curse, The Wailing, Kevin Ko, The Sadness, Train to Busan, Alma Katsu, The Fervor, The Deep, The Hunger, Fall, The Descent, Stephen Graham Jones, The Ones that Got Away, My Heart Is a Chainsaw, X, Pearl, Ti West, Rob Zombie, Joker, Mike Flanagan, The Midnight Club, John Ajvide Lindqvist, Verkligheten, Vänligheten, Bret Easton Ellis och Lunar Park. Patreon-lyssnare avnjuter som vanligt dubbel speltid där samtalet fortsätter om Sins of our Mother, Arkiv X, Prey, Predator, Rovdjuret, Disney, Pocahontas, Apornas planet, Dansar med vargar, Isabel Cañas, The Hacienda, Matriarch, HP Lovecraft, Kate Dickie, The Witch, The Soul of the Night, Chet Raymo, de sju plejaderna, Glorious, J.K. Simmons, Moloch, Thomas Olde Heuvelt, Echo, The Menu, Ralf Fiennes, Anya Taylor-Joy, Mats Strandberg, Gretchen Felker-Martin, Manhunt, The Road, And Then There Were None, Och så var de bara en, Bodies Bodies Bodies, Roland Emerich, Troll, Trolljägaren, Dashcam, Blair Witch Project, Rob Savage, Host, Shitkid, Speak no Evil, Gæsterne, White Lotus och Morten Burian. Avslutningsvis hör vi tyska Pieces med “Winners” - mer ofrivillig metal kan det knappast blir. Grattis, Christian Tafdrup! Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
Året i bild
Vi summerar skräckåret 2022 genom att låta slumpen styra oss genom ett manus som blivit uppklippt i små, små bitar och uthällt på bordet emellan oss - varsågod att dra en lapp! Fortsättning följer om tre veckor igen. Tomas saknar en BDSM-nerv i 2022 års mest framemotsedda nytolkning och Lars hittar bland mängder av uppseendeväckande titlar i novellsamlingen Mestiza Blood till slut fram till årets julberättelse. Vi pratar också om: Crimes of the Future, David Cronenberg, Viggo Mortensen, Kristen Stuart, Crash, Videodrome, Possessor, David Lynch, Jennifer Lynch, Evan Peters, Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story, My Friend Dahmer, Hellraiser, David Bruckner, The Night House, Doug Bradley, Clive Barker, Magnus Jäverling, Bowdark, John Carpenter, Tangerine Dream, Twin Peaks, Blair Witch Project, Stephen King, Mr Harrigan’s Phone, Donald Sutherland, Iphone, A Christmas Carol, Sigur Rós, John Ajvide Lindqvist, Skriften i vattnet, Milennium, Goodnight Mommy, Veronika Franz, Naomi Watts, The Black Phone, It, Blumhouse, Joe Hill, Scott Derrickson, Ethan Hawke, Stranger Things, Sinister, V. Castro, The Most Wonderful Time of the Year, The Final Porn Star, Riget Exodus, Lars von Trier, Mikael Persbrant, Ernst-Hugo Järegård, Henrik Möller, Udda Ting, Bödeln i Malmö, Vertigo Förlag, HP Lovecraft, Anders Fager, Barbarian, It Follows, Don’t Breath, The Descent, Rec och Psycho. Patreon-lyssnare avnjuter som vanligt dubbel speltid där samtalet fortsätter om Ett hotellrum i Guangzhou, Creepypodden, Fresh, mumblecore, Girls, They Won’t Be Alone, Noomi Rapace, Lamb, Nope, Jordan Peele, M. Night Shyamalan, Get Out, Titta Dom Snackar, Brian McAuley, Curse of the Reaper, Guillermo del Toro, Cabinet of Curiosities, Keith Thomas, The Vigil, Henry Kuttner, Graveyard Rats, Jennifer Kent, Obduktionen, Steven Spielberg, Poltergeist, Skinamarink, The Babadook, Myst, Ensam hemma, Nils Alatalo, Paul Tremblay, The Pall Bearers Club, Låt den rätte komma in, Napoleon Dynamite, Cabin at the End of the World, Knock at the Cabin, Bones and All, Luca Guadagnino, Suspiria-remaken, Badlands, Raw, Natural Born Killers, Johan Theorin, Stora skräckboken av Torsten Ljungstedt, Lord Dunsany, Låt oss hjälpa älvorna, Hans Arnold, The Sadness, Bernhard Ålund, @horrorhoarding på Instagram, The Watcher, Besökarna, Vacancy, Repulsion, The Upstairs Neighbor, Watcher, Lost in Translation och Ils. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
John Ajvide Lindqvist gästar oss i Krimtidpodden för att prata om sin nya bok Skriften i vattnet som kom till efter ett försök att skriva en fortsättning på Milleniumserien. Det blir ett samtal om att refuseras, att sprudla av energi och idéer och såklart om skrivprocessen och Skalman.
