Niklas Orrenius Podcasts
-
I dagens podd pratar jag med Malmöjournalisten Niklas Orrenius, som sedan 2013 arbetar på DN. Hans granskningar och reportage har ofta uppehållit sig i demokratins tassemarker, där gränsen för vad som anses acceptabelt återfinns. De tolerantas intolerans, välviljans blinda fläckar och extremismens hydra – där finns Niklas Orrenius med sin penna.
Han var tidigt ute med att rapportera om Sverigedemokraterna på ett mer förutsättningslöst sätt än andra, vilket han fick hård kritik för, eftersom han berättade om partimedlemmar som blev av med jobb, hotades och utsattes för brott. Av en inte obetydlig andel av journalistkåren ansågs han gynna SD. I dagens podd pratar vi om hur SD utvecklats och deras inställning till journalister, med utgångspunkt i bland annat Linus Bylunds uttalande om “journalistrugby”.
Jag mottar inga statliga bidrag eller annan finansiering, utan förlitar mig helt på er läsare och lyssnare. Genom att bli betalande prenumerant gör man det möjligt för mig att fortsätta vara en självständig röst.
I dagarna publicerade DN ett reportage om uppkomlingen i valet – partiet Nyans –som gick framåt i ett antal utsatta områden. Och givetvis är det Niklas Orrenius som är skribenten bakom. Jag ville fråga honom om vilka likheter respektive skillnader han ser mellan det tidiga SD och dagens Nyans. Vem är den typiske Nyansväljaren? Hur orolig bör man vara för Nyans framväxt?
Jag har alltid uppfattat Orrenius som genuint driven av att förstå, skildra och granska. Samtidigt skrev han under en period mer tyckande krönikor i DN. Hur tyckande kan en journalist tillåta sig att vara? Var går gränsen mellan aktivism och journalistik? Detta diskuterar vi också.
PS. I mitt förra utskick glömde jag nämna att poddavsnittet var premium, som alltså endast betalande prenumeranter kan ta del av i sin fulla längd. Är man betalande prenumerant är det bara att logga in och lyssna på hela intervjun med Linus Bylund! Enklast är att göra det via Substacks egen app. DS.
PS2. I dagens avsnitt är mitt ljud lite burkigt. Jag ber om ursäkt för det. Problemet håller på att åtgärdas. DS2.
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe -
Magnus Alselind om Ebba Buschs hämnd på Dyngbaggegalan, Changs Fricks twitterkupp och Niklas Orrenius lyxiga tillvaro. Karin Olsson berättar om mediestormen i skuggan av debaclet om SR:s säkerhetsrutiner.
-
En av de absolut mest kontroversiella svenska konstnärerna någonsin är död. Efter att under flera år levt under dödshot från radikala islamister dog Lars Vilks i en bilolycka nu i oktober. Vilks har i över ett decennium väckt starka reaktioner och känslor med sin konst, så även efter hans död. Det politiska partiet Nyans lyfter krav på att bränna ner hans konstverk Nimis. Moderna muséet får kritik för att inte vilja befatta sig med hans rondellhundsverk. Vilks envisades under sin livstid med att besöka och föreläsa i antimuslimska sammanhang, men hur såg egentligen Vilks syn på religion och religionskritik ut? Och är det verkligen förbjudet med bilder av profeten Muhammed inom både shia- och sunniislam? Detta och mer nagelfars av Jimmy Emanuelsson och David Westerberg i detta avsnitt av Nagelfararna.
Läs mer:
Niklas Orrenius, "Skotten i Köpenhamn: Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser"
-
Återigen flyttar, eller snarare flyr, judiska svenskar från Malmö till Israel. I ett reportage i Dagens Nyheter skriver Niklas Orrenius om en judisk familj som bestämt sig för att flytta. Reportaget publiceras med bra tajming. På onsdag hålls nämligen Malmöforum mot antisemitism dit även internationella toppolitiker kommer. Men som Ester, mamman i familjen som ska flytta till Israel, säger till DN: “Håll ni era fina tal, så flyttar vi så länge.”
Jag ringde två vänner som är insatta i frågan om antisemitism. Adam Cwejman är politisk chefredaktör på Göteborgs-Posten. Vi har även skrivit en bok ihop: Så blev vi alla rasister (Timbro, 2018). Paulina Neuding har en lång meritlista, bland annat Magasinet Neo, Quillette och Svenska Dagbladet där hon även arbetar just nu. Paulina var tidigt ute och beskrev situationen för judar i Malmö, och har skrivit om detta i bland annat New York Times samt talade om detta förra året i FN:s råd för mänskliga rättigheter.
Vi pratar om antisemitismen i Malmö, vilka som ligger bakom, varför det är så svårt för vissa att tala klarspråk om det, varför kippavandringar och fina ord ibland tycks handla mer om andra än om judar, och vad man möjligen kan göra åt hela problemet.
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe -
Den 14 februari 2015 skjuter en ung man med automatvapen mot ett kulturhus i Köpenhamn. Målet är att mörda den kontroversiella konstnären Lars Vilks.
Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.
Konstnären Lars Vilks blev känd världen över för att ha tecknat profeten Muhammed som rondellhund. De tre svartvita teckningarna startar en debatt om yttrandefrihet, islamofobi och konstens gränser. Snart blir debatten på blodigt allvar. Rondellhunden väcker ilska även utanför Sveriges gränser och en av världens farligaste terrororganisationer sätter ett pris på Lars Vilks huvud.
Medverkande:
Lars Vilks, konstnär.
Ulf Johansson, fd chefredaktör Nerikes Allehanda.
Niklas Orrenius, journalist och författare.
Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi.
Mette Mayli Albaek, journalist och författare.
Peter Bakk, filmare.
En dokumentär av: Arvid Hallberg.
Producent: Hugo Lavett / Banda Production.
Exekutiv producent: David Mehr.
Ansvarig utgivare: Caroline Lagergren.
År: 2020.