Hollywood Podcasts
-
En film där alla hunkar i Hollywood 1994 fick en roll förutom Johnny Depp. Deppig slavägare blir vampyr, får identitetskris och adopterar vampyrdotter. Men vad borde döda en vampyr? Är detta det bästa eller sämsta Tom Cruise har gjort som skådespelarinsats? Håller den?
Manus: Anne Rice
Regi: Neil Jordan
I Rollerna: Brad Pitt, Tom Cruise, Antonio Banderas, Kirsten Dunst
I Studion: Martin Soneby, Erik Broström, Fanny Agazzi, Ola Aurell -
Mikael Timm återvänder till författaren John Steinbecks skildring av livet längs vägarna i början av 1960-talet, och funderar på om ett land som USA kanske måste beskrivas genom sina stereotyper.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Hur förstå USA?Ja, så enkelt skulle omvärldens funderingar om det land som fortfarande dominerar världshandeln och världspolitiken kunna sammanfattas. Landet tycks svårbegripligt också för åtskilliga av dess egna invånare. I vart fall finns en lång tradition av litterära självbetraktelser från Thoreaus berättelser om sin vandring till Cape God, via 20-talsförfattaren Sinclair Lewis berättelser om småstäder och Nelson Ahlgrens skildringar av efterkrigstidens utslagna till Tom Wolfes neddykningar i 80-talet.Vid sidan av dessa framstår John Steinbeck, född 1902, död revoltåret 1968, som en lättviktare. Steinbeck fick visserligen Nobelpriset 1962, men då låg verken som gjort honom berömd sedan länge bakom honom. Vredens druvor och Möss och människor kom på 30talet, Det stora kalaset på 40-talet. Senare romaner som Buss på Villovägar, var charmiga och sålde bra men både han själv och kritikerna tvivlade på deras hållbarhet. När 60-talet närmade sig och ett nytt litterärt klimat drog in var han dessutom sjuk och visste att döden kunde komma snabbt.Ändå eller enligt en av hans söner, kanske just därför drog Steinbeck igång sitt sista stora litterära projekt 1960. Han köpte en lastbil, lät bygga ett litet hus som placerades på flaket. Därmed ägde han en av de första husbilarna som han döpte till Rocinante, efter Don Quijotes häst.Planen var att åka 1500-hundra mil runt hela USA, från kust till kust. Bilen var del av det litterära projektet, han den framgångsrike författaren ville likt överklassluffarna i någon 30-talskomedi gästspela hos folket utan att bli igenkänd. Hans reseskildring är iscensatt och skriven som en komedi. Bakgrunden var mörkare. Projektet föddes ur ångest. Steinbeck hade inom sig samma motsättningar som det land han levde i.Han var samhällskritisk och drömmande, längtade efter att ingå i ett kollektiv, men flydde från nästan varje litterärt sammanhang han hamnade i. Han visste att han inte var sin generations störste stilist, men också att han var den bäste betraktaren. Problemet var att han inte längre visste hur USA såg ut. För att åter bli relevant som författare måste Steinbeck lära känna det nya Amerika this monster land, som han skriver. Iväg alltså i Rocinante med pudeln Charley som sällskap."Resor med Charley", som boken kom att heta, berättar om hur Steinbeck kör runt med sin bil, talar med folk, betraktar landskap och städer. Punkt. Upplägget var ambitiöst, strukturen enkel, stilen naiv.Resultatet är förförisk feel good-litteratur. Steinbeck är motsatsen till en undersökande reporter. Han ställer inga tuffa frågor och avslöjar i förstone inte mer än att landet består av kufar. Han tassar genom samtiden som präglas av kalla kriget och medborgarrättsrörelsen. Hur är det möjligt? Hade denne Nobelpristagare verkligen inget intressant att säga? Ville han driva med det Kerouacs beatroman "On the road"? Var han rentav lite gaggig?Nej, naiviteten är en litterär kamouflagemetod. Steinbeck visste vad han gjorde. Och han visste hur det litterära reportaget fungerar. Redan 1947 hade han rest med fotografen Robert Capa till Sovjetunionen, Till skillnad från så många andra lät sig Steinbeck inte luras, A Russian Journal, har en fräschör och nyfikenhet som lockar än idag. Men nu gällde det att beskriva USA för amerikaner. Det vart svårare.Steinbeck hade arbetat