Läs mer om oss på krimtidpodden.se och @krimtidpodden på insta.
Produceras av Daniel Svärd, Concept Media Sthlm
Musik av These Modern Times
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vilket program intar oftast platsen som Sveriges mest tittade program? Vilket program har sänts på i stort sett samma tid och dag sedan 1960? Vilket program skapade storm på sociala medier när tiden flyttades några minuter? Svaret är "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul". Att så många svenskar och generationer av svenskar ser och har sett programmet har gjort att kortfilmerna som visas etsas fast - och replikerna därifrån blir bevingade ord som används titt som tätt i vårt dagliga språk.
I detta dubbelavsnitt så zoomar Adam in på något av det heligaste vi har i det här landet - en timmes importerad underhållning i tecknad form. Vi betar av Robin Hood, Askungen, Tjuren Ferdinand och några av våra andra älskade klassiker och berättar rolig kuriosa om programmet och dess historia. Vi får också lära oss att Ella har bara sett programmet en gång!
Länkar till saker vi pratar om i avsnittet:
Kalle Anka (Clown of the Jungle) by The Real GroupDen roliga bilden "en bal på slottet"Kungsörnens spagettireklam med influens från Lady & LufsenDandys tuggummireklam med influens från Lady & LufsenBoken Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist -
Författaren John Ajvide Lindqvist blev ofantligt förtjust när han för första gången läste pjäsen "I väntan på Godot" av Samuel Beckett en entusiasm som består: "Han ekar genom en hel del som jag skrivit."
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
SAMUEL BECKETT SKREV "I VÄNTAN PÅ GODOT" – EN AV VÄRLDSDRAMATIKENS MEST SPELADE PJÄSERSamuel Beckett (1906-1989) föddes i Dublin, Irland. Han växte upp i välbeställd familj, studerade bland annat franska och bosatte sig så småningom i Paris där han blev vän med James Joyce och andra inom det modernistiska avantgardet. Beckett skrev först kritik, essäer och noveller. 1938 romandebuterade han med "Murphy" efter att ha refuserats 42 gånger. Under kriget gick Beckett med i den franska motståndsrörelsen. Därefter skrev han raskt flera verk, både romaner och dramatik, och tog platsen som en av tidens mest originella författare. Han struntade i sådant som handling och platser, istället skrev han långa inre monologer om människans ensamhet och tillkortakommanden, ofta absurt och tragikomiskt. Han fick Nobelpriset 1969, men skydde all offentlighet och priset hämtades av hans förläggare.
JOHN AJVIDE LINDQVIST ÄR DEN SVENSKA SKRÄCKLITTERATURENS MÄSTARE
Samuel Beckett dog 1989, 83 år gammal.Författaren John Ajvide Lindqvist skriver romaner, noveller och manus för både TV och film – ofta med skräcktema – och han debuterade 2004 med vampyrromanen "Låt den rätte komma in". Den blev en formidabel succé som såldes till 30 länder. 2008 hade filmen, i regi av Tomas Alfredson, premiär och den blev hyllad av kritiker och publik. Den fick flera priser och belönades med bland annat fem Guldbaggar, där John Ajvide Lindqvist tog hem priset för Bästa manus. "Hanteringen av odöda", "Himmelstrand", "X: den sista platsen" och "Vänligheten" är några av alla framgångsrika romaner han skrivit, novellen "Gräns" filmades av Ali Abbasi 2018 och vann pris för bästa film på Guldbaggegalan 2019. Johan Ajvide Lindqvist har också skrivit dramatik och fick fina recensioner för bland annat "De obehöriga" på Stockholms stadsteater Kulturhuset 2019. I romanen 2022 gavs romanen "Verkligheten" ut, där han ger sig på influerarkulturen och gör skräck av realityserier på tv.
