Emma Severinsson Podcasts
-
Gladys Deacon har förknippats med exceptionell skönhet, ett skarpt intellekt och en oerhörd charm. Men också med ett skönhetsingrepp som gick åt skogen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Gladys Deacon var en amerikansk kvinna som under det tidiga 1900-talet kom att bli omskriven, avbildad och omtalad av dåtidens grädda av författare, konstnärer och aristokrater både i Europa och USA. Hon beskrevs av många som exceptionellt vacker, med stora turkosfärgade ögon och en utstrålning som få. Till den bidrog ett skarpt intellekt, ett drastiskt sinne för humor och en sällsynt förmåga att kunna konversera med både män och kvinnor så att de blev alldeles till sig i trasorna.
Men det som kommit att bli mest förknippat med henne, det är skönhetsingreppet som gick fel. Fast även om det injicerade paraffinet inte stannade på sin tänkta plats, på hennes näsa, så hindrade det henne inte alls från att leva loppan och på olika vis försöka uppnå sitt mål – att gifta sig med den man som hon satte siktet på redan som 14-åring, hertigen av Marlborough. Något hon till slut lyckades med.
Gladys Deacon både liknades vid och avbildades som det mytologiska väsendet Sfinx. I programmet gräver vi i det farliga kvinnomonstrets historia och betydelse. Vi pratar också med författaren Hugo Vickers, författare till biografin The Sphinx: The Life of Gladys Deacon – Duchess of Marlborough. Vi pratar också med den hajpade modefotografen Elizaveta Porodina, som har en förkärlek till stora näsor.
Veckans gäst är Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.
Programmet är en repris från mars 2022.
-
Personer som sköter bankärenden åt en anhörig med demens riskerar att stöta på stora problem när banken är helt digital, som till exempel ICA Banken och Skandiabanken.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I regel kräver bankerna att man tar med fullmakten i original till sitt bankkontor – och när det inte existerar något sådant måste fullmakten postas med rekommenderat brev. Anhöriga till demenssjuka vittnar om oro, mycket extraarbete, och okunskap från bankernas sida.
Kommer lågkonjunkturen få människor att unna sig lyxiga läppstift? Den effekten kunde man se under finanskrisen i slutet av 1920-talet, berättar Emma Severinsson, lektor i modevetenskap.
Vår reporter har besökt ett testkök där man arbetar för att "skräpfisken" braxen ska hamna på våra tallrikar istället för att slängas som bifångst – ett exempel på många initiativ för att bättre ta tillvara på svenska råvaror.
Programledare: Pia Fridén
Producent: Ellinor Eriksson
Tekniker: Daniel Högberg
-
Hon har kallats för New Yorks första punkare, radikal proto-feminist och inte minst dadaismens moder. För "Baronessan Elsa" var en pionjär när det kom till att göra konstverk och kläder av skräp.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Översvallande, intensiv, nyfiken, djärv, okonventionell, skamlös, aggressiv, bitsk, påträngande, experimentell, chockerande och bråkig. Så har konstnären Elsa von Freytag-Loringhoven, eller Baronessan Elsa som hon också kallades, beskrivits. Hon införde konservburkar i konsten före Andy Warhol, använde mat som accessoarer före Lady Gaga och skrämde vettet ur många av sina samtida kollegor, inte minst män, genom sin färgstarka och rättframma stil. Att skapa kläder av upphittat skräp var något hon var banbrytande på.
Länge har hon stått i skuggan av dadaismens stora stjärna Marcel Duchamp. Han var faktiskt hennes granne i 1910-talets New York och blev hennes vän och konstnärskollega. På senare år har allt fler börjat uppmärksamma den excentriska Elsa von Freytag-Loringhoven och istället pekat ut henne som den första att ha skapat ett så kallat 'ready made' konstverk. Vissa menar till och med att det kan ha varit hon som egentligen låg bakom idén till Duchamps berömda pissoar. Mer om det i veckans Stil, där vi ringer upp konstvetaren Ann-Sofi Noring för att undersöka saken.
