Dramatens Elevskola Podcasts
-
Pia Johansson visste som sjuåring att hon ville bli skådespelare och Margaretha Krook var förebilden: "Det är hennes fullständiga närvaro, den magnifika tekniken i allt hon gör, humor eller drama. "
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
MARGARETHA KROOK – MAGNIFIK OCH FOLKKÄRMargaretha Krook (1925-2001) föddes i Stockholm, men bodde som liten i Norrtälje. Hon spelade skolteater och drömde tidigt om att bli skådespelare, men jobbade först som flygvärdinna några år innan hon började på Dramatens elevskola 1948. Redan året därpå filmdebuterade hon i "Bara en mor" och varvade filmroller med jobb på olika teatrar under hela 50-talet. Tidigt fick hon krävande karaktärsroller som passade hennes spelsätt och det var med en sådan roll, Medea, som hon gjorde succé på TV-teatern. Det ledde till fast jobb på Dramaten och där kom hennes stora genombrott med rollen som Mor Courage. Det var dock inte bara i de tragiska rollerna som Margaretha Krook briljerade, hon gjorde även mycket komedi med stor framgång – det blev många underhållningsprogram på TV och hon medverkade i radions "På minuten" i hela 18 år. Margaretha Krook anses vara en av 1900-talets främsta svenska skådespelare och blev mycket folkkär. Hon dog i lungcancer 2001, 75 år gammal.
PIA JOHANSSON BEUNDRAR MARGARETHA KROOKS SKÅDESPELARTEKNIKPia Johansson är skådespelare, komiker, regissör och manusförfattare. Hon avslutade sin skådespelarutbildning på Teaterhögskolan i Stockholm 1985 och under många år tillhörde hon den fasta ensemblen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I dag arbetar hon som frilans och har medverkat i uppsättningar på bland annat Malmö opera och Uppsala Stadsteater. Pia Johansson har gjort stort antal roller, bland annat som Molly i Suzanne Ostens berömda uppsättning av "I lusthuset", Alice i "Dödsdansen", Martha i "Vem är rädd för Virginia Woolf", Golde i "Spelman på taket" och nyligen syster Martha i "Arsenik och gamla spetsar". Pia Johansson har ägnat sig åt improvisationsteater, bland annat på Klara Soppteater, medverkat i en mängd TV- och långfilmer, deltagit i TV4:s "Parlamentet", varit kommentator i "Halv åtta hos mig" och, liksom Margaretha Krook, ofta återkommande i radioprogrammet "På minuten".
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Med anledning av Sven-Bertil Taubes död i november 2022 här är en digital repris av reportaget "Närbild Sven-Bertil Taube" av Kerstin Berggren från december 2014.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Efter åren på Dramatens elevskola var Sven-Bertil Taube under hela 1960-talet anställd på Dramaten i Stockholm där han gjorde roll efter roll. Men 1969 flyttade han till London för att filma och där han sedan blivit kvar under mer än 40 år.
Under hela den här tiden har han fortsatt att spela teater, filma och sjunga,
I Kulturradion Special med rubriken ”Närbild Sven-Bertil Taube", samtalar Kerstin Berggren med honom. De träffades i hans hem i London i samband med att han nyligen kom ut med en ny CD, ”Hommage” som är en hyllning till vännerna Ulf Björlin, Olle Adolphson, Lars Forssell, Carl Fredrik Reuterswärd och Gunnar Bohman.
-
Alexandra Charles möter Christina Schollin i podden Alexandras - nära ditt hjärta.
Christina Schollin, 84, hyllas just nu för sin roll som drottningen i Dramatens “Macbeth”.
I nya avsnittet av podden “Alexandra - nära ditt hjärta” berättar hon varför hon valde att göra comeback, om skälen till att Elvis Presley fick nobben och inte minst - om sina framtidsplaner.
Christina Schollin är en av våra största skådespelerskor och med ålderns rätt hade hon inte alls tänkt att stå på en teaterscen igen.
-Nej, det ingick absolut inte i mina planer - att utsätta sig för den typen av prestationsångest som det är... jag hade sagt “aldrig mer”.
Men efter att ha läst manus beslöt hon sig ändå för att återvända till sin gamla arbetsplats efter 25 år. Resultat blev ren teatermagi. Christina Schollin har hyllats av enig kritikerkår för sin roll.
I podden berättar Christina att det aldrig var givet att hon skulle hitta till teatern och filmen. Med en pappa som var kamrer och en mamma som var lärarinna, fanns det inget arv att falla tillbaka på.
