Avsnitt

  • Vi träffar Christina Stielli som är författare, föreläsare och organisationsutvecklare. Hon har utsetts till Årets Talare flera gånger och är en av de mest eftersökta föreläsarna i landet. Dessutom syns hon flitigt i TV4 Nyhetsmorgon där hon precis som på scen inspirerar medarbetare och chefer att bli bättre på förändring och utveckling. Självledarskap, att utmana rädslor och psykologisk trygghet är viktiga pusselbitar, liksom kommunikation och reflektion.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Vem snodde osten” av Spencer Johnsson som länge har toppat världens bestsellerlistor. Det är en till synes enkel berättelse om hur vi kan bli bättre på att hantera förändringar – både i arbetsliv och privat. Men boken innehåller många bra vinklar att reflektera över eller för den delen diskutera i teamet på jobbet. Spännande läsning utlovas.
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!
     

  • Vi träffar Claudia Olsson som är företagsledare, framtidsanalytiker och digitaliseringsexpert. Men även rådgivare, föreläsare, sommarpratare och mycket mer.

    I avsnittet pratar vi om artificiell intelligens, ledarskap och visioner inom tech. Liksom om varför empati och medkänsla är färdigheter som bör tränas för att utvecklas. Vi kommer också in en hel del på lärande för framtiden, något Claudia arbetar med globalt via sitt utbildningsföretag Stellar Capacity.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är ”Own the AI-revolution - Unlock Your Artificial Intelligence Strategy to Disrupt Your Competition” av Neil Sahota and Michael Ashley. I boken tar dom sig an hur företag kan förhålla sig till och kanske framförallt omfamna hela den transformation som AI är på väg att åstadkomma. Spännande läsning, med andra ord.

    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Vi träffar Ashkan Fardost som har en minst sagt spännande bakgrund. Förutom att vara doktor i organisk kemi och tidigare framgångsrik musikproducent är han en flitigt anlitad föreläsare. Hans spaningar handlar om såväl digitalisering, innovation och framtid som hur områdena är nära kopplade till människans beteenden och behov.

    I avsnittet kommer vi in på varför digitalisering behöver förstås utifrån tre perspektiv: samhälle, människa och teknik, men också varför det är viktigt att skilja på digitisering och digitalisering. Dessutom får du höra om hur det västerländska alfabetet spelat en avgörande roll för vår utveckling och framtid, plus en hel del fler spännande ämnen.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är ”Non-Obvious Megatrends: How to See What Others Miss and Predict the Future” av Rohit Bhargava. I den går han igenom hur du kan arbeta för att bli en bättre trendspanare, men då med fokus på det som andra vanligtvis inte ser. Han ger också exempel på såna trender och hur du kan använda dig av det i ditt företag. Spännande läsning, med andra ord. Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!
  • I säsongspremiären träffar vi Viktor Svensson, VD på Rejlers som med sina 2 700 anställda är ett av nordens största teknikkonsultbolag.
     
    När det kommer till att leda verksamheter gillar han att tänka nytt, stort och gärna från ett annat håll än många andra. I hans värld handlar det om att sälja in känslan av vad strategin kan ge, snarare än siffrorna den ska leda till. Dessutom är lärande något han brinner för. Så mycket att det står i centrum för Rejlers resa framåt.
     
    I avsnittet kommer vi in på betydelsen av kommunikation, framgångsrik förändringsledning, kompetens, beslutsfattande och hur man bygger företagskultur.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Learning to succeed” av Jason Wingard, som på engelska har titeln corporate learning expert. Boken handlar om hur man transformerar sin verksamhet till att bli en lärande organisation – allt i syfte att ha en chans att hänga med i och allra helst ligga före konkurrensen när utvecklingstakten är så hög. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • I säsongsavslutningen träffar vi Johan Kuylenstierna, ordförande i Klimatpolitiska rådet, adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms universitet, och en av Sveriges ledande klimatexperter.

