Nils Håkanson Podcasts

  • Sergej Lebedevs senaste roman "Debutant" handlar om ett påhittat ryskt nervgift med verklig förlaga. Fredrik Wadström besökte författaren i Tyskland några veckor före Rysslands invasion av Ukraina.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det var med debutboken "Vid glömskans rand" som Sergej Lebedev fick sitt stora internationella genombrott, en roman om ondskefulla hemligheter med djupa rötter i Stalintiden. I Lebedevs nya roman "Debutant", den femte på ryska, handlar det om ett extremt farligt gift som framställts i sovjetiska laboratorier och som nu används mot ryska avhoppare och regimkritiker.

    Fredrik Wadström åkte i början av februari till Potsdam i Tyskland där Lebedev bor sedan några år tillbaka för att höra historien om en roman som blivit än mer aktuell efter verkliga giftattentat mot ryska oppositionella. Bara tre veckor efter intervjun invaderade Ryssland Ukraina men den ryska krigföringen i grannlandet pågår sedan åtta år tillbaka så temat var närvarande också i det här samtalet.

    Uppläsare: Ulph Nyström

    Reporter och producent: Fredrik Wadström

    "Debutant" är översatt till svenska av Nils Håkanson.

    Musiken är hämtad från soundtracket till filmen "Tinker, tailor, soldier, spy" från 2011.

    Det här reportaget sändes ursprungligen som ett Lundströms Bokradio-special 12 februari 2022.

  • Vi ber på förhand om ursäkt för eventuella tekniska fadäser. Vi har försökt rätta till vårt inspelningsmisstag och tror att det nu ska vara lyssningsbart. Vi har läst massor av kvinnliga författare, så på den punkten är allt precis som vanligt! God lyssning!

    Böcker vi pratar mycket om:

    Allt förgäves av Walter Kempowski

    Systrarna av Anna Jörgensdotter

    Mot paradiset av Hanya Yanagihara

    Detaljerna av Ia Genberg

    Papperspalatset av Miranda Cowley Heller

    Kvinnomanualen av Anna Björklund

    Böcker vi nämner:

    Ett litet liv av Hanya Yanagihara

    Dolda gudar av Nils Håkanson

  • Om videotjänsten Tiktoks roll och situationen för de oberoende medierna i Ryssland sedan landet infört en strafflag. Hör författaren Andrij Lubka från Kiev om krogkvällen som övergick i krigshelvete

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Den kinesiskt ägda videotjänsten Tiktok stängde på söndagen ner möjligheten att livesända och publicera innehåll i Ryssland. Appen Tiktok används framförallt av barn och tonåringar har varit en av de stora plattformarna för att dela information under den nu 12 dagar långa invasionen i Ukraina. Vi pratar med SR Ekots IT-reporter Sven Carlsson om vad som ligger bakom Tiktoks beslut och vad det kan få för betydelse för hur information delas i Ryssland om invasionen i Ukraina.

    ETT RYSSLAND UTAN FRIA MEDIER

    Det har blivit omöjligt för oberoende medier att verka i Ryssland på grund av en ny strafflag som infördes i fredags. Den som rapporterar om invasionen i Ukraina på ett sätt som ogillas av den ryska regimen, riskerar 15 års fängelse. Lagen omfattar även utländska journalister som rapporterar från Ryssland. Så så gott som alla stora mediebolag inklusive Sveriges Radio har tagit hem sina korrespondenter. I förra veckan stängdes också Echo Moskvy, en av Rysslands äldsta oberoende radiostationer ned. Hör kulturredaktionens Fredrik Wadström, tidigare korrespondent i Ryssland för SR, om vad det innebär och vilka konsekvenserna blir.

    FRÅN KROGKVÄLL TILL KRIGSHELVETE - ANDRIJ LUBKA OM DET OBEGRIPLIGA

    "Den här texten tog en timme att skriva – och det har varit en underbar timme, för jag har inte läst några nyheter om bombangrepp och död. Att skriva är också allt jag kan göra. För jag är författare, det är det jobb jag råkar ha, vilket mest är en källa till skam i de omständigheter som råder." Det skriver den ukrainske poeten och essäisten Andrij Lubka i sin text "Vi har vaknat upp mitt i Alien", om krigets första sex skräckfilmsartade dagar. Ena dagen satt han på krogen med sina vänner och laddade för ett författarbesök i Vilnius, nästa dag föll bomberna. Hör hans berättelse om att vakna upp i en obegriplig verklighet, uppläst av Ludvig Josephson. Texten är beställd av tidskriften 20-tal och översatt till svenska av Nils Håkanson.

    UKRAINSKA FILMER DU KAN SE JUST NU

    Ett sätt att få fördjupad kunskap om situationen i Ukraina är att se film. Kulturredaktionens filmkritiker Emma Engström berättar om fyra filmer som går att se i Sverige just nu: "Maidan" (2014) finns på Youtube, "Winter on fire: Ukraine’s Fight for freedom" (2015) finns på Netflix och Youtube, "Olegs barndom" (2017) finns på SVT Play och strömningstjänsten Draken film, "Jorden är blå som en apelsin" (2020) finns på SVT Play och visas på Tempo filmfestival Stockholm, 7-13 mars, "A house made of splinters" (2022) finns på strömningstjänsten Draken film.

    HUR SÅG UKRAINAS KULTURLIV UT FÖRE INVASIONEN?

