Eddy Podcasts

  • Årets projektledare 2021, Eddy de la Motte, är dagens gäst. Han blev utsedd av Svenska Projektakademien för projekt T-X. Projektet resulterade i ett kontrakt med USA:s flygvapen där de köper minst 400 Boeing-Saab T-7 Red Hawk, som blir deras nya skolflygplan. Projektet var på många miljarder, det började kring 2012 då USA gick ut med att de skulle göra upphandlingen, sen samarbetade SAAB och Boeing med att ta fram ett helt nytt plan tillsammans, om hur det gick till och vilka framgångsfaktorer de hade i projektet berättar Eddy om. Om du vill nå Eddy så är det enklast via LinkedIn, https://www.linkedin.com/in/eddy-de-la-motte-a39a242/

    Som vanligt får du gärna höra av dig på [email protected] med dina tankar och åsikter. Jag som har Projektledarpodden heter Mattias Ejbe och du kan läsa mer om podden på www.projektledarpodden.se

    Projektledarpodden är också sponsrad av Moveria, ska du flytta så kan du ladda ned ett antal bra checklistor för flytt på: https://moveria.se/flyttchecklistor/

    Projektledarpodden är också sponsrad av Förrådsguiden, Sveriges största jämförelsesajt för priser på hyrförråd: www.forradsguiden.se

  • Trots att jag bor på landet så är det inte det överflöd av blommor som man kanske tänker sig. Jag har funderat vad man kan göra åt det hela. Man vill ju att bina skall trivas. Jag ringer Eddy...

    Mycket nöje!

    Medverkande: Joakim Jalin, Eddy Karlsson

    Produktion och inspelning: Jalin Film AB.

    Avsnittets omslagsbild föreställer en Honungsros.

    Besök Biodlartips hemsida: https://biodlartips.se/

    Stötta Biodlartips

    SWISH: 123 416 25 90

    Ta även en titt på Honungsbörsen och lämna ditt pris på en burk honung: https://biodlartips.se/honungsborsen/

    Köp en keps, mugg eller t-shirt: https://shop.spreadshirt.se/biodlarbutiken

  • Få känslor är lika stigmatiserade som skam. Men skammen erbjuder också möjligheter, och är kanske nödvändig för ett anständigt samhälle. Det menar författaren och lektorn i pedagogik, Marie Hållander.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

    Han sa till mig: "Man säger inte hongri, man säger hungrig. Du låter bonnig. Säger du Amerikat också kanske?".

    Jag gick på högstadiet och han som sa det till mig var en klasskamrat. Orden yttrades inte till fler där i klassrummet, det var bara jag som hörde, men likväl rodnade jag. Skämdes. Det stämde också att mina föräldrar var bönder. Hans föräldrar var lärare, visste jag. Vältalig, bra betyg. Från ett grannsamhälle och från en annan social klass än jag själv. Jag kände mig underlägsen. Skamkänslan kom plötsligt och följdes av tystnad. Det är inte ett ovanligt sätt att möta skammen.

    Men skammen kan också byggas upp över tid. Édouard Louis fångar det väl i klasskildringen Göra sig kvitt Eddy Belleguele, när han skriver om hur allt från namnet, sättet att tala, kläderna, tv:n, i princip allt, gav upphov till skam. Han skriver om hur medelklasseleverna i skolan "log åt min jacka. Tre dagar senare trycker jag ner den i en papperskorg på stan, full av skam". Hans mamma, som knappt hade haft råd att köpa jackan, gråter när Eddy berättar, eller snarare ljuger, om att han tappade bort den.

    Skammen kuvar oss. Samtidigt finns det något i skammen som får oss att rannsaka oss själva och för oss framåt, som lär oss något om oss själva och om vår omgivning. I Göra sig kvitt Eddy Belleguele ägnar sig Louis lika mycket åt att skriva fram skammen, som att röra sig bort från den. Skammen är på det sättet central i hans analys av samhället. I Louis senare bok Vem dödade min far? yttrar sig denna rörelse också som en anklagelse. Det samhälle och den stat som fick honom och hans familj att skämmas står sedan i skottlinjen, anklagad för att döda. Borgerligheten i staden får klä skott för sin falskhet.

    Kanske är det dags att uppvärdera skammen, dess skamfilade historia till trots. Det finns, menar jag, tillfällen där skam kan betyda något viktigt och kan förstås och användas pedagogiskt.