som krigskorrespondent, han hade varit mitt i striderna, sett död och lidande. Han hade kunnat skriva om sin tids konflikter. Så varför valde han att kuska runt i en lyxig husbil och skriva om kufarna han mötteSvar: författaren segrade över journalisten. Som läsare sitter man på passagersätet medan författaren kör Rocinante från en stereotyp till nästa: den enkle bonden, den filosoferande bensinmacksföreståndaren, den unge mannen som längtar bort. Ingen journalist hade valt att intervjua dessa bifigurer.Samtalen och beskrivningarna bryts av notiser om vad hunden Charley gör samt funderingar om litteratur och att åldras som författare, om föregångaren Sinclair Lewis, om hur man bäst sköter tvätten i en husbil och om varför en del människor är så negativa.Kritiker och förläggare hade sagt att tiden behövde andra berättelser. Ändå odlar han denna stilistiska naivitet och röriga upplägg.Det var ett medvetet val. Steinbeck hade inte bara skrivit journalistik, han var också en professionell manusförfattare i Hollywood, med filmer som Hitchcocks Livbåt och Kazans Via Zapata som höjdpunkter. Nu skapar han en ny huvudroll: den godhjärtade, äldre, stillsamme och aningen töntige helylle-amerikanen. Mannen som är vänlig, lyssnar till vad folk säger och tänker tyst. Berättar-jaget är motsatsen till alla självsäkra människor som har en åsikt om allt. Det gjorde boken nästintill exotisk att läsa och den förvånar ännu.Så är förstås Steinbeck perfekt i huvudrollen. Om sig själv skriver han jag är född vilsegången. Nja, snarare var född listig. Steinbeck antyder att han inte antecknar vad folk säger, att det tar tid att skriva en bok men han döljer bokens konstruktion. Istället bygger han kapitel för kapitel ett mytiskt USA. De människor Steinbeck skildrar i Resor med Charley är, hur oansenliga de än förefaller, större än sig själva. På samma sätt som Charley är den ultimata hunden - en sammanfattning av alla Hollywoods jyckar, är Steinbeck den ultimate luffaren och varje person han träffar är en sammanfattning av andra, från den trevlige bonden, över den Shakespearebitne skådespelaren till den otrevlige rasisten. En skrivande arketyp möter andra arketyper.Likt Homeros skissar Steinbeck dem han möter. Han verkar alltid träffa människor vid en lägereld som kastar långa skuggor in i ett mytiskt förflutet. Steinbeck insåg att i ett land befolkat av västernhjältar och vilsna halvgudar är sanningen litterär snarare än journalistisk. Läsaren kan notera diverse litterära blinkningar till Don Quijote och Shakespeare.Stora berättare men knappast sanningsvittnen. Steinbeck polemiserar mot de läsare som väntar sig klarhet när han skriver att verkligheten är för mångskiftande för journalistik.Själv har jag svårt att bli upprörd över diverse studier om hur Steinbeck ljög om sin resa. Han var helt enkelt en skicklig författare som mot slutet av sitt liv beslöt sig för att ta en mytologisk landsväg den som leder till dikten.Boken blev en stor framgång och fortsätter att fascinera i ett annat USA n det Steinbeck färdades igenom. Det finns en politisk dimension i Resor med Charley som blixtrar till i ett av bokens sista kapitel från Louisiana. Plötsligt, när Rocinante rullat in i brutal rasism, tar berättaren ställning. Sedan försvinner han likt Odysseus in i sin hukande förklädnad. En listig man som vänligt men obönhörligt lirkade upp fanatikernas fördomar.1967, året innan han avled, kom Steinbeck med "America and the Americans", en reportagebok om samma land han skrev om i "Resor med Charley" men aggressivare, mer dömande. Den boken är närmast bortglömd, "Resor med Charley" lever däremot vidare. Pudeln Charley hade nog talat om för husse att dikten är mer långlivad än verkligheten i ett land som alltid haft lättare att hantera sin framtid än sitt förflutna.Mikael Timm -
Som 50-åring insåg dagens P4 Extra-gäst att det var dags att följa sin passion - bli skådespelerska! Så hon började på scenskola, fick en roll i Rubens Östlunds The Square, lämnade man och barn och flyttade till Hollywood.