I avsnittet medverkar också Anneli Dufva, dramaturg på Dramaten och mångårig medarbetare på Sveriges Radios kulturredaktion.
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Oskar är mobbad och Eli är vampyr som har en gubbe som enda kompis. Som om inte misären var nog så bor dem i Blackeberg på 80-talet. Men kan de hitta varandra i misären? Kan inte vampyrer vara sarkastiska? Håller den?
Manus: John Ajvide Lindqvist
Regi: Tomas Alfredsson
I Rollerna: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar
I studion: Martin Soneby, Erik Broström, Ola Aurell -
I skuggan av betongen
Vi besöker författaren John Ajvide Lindqvist i hans hem i skärgårdsidyllen Rådmansö för att prata om den gråa, trista förorten som motiv och miljö i skräckfiktionen. John Ajvide Lindqvist är Sveriges genom tiderna störste skräckförfattare och behöver ingen vidare presentation. Tomas och Lars säger: Nu är han äntligen här. Vi pratar också om: Låt den rätte komma in, By på höjden, Låt de gamla drömmarna dö, X - den sista platsen, Blackeberg, spökbacken, dödsbacken, “Får vi din moppe?”-grafittin, den opublicerade diktsamlingen Blackeberg: onaturliga mötesplatser, Sommaren 1985, socialdemokratins glansdagar, Rörelsen - den andra platsen, Tage Erlander, Hanteringen av odöda, Pappersväggar, Clive Barker, The Forbidden, Candyman, Råslätt, Norrahammar, urban legends, världens bästa skräcknovell In the Hills the Cities, De dödas röster, den outgivna radioföljetongen Nattkirurgen, Lilla stjärna, Norman Mailer - nej: Truman Capote! - nej: Raymond Chandler! - amerikanska filmbolagsblåsningar, Svarta Madame kom fram, Ouija-bräden, Matt Reeves, Let Me In, Tomas Alfredsson, Kvinnan i det låsta rummet, Rolf Lassgård, pjäsen och platsen Storstugan, Vänligheten, Patrick Bateman, William Shakespeare, Fjodor Dostojevskij, Brott och straff, Elias Canetti, Stephen King, Mr Harrigan’s Phone, Tabitha Jane Spruce, Finders Keepers, The Dead Zone, Verkligheten, Samantha Fox, Mats Strandberg, Anders Fager, Mariana Enríquez, Vår del av natten, Det vi förlorade i elden, pjäsen De obehöriga, Peter Andersson, Ann Petrén, Leif Andrée, Mia Ajvide, Sulky och Bebbe regerar okej, Ordfront Förlag och självklart något om att alla egentligen är socialdemokrater innerst inne. Patreon-lyssnare avnjuter dubbel speltid där snacket fortsätter om allt från strömmingsfiske i gryningen till det kronologiska flödesschemat i TV-spelet Forbidden Siren. Nu är han äntligen här. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
Avsnitt 155:
Ibland dyker det upp en historia som är värd en hel del umbärande för en journalist så journalisten slängde sig direkt på tåget, därefter två bussar innan hann var fram för en tjugo minuter lång intervju innan det var dags att vända hem igen.
Och visst är det kittlande att få en insikt i hur arbetet med Millenium-franchisen ser ut mer i detalj.
Samtidigt är det en historia som ser ut att ha konturerna av en ovanlig konflikt i branschen. Kanske höstens stora snackis? Garanterat, tror journalisten, en vitamininjektion för bokbranschen.
Så har förläggaren varit på bokmässa i Amman och ger oss en rapport full av detaljer.
Den brittiska kedjan W H Smith säljer platser på sina boktopplistor och försöker få det till att vara en helt naturlig praxis. Fast den lätte går inte förläggaren och journalisten på.
00 43 – Intro till en ovanlig historia
01 53 – Samtal med John Ajvide Lindqvist
22 42 – Bra för alla eller en dyr konflikt?
29 40 – Dagar i Amman
36 38 – Köpta topplisteplaceringar -
Heja kretsloppet!
