Tidningsutgivarna Podcasts
-
Hur går återhämtningen för annonsförsäljningen i nyhetsmedierna efter pandemin? Vem är vinnare och förlorare? Och hur ser prognosen ut framöver?
Svaren finns i den senaste upplagan av reklamintäkterna hos svenska medier med nyhetsjournalistik. En årlig rapport som görs av IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, på uppdrag av Institutet för mediestudier. Varmt välkommen!
Medverkande:
Madeleine Thor, vd IRM
Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna
Anders Malmsten, journalist, författare och grundare av Dagens Medicin.Moderator: Ulrika Beck-Friis, föreståndare, Institutet för mediestudier
-
Chokladmjölksdrickande velourpappor säljer mustiga pappakollon med hjälp av SVT:s pappaserie. Blundade SVT för det kommersiella intresset? Aftonbladets snuslarm fick politiker att rasa mot klåfingriga Bryssel. Men larmet dog lika fort som det kom. Tidningsutgivarna till attack mot SVT:s texttunga webb. Svår bevakning av protesterna i Iran.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
I väntan på en ny regering radar Publicistpodden upp några hårda mediepuckar som ligger och väntar. Och så blir panelen lite osams.
Det 134:e avsnittet av Publicistpodden är inspelat morgonen tisdagen 4 oktober. Programledare Jonas Nordling gästas av Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna, samt Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete och ordförande för Sveriges Tidskrifter.
Vi inleder med att gratulera Helle Klein som nyligen utsetts till Årets Medieamazon, och ber en av juryledamöterna, Thomas Matsson berätta lite om priset.
I avsnitt 133 gissade vi vem som skulle bli ny kulturminister, men eftersom regeringsbildningen verkar dra ut på tiden så kan vi ännu inte utse vem av oss som vann. Såvida inte Thomas kan bekräfta om Helles gissning på honom är korrekt?
Den kommande regeringen, och dess regeringsunderlag, har i alla fall påmints om att de måste ta tag i mediestödets framtida utformning. Och att delar av branschen inte är helt nöjda med den utredning som Mats Svegfors genomfört. Remisstiden är nu slut, och Thomas Mattsson har förstås läst alla yttranden. Det uppstår dock en viss friktion mellan panelisterna under denna punkt.
Vi spekulerar även i hur den tillträdande regeringen ska förhålla sig till statens ägande i Telia, och vad det innebär för mediebranschen.
En annan fråga som den nya regeringen också måste sätta tänderna i är hur EUs upphovsrättsdirektiv ska implementeras i Sverige. Tidningsutgivarna, TU har dock redan börjat bygga en organisation för att ta betalt av techjättarna. Och den som ska leda detta arbete är Expressens förre vd Bengt Ottosson. Thomas Matsson berättar mer om vad detta handlar om.
Och så fyllde Günter Wallraff 80 år häromdagen. Vad har poddens medarbetare för relation till honom? Vi får bland annat veta att Expressen försökte värva honom.
19 oktober är det som bekant Tidskriftsdagen och den kommer ledas av Unn Edberg, publisher Vi media, och Nicklas Hermansson, grundare och chefredaktör NomoFomo. Vi har ringt upp Nicklas och får höra lite närmare om vad som kommer att hända.
Och så avslutar vi med att kommentera resterande prisklasser till tidskriftsgalan:
Årets Design, Årets Grepp, Årets Omslag, Årets Tidskrift Fackpress och Årets Tidskrift Populärpress.
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Twitterköp, Netflixkris och Svenskans nya form. Det pratar vi om i nya avsnittet av Publicistpodden. Dessutom snackar vi vidare om branschens brist på medarbetare.
Det 123:e avsnittet av Publicistpodden gästas av Johan Taubert, vd vid Tidningsutgivarna. Tillsammans med Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete, sätter han tänderna i de senaste aktualiteterna inom mediebranschen, serverade av programledaren Jonas Nordling.
På menyn står:
Elon Musks köp av Twitter Netflix kräftgång Lärdomar av den finska pappersstrejken Svenska Dagbladets nya form Bristen på journalister Journalistfackets kongress i Oman Pressfrihetens dagFrågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Åtta svenska publicister går ut i ett gemensamt upprop för att visa sympati och stöd till de oberoende medierna i Ukraina och Ryssland.
Uppropet publiceras i dag i en lång rad medier på såväl svenska som ukrainska och ryska.
– Genom att sprida budskapet på ryska och ukrainska i sociala medier kan svenska medier vara en del av motkraften mot Putin och hans regim, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet som tog initiativ till uppropet, till Dagens Media.
Omnis chefredaktör Markus Gustafsson säger att det var en självklarhet att ställa sig bakom uppropet.
– Det är allas vår skyldighet att bidra med varje litet halmstrå vi kan för att stötta Ukraina, Ukrainas folk och det fria ordet, säger Markus Gustafsson.
Publicisterna bakom uppropet:
Lena K Samuelsson
chefredaktör Aftonbladet
Peter Fellman
chefredaktör Dagens industri
Peter Wolodarski
chefredaktör, Dagens Nyheter
Klas Granström
chefredaktör, Expressen
Christofer Ahlqvist
chefredaktör Göteborgs-Posten
Markus Gustafsson
chefredaktör, Omni
Anna Careborg
chefredaktör, Svenska Dagbladet
Jonas Kanje
chefredaktör, Sydsvenskan
Johan Taubert
VD Tidningsutgivarna
In i kaklet var det ja...
#CarlNorberg #DeFria #RealNews
De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning!
Stöd oss:
SWISH: 070 - 621 19 92 (mottagare Sofia S)
PATREON: https://patreon.com/defria_se
HEMSIDA: https://defria.se
FACEBOOK: https://facebook.com/defria.se -
Åtta svenska publicister går ut i ett gemensamt upprop för att visa sympati och stöd till de oberoende medierna i Ukraina och Ryssland. Uppropet publiceras i dag i en lång rad medier på såväl svenska som ukrainska och ryska. – Genom att sprida budskapet på ryska och ukrainska i sociala medier kan svenska medier vara en del av motkraften mot Putin och hans regim, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet som tog initiativ till uppropet, till Dagens Media. Omnis chefredaktör Markus Gustafsson säger att det var en självklarhet att ställa sig bakom uppropet. – Det är allas vår skyldighet att bidra med varje litet halmstrå vi kan för att stötta Ukraina, Ukrainas folk och det fria ordet, säger Markus Gustafsson. Publicisterna bakom uppropet: Lena K Samuelsson chefredaktör Aftonbladet Peter Fellman chefredaktör Dagens industri Peter Wolodarski chefredaktör, Dagens Nyheter Klas Granström chefredaktör, Expressen Christofer Ahlqvist chefredaktör Göteborgs-Posten Markus Gustafsson chefredaktör, Omni Anna Careborg chefredaktör, Svenska Dagbladet Jonas Kanje chefredaktör, Sydsvenskan Johan Taubert VD Tidningsutgivarna In i kaklet var det ja... #CarlNorberg #DeFria #RealNews De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning! Stöd oss: SWISH: 070 - 621 19 92 (mottagare Sofia S) PATREON: https://patreon.com/defria_se HEMSIDA: https://defria.se FACEBOOK: https://facebook.com/defria.se