-
Nu är vi här igen! Avsnitt sextiosju där Emil träffar Edvard från Honningbarna, och även om Emil inte förstår norska så bra lyckades han i vart fall förstå så pass att han kunde fråga fem frågor. Vi uppdaterar er om spelningar, nyheter från Alternative Press och recensioner från Architects, Hollywood Undead, Boston Manor, Caliban, Northlane, Our Hollow, Our Home och Silverstein. In på vår Instagram för att rösta på vilken av Jockes och Emils bidrag till 1997 års bästa album som ni tycker är det bästa! [We do not own any music played in this podcast. All short snippets of music we play are for reviewing purposes only, and all credit goes to the original creators. We did not harm any animals making this show, and neither should you.]
-
I det 173:e avsnittet av Källarpodden pratar Christoffer och Nisse:
• Record Store Day
• Är Hollywood FÖR PK?!
• En jävla massa bra musik:
• Bandet Strul (låt vid 5 min)
• Bandet Reminded (låt vid 32 min)
• Bandet Kentawr (låt vid 33 min)
• Bandet SPY (låt vid 37 min)
• Bandet Warthog (låt vid 41 min)
• Ostämman 2022
• och Ebba Bush Skjuter Skarpt
Allt detta och mycket, mycket, MYCKET mer i veckans avsnitt!
Låtar, Skivor och Artister i Avsnittet:
▶ Strul:
https://www.youtube.com/watch?v=E7UHSl49yZ4&ab_channel=hudvux
▶ Reminded:
https://reminded044.bandcamp.com/album/shoot
▶ Kentawr:
https://kentawr044.bandcamp.com/album/golden-age-of-decay?fbclid=IwAR2zw0dG6eSxl8AuxlE658xgQX-QsSq01zpoTyRAd0UvblNzGa7APtFPteM
▶ SPY:
https://spyhc.bandcamp.com/album/service-weapon?fbclid=IwAR0z29tYZzCm12KRQ6NkWOPUd4oK2VkseEbDM4iNLszda4223jbHumLIE90
▶ Warthog: https://warthognyc.bandcamp.com/track/four-walls?fbclid=IwAR1JW1e-riT0rkqRfwJ3PHtyVBK90etPo5dyV1JILxBikkqsj8cROeIzTrs
♪ Ostämman 2022:
Facebook: https://www.facebook.com/events/332705625561172
Föranmälan: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfpqoIOw0-4xko8NGXZRaW1sblwLUiRTwLNL9nDioJwDhRiIw/viewform
Instagram: https://www.instagram.com/angryhudik/?hl=sv
Merch:
https://kallarpodden.myspreadshop.se/all
Bli Patreon:
https://www.patreon.com/kallarpodden
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCMKc7v2KVTfS_AF1t_JUPBQ
Twitch.Tv:
https://www.twitch.tv/kallarpodden
Vill du/ni kontakta oss med ett ämne att prata om eller en annan synpunkt så kan du höra av dig till oss på sociala medier eller på kallarpodden@gmail.com -
”Där ligger en del av mognaden, nämligen att man inte lyssnar så vansinnigt mycket på omgivningen utan lyssnar mycket mer på sin inre röst. Där har jag tokmognat”
Vi möter skådespelaren Annika Liljeblad. Hon berättar att hon under sina första 50 år prioriterade allt och alla andra. Då, mitt i en livskris kom hon på vad hon verkligen ville göra och vara, och börjar studera till skådespelare. Hon har sedan dess spelat i The Square, Hollywood produktioner som Black Beauty och Violet och i flera svenska serier.
