Ingela Netz Podcasts
-
Kristina Alexanderson möter Ingela Netz, verksamhetsutvecklare i Nykvarn kommun. Hon lyfter kommunikation som ett särskilt viktigt verktyg i arbetet med digital kompetens.
Ingela Netz arbetade som rektor på Parkskolan i Salem när coronapandemin bröt ut. Som ledare för skolan tog hon snabbt på sig ansvaret att hålla ihop verksamheten när de gick över till distansundervisning. I det här avsnittet berättar Ingela om sina lärdomar och hur viktigt det är med ett gemensamt språk, mål och vision för att det ska fungera att arbeta och utvecklas tillsammans digitalt.
-
”The luxury that Finland has had, is that we have always been coming a few years behind Sweden.”
Veckans Kornhall & Netz gästas av professorn Pasi Sahlberg som har Harvard, Världsbanken och utbildningsdepartementet i Finland på sitt cv. Dock kom han inte in på den finska lärarutbildningen.
Pasi har prisats internationellt för böcker såsom Finnish Lessons och Let the Children Play. Idag är han bosatt i New South Wales och delaktig i australisk utbildningspolitik.
I avsnittet får vi bland annat höra om varför finsk skola är så framgångsrik, skillnaden mellan finsk och svensk utbildningspolitik och om den bakterie som infekterat internationell utbildningspolitik.
Citat från Pasi Sahlberg i avsnittet:
”Why are some of the education policies and ideas spreading so easily?”
”When Finland changed, it changed because of the profession. Because educators, teachers and principals used their voice and their expertise to help the government and policymakers to understand what needs to be done next. Here teachers and the profession doesn’t mean anything. Everything is about the parents.”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com.
Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/ Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
Med socialborgarrådet Jan Jönsson om socialtjänsten
”Socialtjänsten måste ha mer fokus på barns skolframgång och skolresultat som en av de viktigaste, enligt min mening, absolut viktigaste skyddsfaktorn för unga människors framtida liv.”
Veckans gäst är Jan Jönsson (L) som är socialborgarråd i Stockholm. På Twitter kallar han sig för Rektorn från förorten. Den tidigare socialpedagogen och rektorn pratar bland annat om hur hans erfarenhet i skolan påverkat hans politiska uppdrag. Det har framförallt bidragit till det han nu brinner för att förändra, nämligen socialtjänsten. För hur ser skolans och socialtjänstens samverkan egentligen ut? Och hur borde det funka? Lyssna på socialborgarrådet Jan Jönssons synpunkter i frågan.
Citat från Jan Jönsson i avsnittet:
”Konstigt nog märkte jag att jag klickade precis med den elevgrupp som jag ville jobba med. Det vill säga i huvudsak tonårspojkar som strular till det. Det har upprepats på varje arbetsplats jag jobbat på.”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen
-
Veckans gäst är en norrman i Paris. Jon Pareliussen jobbar på OECD med ett speciellt ansvar för att bevaka Sverige. Han håller ett extra öga på skolrelaterade frågor.
Varför bryr sig ekonomiorganisationen OECD om utbildning? Hur blev OECDs Pisa-undersökningar slagträn i svensk politisk debatt? Och hur var det nu med den där OECD-rapporten som varnade för marknadiseringen av skolan på 1990-talet?
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen
-
”Som folkvald kommunpolitiker måste jag ta ansvar för att alla barnen i Lomma kommun ska ha en bra utbildning. Lägger jag då ut det på en friskola så har jag helt tappar rådigheten.”
Om liberalkonservativa argument mot marknadsskolan, om hur dagens skolsystem går stick i stäv med demokratiska principer, om behovet av professionalism i skolstyrning och varför objektiva kvalitetsmätningar i skolan är en illusion.
Robert Wenglén är moderat kommunalråd i Lomma och lektor i företagsekonomi. Han har forskat om svensk skola och professionalism, och skrivit sin doktorsavhandling om rektorer i friskolor. På senare tid har han blivit uppmärksammad för sitt arbete med återkommunalisering av välfärd i Lomma, och för sin hårda kritik mot marknadsskolan. Här kan du se samtalet i oredigerat video-format: https://www.youtube.com/watch?v=GGTuDdJKyig
Citat från Robert Wenglén:
”Det svåra är inte att nå likvärdighet i en skola eller i ett klassrum, det svåra är att hitta en likvärdighet mellan skolorna. Därför blir det lite fånigt när friskolor säger ‘Ja men kolla här vad bra vi är, det är ju de dåliga skolorna som ska bli bättre.’ Ja men det är ju ett system som ska bli bättre - det är ett ekosystem.”
