Guds rike Podcasts
-
Predikan från Pingstkyrkan Eskilstuna
-
Denna epsiod svarar vi på lite bibelfrågor som kommit in till podden! Just detta avsnitt fokuserar vi på frågor som rör den yttersta tiden, eskatologi.
För att få ut ännu mer av detta avsnitt rekommenderar vi att lyssna på avsnittet innan: avsnitt 43: "Tusenårsriket - Guds Rike E9".
Hållpunkter:
08:21 - Fråga om 2 Tess 2:1-4. Kommer Antikrist regera innan Jesu återkomst och kommer de troende vara på jorden under Antikrists regerande?
15:10 - Var kommer vi som uppstått med Jesus vara - I himlen eller på jorden? (Utifrån premillenialism)
24:45 - Vilka är "de heliga" som kommer med Jesus vid hans återkomst? Änglar eller troende?
29:05 - Tusenårsriket, premillennialism och Matt 25 - hur går det att förena?
36:13 - Psalm 110:1 och premillennialism, hur går det att förena?
42:11 - Sju symboliska dagar, Guds 7000-åriga plan och hur det ger skäl till premillennialism.
-
Hur blir det när Jesus kommer tillbaka? Vad är tusenårsriket för något? Hur ser framtiden ut? Det är frågor vi talar om i avsnittet!
Tusenårsriket är också ett ämne som predikades och undervisades flitigt i kyrkorna under delar av 1900-talet men som senaste decennierna tystats ner. Hur kommer det sig?
Detta blir ett avsnitt om den yttersta tiden och eskatologi, hoppas det får bli till glädje!
Glöm inte även att skicka in era bibelfrågor till [email protected] samt följa oss på sociala medier:
https://Facebook.com/spridordet
https://Instagram.com/spridordetpodcast
-
Denna gång samtalar vi om den paradoxala livsstil vi kristna är kallade att leva i. Vad det innebär att leva i "nu, men inte ännu". Att hantera sin dubbla natur och fördjupa sin teologi kring Guds rikes verklighet här och nu.
Varför blir bara vissa helade? Vilka diken ska vi undvika? Hur ska vi leva som kristna?
Det och mycket mer!
Skicka även gärna in era bibelfrågor till: [email protected] så kommer vi göra en (eller flera) episoder där vi svarar på era frågor så småning om!
-
Olof och Jacob diskuterar kort valet och utvecklingen bland de mindre partierna som t.ex. Nyans som riktar sig främst till muslimska väljare. Huvudparten av poddavsnittet ägnas dock åt Claphaminstitutets rapport om hur kristendomen beskrivs i läroböcker för grundskolan. Sofia Ödman, lärare, som varit med och författat rapporten förklarar vilka felaktigheter man har upptäckt och vad detta har för betydelse för förståelsen av religiösa övertygelser för skolelever.
Vill du stötta podden ekonomiskt kan du Swisha en valfri gåva till 123 059 16 44 (www.getswish.se).
Länkar som nämns i avsnittet:
- Längre eftervalsanalys hos podden Jesus & Politik: https://shows.acast.com/jesuspolitik/episodes/ep-8-eftervalsanalys-med-svenska-evangeliska-alliansen?fbclid=IwAR0G-EAnbaKrW2swKhW4uikOJKJ6ESQlHLpQvbV_CH9t2L-ZSuOP7GDWXUY
- Både vetenskap och historien talar till kristendomens fördel (Dagen): https://www.dagen.se/debatt/2022/09/19/bade-vetenskap-och-historien-talar-till-kristendomens-fordel/
- Resurssidan Vetenskap och tro: https://vetenskapochtro.se/
- Uppdrag: Guds rike: https://uppdraggudsrike.se/
- Ny rapport publicerad: Så bristfälliga är svenska läroböcker kring kristendomen (Claphaminstitutet): https://claphaminstitutet.se/bibeln/ny-rapport-publicerad-sa-bristfalliga-ar-svenska-larobocker-kring-kristendomen/
- Lärobok: Jesus och Maria kanske var gifta (Dagen): https://www.dagen.se/debatt/2022/07/01/nej-jesus-och-maria-var-inte-gifta/ -
Till mycket av arbetet i Guds rike behövs människors gåvor. Missionsgården Strandhem och ungdomsorganisationen ELU är två små delar av Guds rike, där människor år efter år har fått möta Jesus - därför att andra har gett av sina pengar.
-
Guds rike har kommit! Det kom i och med Nya Testamentet! Därför pratar vi om hur riket kom med Jesus och hur viktig Anden är för att bekräfta Jesu identitet som kungen i Guds rike. Detta är en episod om den bästa som finns: Jesus. Kungen i det rike som är här nu, men inte ännu.
Följ oss på sociala medier:
http://instagram.com/spridordetpodcast
http://facebook.com/spridordet
-
Vad säger Bibeln om andra riken än Guds rike? Det kollar vi på idag när vi dyker ner i Daniels bok och specifikt kapitel 2+7. Profeten Daniel förutsäger världsriken innan de ens finns med makalös precision och lär oss om vad vi kan vänta oss i framtiden! Otroligt spännande.
Nebukadnessar, Kyros (Koresh) och Alexander den store är alla regenter vi kommer prata om. Kanske att vi till och med pratar lite om Antikrist!
Om du vill lära dig mer om Guds rike är det bara att lyssna!