Vi beger oss även till Göteborg för att träffa designduon Hurra Pangpang som består av Hanna Ryd och Bella Simmons. Precis som Baronessan Elsa jobbar de med upphittade kläder, tyger och prylar som blivit över och ingen längre vill ha. Av dessa saker skapar de nya och fantasifulla plagg.Sättet som Elsa von Freytag-Loringhoven i det tidiga 1900-talet använde sig av sin kropp var normbrytande och provocerande för många. En av hennes mest kända klädkreationer är en bh hon tillverkade av tomatsoppskonservburkar. Några decennier senare kom kvinnor att provocera genom att helt och håller kasta bort bh:n, något som sedan dess kommit och gått i modet – för att nu återigen vara aktuellt. Vi frågar lektor i modevetenskap Emma Severinsson vad som ligger bakom den senaste vågen av bortkastade bh:s.
Veckans gäst är Patrik Steorn, museichef på Göteborgs konstmuseum.
-
Gladys Deacon har förknippats med en exceptionell skönhet, ett skarpt intellekt och oerhörd charm. Men också med ett skönhetsingrepp som gick åt skogen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Gladys Deacon var en amerikansk kvinna som under det tidiga 1900-talet kom att bli omskriven, avbildad och omtalad av dåtidens grädda av författare, konstnärer och aristokrater både i Europa och USA. Hon beskrevs av många som exceptionellt vacker, med stora turkosfärgade ögon och en utstrålning som få. Till den bidrog ett skarpt intellekt, ett drastiskt sinne för humor och en sällsynt förmåga att kunna konversera med både män och kvinnor så att de blev alldeles till sig i trasorna.
Men det som kommit att bli mest förknippat med henne, det är skönhetsingreppet som gick fel. Fast även om det injicerade paraffinet inte stannade på sin tänkta plats, på hennes näsa, så hindrade det henne inte alls från att leva loppan och på olika vis försöka uppnå sitt mål – att gifta sig med den man som hon satte siktet på redan som 14-åring, hertigen av Marlborough. Något hon till slut lyckades med.
Gladys Deacon både liknades vid och avbildades som det mytologiska väsendet Sfinx. I programmet gräver vi i det farliga kvinnomonstrets historia och betydelse. Vi pratar också med författaren Hugo Vickers, författare till biografin The Sphinx: The Life of Gladys Deacon – Duchess of Marlborough. Vi pratar också med modefotografen Elizaveta Porodina, aktuell med utställningen Okna på Fotografiska i Stockholm. Hon har en förkärlek till stora näsor.
Veckans gäst är Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.
-
Året är 1926 och veckodamtidningen Charme har anordnat en skönhetstävling som ska utse Sveriges vackraste ben. Dom ska gärna vara runda med “välformade” vader – och ljusa. Vi befinner oss i en tid där kvinnokroppen används som en nationell symbol, och där man ville framhålla svenskorna som vackrast i världen.
Kvinnans Plats är historiska berättelser från Stockholms Kvinnohistoriska där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – med staden som fond.
I det här avsnittet intervjuar radiojournalisten Linda Jensen Kidane lektor i modevetenskap Emma Severinsson om 1920-talets ideal, rasbiologi, den moderna kvinnan och skönhetstävlingar.
Producent: Linda Jensen Kidane. Exekutiv producent: Tove Leffler.
För att läsa mer på samma tema, besök www.kvinnohistoriska.se/kvinnansplats.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Kalle Lind och modevetaren Emma Severinsson diskuterar det glada, gyllene och rytande 1920-talets moderna kvinnotyp. Kokain! Dekadans! Ernst Rolf!
-
Programledarna Sophia Bergman och Sebastian Pawlowski äter frukost och pratar med gäster, denna gång handlar det om trender. Emma Severinsson, lärare i modevetenskap på Lunds universitet, har skrivit en bok om de moderna kvinnorna på 1920-talet. Lena Ilkjaer håller i guidade matvandringar i Malmö och berättar om mattrender förr och nu. Samtalen varvas med musik och poesi av Miffopoeten S.T.I.C.S.