Hampus Norén Podcasts
-
Möt författaren, poeten och översättaren Athena Farrokhzad, senast aktuell med sin nya diktbok Åsnans år. Athena Farrokhzad är älskad och viktig för många i Sverige och internationellt. En röst för diasporan, för kampen, för den kollektiva solidariteten. Men det är också många som provoceras av Athena Farrokhzads intellekt, till exempel 2014 då en moderat politiker slängde ut sin tv för att denna Gunnar blev så rasande över Athenas sommarprat i P1 och menade bland annat att hon uppmanat till lagbrott och mord på kungahuset i programmet. Det var ett låtval, Ebba Gröns Beväpna er, som Gunnar inte tyckte skulle få spelas i svensk radio. Men förutom detta är det också många andra som attackerar Athena Farrokhzad med hård retorik på framför allt kultursidor. Hur påverkar det hennes konstnärliga arbete? Det pratar vi om i det här avsnittet.
Men vi börjar samtalet med Iran och den feministiska revolution som pågår där.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 11 oktober 2022.
Dikten Brev till Europa som vi pratar om i podden finns i boken I rörelse från 2019.
Vitsvit är Athena Farrokhzads debutbok och den kom ut 2013.
-
Hon trollband med sin säregna röst, mörka musik, sitt utseende och sin stil, men artisten och modellen Nico hatade mode och att vara vacker och blond. Hon ville skapa sin egen musik.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Christa Päffgen (1938-1988), som hon egentligen hette, var en egensinnig musiker och låtskrivare som började som modell och skådespelare. När Nico på 1960-talet syntes i Andy Warhols filmer och sjöng med bandet The Velvet Underground tyckte många att hon var det vackraste de någonsin hade sett med sitt långa blonda hår med lugg, höga kindben och cremevita, skräddade kostymer. ”Om det finns en skönhet så universell att den är obestridlig, så ägde Nico den”, sa en person om henne.
Själv hade Nico ett ganska kluvet förhållande till sitt utseende, som kunde vara både en välsignelse och en förbannelse. Att hon blev en 1960-talets stora stilikoner kan tyckas ironiskt eftersom hon, enligt John Cale från Velvet Underground, ”hatade mode och hatade tanken på att vara blond och vacker. Ytligheten i det hela var något hon störde sig på. Nico ville göra något större, sin egen musik.”
Och egen musik skulle Nico komma att göra – musik som inte lät som något annat. När hon släppte sin skiva The Marble Index 1968 beskrevs den som ett hål man faller ner i. Den var mörk och dyster och full av underliga, spöklika ljud som slingrade sig kring Nicos sorgsna orgeltoner, poetiska texter och mässande stämma. Många fler album i samma anda skulle det bli.
I veckans program träffar vi fotografen Ewa Rudling som lärde känna Nico i Paris i början av 1970-talet och tog flera kända bilder av henne. Vi tittar också närmare på tramporgeln – instrumentet som Nico valde som sitt när hon började komponera sin egen musik. Den gav hennes låtar en alldeles speciell stämning. Vad är det som är så lockande med tramporgeln? Det pratar vi om med musikern Hampus Norén.
Vi träffar också musikern och vokalisten Belinda Kordic (STABB, Killing Mood, Crippled Black Phoenix). Hon har, precis som Nico, en sångröst som sticker ut. Och så pratar vi med Eva Bergström från punkbandet Mögel. 1982 spelade de förband åt Nico – ett kort möte som skulle göra starkt intryck.
Veckans programledare är Erik Sjölin.
-
Möt fotografen och konstnären Elisabeth Ohlson, sedan många år en välkänd queerprofil i Sverige. Det var med fotoutställningen Ecce Homo från 1998 som Elisabeth Ohlson blev ett känt namn och hamnade mitt i ett offentligt samtal om konstnärlig frihet. Dessa både väldigt älskade och hatade bilder skildrar bibliska motiv ur ett queert perspektiv där Jesus porträtteras i sällskap med hbtqi-personer. Ecce Homo har betytt väldigt mycket för queers i Sverige, men utställningen ledde också till bombhot, våldsamma demonstrationer och att Elisabeth Ohlson utsattes för hat och hot.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 17 maj 2022.
Sista måltiden från utställningen Ecce Homo. Foto: Elisabeth Ohlson.
Veropet från Ecce Homo. Foto: Elisabeth Ohlson.
-
Meet the choreographer Dinis Machado who has an interdisciplinary background and education in Dance and Visual Arts from Porto and Lisbon in Portugal and Stockholm in Sweden. Their work unfold from their queer identity and often deals with themes such as queerness, gender, trans experiences, crip theory, body politics and mutating bodies. Some of Dinis Machados recent works are Normcore, A Monster of Moss and Metal and Yellow Puzzle Horse that we talk about in this episode.
Conversation partner: Nasim Aghili
Producer: Malin Holgersson
Theme: Hampus Norén and Sara Parkman
Recorded at kafé Trapphuset, Kulturhuset Stadsteatern in Vällingby May 3rd 2022.
Both images above are from the performance Yellow Puzzle Horse (2021). Foto: Vera MarmeloThe image below is from Normcore (2019). Foto: Dinis Machado
-
Möt skådespelaren, konstnären och forskaren Ellen Nyman som gjort performativa aktioner i offentliga rummet, regisserat ett flertal föreställningar och skådespelat i ännu fler - både i Sverige och Danmark där Ellen bott länge. Ellen Nyman är även verksam inom bildkonstfältet och bedriver forskning på Stockholms konstnärliga högskola utifrån frågeställningen “Hur går det till när skådespelare förminskar sin svarthet och istället visar sin kompetens med att göra vithet?”.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 19 april 2022.
Affischen till En föreställning om svensk vapenexport som Ellen Nyman gjorde för Teater Tribunalen 2012. Formgivare: Mattias Broberg / MANI. Affischfoto: David Magnusson.
Francine Agbodjalou och Kudzai Chimbaira. Pressfoto från föreställningen Svarta revolutionärer faller inte från månen som Ellen Nyman gjorde för Teater Tribunalen 2017. Foto: Mahoyo.
-
Möt konstnären Carolina Falkholt vars väggmålningar i offentliga rummet i Sverige och världen blivit censurerade, saboterade, hatade och väldigt älskade. 2014 sa en dåvarande SD-politiker i talarstolen i riksdagen att Carolina Falkholt borde fängslas för ett beställningsverk hen gjort på en skola i Nyköping. 2016 försökte SD i Ystad få igenom att en av kommunen beställd målning av Carolina Falkholt skulle tas bort och i oktober 2021 saboterades ett av hens senaste offentliga verk i Göteborg, God giving a fuck, genom att den delen av målningen som föreställer en vagina blev övermålad.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 5 april 2022.
Scannat vykort med ett motiv av Carolina Falkholt som blev censurerat av Sveriges ambassad i Washington DC 2017.