Vi tar ut varsin femtiolapp från Vargtimmen-kontot och överraskar varandra med mer eller mindre imponerande loppisfynd. Tomas går ut säsongsenligt och hårt med en film som inte bara bygger på en Stephen King-berättelse utan dessutom handlar om en loppis och Lars drar en lans för den svartsynta sexualmoralen i Stanley Kubricks slutgiltiga mästerverk. Vi pratar också om: Majorna-loppisen, Twin Peaks, Bram Stoker’s Dracula-brädspelet, Jonas Larsson Olanders, Eloso Förlag, Eyes Wide Shut, Tom Cruise, Nicole Kidman, Scener ur ett äktenskap, Köplust, Needful Things, Salem’s Lot, Castle Rock, Max von Sydow, Ed Harris, MR James, Casting the Runes, Oh Whistle and I’ll Come to You My Lad, BBC, A Ghost Story for Christmas, Aleister Crowley, Spökhistorier i mästarklass, Klassikerförlaget, Sven Christer Swahn, Charles Dickens, Edgar Allan Poe, Selma Lagerlöf, Guy de Maupassant, Mattias Fyhr, Spökhistorier, Ray Bradbury, Intensity - fast vi egentligen menar den lite förbisedda skräckthrillern Identity - Emil Eriksson, Monsterboxen, ATM, P2, Buried, Urban Legends, Vägen, The Road, Cormac McCarthy, August Underground, Dark Star, Martyrs, Nocturnal Animals, Jake Gyllenhaal, Orvar Säfström, Bra Böckers Hexikon, Alf Henriksson, Paimon, Pazuzu, Pelle Snusk, Candyman, Heinrich Hoffmann, The Legion, Faust Antikvariat och John Ajvide Lindqvist. Patreon-lyssnare åtnjuter dubbel speltid, precis som vanligt, och dessutom möjligheten att tjinga valfri godsak för gratis hemleverans (först till kvarn). Nostalgi, skryt, löst tyckande, skatteåterbäring och akademisk analys.
-
Vårt decennium
Vi ledsagar lyssnaren igenom 00-talet och presenterar en trendspaning inom skräckfiktionen per år, med illustrativa exempel och andra grader av titelrabblande. Tomas undrar vart den geniale Alejandro Amenábar egentligen tog vägen - är den jäveln död? s.a.s. - och Lars frammanar den lilla, lilla flisa av historien då det betraktades som relevant innehåll i public service att Orvar Säfström ondgjorde sig över mängden presscitat på svenska DVD-omslag. Vi pratar också om: J-horror, K-horror, Ringu, Ju-on: The Curse, Takashi Shimizu, Ju-on: The Grudge, 4444, Onryo-legenden, A Tale of Two Sisters, Battle Royal, Dark Water, Koji Suzuki, Hideo Nakata, Thorsten Flinck, The Others, Nicole Kidman, Sjätte sinnet, Devil’s Backbone, Session 9, Paranormal Activity, Ghost Ship, El Orfanato, Barnhemmet, 13 Ghosts, Marduk, Morgan Håkansson, Dimension Films, Dimension TV, Tom Cruise, Eyes Wide Shut, The Northman, Robert Eggers, Alexander Skarsgård, 28 Days Later, 28 dagar senare, Filmkrönikan, Danny Boyle, Dawn of the Dead, Död snö, fågelinfluensan, galna ko-sjukan, Shaun of the Dead, Max Brooks, World War Z, Herman Geijer, Hanteringen av odöda, The Walking Dead, Sagan om ringen, Scyther, Rabid Manhunter, Alex Garland, Beach, The Texas Chainsaw Massacre, Motorsågsmassakern, Omen, Halloween, The Hills Have Eyes, Fredagen den 13:e, Michael Bay, Marcus Niesbel, Rec, Quarantine, Michael Henneke, Funny Games, Peter Stormare, James Gunn, Slither, Deathproof, Quentin Tarantino, House of the Devil, Ti West, Scream, John Ajvide Lindqvist, Låt den rätte komma in, Ordfront, Clive Barker, In the Hills the Cities, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Mikael Strömberg, Jens Daniel Burman, Johan Theorin, gothic crime, Nordic noir, Andreas Marklund, Skördedrottningen, Det okända, Anders Fager, Pappersväggar och Vikarien. För vanliga söndagslyssnare avbryts det roliga redan i och med den nya vågen av svensk skräcklitteratur 2004, medan Patreon-lyssnare avnjuter dubbel speltid och får följa med hela vägen fram till 2009. Det var tider. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
Fåglar finns är tillfälligt tillbaka! Vi har träffat författarparet John Ajvide Lindqvist och Mia Ajvide som har släppt boken ”Alternativa fakta om fåglar”. John Ajvide Lindqvist är mest känd som den främsta skräckförfattaren i Sverige men vad kan han egentligen om fåglar? Inte så mycket. Men han är bra på att hitta på. Vi utlovar snack om den danska korpen Lille Stig, om koltrastens hemliga sångtexter och trutens förtrutning. Vad är sant i Trumpismens tidevarv? Bilderna i boken är målade av författaren Mia Ajvide, som är gift med John, och som är den fågelintresserade i det Ajvidska hemmet.Fira påsken med detta svängiga, skrattiga och härliga samtal! Programledare: Peter Gropman. Fågelexpert: Peder Edvinsson.