    Ämnen som alltid är aktuella när man pratar om framtiden är ju nämligen klimatet, klimatomsättningen – och förstås hur företag och ledare ska förhålla sig till utmaningarna. I samtalet kommer vi in på omställningen i Sverige och världen. Men framförallt på alla de möjligheter som uppstår längs vägen; inte minst nya arbetstillfällen och affärsidéer.

    Johan har en unik position i den svenska klimatomställningen där han både kan utvärdera det som görs och inspirera till nya sätt att tänka. Han är en optimist som visar att vi har många möjligheter för att manövrera oss mot en mer hållbar värld.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är "The Art of Alignment: av Patty Beach. Det är en bok som tar upp nycklar till att få med sig alla andra när nya idéer, projekt eller strategier ska omsättas i praktiken. Alltså att enas bakom det som ska göras, eller för den delen komma tillbaka på spåret om man kör i diket. Spännande läsning, med andra ord. Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på.
  • Vi träffar Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på bransch- och arbetsgivar­organisationen TechSverige (fd IT&Telekomföretagen). Bland deras medlemmar finns såväl små startup-bolag som stora multinationella företag med totalt cirka 100 000 anställda. Och branschens betydelse för Sverige bara ökar. År 2020 uppgick dess bidrag till BNP till totalt 281 miljarder kronor. Det är nästan lika mycket som bidraget från de traditionella svenska basindustrierna sammanlagt.
     
    I samtalet kommer vi in på branschens utveckling och betydelse, men också på utmaningar och vilka förändringar som krävs framåt. Åsa är dessutom en person man gärna pratar digitalisering med. Hon har bland annat varit digitaliseringschef för landet Sverige och suttit med i regeringens digitaliseringsråd och digitaliseringskommission. Hur ligger vi egentligen till inom digitaliseringen? Hur långt har offentlig respektive privat sektor kommit? Och hur står sig Sverige i den internationella konkurrensen?
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är "Den digitala omställningen: Strategier och perspektiv”, av svenska Simon Beyer som är Partner och Chief Strategy Officer på byrån Ingager. Boken är skriven för alla som vill förstå digitaliseringens innebörd, risker och möjligheter. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster som kommer! 

  • Vi träffar Jane Walerud, serieentreprenör och investerare. Hon beskrivs ibland som kvinnan bakom Klarna och en av 2000-talets främsta investerare med flera världssuccéer i sitt bagage. Förutom Klarna finns exempel som Tobii och Lensway. Jane finns dessutom med på Dagens industris lista över näringslivets mäktigaste kvinnor där hon kallades för Sveriges okrönta riskkapitaldrottning.
     
    I avsnittet djupdyker vi i ämnet deep tech och hur det går att använda investeringar för att påverka jorden till det bättre. Jane och hennes familj är engagerade i endast ett fåtal bolag åt gången och går in med mer än pengar. De investerar tid och ett stort engagemang. I samtalet delar Jane med sig av sina tankar kring såväl komplex teknologi som den skillnad det kan göra för miljön.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Deep tech” av Eric Redmond. I den går han igenom vad han menar är förändringar av samma storlek som den industriella revolutionen. Och bakom det ligger sju tekniker, som alla ryms inom begreppet deep tech – och som han går igenom och förklarar i den här boken. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster som kommer! 

  • Vi träffar Ari Riabacke, doktor i beslutsfattande, författare och en av Sveriges mest populära föreläsare . Hans perspektiv är brett och kommer från såväl rollen som mentor åt chefer och ledningsgrupper, som en lång bana inom forskningen och konsultvärlden. 
     
    I avsnittet djupdyker vi i beslutsfattandets olika områden. För hur fattar vi egentligen beslut? Och hur säkerställer vi att besluten vi fattar inte bara är rätt, utan också viktiga? Ari delar med sig av framgångsfaktorer och insikter inom beslutsprocesser för såväl individer som grupper.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Beslutspyramiden – vägen till klokare beslut, av Ari och Mona Riabacke. Det är en bok som på ett väldigt begripligt sätt ökar kunskapen om hur vi fungerar och vad som påverkar oss när vi fattar beslut. Spännande läsning utlovas.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster under våren! 