”Är det främsta målet vinst, då vänder man bak och fram på mål och medel. Det är oerhört viktigt att i den här typen av samhällsviktig verksamhet är pengar medel, och utbildning mål. Aktiebolagen har en annan logik där målet är vinst och produkten och kvalitén är medel.”
“Det här är ett hot mot rikets säkerhet. Enligt skollagen så finns vissa värden som ska förmedlas. Vad händer när vi har kinesiska företag som äger svenska skolor? Eller överlag – bara en riskkapitalist i Geneve är ju problematisk i den aspekten.”
”Undervisning är ju inte plastproduktion, där vi kan mäta i efterhand att plastbiten blir som tänkt och att vi kan bestämma kvalitet på förhand. Det här är i första hand en samproduktion, där elevers engagemang är väl så viktigt som lärarens insats. Vad är det vi ska mäta kvalitet på? Elevens resultat och skolans insats är inte samma sak.”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Om man börjar sälja ut skolan och har en massa utländska ägare – vad kommer hända med vår möjlighet att styra skolan demokratiskt?”
Filippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia, och har tidigare arbetat som journalist och föreläsare. Hösten 2020 skrev hon en debattartikel i form av ett öppet brev till Sveriges riksdagspolitiker, där hon uppmanade dem att gå samman för att stoppa aktiebolagens expansion i skolan. Debattartikeln öppnade för en flodvåg av systemkritik från lärarkåren. I avsnittet diskuteras bland annat hur marknadiseringen av skolan påverkar undervisningen, varför traditionella undervisningsmetoder fortfarande behövs och frågan om hur väl skolans styrdokument är anpassade till elever.
Citat från Filippa Mannerheim:
”Ibland kan jag bli politiskt deprimerad, verkligen. Skolpolitiskt deprimerad. Det är så mycket pengar inblandat som inte har med att vi inte tänker långsiktigt på vad skola är och hur det ska vara och hur vi vill ha det”
”Vi måste ju alla profilera oss idag på en marknad – och det är ett jätteproblem att det är så, att det inte är stabilt. Att inte svenskundervisningen idag i mitt klassrum ser i stort sett likadan ut i ett annat klassrum, att det kan vara något helt annat.”
”Jag hade aldrig fått min text publicerad i Expressen om jag hade varit mild och mjuk och ställt frågan till våra politiker ’om de inte skulle kunna tänka sig’ och ’snälla snälla…’”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”En del av låsningen är att man inte är så insatt i skolans värld.”
Hur fria är journalister från politikers och stora koncerners intressen? Hur går klassiskt liberala värden egentligen ihop med marknadsskolan? Och på vilka sätt färgar ideologiska låsningar debatten om friskolor?
Det är några av de frågor som diskuteras i veckans avsnitt. Mattias Karlsson är politisk redaktör på Hallandsposten och uppmärksammad för sitt liberala perspektiv med stark kritik av marknadisering och vinster i skolan.
Citat från Mattias Karlsson:
”Jag läste in mig lite på aktiebolagen och tittade på de stora koncernerna. De kan använda fina ord utåt sett om vilken skola de vill bedriva, men till syvende och sist är det vinst till ägarna man ska leverera.”
”Om man fasar ut aktiebolagen så får man ju bort vinstintresset. Det är en ganska genial idé kan jag tycka.”
”Små skillnader från år till år ger väldigt stora skillnader på lång sikt.”
”Man måste öka professionalismen och autonomiteten i lärarkåren. Ge dem en påse pengar, så får de sköta det här inom de ramar som finns. Makten mer till lärarna!”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Jag tror bara det finns en relation som spelar roll. Eleven måste tro att det du säger åt eleven att göra kommer att få hen att lära sig.” – Ola Helenius
Vilken effekt ger egentligen stora undervisningsprojekt som matematiklyftet? Hur fungerar kollegialt lärande? Värderas autonomi för högt i lärarutbildningen? Och finns det genetiska egenskaper som gör elever framgångsrika i skolan?
Veckans gäst är Ola Helenius, professor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet. Ola forskar om matematikundervisning och jobbar med undervisningsutveckling. Han deltog i arbetet med att ta fram det nationella fortbildningsprogrammet matematiklyftet på skolverket. I avsnittet diskuteras idén om lärare som autonoma, lärande genom att härma det som är framgångsrikt, genetikens betydelse för elevers framgång i skolan, bland mycket annat.