-Jag har gjort en egen liten psykolanalys av mig själv med hjälp av mina dagböcker, säger Christina och jag tror att orsaken till att jag ville bli skådespelare, var att jag var ett så ensamt barn. Jag var sladdbarn med fem äldre syskon och hade svårt att hävda mig.
-Genom teatern ville jag bli någon annan än “lilla tråkiga jag” som ingen brydde sig om. Jag ville bli värd att lyssna på.
Christina sjöng också mycket som barn, och till slut tog hennes storasyster med henne till radiotjänst, där Christina antogs till deras flickkör.
-Inte heller i sången trodde jag på mig själv, trots att jag sjöng bra. Jag har dragits med dåligt självförtroende hela livet.
- Ändå ville jag till teatern. Det var som en drift.
Efter Dramatens elevskola 1958 blev det många klassiska roller både på film och teater. “Käre John” med Jarl Kulle fick en Oscarnominering, och på plats i Hollywood fick Christina flera erbjudanden. Bland annat ett om att filma mot Elvis Presley.
-Men jag sa nej. Det var ju inte att tänka på, jag hade två barn och fullt upp hemma. Det kunde jag inte bara ge upp, för att gå på en badstrand med Elvis. Och så tyckte jag väl ärligt talat att det var lite under min värdighet, han var ju inte någon riktig skådis.
-Jag var ju på Dramaaten, ironiserar hon.
Drottningen i Macbeth blir Christinas sista stora teaterroll, det har hon bestämt.
Nu ser hon istället fram emot ett liv där hon ska påta i jorden och på sikt flytta in i det nybyggda huset på tomten, ett krypin på 54 kvadrat.
-Där ser jag mig i framtiden. Jag ska sitta i en gungstol och brodera mina änglatavlor medan barnbarnsbarnen springer in och ut och äter bullar och dricker saft.
-Och så ska jag skriva en bok till! Jag har så många olika tankar som jag vill formulera ner på ett papper.
Support till showen http://supporter.acast.com/alexandras.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
För filmregissören Lisa Langseth är Mai Zetterling en unik filmskapare, som inspirerar med sitt mod och sin experimentlust. Det är inte perfekt, ibland är det riktigt dåligt, men man får samma kraft som av punk. Det ska bara svänga!
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Mai Zetterling – pionjär som vägrade att inordna sigMai Zetterling (1925-1994) var den uppburna filmstjärnan som lämnade glamouren för att bli en banbrytande filmregissör.
Hennes experimentella, radikala och utmanande filmer på 60-talet föll inte alla i smaken.
Mai Zetterling kom som 17-åring in på Dramatens elevskola och fick redan två år senare sitt stora genombrott i filmen ”Hets”. Hon gjorde internationell karriär, men fick tidigt nog av snäva kvinnoroller och började helt enkelt att göra film själv.
Först dokumentärer och kortfilm i England, men 1964 debuterade hon som långfilmsregissör i Sverige med ”Älskande par”. "Filmerna ”Nattlek”, 1966, och ”Flickorna”, 1968, mottogs snålt av kritikerna – och publiken – och hon fortsatte i stället att arbeta utomlands.
1986 gjorde hon en stor svensk spelfilm igen, ”Amorosa”, om Agnes von Krusenstjernas liv.
Mai Zetterling dog av cancer i London 1994.
Lisa Langseth har gjort Netflix-succén ”Kärlek och anarki”Lisa Langseth, född 1975, är film- och teaterregissör och dramatiker.
Hon debuterade som långfilmsregissör 2010 med ”Till det som är vackert”. Filmen fick flera guldbaggenomineringar, Alicia Vikander fick en guldbagge för sin huvudroll och själv belönades Lisa Langseth med en guldbagge för bästa manus.
”Hotell” kom 2013 och den engelskspråkiga ”Euphoria” 2018 med bland andra den brittiska skådespelaren Charlotte Rampling. 2020 gjorde Langseth Netflixserien ”Kärlek och anarki” som fick en stor publik, fin kritik och en andra säsong.
I programmet medverkar också Maaret Koskinen, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet.
Gunnar Bolin – kulturjournalist på Sveriges RadioProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Levande teatertraditon - ett samtal med skådespelerskan Meg Westergren.
Om ett långt och rikt teaterliv från Inga Tidblad till Carin Mannheimer, från Dramatens elevskola till dagens teater.
Om teaterns traditioner och förändringar. Om att spela komedi, kvinnoroller, kollegor och om att åldras på scenen.