-
Året i bild
Vi summerar skräckåret 2021 genom att, som traditionen bjuder, utse årets det ena och årets det andra. Nytt är att slumpen styr oss genom ett manus som blivit uppklippt i bortåt sextio tunna pappersremsor - fram till det till synes ödesbestämda slutet. Kusligt, tycker vi. Tomas ställer upp sitt huvudbry inför James Wans senaste ansträngning i tre led - utan att lyckas få klart för sig om filmen är gjord på allvar eller inte - och Lars får fantomsmärtor av våldsskildringarna i den pågående litterära slashertrenden. Vi pratar också om: Red Screening, The Last Matinee, Cassandra Khaw, Nothing but Blackened Teeth, V Castro, Goddess of Filth, Mestiza Blood, Spår, Creepypodden, Ramsey Campbell, The Parasite, Mats Strandberg, Konferensen, Grady Hendrix, The Final Girl Support Group, Richard Chizmar, Chasing the Boogeyman, Stephen Graham Jones, My Heart Is a Chainsaw, John Ajvide Lindqvist, Vänligheten, Karin och Abel, Johannes Pinter, Karmakoma, Fredrik P Winter, Olycksfåglar, Vikarien, The Conjuring: The Devil Made Me Do It, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Candyman, The Night House, David Buckner, The Ritual, Hellraiser, The Power, Corinna Faith, Sara Bergmark Elfgren, Grim, Grävlingen, Things Heard & Seen, All Things Cease to Appear, Elizabeth Brundage, Emanuel Swedenborg, Skräcken på Wakenhyrst, Scream, There’s Someone Inside Your House, Patick Brice, Creep, Wes Craven, V/H/S 94, Timo Tjahjanto, Macabre, May the Devil Take You, Halloween Kills, David Gordon Green, Danny McBride, Vicious Fun, Horror in the High Desert, Lamb, Noomi Rapace, Wrong Turn, Censor, Squid Game, Don Coscarelli, Psycho Goreman, Steven Kostanski, The Void, The Advent Calender, Antlers, Scott Cooper, Crazyheart, Out of the Furnace, Black Mass, The Vigil, Midnight in Paris, Last Night in Soho, Edgar Wright, Shaun of the Dead, Legatum: arvet, Johan Sehlstedt, Quentin Tarantino, I död och lust, The Trip, I onde dager, Tommy Wirkola, Död snö, Old, M. Night. Shyamalan, Gustaf Hammarsten, No One Gets Out Alive, Adam Neville, His House, The Feast, Anders Fager, Ingemar Fredmans epistlar, Caveat, Possum, Malignant, Black Mirror, Come True, Hellbound, The Silent Sea, Mike Flanagan, Midnight Mass, Salems Lot, Tre kronor, The sacrament, Brand New Cherry Flavour, Catherine Keener, Get Out, Willys Wonderland, Nicholas Cage, Titane, Julia Ducournau, Raw, A Quiet Place II, Sator, Blood Red Sky, Fried Barry, In the Earth, Ben Wheatley, Killist, A Field in England, For the Sake of Vicious, Don´t Breathe 2, Ghostbusters: Afterlife, Surge, Ben Whishaw, Slaxx, Fear Street, Saint Maud och självklart lite om Skräckkokboken, men inte nödvändigtvis i den ordningen. Icke-Patreon-lyssnare missar hälften, men det är billigt att inte göra sig den olyckan. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys. -
Ska nya byggnader vara samtida eller igenkännliga från äldre tiders bebyggelse? Författaren och journalisten Lars Anders Johansson vill uppmärksamma oss på den mångfald som traditionen erbjuder.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den första november 1903 tändes lanterninen i Tjärvens fyr för första gången. Fyren ligger på ett ensligt skär i yttersta havsbandet i Stockholms norra skärgård. Tjärven är angöringsfyr för Furusundsleden in mot Stockholm. Skäret är bara 200 meter långt och 100 meter brett och dess högsta punkt höjer sig endast sex meter över havsytan. Vid hårt väder sköljer havet över hela klippan och där finns varken träd eller buskar. Endast ett rikt fågelliv. Där går inte ens att förtöja med båt och landstigning är endast möjlig när vädret är lugnt.