    Kulturredaktionens Fredrik Wadström arbetade i Kiev i Ukraina i somras och har under lång tid följt kulturlivet där, en väldigt aktiv scen inom alltifrån, film, till konst, teater, musik, och litteratur och populärkultur. Kiev var också en tillflyktsort för kulturutövare från Minsk i Belarus när regimen hårdnade där. Vad händer nu? Och hur hänger Ukrainas kulturliv ihop med Rysslands?

    Programledare: Cecilia Blomberg
    Producent: Anna Tullberg

  • Sergej Lebedevs senaste roman heter "Debutant" och handlar om ett påhittat ryskt nervgift med verklig förlaga. Fredrik Wadström har besökt författaren i Tyskland.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det var med debutboken "Vid glömskans rand" som Sergej Lebedev fick sitt stora internationella genombrott, en roman om ondskefulla hemligheter med djupa rötter i Stalintiden. I Lebedevs nya roman "Debutant", den femte på ryska, handlar det om ett extremt farligt gift som framställts i sovjetiska laboratorier och som nu används mot ryska avhoppare och regimkritiker.

    Fredrik Wadström åkte till Potsdam i Tyskland där Lebedev bor sedan några år tillbaka för att höra historien om en roman som blivit än mer aktuell efter verkliga giftattentat mot ryska oppositionella.

    Uppläsare: Ulph Nyström

    Reporter och producent: Fredrik Wadström

    Programledare: Marie Lundström

    "Debutant" är översatt till svenska av Nils Håkanson.

    Musiken är hämtad från soundtracket till filmen "Tinker, tailor, soldier, spy" från 2011.

    Ordinarie säsong av Lundströms Bokradio startar lördag 19 februari 2022.

  • Augustpriset har gått av stapeln och vi gratulerar:

    Eufori. En roman om Sylvia Plath, Elin Cullhed, Wahlström & Widstrand,

    Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning, Nils Håkanson, Nirstedt/litteratur,

    Nattkorpen, Johan Rundberg, Natur & Kultur!


    Littpodden är lite sen på kakan men vi skickar ändå ut ett avsnitt tillägnat vilka av alla de nominerade som vi hejade lite extra på.

    Utöver det bjuder vi på lite Strindberg-rants och saftig info kring vad Augustpriset är.

    Vad är det för resa Emma ska på? Varför tycker Elin det är så kul?


    Böckerna som nämns i avsnittet är:

    När vi var samer, Mats Jonsson, Galago

    Mitt i livet återtar Mats Jonsson sin glömda släkthistoria i serieromanens form. Med stilsäker tecknarhand vävs skogssamernas glömda och undanträngda historia samman med den självbiografiska jakten på författarens egen identitet. När vi var samer är expressiv och personlig folkbildning där torra fakta får liv i kraftfull dialog med det grafiska uttrycket.


    Eufori. En roman om Sylvia Plath, Elin Cullhed, Wahlström & Widstrand

    I sin litterära fantasi låter Elin Cullhed läsaren komma den skapande, levande människan Sylvia Plath alldeles nära. På livsbejakande och rasande prosa skildras hur ett poetiskt geni brottas med en hemmafrutillvaro där drömmar och desperation föder varandra. Med Eufori tar en författarikon plats i vår tid – i textens bultande hjärta får läsaren också syn på sig själv.


    Dante – den förste författaren, Anders Cullhed, Natur & Kultur

    Lagom till 700-årsjubileet av Dante Alighieris bortgång har Anders Cullhed levererat en lika vitter som koncis framställning av den världsberömde poetens liv och den värld han levde i. Mot bakgrund av de sociala, politiska och religiösa omständigheterna i högmedeltidens Italien, och i respektfull dialog med aktuell forskning, introduceras läsaren inte bara till (den gudomliga) Komedin utan också till florentinarens övriga verk och förehavanden – som autodidakt, folkspråksförespråkare, kommunalpolitiker och slutligen landsflykting – liksom till hur synen på författaren Dante har förändrats över tid. En smakfullt illustrerad biografi med potential att bli ett standardverk.


    Himlabrand, Moa Backe Åstot, Rabén & Sjögren

    I Moa Backe Åstots ungdomsroman Himlabrand konfronteras sextonåriga samen Ánte med både historiskt och mer närliggande förtryck. Måste han offra en stor del av sig själv, lämna renskötseln och bli "trottoarsame"? Berättelsens epicentrum är en berörande, sinnligt framskriven inre slitning kring hur kärlek killar emellan är möjlig. Förälskelsens toppar och dalar smälter samman med en levande naturskildring, där kyla och snö möter pulserande, dröjande het förälskelse. Spår av unken rasbiologi och förtryck sopas undan av en varm gemenskap inom och mellan generationer.


    Övriga nominerade som nämns är även:

    Ett rum till Lisen, Elin Johansson, Ellen Svedjeland & Emma AdBåge, Rabén & Sjögren

    Om du möter en björn, Malin Kivelä, Martin Glaz Serup & Linda Bondestam, Förlaget

    Nattkorpen, Johan Rundberg, Natur & Kultur

    Min mamma är snabbare än din!, Emma Virke & Joanna Hellgren, Lilla Piratförlaget


    (referens: https://www.augustpriset.se/augustpriset-genom-aren/nominerade-2021)


    Häng på när Littpodden försöker bena ut detta prestigefyllda pris!



    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • RFÖ-podden möter Nils Håkanson, vars översättningshistoriska bok Dolda gudar har rönt stor uppmärksamhet och skapat brett intresse för ämnet. Vad som menas med existentiell översättning och hur stor roll översättaren spelar i verket är några av de frågor vi försöker reda ut. Samt inte minst varför vi behöver litteraturens dolda gudar.