Sofie Sagfossen Podcasts
-
Om alla bilister som har mindre än 30 minuters resväg till arbetet tog cykeln istället skulle samhället spara miljarder. För att inte tala om hälsofördelarna. Professor Peter Schantz från GIH berättar mer.
Det rör sig om 2,5 miljarder kronor i hälsoekonomisk vinst om de 110 000 personer i Stockholm (40% av stadens bilister) som kan cykla till jobbet på 30 minuter eller mindre skulle byta bilen mot cykel. Ovanpå det skulle 60 liv per år sparas i form av bättre luft. Det kom fram i de studier som Peter Schantz och kollegor på Gymnastik- och idrottshögskolan GIH gjort.
Peter blickar bakåt och ger en dyster bild av de val vi fattat för våra stadsbyggen sedan andra världskriget. Vi har använt den amerikanska modellen och byggt "bilstäder", medan danskarna i Köpenhamn skapat en infrastruktur som gynnar cykling. Där kan man dessutom ta med cykeln i kollektivtrafiken och det är vi väldigt dåliga på i Stockholm, menar han.
Prova - det är närmre än du tror
Peter berättar också att miljöpsykologer sett att vi människor tenderar att överskatta avstånd. Det är en orsak till att många undviker cykeln - det känns för långt helt enkelt. Han förklarar också att det mest avgörande för att få människor att göra beteendeförändringar är att låta dem prova. Med andra ord: får man prova att cykla till jobbet upplever man kanske hur skönt det är att röra på sig samtidigt som man upptäcker att det inte var så långt som man trodde.
Uppmuntra och motivera
Här kommer förstås en blinkning till arbetsgivare som vill satsa på sina medarbetares hälsa: uppmuntra dem att testa cykelvägen till jobbet. Erbjud lånecyklar, duschmöjligheter, parkering ... gör det enklare!
En engelsk studie visade att ekonomisk ersättning fick medarbetare att cykla mer. En ekonomisk morot för att stötta ett önskat beteende alltså. Sånt behöver vi mer av menar Peter. Där rynkar vi programledare pannorna och minns hur Sofie Sagfossen från Handelshögskolan intygade att inre motivation (sånt man gör av egen vilja och drivkraft) bär längre än yttre motivation (belöningar vi får av andra, som t ex pengar).
Hur som helst upplever vi själva att avstånden krymper när man cyklar, man äger vägen till jobbet och vi vill varmt rekommendera så många som möjligt att prova.
Så ökar du cykelpendlandet på ditt jobb:
Satsa långsiktigt och systematiskt. Se till att ledare uttalar sitt stöd. Förenkla att cykla på alla sätt det går: Parkering, duschar, klädförvaring, kanske ta in en cykelmekaniker regelbundet? Fokusera på den goda upplevelsen, inte på tävling. Mät de positiva effekterna på luft och fysisk aktivitet.God lyssning önskar Ann-Sofie och Boel!
Det här avsnittet producerades i samarbete med våra samarbetspartners:
Skandia som har lyckats halvera sjukskrivningarna bland kundföretag genom sina satsningar på hälsa. En viktig del av helheten är hur de jobbar förebyggande. Läs mer här.
Twitch Health som vet hur man bedriver aktivt hälsoarbete som ger mätbara resultat. De vet också hur man kopplar det till employer branding och rekrytering. Läs mer här.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Motivation är en psykologisk kraft som möjliggör handling, inte en medfödd egenskap. Sofie Sagfossen från Handelshögskolan berättar hur vi kan stärka motivationen, på jobbet och i livet.
I platsannonser står det ofta att arbetsgivaren söker en "motiverad" person. Det är en ganska underlig formulering, konstaterar Sofie Sagfossen som doktorerar på Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm.
- Att vara motiverad är inte en inneboende egenskap, förklarar hon, vår motivation är olika stark eller svag i olika sammanhang.
Inre och yttre motivation
Ett sätt att påverka hur motivation ökar eller minskar är att definiera inre och yttre motivation.
Den inre motivationen brukar beskrivas som den lite "finare". Den kommer inifrån oss själva, som namnet antyder och belöningen kommer också därifrån. Den yttre däremot är att drivas mot något som vi får utifrån när vi gör något. Beröm, erkännande, lön eller varför inte en kaka!?
Sofie berättar att yttre belöningsfaktorer förstås har sin plats, speciellt på en arbetsplats där avsaknad av lön, beröm, feedback, samarbete med mer kanske skulle göra det svårt att få ett engagemang som räckte hela vägen.
Men ... om för stor vikt läggs vid yttre motivationsfaktorer som pengar och betyg kan det döda den inre motivationen, och få oss att agera kortsiktigt på ett sätt som inte är hållbart.
Så stärker vi vår inre motivation
Sofie förklarar att vi människor har tre psykologiska grundbehov som alla stärker vår inre motivation.
Ett visst mått av självbestämmande (att inte konstant bli kontrollerad). Känslan av kompetens (att utvecklas) och positiv feedback. Social samhörighet.Hon berättar också hur det kan gå om ett företag bara har kvantitativa siffermål som inte talar till människors inre drivkrafter. En ny vd ville att företaget skulle öka omsättningen genom att arbeta smartare. Resultatet sjönk, föga förvånande.
Vad vill vi belöna?
Sofie menar att det blir lättare att hamna rätt i balansen mellan inre och yttre motivationsfaktorer genom att fråga sig: Vad är det vi belönar? I en organisation där man ägnar sig åt försäljning, till exempel, behöver man fundera på om man belönar själva transaktionen (då kanske den som får ett avtal signerat ska få mest ersättning), själva ansträngningen att nå fram till transaktionen eller samarbetet som krävdes (då ska troligen fler människor få ta del av ersättningen).
Utan tvekan är det är en framgångsfaktor att vi har en inre motivation för det vi gör om dagarna. Det fungerar som en bas att hämta kraft och mening från.
Vi önskar god lyssning!
/Ann-Sofie och Boel
Det här avsnittet producerades i samarbete med Twitch Health som hjälper företag att bygga hållbar hälsa med strategiska insatser. Twitch tipsar om att motiverande samtal är ett bra verktyg för arbetsgivare som vill fånga upp och stärka medarbetares drivkrafter. Motiverande samtal är en beprövad teknik för att coacha människor att göra förändringar. Läs mer på twitchhealth.se - gå till bloggen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.