Uppsala stadsteater Podcasts
-
Det är premiärsäsong på teatrarna och i detta avsnitt möts vi i den violblå timmen mellan två föreställningar på Bertolt Brechts 125:e födelsedag för att prata om några uppsättningar vi sett på sistone: De livrädda av Talajeh Nasiri på Unga Dramaten, Shakespeares Julius Caesar i Jonas Österberg Nilssons version på Uppsala Stadsteater, Lost Lake av Paula Stenström Öhman på Kulturhuset Stadsteatern och Nassim av Nassim Soleimanpour på Riksteatern.
Det blir mycket prat om berättande om berättande och dödsföraktande kikar vi ner i det kaninhål av referenser via T S Eliots The Waste Land som Lost Lake bjuder in till (och går lite vilse).
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (även klipp & red) -
Pia Johansson visste som sjuåring att hon ville bli skådespelare och Margaretha Krook var förebilden: "Det är hennes fullständiga närvaro, den magnifika tekniken i allt hon gör, humor eller drama. "
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
MARGARETHA KROOK – MAGNIFIK OCH FOLKKÄRMargaretha Krook (1925-2001) föddes i Stockholm, men bodde som liten i Norrtälje. Hon spelade skolteater och drömde tidigt om att bli skådespelare, men jobbade först som flygvärdinna några år innan hon började på Dramatens elevskola 1948. Redan året därpå filmdebuterade hon i "Bara en mor" och varvade filmroller med jobb på olika teatrar under hela 50-talet. Tidigt fick hon krävande karaktärsroller som passade hennes spelsätt och det var med en sådan roll, Medea, som hon gjorde succé på TV-teatern. Det ledde till fast jobb på Dramaten och där kom hennes stora genombrott med rollen som Mor Courage. Det var dock inte bara i de tragiska rollerna som Margaretha Krook briljerade, hon gjorde även mycket komedi med stor framgång – det blev många underhållningsprogram på TV och hon medverkade i radions "På minuten" i hela 18 år. Margaretha Krook anses vara en av 1900-talets främsta svenska skådespelare och blev mycket folkkär. Hon dog i lungcancer 2001, 75 år gammal.
PIA JOHANSSON BEUNDRAR MARGARETHA KROOKS SKÅDESPELARTEKNIKPia Johansson är skådespelare, komiker, regissör och manusförfattare. Hon avslutade sin skådespelarutbildning på Teaterhögskolan i Stockholm 1985 och under många år tillhörde hon den fasta ensemblen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I dag arbetar hon som frilans och har medverkat i uppsättningar på bland annat Malmö opera och Uppsala Stadsteater. Pia Johansson har gjort stort antal roller, bland annat som Molly i Suzanne Ostens berömda uppsättning av "I lusthuset", Alice i "Dödsdansen", Martha i "Vem är rädd för Virginia Woolf", Golde i "Spelman på taket" och nyligen syster Martha i "Arsenik och gamla spetsar". Pia Johansson har ägnat sig åt improvisationsteater, bland annat på Klara Soppteater, medverkat i en mängd TV- och långfilmer, deltagit i TV4:s "Parlamentet", varit kommentator i "Halv åtta hos mig" och, liksom Margaretha Krook, ofta återkommande i radioprogrammet "På minuten".
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Claas Relotius ska ut på en sista stor reportageresa.
Uppgång och Fall i samarbete med Uppsala Stadsteater: STJÄRNREPORTERN SOM LURADE VÄRLDEN - en serie i två delar om den tyska journalisten Claas Relotius.
Bli prenumerant och få full tillgång till den här podden och alla andra program vi gör på Third Ear Studio. Gå in på thirdearstudio.com och välj själv vilken poddspelare du vill lyssna i.
Du kan också prenumrera på Third Ear Studios poddar direkt i Apple Podcaster eller via Acast.
Apple Podcaster: https://podcasts.apple.com/se/channel/third-ear-se/id6442569298?l=en
Acast: https://plus.acast.com/s/uppgangochfall
Dramatiseringarna i dokumentären är utdrag ur föreställningen Spegelmannen som spelas på Uppsala Stadsteater i december och januari. Föreställningen är skriven av Viktor Tjerneld och i rollerna hördes Angelika Prick, Emil Brulin och Rebecca Kaneld.
ANVÄND RABATTKODEN “UPPGÅNG” OCH FÅ 50% PÅ BILJETTPRISET NÄR DU BOKAR VIA UPPSALA STADSTEATERS HEMSIDA!