Det är ett samtal om att vara sårbar och öppen. Om att skuffa undan sin egen röst och egna behov för att sedan finna sin inre röst och bli bästis med sig själv. Om att det kan generera i att vänner lämnar och byts ut och att det i sig kan bli en renande process.
Vi talar om modet att vara sig själv som kan leda till både inre och yttre framgång samt smärta och tvivel.
Låt dig inspireras att gå dit hjärtat leder dig. Kanske blir det till en plats du inte kunde ana..
-
Varmt välkommen till avsnitt 99 i Idrott-och ledarskapspodden. I det här avsnittet möter du Hollywood stjärnornas PT, psykologen och coachen Tanja Djelevic. Du har fått lyssna på Tanja här tidigare, närmare bestämt i avsnitt 58 den 20 mars 2020. Vi var då precis i början av pandemin, Tanja bodde kvar i Los Angeles och nu, efter 25 år har hon precis flyttat tillbaka till Sverige. I det här avsnittet får du lyssna till Tanja's kloka tankar, råd och erfarenheter om hur du tar dig från kris till framgång, både ur ett Makroperspektiv (pandemin, Kriget i Ukraina, upploppen mm) och ur ett Mikro perspektiv (inre kriser såsom en flytt, en skilsmässa, att förlora jobbet mm). Du får lära dig hur du hanterar rädslor och hur vi fungerar som människor och hur du genom KBT och Mental träning kan lära dig hantera dig själv, förstå vad du behöver för att må bra och vilka strategier du kan använda för att gå från tanke till aktion. Samtalet leder in på konkurrens och hur vår benägenhet att jämföra oss med varandra är helt naturligt, men hur viktigt det är att du inte tappar ditt fokus och låter dig påverkas negativt. Du får en viktig övning för att stärka din förmåga till acceptans och mycket mer.
Varmt välkommen till ett inspirerande och lärande avsnitt. Mer om Tanja kan du läsa på www.tanjadjelevic.com och du följer henne på instagram under @tanjadjelevic.
Jenny berättar i avsnittet om sina sömnklasser som hon kör Live online hos Yogobe i maj och juni och mer om dem kan du läsa här:
https://yogobe.com/se/live
För mer info om Jenny och hennes aktiviteter framöver; gå in på www.jennyhagman.com och följ henne för mer inspiration på @jenny_hagman.
Ta hand om dig och trevlig lyssning! -
Gäster: Clara Kristiansen, Johan Wicklén, Branne Pavlovic, Linus Nordström, Jens Falk, Jonathan Rollins
…Once Upon a Time in Hollywood
https://www.imdb.com/title/tt7131622/
…Tarantino
https://sv.wikipedia.org/wiki/Quentin_Tarantino
…Johan Wickléns bok ”Vi ger oss aldrig”
https://www.akademibokhandeln.se/bok/vi-ger-oss-aldrig/9789179651916/
…Nils Bejerot
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot
Låtarna som spelades var:
Wayfare - Mazko, The Kount
BAYRAKTAR is Life - Taras Borovko feat. Sean Paul
Alla låtar finns i AMK Morgons spellista här:
https://open.spotify.com/user/amk.morgon/playlist/6V9bgWnHJMh9c4iVHncF9j?si=so0WKn7sSpyufjg3olHYmg
Stötta oss gärna på Swish, varje litet bidrag uppskattas enormt!
123 646 2006 -
Annica hamnade i en livskris när barnen blev större och hennes “jobb” som mamma inte var lika nödvändigt längre. För att komma vidare bestämde hon sig för att följa sitt hjärta och började en tvåårig teaterutbildning “det var ett slags galenskap, jag var 52 och det var bara en massa 20-åringar på skolan”. Men utbildningen bar frukt, hon medverkade i Ruben Östlunds Oscarsnominerade film The Square som tog henne vidare till Hollywood och fler roller.
Tillsammans konstaterar vi att har man överlevt klimakteriet så kan man göra vad man vill med sitt liv.
