Chanel Podcasts

  • Modevärlden är full av skandaler! Vi börjar starkt med kejsarens nya kläder för att gå vidare genom Chanels nazistsympatier, John Gallianos antisemitiska uttalanden och ett par modemord. Vi utser Dolce & Gabbana till vinnaren av modedrev, och skapar även några egna – som borde blivit drev. God lyssning!

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Överklass-idiotier i en vild hambo med Nisse Hallberg, Jockiboi, SHEIN och...mig. Gårdinger är här. Shysst-O är här. Och vad roligt att Calle Schulman är här!

    Tack Bokadirekt.se för att ni finns!


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • I veckans avsnitt djupdyker vi ner i accessoarslådan och kommer upp med allt från halsbands- och örhängesregeln, babys first Chanel, Sofias megadyra (dröm)jacka, preppystil på weekend och Elsas lärdomar om kapselgarderoben. Dessutom går vi igenom våra outfits till Mamagalan topp till tå och funderar över att klä upp sig! Välkomna!

    billgrenwood.se

  • Vad har Ryska baletten, Chanel, feminism och YSL med 70-tals boho-stilen att göra? Vi djupdyker 🤿 i sommarstilen vi aldrig tycks få nog av - 70-tals bohemiska, folklore-modet. Vi tar med dig på en resa över 100 år tillbaka i tiden och ger dig hela bilden av vad det är vi idag kallar för boho och folklore.


    Kolla in extramaterial på @vintagesphere.se på Instagram. Följ också gärna våra egna konton @elina.livilou och @oliviarobertsdotter för daglig stilinspiration!


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Vissa har har hävdat att Sanna Tahvanainens fokus på yttre attribut nedvärderar de historiska kvinnoöden hon gestaltar i sina romaner. Helena Fagertun funderar på om det inte är precis tvärtom.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

    Det är nyårsafton för drygt hundra år sedan när finlandssvenska Sanna Tahvanainens roman ”Den lilla svarta” inleds med klass. Första världskriget är slut och det glada tjugotalet står för dörren. I utkanten av festen står en mystisk ung kvinna; hon beskrivs som dimma eller cigarettrök. Ur sina klänningsfickor fiskar hon upp spegel och läppstift och börjar bättra på läpparna.

    Romanen om Coco Chanel är en del av en romantrilogi om historiska kvinnoöden som Tahvanainen publicerade mellan 2013 och 2019. Förutom Chanel handlar det i ”Körsbär i snön” om Sylvia Plath och om drottning Victoria av England i romanen ”Bär den som en krona”. Jag tar fasta på titeln, lägger böckerna som en krona på huvudet och försöker balansera runt med dem. Jag målar också läpparna i rött och sprutar på mig Chanel no. 5 i en föreställning om att jag, genom att ikläda mig attribut ur romanerna, ska bli den stilsäkra läsare som trilogin suktar efter.

    De här romanerna är nämligen ovanligt besatta av materiella ting: kläder, smink, parfym. Efter att ha köpt en blåvit bomullsklänning, en liten jacka kopierad direkt ur Diors sommarkollektion och en klänning med mexikanskt mönster fastnar Tahvanainens Sylvia för en grå regnkappa med blankt och tuggummirosa foder. ”Jag tar den!” utropar hon och konstaterar: ”Älskar ögonblicket när jag bestämt mig för att köpa något, så jag säger det igen och igen. / Jag tar den! / Jag tar den! / Jag tar den!”

    Jag betraktar böckerna jag nyss bar på huvudet. Boken om Chanel är utsmyckad med stiliserade pärlor som lossnar från ett halsband, den om Plath fångar en mörkröd läppstiftsmun bakom en fågelbur och drottning Victoria pryder själv sin bok, genom ett fotografi i helfigur, visserligen avklippt strax ovanför näsan.