  • Vi träffar Eva Hamilton, styrelseproffs och från 2006 till 2014 VD på Sveriges Television. Utmärkelserna har varit många; Årets ledare, Årets förnyare och Årets branschpersonlighet för att ta några exempel. Numera sitter hon i en rad styrelser, bland annat Luleå tekniska universitet och LKAB.

    Evas tid på SVT präglades av förändring, inte minst drivet av digitaliseringen. Förutom neddragningar fick hon hantera att mediekonsumtionen ändrades i grunden. För samma år som hon började brukar man säga är födelseåret för sociala medier. Hur skapade Eva en förändringsvilja bland medarbetarna och vad har hon tagit med sig till alla styrelseuppdrag? Häng med på säsongspremiären och ett spännande samtal om förändringar, public service och styrelsearbete.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är Rewire av Richard O´Connor. Med hjälp av ny forskning och kunskap om hur hjärnan fungerar ger den här boken nycklar och tips till effektiv förändring av ens beteenden. Högst relevant för alla som vill förstå mer om sig själva men även för dom som vill förstå mer kring förändringsprocesser i verksamheter. Spännande läsning, med andra ord!

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster under våren!

  • Vi träffar Ann Carlsson, VD på Apoteket sedan 2010 och alldeles snart VD på Systembolaget. Under tiden på Apoteket har utmärkelserna varit många och förutom VD-rollen har hon också styrelseuppdrag i Vattenfall och SNS.
     
    Anns drygt tio år på Apoteket har präglats av förändring. Några exempel: från monopol till intensiv konkurrens, digitalisering, helt nya kundbeteenden, vård och apoteket på nätet. Och mycket mer. I den här säsongsavslutningen av Konkurrenskraft pratar vi därför om hur man skapar en förändringsbenägenhet i organisationen, hur hela verksamheten kan bli kundfokuserad och hur förtroende byggs, både internt och externt, i en helt ny vardag.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Next is Now av Lior Arrusy. Han är en av världen ledande tänkare inom kundupplevelser, företagskultur och kundfokuserad transformation. Boken handlar om att få in ett mindset bland ALLA chefer och medarbetare om att förändringar innebär möjligheter, snarare än att det är något som implementeras uppifrån och ned i organisationen. Spännande läsning utlovas!
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång till våren! 

  • Vi träffar Henrik Eriksson, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola. Han har hela sin forskarkarriär intresserat sig för vad det är som gör att vissa verksamheter lyckas bättre än andra. 2019 kom han ut med boken "Sveriges bästa verksamheter" som sammanfattar hans slutsatser. I boken visar han att det finns ett antal principer och arbetssätt som ligger bakom framgångarna.
     
    I samtalet gör vi lite av en "executive summary" av bokens innehåll. Vi diskuterar de olika principerna och drar slutsatser: inte minst att alltid utgå från behoven hos dem som verksamheten finns till för och att de som lyckas bäst har en utpräglad förbättringskultur i organisationen.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Beyond Performance av Scott Keller and Colin Price. Den handlar om hur man bygger och optimerar organisationens resultat, och samtidigt säkerställer att den är uthållig och förberedd för framtida utmaningar. Spännande läsning utlovas!
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång! 

  • Vi träffar Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet. Tove är välkänt namn i samhällsdebatten och har levt större delen av sitt liv med att analysera, tycka och tänka kring det som händer i omvärlden. Hon har bl.a. varit ordförande i Moderata ungdomsförbundet, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv och haft roller på tankesmedjorna Timbro och Fores. Dessutom är hon en flitig författare.

    Vi kommer in på politiken, medierna och påverkan. För vilken roll har medierna för vårt beslutsfattande och borde chefer bli mer politiska? Det och mycket annat pratar vi om i ett spännande avsnitt.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är ”The Speed of Trust” av Stephen M.R. Covey. Den har hittills sålt i över 2 miljoner exemplar och tar upp ett väldigt viktigt område: hur man bygger, utvecklar och använder förtroende. Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång!
  • Välkommen till säsongspremiären där vi träffar Fredrik Hillelson, VD och grundare av Novare - ett av de största och ledande företagen inom chefsrekrytering. Fredrik har en spännande bakgrund: På 80-talet inledde han som marinofficer vid Vaxholms Amfibieregemente. Därefter blev han utlandspersonalchef på Scania, personaldirektör Accenture Sweden och slutligen personaldirektör på Investor. Numera träffar han ca 700 kandidater per år och har hunnit samla ihop 30 års erfarenhet av rekrytering.

