Maria Stuart Podcasts
-
I avsnitt 42 av ”Talk to me” intervjuar Sarah Dawn Finer den guldbaggebelönade skådespelerskan Sofia Ledarp.
Sofia växte upp i Stockholm med grekisk pappa och svensk mamma.
Pappa jobbade på Alexandra i Stockholm och uppväxten med honom var vitt skild från tryggheten i hemmet med mamma.
Varför heter hon Ledarp när ingen av hennes föräldrar hette det, och varför fick hon lära sig franska istället för grekiska?
Hennes första jobb var i ”Trettondagsafton” på Stadsteatern som Helena Bergströms ”bodydouble", men det skulle dröja ytterligare ett par år innan hon stod på scen i sin Dramaten debut, då i Maria Stuart med regi av Ingemar Bergman.
Hur var det att göra audition för Bergman och att som första jobb, få studera idolerna Lena Endre och Pernilla August?
Varför blev teater snabbt något som tog över allt och handlade om liv och död för henne?
Varför ville regissören ge henne sparken från sin första produktion utanför scenskolan, hur var det att vinna en Guldbagge för sin första huvudroll på film?
Hur var det att jobba med skådespelerskorna succéserien ”Fröken Frimans Krig”?
Vad händer när jobbet är så viktigt att man inte inte vem man är utan det, eller när man inte hittar ut eller säger stopp, när det är för mycket?
Hur var det att få en diagnos i vuxen ålder och vad var det som föll på plats?
Vad hände med systerskapet bland kollegorna efter MeToos ”Tystnad Tagning” och vad har egentligen förändrats?
Sofia har ni kunnat se i allt från ”De tre musketörerna” & ”Jösses flickor” på scen, till på liten och stor skärm i ”Hinsehäxan”, ”Millenium serien”, ”Julkalendern” och snart även i ”Gåsmamman” på tv.
Hon har även belönats med Kurt Linders stipendiet, även regisserat och också medverkat i ”Stjärnorna på Slottet”.
Likheterna och olikheterna i Sofias och Sarahs situationer kring tankar om NPF kan ni också höra om i avsnittet 16 av ”Talk to me” med Lotta Borg Skoglund.
Mycket nöje!
"TALK TO ME" Produceras av SDF Entertainment AB
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Späckat avsnitt om tyska Theatertreffen och Scenkonstbiennalen som båda ägt rum online men som vanligt krockade. Och så lägger vi våra känsliga kritikernäsor i veckans debatt om Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs "En ensam plats" i Expressen.
Föreställningar som nämns och minns i detta avsnitt är:
Einfach das Ende der Welt av/efter Jean-Luc Lagarce (Juste la fin du monde/It's only the end of the world) i regi av Christopher Rüping, livestream från Schauspielhaus Zürich 13 maj 2021
Show Me A Good Time av och med Gob Squad, 12 h livestream från Berliner Festspiele och andra delar av Berlin, 14 maj 2021
Maria Stuart av Friedrich Schiller, regi Anne Lenk, inspelning från Deutsches Theater Berlin
Reich des Todes av Rainald Goetz, regi Karin Beier, livestream från Deutsches SchauSpielHaus Hamburg 21 maj 2021
Der Zauberberg, baserad på Thomas Manns roman (Bergtagen), regi Sebastian Hartmann, livestream från Deutsches Theater Berlin 22 maj 2021
Scenkonstbiennalen:
Är det krig än av Mikhail Durnenkov, regi Natalie Ringler, Teater Galeasen
Klaus Nomi av Lucas Svensson, musik Jonas Redig, regi Sunil Munshi, Kungliga Operan
Proxy av Martin Forsberg, Norrdans
På spaning efter den tid som flytt av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson efter Marcel Proust, Orionteatern
Från Uppsala stadsteater nämns också:
Inte hela världen? (Juste la fin du monde) av Jean-Luc Lagarce från 2016 & 3 vintrar av Tena Štivičić från 2019, båda i regi Anja Suša
Revolution Now av Gob Squad, 2012
Bonusmaterial: Den skojiga listan "How to opera Germanly" finns att fnissa åt här: https://www.operaclick.com/forum/viewtopic.php?t=7917