    Det finns en välkänd bild av hur skammen används i skolan: skamvrån. Men skamvrån är sedan länge en metod som är urfasad från undervisningen. I de klassrum som jag befann mig i under min uppväxt fanns inte en sådan företeelse. Jag är född 1981. Min mamma upplevde heller aldrig skamvrån, men bilden av vrån, ja kanske med den skamfyllda struten på huvudet, existerar som en föreställning kring hur lärandet skulle ske. Sitt där och skäms så kommer du inte att göra om styggelsen, var tanken.

    För några år sedan fanns det de som argumenterade för en snarlik uppfostringsmetod: "Time out". Den innebar att tvinga barnet att sitta bredvid, i trappan, eller på pallen och begrunda vad det hade gjort. Vissa menade att det var ett sätt att skambelägga barnet. Andra menade att det helt enkelt var en lugn stund, en återhämtningspaus. Men visst hade metoden något av en skamvrå över sig. Metoden ifrågasattes också utifrån svensk lag eftersom den kan tolkas som ett exempel på det som lagen kallar "annan kränkande behandling", eftersom barnet fråntas både sin kroppsliga, själsliga och rumsliga frihet.

    Men vad är skam egentligen? Skam är besläktad med skuld. Men det går att känna skam utan att vara skyldig. Den som erkänner sin skuld, erkänner att hen har gjort ett specifikt fel. Den som känner skam känner att hela hens existens är under attack.

    Filosofen Emmanuel Levinas utvecklar detta. Enligt honom handlar skam inte om att man blir medveten om sin egen ofullkomlighet eller sina egna brister, utan om att jaget i sin egen nakenhet och intimitet inte kan gömma sig. Vi kan inte fly från oss själva. Skammen gör att jaget upptäcker sig själv. När jag som barn fick höra att jag var bonnig rodnade jag därför inte bara över mitt sätt att tala och uttrycka mig, det var hela mitt jag som jag skämdes över.

    Enligt Levinas är skam inte en känsla som vilken annan. Den innehåller obehag, avvisande, misslyckande och osäkerhet, men den skapar också normer och hindrar oss från att begå oförrätter. Därmed kan skammen också skapa förutsättningar för något positivt. Att kunna hantera skammen är också att kunna hantera det osäkra, det vi inte kan, vår egen svaghet. Det är förmågor som är omistliga i ett samhälle som vill vara anständigt. Motsatsen är förskräcklig.

    Kanske blir skammens olika egenskaper som allra tydligast när vi jämför den med stoltheten. Båda begreppen behövs för att förstå hur en politisk kamp kan se ut. Kärnan i arbetarrörelsens metoder; dess fanor, plakat och bildningsarbete strävar efter att föda en stolthet inför arbete och liv. Och just därför är det viktigt att HBTQ-rörelsens Pride heter just pride. Borta är skammen. Kvar finns stoltheten.

    Men precis som skammen är inte heller stoltheten en entydig känsla. Det menar utbildningsfilosofen Michalinos Zembylas. Också stoltheten har sina problem. Stoltheten kan stå i vägen för självkritik och kan i sin yttersta form hindra människor från att mötas. Jag tänker närmast på den stolthet som yttrar sig som nationalism eller patriotism – där självkritik saknas och även uppenbara felaktigheter försvaras.

    Enligt Zembylas behöver vi därför erkänna skammen som en möjlighet till självkritik, till en etisk, politisk och pedagogisk deliberation. Han skriver hur skammen kan vara produktiv i en utbildning som vill rätta oförrätter, exempelvis samhällens historia av våld mot minoriteter, ursprungsfolk, arbetarklassen eller HBTQ-personer. Han menar att förnekandet av skammen kan leda till aggression, ressentiment och konflikter. Och stolthet kan i sin tur innebära ett förnekande av de oförrätter som har begåtts. På så vis kan skammen också, under vissa omständigheter, erbjuda en möjlig väg till solidaritet, som en inbjudan där den som skammat och den som blivit skammad, kan mötas.

    Genom att frigöra oss från bilden av skammen som en stigmatisering, förknippad med dumstrutar och skamvrår, skulle det gå att använda skammen som en konstruktiv känsla både i undervisning i skolan och i ett större, politiskt sammanhang. Denna frigörelse kräver mycket ödmjukhet, solidaritet, takt och känsla, men skulle kunna innebära ett lärande och att se, möta och komma till rätta med de oförrätter som begåtts. Därmed skulle vi också kunna upptäcka oss själva.

    Marie Hållander, författare och lektor i pedagogik

  • I det andra avsnittet av Utvecklingssnacket gästas Daniel av hans "bror" Eddy. Eddys och Daniels fotbollskarriärer diskuteras och historier berättas. Vad händer när ett barn beställer själv i kassan? Luta er tillbaka och njut av 26 skrattfyllda minuter.