    I samtalet kommer vi in på vad som skiljer vassa chefer och ledare idag från hur det var förr - och såklart vad det kommer krävas mer av i framtiden. Vi pratar också om förändringsarbete, betydelsen av kommunikation och hur rekryteringsarbetet har påverkats av pandemin. Ett spännande avsnitt utlovas!

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är ”The Culture Quotient - Ten Dimensions of a High-Performance Culture” av Greg Besner. Han är grundare till CultureIQ och har hjälp över 1000-tals bolag att stärka sin företagskultur. I den här boken går han igenom 10 områden som måste vara på plats för att skapa attraktiva och högpresterande företagskulturer. Inte minst blir det viktigt för att hantera förändringstakten som vi har runt oss.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång under hösten!

  • I säsongsavslutningen träffar vi Per Schlingmann, författare, föreläsare och rådgivare - tillika en av de mer tongivande politiska och kommunikativa strategerna under 00-talet. Han var en av arkitekterna bakom Moderaternas förändringsarbete och sägs ha spelat en nyckelroll i deras valframgångar 2006 och 2010. Först som kommunikationschef, senare som partisekreterare. Numera föreläser och rådger Per friskt om förändringsarbete samtidigt som han skriver böcker.

    I samtalet kommer vi in på nycklar bakom framgångsrika förändringar och hans senaste bok om världen efter pandemin: Corona Express. Per har skrivit boken tillsammans med Kjell A Nordström och i den beskrivs varför pandemin kan ses som en tidsmaskin, som i vissa delar kastar oss framåt i tiden men i andra delar förflyttar oss bakåt. Ett spännande samtal utlovas!

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips har kommit upp även i tidigare avsnitt: "Start with why – how great leaders inspire action” av Simon Sinek. För som vi kommer in på i samtalet så är betydelsen av ett tydligt och förankrat svar på frågan “varför?” stor, vare sig det handlar om kommunikation, ledarskap eller försäljning.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång!

  • Vi träffar Lars Strannegård, professor i ledarskap och sedan sju år rektor för Handelshögskolan i Stockholm. I den rollen rör han om i grytan kring vad utbildning är och pratar sig varm om bildning. Under samtalet kommer vi in på att vara "under bildande" och hur det är något som sker med långt mycket mer än kunskap. Enligt Lars är det till och med så att utbildning utan bildning kan bli otillräckligt om man ska bli en vass ledare, stå sig i konkurrensen i näringslivet eller bara kunna förhålla sig till sin omvärld på ett bra sätt. Kort sagt: ett spännande samtal utlovas.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är ”Kunskap som känns”, boken som Lars Strannegård precis kommit ut med. Där skriver han sig varm om bildning och betydelsen av att inte bara utbilda sig utan att också bredda kunskapen med förmågan att reflektera, förstå andra människor och tänka mer kreativt. Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång!
  • Vi träffar Johan Eriksson som är chef på Google, författare och flitigt anlitad föreläsare. I samtalet kommer vi in på hur man som individ kan bli bättre rustad för förändringar och betydelsen av det livslånga lärandet. För om det är något Johan brinner för är det just det: att vara i konstant utveckling. Och är det något han sitter på mycket tankar och idéer om är det strategier för att driva sin egen förändringsresa.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är "Peak : vetenskapen om att bli bättre på nästan allt : sanningen bakom 10 000-timmarsregeln"  av K Anders Ericsson och Robert Pool. I boken reder K Anders Eriksson ut begreppen kring den berömda regeln han själv myntade och som populariserades av den bästsäljande författaren Malcolm Gladwell i boken Outliers.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång! 

