Mats Bigert Podcasts

  • Vi möter Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns Högskola, och Mats Bigert, ena halvan av konstnärsduon Bigert & Bergström, i ett samtal om konstens funktion i klimatkrisen. Ett avsnitt om absurditetens roll i kampen för en bättre värld, om samtida superlimshjältar och om 2000-talets bucket list-kultur. Hur är det med klimatavtrycket från NFT:s och vad är egentligen en koldioxidfotboja? Hur kan omställningen se ut inom konstvärlden och kan det vara en motståndshandling att uppleva konst?


    Avsnitt 38 av Greenpeace podcast Systemskiftet - podden där vi söker de djupare orsakerna och verkliga lösningarna på klimat- och miljökriserna.



    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.


  • Samarbetet mellan Svenska Dagbladets och Aftonbladets konstredaktioner testades till bristningsgränsen när vi gick på danske konstnären Jeppe Heins evenemang på Moderna museet häromdagen.
    Det hela påminde om teambuildingövningar på en kickoff. Clemens och Ulrika fick balansera varandra i ett tält och hålla konstnären i fingret. Tanken var att vi skulle bryta vår ”komfortzon” och kanske lära oss något om oss själva.
    Vi lärde oss att vi har en sur tonåring inombords som tycker allt är löjligt.

    Ett konstverk som däremot bryter bekvämlighetszonen på riktigt är Bigert och Bergströms jätteskulptur ”The tipping point” som visas i Stockholm i samband med klimattoppmötet.
    En gigantisk mobil om klimatförändringarna som är svår att värja sig från. Den tränger effektivt igenom den där avtrubbningen som finns kring frågan.
    Ulrika blir riktigt gripen av denna ”performativa skulptur” som innehåller allt från scouter och vädergudar till vetenskapsmän.
    Frågan är bara om dagens klimatkonst kommer att bli lika utskälld som sjuttiotalets plakatkonst om sisådär 20 år?

    En klimatkonstnär vi vill minnas är i alla fall den allt för tidigt bortgångne Lars Arrhenius (1966-2020). Ulrika har läst en fin minnesbok över humoristen och aktivisten Arrhenius med texter av bland annat Dan Jönsson och Mats Bigert.

    Konstvärldens internationella superkändisar syns sällan i Sverige, men nu visas den första svenska separatutställningen med Anselm Kiefer på Artipelag i Stockholm.
    En verklig konsthändelse.
    Mästaren från Tyskland har alltid tagit sig an de riktigt stora ämnena, som den tyska arvsynden, världshistorien och existensen.
    Förväntningarna är höga. Clemens har sett en otrolig utställning i Tel Aviv och Ulrika såg Kiefers fantastiska installation i Dogepalatset i Venedig, som inte ens kommer att sparas för eftervärlden.
    Men… är verkligen 400 kronor en rimlig entréavgift?
    Det återstår att se.

    En något mer bortglömd konstkändis är nigeriansk-brittiske Yinka Shonibare, som var väldigt poppis runt millennieskiftet men som nu gör comeback tack vare att prinsessan Estelles kulturstiftelse i år har valt ut en skulptur av honom.
    Vi konstaterar att konstvärlden är ganska lik popvärlden ibland.

    Dessutom har dramatiken kring Documenta-utställningen i Kassel trappats upp ett par veckor innan öppningen. Den senaste nyheten är att ett galleri som ska visa en palestinsk konstgrupp vandaliserats av nazister.

    Med: Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
    Producent: Martin Aagård
    ”I själva verket” är ett samarbete mellan Aftonbladet och Svenska Dagbladet

  • In the second episode of Cullberg Talks - Small Talks, dancer Benjamin Pohlig talks with Lars Bergström and Mats Bigert, aka the artistic duo Bigert & Bergström, about their work and the interactive sculpture Phylogenetic Tree Mobile that is part of Exploartions of Now, and placed in Ridhuset on Balingsta gård in Orlången.

    Lars Bergström and Mats Bigert’s partnership first began in 1986, and have since become internationally recognized for a wide range of conceptually and technically complex art projects. Bigert & Bergström have produced and created art projects ranging from large-scale sculptures and installations to performance and film. Often with a conceptual edge, the core of their work is placed right in the junction between humanity, nature and technology. With energetic curiosity and often using humor as a tool, the duo is known to analyze scientific and social issues discussed in contemporary society, such as climate change or environmental sustainability.

    Phylogenetic Tree Mobile is an interactive sculpture that can be activated by humans when climbing on and moving on its various arms. A so-called phylogenetic tree is a graphic model that is usually used to show the relationship between different living organisms. In the sculpture Phylogenetic Tree Mobile, it is the human relationship to the gas carbon dioxide that is shaped. The mobile consists of metal frames that span over 10 meters with step shapes on one side and a counterweight at the other end. The counterweight is a 300 kg heavy CO2 molecule made of cast iron that lies safely on the ground as long as humans can refrain from climbing the evolutionary chart.

    Explorations of Now is a collaborative project between Cullberg, Kultivator and The Institute for Future Studies, funded by The Postcode Foundation.

    Explorations of Now – Walk in art, with nature in Orlången nature reserve, Huddinge, Stockholm, August 12-15, 19-22, from 10:00. Free admission.