Att bygga en fyr på en så gudsförgäten plats var ett komplicerat företag och bygget föregicks av intensiva diskussioner. Efter ett antal grundstötningar och skeppsbrott i vattnen runt Tjärven och Söderarm beslutades dock att göra den lilla klippan till en fyrplats, då den tidigare angöringsfyren Söderarm befunnits otillräcklig och dessutom saknade mistlur.
Det mest anmärkningsvärda med Tjärvens fyr är dock inte den svårtillgängliga placeringen, utan den ambitiösa gestaltningen. Arkitekten John Höjer valde nämligen att utforma fyren som en medeltida borg, med krenelerade bröstvärn, burspråk, torn och rundade fönster. Detta trots att byggnaden endast skulle beskådas av sjöfarare på avstånd, och av den stackars fyrpersonalen från Söderarm, som turades om att bemanna Tjärven i tvåveckorsperioder.
Det fantasieggande sagoslottet som reste sig ur havet väckte diktaren Gunnar Ekelöfs intresse. I diktsamlingen Köp den blindes sång från 1938 finner man dikten Tjärven, där Ekelöf frågar:
Vem flyttade slottet hit
och satte det på ett ödsligt skär?
Vem tog det ur öknen, djinn eller ande,
vem bor i de hundra gemaken, nymf eller fe?
Vem flyger i fjäderhamn dit, vem stiger
dit upp ur de svartblanka vatten?
1956 renoverades Tjärvens fyr. Vid det laget hade de historiserande stilarna kommit ur modet till förmån för den strama funktionalismen. Dekorationerna skalades bort och fasaden kläddes med tidstypiska eternitplattor, vilket ansågs vara framtidens material. Mig veterligt har ingen diktare skaldat om den eternitklädda kuben, men skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist har förlagt en berättelse om zombier till den lilla ön.
Den medeltidsinspirerade sagoarkitekturen var av ett slag som idag med största sannolikhet skulle avfärdats som ”pastisch” av dem som anses företräda den goda smaken, å andra sidan var den på många sätt typisk för sin samtid, som excellerade i arkitekturhistoriska referenser, om än kanske inte så ofta i fyrsammanhang.
Byggandet kring det förra sekelskiftet präglades av en hämningslös entusiasm inför arkitekturhistorien. Stilar ur det förflutna blandades hej vilt, men skapade tillsammans en helhet som vunnit uppskattning av eftervärlden. Till Sveriges och Stockholms lycka sammanföll denna eklektiska tidsålder med Stockholms mest expansiva fas.
Medan de funktionalistiska pionjärerna ville klippa banden till historien ville de traditionella arkitekterna stärka dem.
Mellan åren 1880 och 1890 bebyggdes 2000 tomter i Stockholms innerstad. Nästan hela den nuvarande stenstaden tillkom under detta decennium. I dag tycks de flesta vara överens om att resultatet blev lyckat. De lägenheter som uppfördes under denna period är de mest attraktiva i dag.
