Puccini Podcasts
-
Den försvunna gästboken. Vi klappar ett nytt minnesmärke, spelar ett gammalt sällskapsspel och söker en okänd urkund på jakt efter svaren på våra frågor. Vilka var dessa kvinnor med stora hattar och intensiva blickar?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I år är det 100 år sedan de första fem kvinnorna tog plats i Sveriges Riksdag. Därför dyker vi in i den historien i tre långa berättande kulturreportage - som även anknyter till våra tidigare uppmärksammade program om den kvinnliga rösträttens genomförande.
Här i del ett startar vi vid minnesmärket "Kom som du är" av konstnären Astrid Göransson, där de första fem riksdagskvinnorna bärs fram mot den kopparport som tidigare hade varit stängd för dem liksom alla andra kvinnor. Det invigdes sommaren 1922 och står utanför Riksdagshuset i Stockholm.
Vi reser också till Värmland på jakt efter en försvunnen gästbok i Villa Skogsbrynet, där rösträttskvinnan Gerda Hellberg bodde med sin make Mauritz Hellberg som var tidningsredaktör och även han starkt engagerad i frågan.
Det är de nuvarande ägare, Kerstin och Bengt Samuelsson, som visar oss den gästbok som försvann - men som de har tagit kopior av sidorna i. Inuti gästboken från 1904 och framåt finns kärnan av hela den svenska rösträttsrörelsen, från Ellen Key till Selma Lagerlöf, redan på de första två sidorna.
I Karlstad diskuterar vi även minnena efter rösträttskvinnan Gerda Hellberg med arkivarierna Jenny Moström och Berit Sande på Föreningsarkivet.
I Uppsala träffar vi så småningom också Simone Falk, släkting till Gerda Hellberg.
Rörelsen tog många olika former under dess nästan två decennier långa kamp. En av de mer lättsamma var ett sällskapsspel, där man med hjälp av tärning och texter på rutorna fick flytta sig framåt och bakåt på väg mot det stora målet: rösträtten för kvinnor.
Vi spelade det spelet med kulturjournalisten Ulrika Knutson, som har skrivit mycket om rösträttsrörelsen och den följande kvinnliga medborgarskolan vid Fogelstad.
Vi började också diskutera de fem första riksdagskvinnorna, som grupp betraktat, med historikern Camilla Norrbin. Hon återkommer i ämnet senare i serien.
Uppläsare i programmet är Ana Gil de Melo Nascimento och Mikael Cohen. Bland musiken i programmet finns arian "Vissi d'Arte" ur Puccinis opera Tosca i en inspelning från 1901.
En programserie av Anna Tullberg och Mattias Berg
[email protected], [email protected] -
Vid uruppförandet slog Toscanini plötsligt av orkestern i mitten av den tredje akten och sa Här är det slut, för här är mästaren död. Puccini dog nämligen innan han hade skrivit klart ett av sina mest älskade verk.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Skicka in din lösning i formuläret och få chans att vinna fina P2-priser! Det räcker att du listat ut det lodräta ordet för att vi ska ta emot ditt svar.
När inskickningsperioden är slut hittar du kryssplanen som pdf längst ner på den här sidan.
Senast fredag 20 augusti klockan 06.00 vill vi ha din lösning. Veckans fem vinnare presenteras på Klassiska kryssets hemsida samt i Klassisk förmiddag fredag 20 augusti.
-
Kalle Lind och teatermångsysslaren Susanne Marko pratar opera ur diverse vinklar: Puccini, Pasolini, Lehár, Bizet, Benatzky, Callas, Castafiore, Mozart, Wagner, kulturtanter och kulturmän.
-
Moto Boy har gjort karriär på sin vemodiga popmusik, men i Musikintervjun överraskar han med att vara oväntat glad och positiv. Alla påhopp genom åren verkar snarare ha stärkt honom.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Man ska stå upp och inte låta världens bus sätta stop för en”.
Popartisten Oskar Humlebo alias Moto Boy är uppvuxen i Hudiksvall men är numera bosatt i Hörby. Där har han funnit lugnet i livet på landet.
– Det är så enkelt allting i Skåne. Det är lite som att bo i en stad i Norrland.
I barndomshemmet spelade pappa mycket Puccini och traditionell jazz samtidigt som mamma lyssnade på Tina Turner. Nu gör han vemodig romantisk popmusik.
– Jag har aldrig varit särskilt modern eller trendig, jag har mest gått på någon slags dumdristig magkänsla och melodier är något jag alltid gått igång på.
Han har också sagt att han har revolterat mot den traditionella mansrollen både i klädstil och tankar och för det har han också fått utstå många påhopp genom åren. Vid ett tillfälle resulterade det i att han fick en spricka i en tand.
– Jag fick redigt med stryk uppe i Gävle en gång när jag var tonåring för att jag hade sarong, långt hår och spelade musik berättar han för Carolina Norén.
Sprickan i tanden är kvar, den har han behållit som minne.
– Den är som ett litet minne för att man inte ska ge upp. Man ska stå upp och inte låta världens bus sätta stop för en.
Lyssna på hela intervjun med Moto Boy i Musikintervjun
Musikintervjun är en podd där Carolina Norén träffar aktuella artister och låter dem prata till punkt. Den här veckan kommer vi lite närmare inte bara artisten utan personen Oskar Humlebo alias Moto Boy.
Carolina Norén
[email protected] -
I PROGRAMMET: Varför går inte Erika Sunnegårdh på provsjungningar i högklackat? Vad är sanningen bakom dirigenternas listor av favoritsångerskor? Hur känns det att bli utbuad?
Och om en dvärgpinscher som heter Maestro.
BAKGRUND:
Sopranen Erika Sunnegårdh föddes i Danderyd till en familj av sångare, men flyttade till USA när hon var 19 år för att utbilda sig. Debuten skedde först när hon var 38 och det var på Malmö operan 2004 med titelrollen i Puccinis opera Turandot. Det stora internationella genombrottet skedde genom inhoppet på Metropolitan opera i Beethovens Fidelio. Sedan dess har Sunnegårdh förutom Turandot i Umeå och Death and the maiden i Malmö, främst varit verksam utanför Sverige på stora scener och konserthus ute i världen. Hon reser 11 månader om året.
AKTUELL MED: Konserter med Malmö symfoniorkester 24 och 25 oktober. Debuterar på Stockholmsoperan 9 november då hon ingår i det nya sångarlaget som gör Turandot på Kungliga operan. Den första soloskivan är ett projekt som bygger på crowd sourcing och görs i samarbete med Malmö symfoniorkester. Den innehåller musik av Beethoven, Wagner och Strauss och kommer ut 13 november.