Facebook.com/spridordet
instagram.com/spridordetpodcast
-
Vi är mitt i profetböckerna och utforskar vad de gammaltestamentliga profeterna säger om det kommande riket som ska komma. De ger oss löftet om ett nytt strålande rike och en guldålder för Israels folk. Ett löfte om upprättelse. Skälet? Bland annat Guds stora kärlek.
Vi pratar lite om hur profeterna tänker sig att det kommande riket ska se ut, samt hur mycket det smärtar Gud att de fick lida konsekvenserna för sina synder.
-
Vi fortsätter vår temafärd genom Bibeln och följer den röda tråden av Guds rike. Vi har nu kommit till kung David+Salomos storhetstid. Guldåldern. Hur såg riket ut i sin guldålder? Riket varade dock inte för evigt, istället får vi se hur ett nytt "syndafall" uppstår...
Följ oss på sociala medier:
http://facebook.com/spridordet
http://instagram.com/spridordetpodcast
-
Vi börjar följa tråden av konceptet med Guds rike och regerande på jorden. Vi börjar i 1 Mosebok där vi ser hur människan ska råda över skapelsen som Guds avbilder.
Vi kommer sedan till 2 Mosebok där vi pratar om sammandrabbningen mellan Egypten (Världens rike) och Guds rike. Herren som strider mot Egyptens gudar. Gud är en räddande, befriande Gud som vill ta ut sitt folk och ha en relation med dem. Göra folket till ett ljus och välsignelse för hela världen. Allt detta är som porträtt och bilder som sen kommer leda oss fram till Jesu ultimata rike framöver.
Följ oss på sociala medier:
http://instagram.com/spridordetpodcast
http://facebook.com/spridordet
-
Enligt den amerikanske katolske teologen David Tracy (född 1939) kan man analysera olika teologiska ramverk som uttryck för olika typer av "horisonter", "paradigm", "tankesätt" eller "imaginations". Tracy kontrasterar främst "analoga" respektive "dialektiska" tankesätt (Tracy använder främst ordet "imagination" vilket inte har någon bra översättning på svenska.)
Kristen tro får olika karaktär beroende på i vilket paradigm den gestaltas. Analoga och dialektiska paradigm är "idealtyper". Men på ett generellt plan är det analoga mer typiskt, menar Tracy, för katolska traditioner och det dialektiska mer typiskt för protestantiska traditioner.
Den grundläggande skillnaden mellan dessa paradigm är hur man tänker på - inte vad som existerar, utan hur det som existerar relaterar till varandra.
I det analoga sättet att tänka är dessa relationer av typen del-helhet: det finns en affinitet, en resonans mellan exempelvis tro och förnuft, Gud och världen. Detta uttrycks i det medeltida mottot att "Nåden bygger på naturen och fullkomnar den, men förstör den inte".
Dessutom är skapelsen sakramental, en mötesplats med Guds nåd. "God lurks everywhere" som sociologen Andrew Greeley uttrycker det.
I den dialektiska föreställningsvärlden är Gud ganska frånvarande från skapelsen och egentligen bara närvarande i sina handlingar av specifik uppenbarelse. Relationerna här präglas snarare av kontrast och ett antingen/eller-förhållande. Gud eller världen, tro eller förnuft. Ibland kan detta utvecklas till en dikotomi, en motsatsrelation.
Filosofihistorikern Peter Adamson menar till exempel att första gången han upptäcker synsättet att tron och förnuftet konkurrerar med, och inte kompletterar, varandra är när han läser Jean Calvin (1509-1564).
Det dialektiska sättet att tänka tycks resultera i antingen dualism eller monism - på ett sätt som motsvarar de två andra sätten som man har förstått religiöst språk, vid sidan om det analoga sättet: via negativa - orden om Gud har helt annan innebörd än orden om ting i skapelsen, respektive via positiva - orden om Gud har exakt samma innebörd som orden om ting i skapelsen.
Det dialektiska sättet att tänka tycks pendla mellan dualism och monism, eftersom det bygger på tanken att något antingen är a eller b. (Att kontrastera mot möjligheten att a är på väg mot och realiserat delar av b.)
Denna pendling mellan dualism och monism kan möjligen illustreras av hur den protestantiska tanken om att vi inte kan veta något alls om Gud oberoende av uppenbarelsen (dualism mellan tro och förnuft) övergår i den liberalteologiska tanken att uppenbarelsen inte tillför något alls till vår kunskap om Gud (monism mellan tro och förnuft).
Eller för den delen den starka betoningen av världens fallenhet (dualism mellan världen och Guds rike) som övergår i en idé om att det inte finns någon skillnad alls mellan mänsklig hygglighet och Guds rike.
Länkar till saker vi pratar om i programmet:
Katolska universitetet i Lviv som Newmaninstitutet samarbetar med. En av deras lärare har en serie sammanfattningar på Youtube av hur det militära läget i Ukraina utvecklar sig.
Alexander Dugin, en fascistisk filosof som utövat inflytande på det ryska geopolitiska tänkandet. Hans bok The Foundations of Geopolitics har använts inom den ryska militärutbildningen.
Wikipediaartikel om "Catholic imagination".
-
Peter Fagerhov, pastor i Nordanstigs Kristna Center gästar och undervisar utifrån Jesus liknelser om senapskornet och surdegen som handlar om Guds Rike och varför det alltid växer. Du får höra om kopplingarna till andra bibelställen och statistik som visar på att Guds Rike gör just det som Jesus talade om – växer!
- Visa fler