Ett program av Love Lyssarides och David Mehr
Ljuddesign: Gustav Sondén
Uppgång och Fall produceras av Third Ear Studio.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.
-
Fyra dagar in i december har vi tillsammans sett fyra premiärer: AI-operan "The Tale of the Great Computing Machine" av Carl och Åsa Unander-Scharin efter en bok av Nobelpristagaren Hannes Alfvén i KTH:s reaktorhall. Cecilia har sett Jakten på Kulturhuset Stadsteatern som är en scenversion av Thomas Vinterbergs film i regi av Eirik Stubø och på samma teater "Köket är hemmets hjärta" som är Agnes Lidbecks dramatikerdebut och regisseras av Nora Nilsson. Loretto har sett Spegelmannen av Viktor Tjerneld på Uppsala Stadsteater, som är inspirerad av den fejkande Der Spiegel-journalisten Claas Relotius.
Om allt detta pratar vi, och även om "Kung Mor" av Christina Ouzounidis & Jenny Tunedal på Teater Galeasen, som Loretto nu också äntligen haft tid att se. Dessutom bjuder Cecilia på ett recept på flytande äppelpaj och berättar hur man smörtvättar brandy. Det är ju ändå snart jul.
Medverkande: Loretto Villalobos & Cecilia Djurberg (klipp & redigering) -
Hans reportage var fantastiska. Claas Relotius skrev som ingen annan. CNN utnämnde honom till Journalist of The Year 2014. Han tog emot det tyska stora journalistpriset Deutscher Reporterpreis fyra gånger. Inget såg ut att kunna stoppa honom.
Sen träffade han Juan Moreno.
Uppgång och Fall i samarbete med Uppsala Stadsteater: STJÄRNREPORTERN SOM LURADE VÄRLDEN - en serie i två delar om den tyska journalisten Claas Relotius.
Om du inte vill vänta går det redan nu att låsa upp alla delar genom att bli prenumerant - då får du full tillgång till den här podden och alla andra program vi gör på Third Ear Studio. Gå in på thirdearstudio.com och välj själv vilken poddspelare du vill lyssna i.
Du kan också prenumera på Third Ear Studios poddar direkt i Apple Podcaster eller via Acast.
Apple Podcaster: https://podcasts.apple.com/se/channel/third-ear-se/id6442569298?l=en
Acast: https://plus.acast.com/s/uppgangochfall
Dramatiseringarna i dokumentären är utdrag ur föreställningen Spegelmannen som spelas på Uppsala Stadsteater i december och januari. Föreställningen är skriven av Viktor Tjerneld och i rollerna hördes Angelika Prick, Emil Brulin och Rebecca Kaneld.
ANVÄND RABATTKODEN “UPPGÅNG” OCH FÅ 50% PÅ BILJETTPRISET NÄR DU BOKAR VIA UPPSALA STADSTEATERS HEMSIDA!
Ett program av Love Lyssarides och David Mehr
Ljuddesign: Gustav Sondén
Uppgång och Fall produceras av Third Ear Studio.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.
-
Den osannolika berättelsen om Der Spiegel-journalisten Claas Relotius
Uppgång och Fall i samarbete med Uppsala Stadsteater: STJÄRNREPORTERN SOM LURADE VÄRLDEN - en serie i två delar om den tyska journalisten Claas Relotius.
Om du inte vill vänta går det redan nu att låsa upp alla delar genom att bli prenumerant - då får du full tillgång till den här podden och alla andra program vi gör på Third Ear Studio. Gå in på thirdearstudio.com och välj själv vilken poddspelare du vill lyssna i.
Du kan också prenumera på Third Ear Studios poddar direkt i Apple Podcaster eller via Acast.
Apple Podcaster: https://podcasts.apple.com/se/channel/third-ear-se/id6442569298?l=en
Acast: https://plus.acast.com/s/uppgangochfall
Dramatiseringarna i dokumentären är utdrag ur föreställningen Spegelmannen som spelas på Uppsala Stadsteater i december och januari. Föreställningen är skriven av Viktor Tjerneld och i rollerna hördes Angelika Prick, Emil Brulin och Rebecca Kaneld.
ANVÄND RABATTKODEN “UPPGÅNG” OCH FÅ 50% PÅ BILJETTPRISET NÄR DU BOKAR VIA UPPSALA STADSTEATERS HEMSIDA!
