Charlotte Frycklund Podcasts
-
I säsongsavslutningen av Bibelns kvinnor fördjupar sig Hanna Stenström, Charlotte Frycklund och Sara Forslund i tre av de nio kvinnor som Paulus hälsar till i Romarbrevet 16: Foibe, Prisca och Junia. Romarbrevet är det äldsta materialet vi har från Nya Testamentet om hur det var att vara kristen strax efter Jesus. I brevet är att många av hälsningarna är riktade till kvinnor, nio av sexton totalt, alltså 1/3 del. Vad betydde det då och vad betyder det för oss idag?
Diakonen Foibe. Foibe är Bibelns enda namngivna diakon. Trots att Foibe är den enda personen som får ett officiellt rekommendationsbrev och trots att hon ges tre titlar, syster, diakonos (diakon) och prostatis (patron) har man inte velat inse vilken stor roll hon spelat inom den tidiga kristna missionen. Exegeter har misstolkat eller förringat de här titlarna eftersom de ges till en kvinna. Foibe är inte kvinnornas diakonissa utan hela församlingens ledare.
Missionären Priscilla var en kvinna i Nya Testamentet som evangeliserade i Korinth och kan beskrivas som urkristendomens stora kvinnliga missionär. Prisca och hennes man var tältmakare precis som Paulus och riskerade sina liv för Paulus. Priscas namn nämns innan Aquila, vilket är viktigt att notera för vanligtvis brukar makens namn nämnas först. Detta antyder att hon hade en högre status än sin man eller att hon var den mest framstående ledaren.
Aposteln Junia. Andronikos och Junia var ett välkänt missionärpar. Det verkar som dem blivit omvända före Paulus och sedan arbetat med Paulus i Antiochia och även suttit i fängelse med honom. Paulus understryker att de var högt ansedda medlemmar av apostlagruppen eller högt ansedda apostlar. Det finns översättare som förutsatt att Paulus talar om två män som blivit omvända före Paulus och hade stort anseende som apostlar. Det finns dock ingen anledning att uppfatta Junias som en förkortad form av Junianus, eftersom Junia var ett välkänt kvinnonamn. Det finns i stort sett nästan inga belägg finns för en sådan maskulin namnform, medan, däremot mer än 250 kvinnor med namnet Junia är kända från historiska källor.
1 Korinthierbrevet Exegeten Antoinette Wire har analyserat 1 Korinthierbrevet och menar att kvinnornas roll succesivt minskar i brevet: i 1 kor 11 skriver Paulus att det är en skam för en kvinna att be barhuvad, i kapitel 14 förbjuds de att tala och i kapitel 15 finns de inte med när vittnen till uppståndelsen räknas upp. Hur ska vi förstå dessa verser och varför skrevs dem?
Outrolåt ”As a Mother” skriven och framförd av Sara Forslund, 18 Mars 2022 i Lilla Kapellet i samarbete med Betlehemskyrkan (Göteborg) och nätverkskyrkan Tro o tvivel. Mixad av Mikael Martinsson. Texten är hämtad från Jesaja 65-66 översättning The Message (Eugene Peterson).
Hållpunkter i avsnittet:
Foibe 00.06.35
Prisca 00.17.34
Junia 00.28. 56
1 Korinthierbrevet 00.44.00 -
Ett ganska vanligt missförstånd är att många tror att Jesus endast hade tolv manliga lärjungar. Idag vet vi med större säkerhet att Jesus också hade många kvinnliga lärjungar. I det tredje avsnittet diskuterar Petra Carlsson, Charlotte Frycklund, Hanna Stenström och Sara Forslund betydelsen av Jesu kvinnliga lärjungar då och idag. Texten från Lukas 8:1-3 är en viktig ledtråd men väcker också många frågor: Vad var deras äktenskapliga status? Vad var relationen till lärjungarna? Var fick dem pengarna ifrån? Texten visar att manliga och kvinnliga lärjungar vandrade sida vid sida och tillsammans följde Jesus. Den antyder också att rörelsen var ekonomiskt beroende av kvinnorna.
Aposteln Maria Magdalena är i alla evangelierna, en av de Galileiska kvinnor som bevittnar korsfästelsen, såg var Jesus blev begraven och som kom tillbaka till graven första dagen på veckan. Hon utmärker sig i ett sammanhang när de flesta andra manliga lärjungarna blev rädda, gömde sig, förnekade och förrådde Jesus. Där stod hon trofast och orädd kvar vid Jesu sida ända in till dödsögonblicket. Alla fyra evangelieförfattarna namnger henne som ett av de främsta uppståndelsevittnena. Johannes och Matteus anger henne som det första vittnet. Jesus ger henne fullmakt att vara aposteln till apostlarna med det otroliga budskapet om hans uppståndelse och kommande himmelsfärd. Där i det ögonblicket var hon kyrkan, den enda personen på hela jorden som kände till sanningen om Jesu uppståndelse. Kyrkans överlevnad vilade på axlarna av en enda kvinnlig lärjunge: Maria Magdalena. Vad hade hänt om hon hade gjort ett annat val?
Johanna. I Lukastexten får vi också en glimt av en annan betydelsefull kvinnlig lärjunge Johanna som var hustru till Herodes förvaltare, en man som hette Kusas och hade en mycket hög social ställning vilket i sin tur gjorde Johanna till en kvinna med hög status.
Medverkar i avsnittet: Petra Carlsson, Hanna Stenström, Charlotte Frycklund och Sara Forslund.
-
I premiäravsnittet diskuterar Charlotte Frycklund, Hanna Stenström och Sara Forslund berättelsen om kvinnan som smörjde Jesus som finns med i alla evangelierna och är inledningen till passionsberättelsen förutom i Lukas. Hur skiljer sig versionerna och varför är de olika? Vad är skillnaden i betydelsen om det är Jesus huvud eller fötter som smörjs? Vem var hon egentligen? Var hon en profet eller synderska? En outsider eller insider? Och hur har det egentligen gått med Jesus uppmaning om att vi alltid ska berätta om henne och det hon gjorde överallt som evangeliet förkunnas?
Medverkar i avsnittet: Charlotte Frycklund, Hanna Stenström och Sara Forslund