Stenstadens popularitet är resultatet av god stadsplanering i kombination med god arkitektur. Denna typ av stadsbyggande skulle dominera fram till slutet av tjugotalet, då det utmanades av, och sedermera konkurrerades ut av, ett annat sätt att planera och bygga: funktionalismen. Skillnaden mellan den traditionella arkitekturen, eller arkitektur i klassisk tradition som den också kallas, och funktionalismen, är mer än en fråga om stil. Det var två helt skilda ideologiska paradigm som ställdes mot varandra.
Arkitekturhistorien fram till funktionalismens genombrott är en historia av ständiga experiment. Lyckade grepp kopierades, misslyckade grepp förkastades. Därför är den traditionella arkitekturen paradoxalt nog ofta mer funktionell än den funktionalistiska, eftersom de senare förkastade den nedärvda kunskapen från föregångarna.
Medan de funktionalistiska pionjärerna ville klippa banden till historien ville de traditionella arkitekterna stärka dem. Det gällde inte bara den specifika platsens historia, utan arkitekturhistorien i största allmänhet. Det finns en lekfullhet i stilvalen kring förra sekelskiftet som gav oväntade resultat. På Strandvägen i Stockholm samsas en rad historiska stilar i vad som likväl bildar en sammanhängande helhet. Ett talande exempel är Bünsowska huset, till vars utformning arkitekten Isak Gustaf Clason inspirerades av de renässansslott som han sett på resa i Loiredalen.
Arkitekturen i klassisk tradition skiljer sig också från den modernistiska i synen på skönhet. De traditionella arkitekterna ville bygga vackert, och lutade sig därvid på den samlade erfarenheten ur arkitekturhistorien.
Trots att skönhet är ett ämne som debatterats sedan antiken är det inte ovanligt att den samlade kunskapen på området avfärdas med relativiserande slagord som att “skönheten ligger i betraktarens öga”. Därför tenderar försvarare av klassisk arkitektur lämna de teoretiska resonemangen därhän och istället hänvisa till opinionsmätningar och attitydundersökningar som visar att människor alltjämt föredrar traditionell arkitektur.
Men skönhet är inte en helt och hållet subjektiv fråga. Redan Pythagoras kunde till exempel på 500-talet före Kristus konstatera det gyllene snittets betydelse för vår upplevelse av harmoni. Den traditionella arkitekturen är en flera tusen år gammal experimentverkstad där denna typ av insikter empiriskt prövats. Opinionsmätningar bekräftar empirin.
Modernisternas motstånd mot historiserande arkitektur springer ur Sigfried Giedions idé om ”stadens årsringar”, att varje byggnad måste spegla sin tillkomsttid. De flesta skulle nog säga att de historiskt inspirerade byggnaderna på Strandvägen speglar sin tid i lika hög grad som de brutalistiska byggnaderna runt Brunkebergs torg.
Det som ansågs vackert för hundra år sedan anses fortfarande vackert.
Att verka i en tradition är inte att vilja vrida klockan tillbaka eller att vilja förvandla staden till ett museum. En tradition är en organisk process av ständigt framåtskridande. Den som kontrasterar det sena 1800-talets mångfald inom arkitekturen mot efterkrigstidens bedövande likriktning blir varse hur begränsad den blir som vill bryta med traditionen och klippa banden till historien.
Sverige kring förra sekelskiftet var ett mycket fattigare land än Sverige idag. Att bygga hus var både dyrare och mer komplicerat. Ändå lades så mycket mer vikt vid byggnaders utformning och estetik än idag. Det sena 1800-talets industrilokaler, som Kvarnen Tre Kronor eller Münchenbryggeriet är idag uppskattade märkesbyggnader. Ingen möda sparades när nya byggnader skulle utformas. Inte ens om de låg på ett avlägset skär i Ålands hav.
Historien tog inte slut, vare sig med modernismen eller det kalla kriget. Människors upplevelse och behov av skönhet försvann inte med industrialiseringen. Det som ansågs vackert för hundra år sedan anses fortfarande vackert.
I dag befinner vi oss på ungefär lika långt avstånd från den historiserande sekelskiftesarkitekturen som från funktionalismens genombrott. Vi kan välja om vi vill vara en civilisation som reser riddarborgar ur havet, eller en som klär dem i eternit.
Lars Anders Johansson
- Visa fler