Ett program av Love Lyssarides och David Mehr
Ljuddesign: Gustav Sondén
Uppgång och Fall produceras av Third Ear Studio.
Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.
-
I säsongen näst sista avsnitt gästar skådespelaren Anna Sise Äkta känner äkta.Anna är utbildad via scenstudion & Teaterhögskolan i Stockholm, hon tog examen 2000. Anna har en lång erfarenhet av skådespel och har arbetat både framför kameran och på scen.Hon har medverkat i föreställningar på Dramaten, Stockholms stadsteater, Teater tribunalen och Uppsala stadsteater. Hon har medverkat i produktioner som Stora och små män, Skeppsholmen, Hamilton, Solsidan, Äkta människor och sist men absolut inte minst Tunna blå linjen.
Detta är ett varmt samtal om musik, Vems blick vems berättelser, teaterhögskolan i Stockholm, uppväxt, sociala medier, Zanzibar och sist men inte minst Tunna blå linjen.
Som vanligt gästar en tidigare gäst avsnittet på ett litet hörn.
Detta är en podcast från Göteborgs studentradio K103.
-
Späckat avsnitt om tyska Theatertreffen och Scenkonstbiennalen som båda ägt rum online men som vanligt krockade. Och så lägger vi våra känsliga kritikernäsor i veckans debatt om Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs "En ensam plats" i Expressen.
Föreställningar som nämns och minns i detta avsnitt är:
Einfach das Ende der Welt av/efter Jean-Luc Lagarce (Juste la fin du monde/It's only the end of the world) i regi av Christopher Rüping, livestream från Schauspielhaus Zürich 13 maj 2021
Show Me A Good Time av och med Gob Squad, 12 h livestream från Berliner Festspiele och andra delar av Berlin, 14 maj 2021
Maria Stuart av Friedrich Schiller, regi Anne Lenk, inspelning från Deutsches Theater Berlin
Reich des Todes av Rainald Goetz, regi Karin Beier, livestream från Deutsches SchauSpielHaus Hamburg 21 maj 2021
Der Zauberberg, baserad på Thomas Manns roman (Bergtagen), regi Sebastian Hartmann, livestream från Deutsches Theater Berlin 22 maj 2021
Scenkonstbiennalen:
Är det krig än av Mikhail Durnenkov, regi Natalie Ringler, Teater Galeasen
Klaus Nomi av Lucas Svensson, musik Jonas Redig, regi Sunil Munshi, Kungliga Operan
Proxy av Martin Forsberg, Norrdans
På spaning efter den tid som flytt av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson efter Marcel Proust, Orionteatern
Från Uppsala stadsteater nämns också:
Inte hela världen? (Juste la fin du monde) av Jean-Luc Lagarce från 2016 & 3 vintrar av Tena Štivičić från 2019, båda i regi Anja Suša
Revolution Now av Gob Squad, 2012
Bonusmaterial: Den skojiga listan "How to opera Germanly" finns att fnissa åt här: https://www.operaclick.com/forum/viewtopic.php?t=7917 -
Övre Nedre är tillbaka med ännu ett dubbelavsnitt!
I första delen berättar vi om vårt underbara besök på Uppsala Stadsteater och Märta Tikkanens Århundradets Kärlekssaga. Moa har läst Sara Danius postuma essäsamling Sidenkatedralen samt Knausgårds debutroman Ut ur världen. Och vem gör comeback där om inte Ormen?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Dramaturgi är teaterkonstens kärna. Men vad gör egentligen en dramaturg? Vilka beståndsdelar måste ett riktigt starkt drama innehålla? Hur ser samarbetet med pjäsförfattaren ut? Och hur översätter man en klassisk replik till en koreografi? Veckans avsnitt stiftar bekantskap med en av teatervärldens mest inflytelserika doldisar, dramaturgen.
Gäst i studion är Marie Persson Hedenius, sedan 1997 dramaturg vid Uppsala stadsteater. Bland hennes uppsättningar märks ett flertal samarbeten med koreografen och regissören Birgitta Egerbladh. Hedenius har också undervisat vid Dramatiska institutet och är sedan 2006 ordförande i Svenska Assitej, ett internationellt nätverk för scenkonst för barn och unga.
Scenpodden leds av Rebecca Forsberg, regissör och konstnärlig ledare för RATS Teater, tillsammans med Karin Helander, teaterprofessor vid Stockholms universitet och teaterkritiker i Svenska Dagbladet.