    Det kan tyckas onödigt att dröja vid böckernas fysiska utformning, men eftersom utseende är så pass centralt i verken blir böckernas omslag också en viktig del av själva läsakten. Vissa recensenter har kritiserat främst ”Körsbär i snön” för att bokens fokus på yttre attribut nedvärderar den omskrivna historiska personen, men kanske är det tvärtom? Kanske måste böcker som berättar om kvinnoöden som de här ta fasta på just föremål som smink och parfym. De utgör centrala litterära teman hos en författare som strävar efter att uppvärdera både föremålen och kvinnorna som genom tiderna ägnat sig åt dem. Den stil som Tahvanainen presenterar för att ”matcha ett sådant perspektiv”, för att låna ett uttryck ur Sara Danius ”Den blå tvålen” (2013), har föga att göra med den hemingwayska isbergstekniken och mer med den balzacska löken: skalar man den hittar man ingen kärna – den innehåller flera lager av ytor och ytan är allt.

    Svarta klänningar finns i olika modeller i alla tre romaner och jag riktigt känner shantungens textur när jag för handen över omslaget till ”Den lilla svarta”. När jag sedan öppnar boken badar den i en äng av aldehydiska abstrakta blommor. För att få en liknande känsla för dofterna i ”Körsbär i snön” grottar jag ner mig i parfymentusiasternas diskussioner på Fragrantica om parfymer som Fabergés Tigress och Estée Lauders Youth Dew. Djupast sätter sig odörerna från upplösningen av ”Bär den som en krona” där drottning Victoria ligger i sängen och gluffar i sig sötsaker i en ätstörd misär – nedfallna matrester ruttnar under sängen, hakorna blir fler och fler och matfläckarna på kläderna täcks av broscher. Sorgen efter prins Alberts död täcks bokstavligt talat över med stil.

    Som Englands regent på 1800-talet var det själva livet som utgjorde drottning Victorias verk och vi möter henne från den lilla flickan som uppmanades att inte läsa böcker utan istället just bära dem på huvudet – viktigare än bildning var att få en bra hållning inför sin framtida kröning.

    Kanske är det Tahvanainens ambition att hitta ett nytt litterärt sätt att gestalta kvinnohistorien som gör att hon ofta närmar sig sina huvudpersoners öden från oväntade håll. ”Körsbär i snön” utspelar sig under den heta sommarmånaden juni 1953, när en ung Sylvia har blivit utvald att göra en praktikmånad på modetidningen Mademoiselle i New York. Valet att skildra denna period istället för att vända sig till någon av de mer mytomspunna delarna av Sylvia Plaths liv handlar inte enbart om att det var en viktig och förlösande månad för den historiska personen Plath utan minst lika avgörande för den västerländska litteraturen. Det är en sommar som knappt alls finns återgiven i Plaths dagböcker men som hon själv valde som startpunkt för debutromanen ”Glaskupan” (1963), i Christina Liljencrantz översättning: ”Det var en besynnerlig, kvav sommar, den sommaren de skickade makarna Rosenberg till elektriska stolen, och jag visste inte vad jag gjorde i New York.”

    I ”Körsbär i snön” erbjuds ett annat perspektiv på samma sommar och att det finns många fler möjliga berättelser om Sylvia Plath ger Tahvanainen en hint om redan i bokens inledande stycke: ”Jag borde heta Sylvior, inte Sylvia. Sylvior Plathor. Jag är pluralis, inte singularis. I mig finns hur många Sylvior som helst. En på varje sida. Ibland ännu flera.”

    I ”Den lilla svarta” följer vi Coco Chanels mest produktiva och framgångsrika period i 20-talets Europa. Att Tahvanainen väljer att skildra modeskaparens genombrottsperiod där både mode och affärer blomstrar, snarare än tiden när hon främst var känd för sin öppna antisemitism och samröre med tyska säkerhetstjänsten, tyder på att det främst är som kreatör och inte historisk person hon intresserar sig för Chanel.

    Här framträder modeskaparen som betonade att den lilla svarta klänningen inte i första hand skapades för mannen att betrakta utan för kvinnan att bära – det var viktigt att den hade fickor så att bäraren kunde lägga sina saker någonstans. Någonting liknande händer när Chanel pitchar doft för parfymören Ernest Beaux; det är för varandra och sig själva som kvinnorna ska lukta gott. Kanske kan Marilyn Monroes uttalande om att hon om natten inte bar mer än några droppar Chanel no. 5 ses som det ultimata beviset på att Chanel lyckades med sin ambition. Tahvanainen låter Chanel säga att kvinnorna ”ska börja längta efter någonting de inte ens visste att de saknade”.