-
Dagens gäst är regissören och manusförfattaren Björn Stein, vi pratar trailerklippning, BETAMAX, Fangoria, samarbetet med Måns Mårlind, kortfilmen Disco Kung Fu, vägen till serierna De Drabbade och SPUNG, Hur filmen STORM ledde till Hollywoodfilmen Shelter med Julianne Moore och sen återkomsten till Sverige och filmen Känn ingen Sorg. Vi avslutar med frågor från regissörerna Alain Darborg och Tord Danielsson.
Full disclosure: Ljudkvalitén på Mauricios mic är burkig för att micen var bakochfram. Och allt var hans eget fel.
I samarbete med Qyre och Sf Anytime, där ni hottar filmen Shelter och mkt mer. Använd rabattkoden DARKLABEL för 20% rabatt.
-
Dryga böter för producenterna efter Alec Baldwins dödsskjutning vid filminspelning, vi recenserar den franska författaren Marie NDiayes senaste roman "Min är hämnden"och pratar med Storbritanniens representant i Eurovision Song Contest, Tiktok-stjärnan Sam Ryder.
Programledare: Nina Sjöman Producent: Lina Kalmteg -
Karin Bastin och Isabelle Monfrini medelålderskrisar. Häng med!
- Avsnitt 92. Att levla i dejtinglivet, att nå en ny nivå av sig själv, att sättas på prov i relation till andra, alla medel kan vara bra och dåliga, om Niki var med i ett dejtingprogram, Love is blind, Smets dröm om att vara med i PH, reality TV, sociala experiments, Keeping up with the Kardashians, Housewives of Atlanta, Hollywood, Keeping up with the kardashians ekonomiska utveckling, analys av olika personer i KUWTK, Hollywood Medium, att dejta från ett annat perspektiv, att ha barn ensam, svenska kändisar på sociala medier, Instagram, Twitter, Facebook, Reddit... + mycket mer
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
- Om ni trodde att the slap och the oscars var ett minne blott trodde ni fel. Även denna vecka har folks agerande spillt över - Zoë Kravitz är cancelled för att ha tyckt att en 14 årig Jaden Smith var snygg, Amy Schumer är arg för att hennes skjut-skämt ej fick sändas och Blac Chyna är feminismens frontfigur. I en annan hörna av Hollywood åkte Kourtney till Las Vegas och gifte sig, Michelle ger tips till kpop-industrin och Hilaria Baldwin har ny unge.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
-
I detta skräckfyllda avsnitt bjuder vi på massor av kalla kårar. Vi har spanat in den rykande färska bioaktuella filmen "X" från regissören Ty West. Året är 1979 och vi följer ett filmteam någonstans på vischan i Texas där de har hyrt en stuga av ett äldre par. Teamet skall spela in en vuxenfilm och de vill vara ostörda. Men hallå??!! Gissa om deras planer får grus i maskineriet. Är filmen X den skräckfilmen som vi alla har väntat på?Tomas har äntligen om möjligt motvilligt satt sig ner och kikat på den DVD/Blu-ray och streamingaktuella kioskvältaren till film, SPIDERMAN - NO WAY HOME. Det blir en finurlig diskussion om den populära vänliga kvartershjälten som får slåss mot en hel hop superskurkar.Vi måste också i egenskap av en filmpodcast också prata om Will Smiths märkliga uppförande på årets Oscarsgala. Ingen har väl missat att Will Smith gav programledaren och komikern Chris Rock en rejäl snyting efter ett skämt som sköt snett. Vi diskuterar Will Smiths agerande och hans plats i Hollywood efter detta.Återtitten denna gång blev Stanley Kubricks THE SHINING från 1980. Är den fortfarande jätteläskig som vi minns det. Allt det där med rum 237, redrum och en galen Jack Nicholson. Med skräckblandad förtjusning sätter vi tänderna i den 42-åriga gamla filmen.Dessutom har Thomas kikat på Marvels nya serie MOON KNIGHT med Oscar Isaac och Ethan Hawke. Men vad är det här? Han skulle ju aldrig mer se på en Marvel-film eller serie... Återigen har TT Filmpodcast fyllt ett avsnitt så fullt att det nästan rinner över i era podcast-spelare. Men än sen då, det blir kul! Välkomna !
- Visa fler