Citat från avsnittet:
”På något sätt var matematiklyftet väldigt svenskt när det sattes ihop. Alla ska med och det blir många kockar. Det är svårt att säga vems ansvar det är, det växer fram och alla är typ halvnöjda hela tiden.”
”Man pratar ganska mycket om att vi ska försöka utjämna socioekonomiskt för att det ska gå bättre i skolan för barnen. Det är egentligen tvärtom. Vi måste ju få det att gå bättre i skolan för barnen. Och hur ska man då få det? Ja men då måste man ha ett mer varierat sätt att se på undervisning som ger fler chansen, en undervisning med fler olika egenskaper.”
”Vi är otroligt receptiva för olika diagnosbaserade individuella olikheter, och gör otroligt mycket för att förstå dem och anpassa skolan efter dem, och det är inte lätt. Men vi borde vara bättre på att anpassa skolan överhuvudtaget till olikheter.”
”Om man bara ser till att undervisningen i sig reglerar de beteenden som ska regleras då har man kommit väldigt långt. Man kan inte säga ’nu ska vi har ordning och reda’ och sedan undervisa.”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Att lära, att se människor växa och förflytta sig, det är en oerhört djup grundläggande tillfredsställelse.” – Sofia Wadensjö Karén
Sofia Wadensjö Karén, vd på UR, Utbildningsradion, gästar denna vecka skolpodden. Hon berättar bland mycket annat om UR:s princip ”frihet genom kunskap för de många och de få”, om UR:s unika uppdrag som bildande public service-kanal, och om hur uppdraget ställdes till sin spets under pandemivåren då klassrummen flyttade till hemmen. Och om hoten mot public service och att nå ut till minoriteter.
“Vad som händer när man höjer nivån på samtalet är alltid spännande” – Sofia Wadensjö Karén
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”När jag får vara en del av att ge elever möjligheten att växa, jag är ju inte missbrukare, men det är som knark.” – Denice Sverla
”Min målgrupp döms till fattigdom. Även om de får bidrag i all bemärkelse som de har rätt till, så går de inte runt ekonomiskt om de inte har föräldrar som stöttar dem livet ut.” – Denice Sverla
Denice Sverla, biträdande rektor på Ekebyhov grundsärskola, är veckans gäst. Hon berättar om villkoren för särskolans elever, vad grundskolan har att lära från grundsärskolan och om att vända perspektiv och se alla elever som teoretisk kompetenta individer. Och så berättar hon om sitt arbete med att skriva boken Judith och muppskolan tillsammans med sina elever, om att brinna för sitt arbete och om att ha en obändig tro på elevernas förmågor.
Denice Sverla har utsetts till Årets demokratiarbete vid branschgalan Skolledare 21, bland annat för sitt arbete med elevstyrda projekt och bokutgivning.
”Hela vårt skolsystem är uppbyggd på att vi pratar om elevers svårigheter och kategoriserar dem istället för att ta tillvara på vad de har och ger uttryck för. Om vi har en elev som har extremt mycket energi – då kan vi väl utnyttja det på ett kreativt sätt.” – Denice Sverla
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Att kunskap uppstår i ett vettigt samspel mellan några som har någonting att säga varandra, det är så väl teoretiskt förankrat som det kan bli. Det är därför jag ser på en viss sorg på skolan nu som är så individ-präglad, det är så individualiserat.” – Gunilla Molloy
”Framförallt gör vi oss en otjänst när vi bara pratar om läsandet och inte talar om samtalet, jag menar att läsandet det är bara 50 procent – sedan kommer samtalet om det.” – Gunilla Molloy
Denna vecka gästas skolpodden av Gunilla Molloy, svensklärare, docent i svenska och läromedelsförfattare. I podden pratar hon med Kornhall & Netz om dagens lärarutbildning, om att skapa läslust bland högstadiekillar och vad hon skulle göra om hon blev skolminister för en dag.