    Det är inte förrän jag läser Tahvanainens trilogi som jag inser hur mycket jag har längtat efter just det här: en prosa där traditionellt sett kvinnliga företeelser som mode och parfym genomsyrar allt från omslag till innehåll och litterär stil. Eller för att travestera Coco Chanel i parfymtillverkartagen: Kanske är det så att för att få en roman om kvinnor ur historien att kännas naturlig, måste det ske på konstgjord väg.

    Helena Fagertun, författare och översättare


    Litteratur

    Sanna Tahvanainen: Körsbär i snön (2019), Den lilla svarta (2016) och
    Bär den som en krona (2013). Alla utgivna på Schildts & Söderströms.

    Bilden

    Coco Chanel, foto av Marion Golsteijn: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coco_Chanel_tentoonstelling.JPG

    Drottning Victoria (här som prinsessa), målning av George Hayter (1792–1871): https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Princess_Victoria_and_Dash_by_George_Hayter.jpg

    Sylvia Plath, foto av Vicile: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:To_be_sylvias_daughter.jpg

  • SLAP! Ungefär så känns kändisveckan som gått, tack Will Smith! Vi dissekerar givetvis oscarsgalan, the iconic slap är pga Michelle Hallström såklart. Är Rita Ora med i en marvelfilm? Har homofobin botats av Jojo Siwa och är Kirsten Stewart hatad av Chanel?

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Under lång tid var graviditet något som man inte skyltade med, men idag är läget förändrat och stylade bilder av gravidmagen är ett växande fenomen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    I slutet av januari i år ställde Rihanna till med en skräll i både sociala och vanliga medier när hon la ut bilder då hon -hand i hand med sin pojkvän, artisten Asap Rocky strosade fram i olika delar av New York, klädd i rippade jeans som släpade i marken och en lång rosa täckkappa, vintage, från Chanel. Under den bar hon inget annat än långa glittriga halsband. För kappan var bara knäppt över bysten så att den nakna, och lätt rundade, magen putade ut pyntad med bijouteriekors i guld och färgglada stenar från Christian Lacroix. Bilderna var nogrant iscensatta och tog trenden med så kallad officiell pregnancy reveal till en helt ny nivå.

    I programmet berättar vi mer om gravidfototrenden och vilka stilar som efterfrågas. Vi pratar också med den amerikanska tidigare bloggaren Jenna Karvunidis och poddaren och satirikern Moa Wallin om så kallade Gender Reveal Parties, dvs fester där det kommande barnets könstillhörighet avslöjas. Det var Jenna Karvunidis som startade trenden, helt omedvetet. Vi träffar också konstnären Åsa Jungnelius som arbetar med den konstnärliga utsmyckningen till en av Stockholms nya tunnelbanestationer. Hennes verk Snäckan är en hyllning till moderskapet.

    Gäst i studion är Veronica Hejdelind, konsthistoriker.

  • I avsnitt 37 av ”Talk to me”, hör ni Sarah Dawn Finer i en intervju med VD:n och fd internationella fotomodellen - Emma Wiklund.

     

    Sen många år nu så är Emma VD och grundare av egna hudvårdsmärket Emma S. Skincare. Men innan dess hann hon med att vara en av våra största modeller genom tiderna och dessutom även programledare och skådespelerska.

     

    Emma fick sitt genombrott som modell i Arlas kampanj för minimjölk och kom att göra omslag, visningar och kampanjer för modehus som Versace, Chanel, Jean-Paul Gaultier, och Dolce & Gabbana.

     

    Hennes stora internationella karriär som fotomodell tog henne från Huskvarna runt om till hela världen under 12 år, innan hon flyttade hem till Sverige och pensionerade sig själv som 32-åring.

     

    Väl hemma i Sverige började en helt ny karriär på TV och med bl.a. klädkedjan Lindex.

    2010 startade hon det svenska hudvårdsmärket Emma S. Skincare tillsammans med Nora Larssen.

     

    Hur fungerar egentligen modevärlden bakom kulisserna?

    Hur känns det att pensionera sig som 32åring?

    Vad var de stora förhoppningarna och tankarna när det var dags att starta ett eget hudvårdsmärke och varför är Ulf Lundell ”ansvarig” för att hennes karriär?

     

    Detta och mycket mer i en härlig intervju med Emma Wiklund i ”Talk to me”.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.