Lukastexten Podcasts

  • Ett ganska vanligt missförstånd är att många tror att Jesus endast hade tolv manliga lärjungar. Idag vet vi med större säkerhet att Jesus också hade många kvinnliga lärjungar. I det tredje avsnittet diskuterar Petra Carlsson, Charlotte Frycklund, Hanna Stenström och Sara Forslund betydelsen av Jesu kvinnliga lärjungar då och idag. Texten från Lukas 8:1-3 är en viktig ledtråd men väcker också många frågor: Vad var deras äktenskapliga status? Vad var relationen till lärjungarna? Var fick dem pengarna ifrån? Texten visar att manliga och kvinnliga lärjungar vandrade sida vid sida och tillsammans följde Jesus. Den antyder också att rörelsen var ekonomiskt beroende av kvinnorna.

    Aposteln Maria Magdalena är i alla evangelierna, en av de Galileiska kvinnor som bevittnar korsfästelsen, såg var Jesus blev begraven och som kom tillbaka till graven första dagen på veckan. Hon utmärker sig i ett sammanhang när de flesta andra manliga lärjungarna blev rädda, gömde sig, förnekade och förrådde Jesus. Där stod hon trofast och orädd kvar vid Jesu sida ända in till dödsögonblicket. Alla fyra evangelieförfattarna namnger henne som ett av de främsta uppståndelsevittnena. Johannes och Matteus anger henne som det första vittnet. Jesus ger henne fullmakt att vara aposteln till apostlarna med det otroliga budskapet om hans uppståndelse och kommande himmelsfärd. Där i det ögonblicket var hon kyrkan, den enda personen på hela jorden som kände till sanningen om Jesu uppståndelse. Kyrkans överlevnad vilade på axlarna av en enda kvinnlig lärjunge: Maria Magdalena. Vad hade hänt om hon hade gjort ett annat val?

    Johanna. I Lukastexten får vi också en glimt av en annan betydelsefull kvinnlig lärjunge Johanna som var hustru till Herodes förvaltare, en man som hette Kusas och hade en mycket hög social ställning vilket i sin tur gjorde Johanna till en kvinna med hög status.

    Medverkar i avsnittet: Petra Carlsson, Hanna Stenström, Charlotte Frycklund och Sara Forslund.