Citat från avsnittet:
”Om utbildningen bara handlar om teorier och lärarstudenter inte i praktiken kan handskas med 32 misstänksamma tonåringar, då står de där handfallna. Det är jättemånga som hoppar av lärarutbildningen redan efter första praktiken.” - Gunilla Molloy
”I New Public Management ska allting kunna mätas och då måste det kunna mätas mot någonting, då kommer kriterier och avbockningar. Det är fullständigt barockt att tro att detta är kunskap. Det som är elevernas egen kreativitet och eget tänkande, det funkar inte mot det systemet som vi har nu” - Gunilla Molloy
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Det är rätt ofta man landar nu för tiden i att tro att man ska mata arbetsmarknaden med arbetskraft. Det är en fruktansvärd tanke, den är väldigt kortsiktig.” – Dilsa Demirbag-Sten
”Hur många möjligheter finns det för en människa att få komma tillbaka om man faller? Jag tycker nog man kan definiera ett samhälle efter det.” – Dilsa Demirbag-Sten
Detta avsnitt gästas av Dilsa Demirbag-Sten, som har ett långt och brett engagemang av arbete med frågor kring demokrati, integration och utbildning. Idag är Dilsa generalsekreterare för stiftelsen Berättarministeriet, ett utbildningscentrum för barn och unga i områden med hög arbetslöshet som verkar för allas förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet. I podden diskuteras behovet av de klassiska bildningsfrågorna i skolan, och varför samhället måste in i klassrummet.
Citat från avsnittet:
”Vi kommer ingenstans med att underminera den yrkeskår som både har samhällets förtroende och mandat att utbilda nästa generation – men vi kan stötta, vi kan tjäna och vi kan serva. Det är det vi utomstående ska göra.” – Dilsa Demirbag-Sten
”Det som var så elegant med Sverige, och som jag tror gjorde att många flydde till Sverige när jag var liten, var ju att det var ett samhälle som gav människan en chans från början. Och längre fram ytterligare fler chanser att återhämta sig. Jag tycker nog man kan definiera ett samhälle efter det. Hur många möjligheter finns det för en människa att få komma tillbaka om man faller?” – Dilsa Demirbag-Sten
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
”Det här avsnittet borde vara obligatoriskt på lärarutbildningen, det här är kärnan i varför det är så fantastiskt att vara lärare” – Ingela Netz.
”Vi är deras lärare, det är unik roll och den måste vi vara bäst på” – Tuula Maunula.
I detta avsnitt gästas podden av Tuula Maunula, lärare i matematik och NO på Rinkebyskolan och lektor i pedagogiskt arbete. I avsnittet pratar hon med Kornhall och Netz om vikten av fel, hennes arbete med learning study och om Rinkebyskolans fem principer för att sätta undervisning i centrum. Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
“Om vi inte rättar till de uppenbara systemfelen, då är friskolereformens dagar räknade. Då kommer vi till slut ha en opinion för att göra något ännu mer drastiskt.”
I detta avsnitt gästas podden av Linnéa Lindquist, skoldebattör och rektor för Hammarkullsskolan och Nytorpsskolan i Göteborg. Linnea är en aktiv opinionsbildare för en likvärdig skola och författare till böckerna "En tickande bomb en bok om skolsegregation” och "En negativ spiral - kampen om den kommunala skolans resurser". I avsnittet diskuteras bl.a. skolsegregation, nedskärningar i kommunala skolbudgetar och lärarfackens roll i diskussionen om marknadsskolan.
Citat från Linnea Lindquist:
“Man vet att sjuktalen är jättehöga, man vet att lärare på riktigt håller på att jobbas in i väggen, och så står det klatschiga formuleringar om att alla elever ska nå upp till stjärnorna och att här ska eleverna bli sitt bästa jag. Jag tänker bara: men sluta.”
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
-
"Vi skapar inte segregationen, men vi hanterar effekterna av den i våra skolor varje dag. Det kan vara bland det tuffaste man kan göra, men det måste gå. Våra barn har rätt till en likvärdig skola." (Boel Godner)
Kornhall & Netz med Boel Godner och Elof Hansjons om kommunpolitiska perspektiv på skolan
I detta avsnitt gästas podden av Boel Godner och Elof Hansjons, socialdemokratiska kommunalråd i Södertälje. I avsnittet diskuteras deras erfarenheter av samarbetet mellan skola och samhället i övrigt och behovet av en skola som inte överger utan öppnar dörrar för alla elever.
Citat från Elof Hansjons:
"Det viktiga är egentligen inte vad vi får för resultat, det viktiga är att ungarna som går ut högstadiet sedan har tillräckliga förutsättningar för att klara gymnasiet. Hellre en sämre resultatkurva som är sann, än glädjebetyg."
Programledare: Ingela Netz och Per Kornhall.
Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com. Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/
Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.
- Visa fler