  • Vi träffar Alexandra Hagen, VD på White Arkitekter, den svenska arkitektbyrån som är en av Europas största med sina drygt 900 medarbetare. I samtalet kommer vi in på arkitektur, utformningen av det fysiska och det digitala rummet - och hur det påverkar besluten, framtiden och faktiskt hur vi lever våra liv. Kanske har de här frågorna aldrig varit så aktuella som nu, när Covid-19 kastar om hur och var vi träffas. Dom offentliga miljöerna stänger ner, bostaden blir plötsligt något mycket mer än en plats att bo - och eventuellt får vi se helt andra principer för stadsplanering framöver. Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är The Future Workplace Experience - 10 Rules for Mastering Disruption in Recruiting and Engaging Employees som är skriven av Jeanne C. Meister and Kevin J. Mulcahy. Där får du bland annat läsa om hur ny teknologi påverkar arbetsplatsen – och hur den kan bli både en möjliggörare och något som förändrar hur vi jobbar i grunden.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många spännande gäster på gång!

  • Vi träffar Sara Öhrvall, digitaliseringsexpert och i SEB:s koncernledning, som nu skrivit boken "Ditt framtida jag: hur ny teknik revolutionerar människan och gör oss starkare, smartare och vänligare". Sara är en av Sveriges främsta experter på digital utveckling och har länge varit drivande av digitaliseringsfrågor inom svenskt näringsliv. Hennes erfarenheter kommer från ledningspositioner i flera storbolag, styrelser och som rådgivare i flera branscher - liksom arbete i San Francisco, Tokyo, London, Singapore och Bryssel. Här finns saker att prata om, med andra ord.

    I samtalet kommer vi in på hur ny digital teknik kan komma att förändra människan i grunden; utveckla våra sinnen, få oss att tänka längre, orka mer och bli allt friskare. Vi pratar också om hur den höga förändringstakten och teknikutvecklingen påverkar chefer, styrelser och rentav politiker. Ett spännande samtal utlovas, kort sagt.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är kort och gott den bok som Sara Öhrvall skrivit. Se titeln ovan.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många spännande gäster på gång!

  • I säsongspremiären av Konkurrenskraft träffar vi futurologen, framtids- och trendspanaren Magnus Lindkvist. Han är av Sveriges absolut mest framgångsrika internationella talare på ämnet framtidstänkande och trender - och nu med i Konkurrenskraft för att hjälpa oss blicka framåt.
     
    I samtalet kommer vi in på konsekvenser av Covid-19, utmaningar med exponentiellt tänkande, hur vi rustar oss för framtiden, vad vi kan vänta oss av 2021 och mycket, mycket mer. Magnus drar sig inte för att utmana invanda föreställningar och få oss att se saker från ett annat håll. Ett spännande avsnitt utlovas, kort sagt.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Boken som nämns i slutet på avsnittet heter ”Create the Future, Tactics for Disruptive Thinking” av Jeremy Gutsche - en bästsäljande författare, prisvinnande innovations-expert och (även han) en av världens mest efterfrågade föreläsare. 
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många spännande gäster på gång! I nästa avsnitt träffar vi Alexandra Hagen, VD på White Arkitekter som är en av Europas största arkitektkontor.

  • I det här specialavsnittet träffar vi Martin Carlsson-Wall, Associate Professor på Handelshögskolan i Stockholm, som projektlett den omfattande rapporten "Sweden through the crises" med över 40 forskningsartiklar om konsekvenserna av coronakrisen.

    Rapporten spänner över ekonomi, näringsliv och politik med syftet att hjälpa beslutsfattare att förstå coronavirusets följdeffekter. I samtalet svingar vi oss mellan flera av rapportens ämnen och perspektiv så att du får dem sammanfattade. Eller vad sägs om lärdomar från myndigheternas agerande, hur företags styrmodeller behöver påverkas framåt, varför retailföretag kan bli krisens vinnare och hur framtidens innovation, kreativitet och beslutsfattande behöver inspireras av Diago Maradona. Ett spännande avsnitt utlovas, kort sagt.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på. Det här är säsongsavslutningen för 2020. Men i januari är vi tillbaka med Magnus Lindkvist - trendspanare, framtidsforskare och en av Sveriges mest internationellt kända föreläsare.