Avsnittsbilden visar en scen ur "Som i en dröm", en dansteaterföreställning av Birgitta Egerbladh aktuell på Uppsala stadsteater, för vilken Marie Persson Hedenius varit dramaturg. -
Premiär! En ny podd av kritiker om scenkonst. Med Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos. Ljudtekniker: Emil Lörelius, Ljudteknikerpoolen
I första avsnittet nämner vi följande verk och uppsättningar:
Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht
Min mamma är en drake av Thomas Lindahl och Irena Kraus efter en bok av Pija Lindenbaum på Kungliga Operan
Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren i regi av Sally Palmquist Procopé, Orionteatern
Suzanne Osten: Medeas barn av Per Lysander och Flickan mamman och soporna dramatiserad av Erik Uddenberg på Unga Klara, filmen Flickan mamman och demonerna
Medea av Euripides, bearbetning & regi: Viktor Tjerneld, Uppsala stadsteater
Medea av Daniel Börtz Regi Stefan Larsson, Kungliga operan
Medea – it’s a classic av Nadja Hjorton på Mdt Sthlm, musik av Britta Persson
Borders av Tilde Björfors, Cirkus Cirkör/Malmö Stadsteater
Mamman av Åsa Lindholm efter Maxim Gorkij, regi och dockor: Erik Holmström, Teater Tribunalen, musik av Dror Feiler
Dinosauria av Nils Poletti på Turteatern
Inneboende av Anders Carlsson, Institutet
Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen, bearbetning och regi Nils Poletti, Turteatern
Conte d’Amour av Anders Carlsson, regi Markus Öhrn, Institutet/Nya Rampen
Winterreise av Elfriede Jelinek, regi Christina Ouzounidis på Teater Galeasen och i regi av Melanie Mederlind på Helsingborgs stadsteater
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf, regi och dramatisering, Josefin Ankarberg Moment Teater -
YRKE: Regissör och dramatiker.
BAKGRUND: Farnaz Arbabi utbildade sig till regissör vid Dramatiska Institutet. Hon har mestadels regisserat teater, men även musikal och opera.
2007 fick hon Expressens teaterpris med motiveringen: "I "Invasion" har hennes flödande fantasi bildsatt Jonas Hassen Khemiris legering av Carl Jonas Love Almqvist och förortssvenska och i 'Utvandrarna' har hon vänt ut och in på Vilhelm Mobergs romansvit och i komprimerad form riktat den som ett brännglas mot vår tids svenska asylpolitik".
AKTUELL MED: Ibsens "Hedda Gabler" på Uppsala stadsteater (till 4/5) samt Jonas Hassen Khemiris "Jag ringer mina bröder" på Riksteatern (Spelas på Dieselverkstaden i Nacka 5-8/4).
I PROGRAMMET: Om att ha det inkluderande som strategi för framgång när man skriver en text på DN Kultur eller vill nå en teaterpublik. Om tvånget att göra maximalt av sitt liv när man tillhör den del av släkten som fått möjligheten. Om att se på folk att de tänker på någonting som har med ens bakgrund att göra.
"Då blev jag tillsagd av en kvinna som sa 'Rider du så där på kamelerna hemma?'"
Farnaz Arbabi om när hon som tonåring för första och sista gången lade upp fötterna på ett tunnelbanesäte. -
Shima Niavarani, 27 år.
YRKE: Skådespelare, sångare, dramatiker, komiker.
BAKGRUND: Efter att ha kommit till Örnsköldsvik från Teheran hamnade Shima Niavarani och hennes familj i ett ogästvänligt Upplands Väsby. Där skrev sig så småningom in till scenerna, från en "losertillvaro" hemma hos mamma och pappa. Efter gymnasiet sökte hon alla extrajobb som fanns, men fick inget tills hon gick till Riksteatern med idén om en enmansföreställning. Det blev "Autodidakt i enmansakt". Sedan dess har Niavarani bland annat gjort rollen som Kristina på Uppsala stadsteater samt medverkat i Simon Stahos film "Kärlekens krigare" och i "Tjuvar" på Dramaten. Hennes senaste enmansshow "Shima Niavarani is an Übermensch" sändes i SVT. 2012 var hon sommarpratare i P1.
AKTUELL MED: Dramaserien Allt faller på TV4 och "Apatiska för nybörjare", premiär 14/2 på Stockholms stadsteater.
I programmet berättar Shima Niavarani om samarbetet med Johan Rheborg och Henrik Schyffert, att lägga pussla fram sitt förflutna och att vara på flykt genom öknen på kamel.