    Support this podcast at — https://redcircle.com/utvecklingssnacket/donations
  • P3 Dokumentär Serie: Familjen Tonårsligan från Borlänge är en berättelse om knark, våld och machokultur i det som på 90-talet var Sveriges farligaste stad. Avsnitt 1: Klackringarna.

    Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.

    I slutet av 90-talet är Dalarna på löpsedlar över hela landet. Flera attentat riktade mot polisen visar sig vara utförda av en tungt beväpnad ungdomsliga. Nu berättar flera av Familjen-medlemmarna för första gången om tiden när de satte skräck i Borlänge.

    Del 1: Klackringarna

    Eddy och Lenny blir bästisar i Borlänges skejtpark när de går i mellanstadiet. Några år senare tar Eddy, med snaggat hår och bling i vänster öra, på sig en rånarluva. Med ett hagelgevär i handen går han in i matbutiken i sitt kvarter.

    I seriens första avsnitt köper killarna likadana klackringar till varandra – så bildas det som senare ska kallas Familjen.

    Gängets mentor, känd som "Satan", har fyra motton till sina lärjungar. Det första lyder: Sluta aldrig hämnas!

    En serie i fem delar av: Sigge Dabrowski

    Producent: Rosa Fernandez

    Produktionsår: 2018

  • P3 Dokumentär Serie: Familjen Tonårsligan från Borlänge är en berättelse om knark, våld och machokultur i det som på 90-talet var Sveriges farligaste stad. Avsnitt 2: Knarket.

    Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.

    I slutet av 90-talet är Dalarna på löpsedlar över hela landet. Flera attentat riktade mot polisen visar sig vara utförda av en tungt beväpnad ungdomsliga. Nu berättar flera av Familjen-medlemmarna för första gången om tiden när de satte skräck i Borlänge.

    Del 2: Knarket

    När Eddy muckar från sitt första fängelsestraff hämtas han i en röd chevabuss utanför anstalten. Ur bussen pumpar kompisarna techno.

    Sommaren 1996 snor de en bil och kör till Docklands, en ny raveklubb i Stockholm. Nu börjar Familjen-killarna att sälja ecstasy och LSD hemma i Borlänge.

    Kort därpå gör Borlängepolisen stora beslag av de nya drogerna och börjar jaga säljarna.

    En serie i fem delar av: Sigge Dabrowski

    Producent: Rosa Fernandez

    Produktionsår: 2018

  • P3 Dokumentär Serie: Familjen Tonårsligan från Borlänge är en berättelse om knark, våld och machokultur i det som på 90-talet var Sveriges farligaste stad. Avsnitt 4: Sveket.

    Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.

    I slutet av 90-talet är Dalarna på löpsedlar över hela landet. Flera attentat riktade mot polisen visar sig vara utförda av en tungt beväpnad ungdomsliga. Nu berättar flera av Familjen-medlemmarna för första gången om tiden när de satte skräck i Borlänge.

    Del 4: Sveket

    ”I det där gamet är det lätt att göra bort sig och det finns ingenting som heter förlåt, jag är ledsen att det blev fel. Det är ju så. Det är vinna eller försvinna och gör man bort sig så då är det försvinna, som gäller”, säger Eddy.

    I seriens fjärde avsnitt träder vapentjuvarna som gjort inbrott i Hemvärnets förråd fram. Någon har lämnat tillbaks en av de stulna kulsprutorna till polisen och det tolkas som ett stort svek.

    En serie i fem delar av: Sigge Dabrowski

    Producent: Rosa Fernandez

    Produktionsår: 2018

  • P3 Dokumentär Serie: Familjen Tonårsligan från Borlänge är en berättelse om knark, våld och machokultur i det som på 90-talet var Sveriges farligaste stad. Avsnitt 5: Begravningen.

    Nya avsnitt från P3 Dokumentär hittar du först i Sveriges Radio Play.

    I slutet av 90-talet är Dalarna på löpsedlar över hela landet. Flera attentat riktade mot polisen visar sig vara utförda av en tungt beväpnad ungdomsliga. Nu berättar flera av Familjen-medlemmarna för första gången om tiden när de satte skräck i Borlänge.

    Del 5: Begravningen

    Joel, som rånade matbutiken tillsammans med Eddy när de var 17 år, har nu hittat en ny vapendragare: Lars-Inge Svartenbrandt.

    Lenny och Purjo har fallit djupt ner i sitt missbruk och Eddy har dragit in sin pappa i en stor knarkhärva.

    I seriens femte och sista avsnitt begravs en av Familjen-medlemmarna och Familjen dör.

    En serie av: Sigge Dabrowski

    Producent: Rosa Fernandez

    Produktionsår: 2018