Avsnitt

  • NOTE: This episode is in English

    Join us as we sit down with Charlene Li, a visionary who has been forecasting the future of digital innovation for over two decades. Named by Fast Company as one of the most creative people in business, Li is an expert on digital transformation and disruptive growth strategies. She’s also a New York Times bestselling author, with an upcoming book about generative AI for leaders. (NOTE: This episode is in English)In our conversation we dive into what it means to adopt a disruptive mindset, navigate rapid transformation with unwavering vision and strategy, and leverage generative AI to its fullest potential. Don’t miss out on this opportunity to get ahead with the insights from one of the business world’s leading minds.The podcast is hosted by Robin Askelöf, CMO at Hypergene, who is constantly looking for new perspectives on decision-making, business management, and leadership. The episode's book tip is "Winning with Generative AI: The 90 Day Blueprint for Success" written by Charlene Li and Katia Walsh. IN SWEDISHVi träffar Charlene Li som är en sann visionär inom digital transformation. Hon har utsetts till en av de mest kreativa personerna i näringslivet av Fast Company, är expert inom transformation och tillväxtstrategier och bästsäljare författare med en kommande bok om generativ AI för ledare. I samtalet djupdyker vi i vad det innebär att anta ett disruptivt tankesätt, hur man navigerar i snabba förändringar genom att hålla fast vid en tydlig vision och strategi samt nycklarna till att dra full nytta av generativ AI. Kort sagt: häng med på ett spännande samtal med en av USA:s vassaste hjärnor inom innovation och strategi. Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är "Winning with Generative AI: The 90 Day Blueprint for Success" skriven av Charlene Li och Katia Walsh.


  • I det här specialavsnittet är Ari Riabacke, doktor i beslutsfattande, tillbaka för ett samtal om insikter och spaningar från podden så här långt. Vi utgår från en AI-analys av de över 40 avsnitten som visar ett antal återkommande teman. Och det finns minst sagt mycket att hämta från de experter, futurister, föreläsare och företagsledare som varit med!

     
    Ämnen vi berör är att bland annat att ta sig an förändringar, teknikens inverkan på att vara människa, hållbara affärsmodeller, livslångt lärande och beslutsfattande.
     
    Ari Riabacke är förutom doktor också en av Sveriges mest anlitade och uppskattade föreläsare, författare och rådgivare till chefer och ledningsgrupper. Ari var dessutom med från allra första början, när podden startade. Så det kändes minst sagt rätt att ha med honom i det här avsnittet!
     
    Samtalet leds som vanligt av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. 
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Vi träffar Simon Kyaga som är överläkare i psykiatri och författare av två uppmärksammade böcker, en om kreativitet och nu senast om visdom. Han har också varit sommarpratare i P1 och är med regelbundet i radio och tv för att kommentera aktuella frågor inom psykiatri. I samtalet tar vi oss an ämnet visdom. För vad är det egentligen? Går det att mäta och träna? Och kan man till och med få sin organisation att bli visare?
     
    Visdom är kort sagt ett spännande ämne med många associationer. Det har t.ex. blivit ett begrepp vi hellre klistrar på ikoner som Sokrates och Moder Theresa, än på varandra i vardagen. Men kanske är det just det vi borde? För visdom är enligt Simon Kyaga något vi alla har potential att utveckla. I förlängningen gör det oss bättre på att fatta beslut och leda såväl oss själva som andra. Dessutom; vad tänker Simon, med sin bakgrund inom neurovetenskapen, om visdom i förhållande till AI och maskinlärning. Ett spännande samtal utlovas! 
     
    Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är den som Simon Kyaga och hans mamma är aktuella med; "Visdom för människor i en föränderlig tid”, vilket ju också är den bok vi pratar mycket om i avsnittet. I den får man läsa om visdom utifrån både historia, kultur och vad den senaste forskningen säger.
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • NOTE: This episode is in EnglishWe meet Nancy Giordano who is recognized as one of the world’s top futurists, bestselling author and global keynote speaker. Her expertise in navigating this fast-changing world of ours has made her an invaluable resource for organizations and leaders worldwide. In the conversation we dive into how companies and organizations can prepare and build for the future, how to approach artificial intelligence and the concept of "leadering" - i.e. how leaders should think and act in the pace of change we live in. Join us for an exciting and thought-provoking talk about today and the future.The podcast is hosted by Robin Askelöf, CMO at Hypergene, who is constantly looking for new perspectives on decision-making, business management, and leadership. The episode's book tip is ""Leadering: The Ways Visionary Leaders Play Bigger" written by Nancy Giordano. This book challenges us to shift our thinking and adopt a new mindset to build the future we all want.Remember to subscribe to Competitive Edge / Konkurrenskraft to be reminded when new episodes are available to listen to!IN SWEDISHVi träffar Nancy Giordano, en av världens främsta futurister, bästsäljande författare och globalt anlitad föreläsare. Hennes förmåga att navigera i världens snabbrörliga miljö har gjort henne till en ovärderlig rådgivare till organisationer och ledare över hela världen.I avsnittet kommer vi in på hur företag och organisationer kan förbereda sig och bygga för framtiden, hur man bör förhålla sig till artificiell intelligens och begreppet ”leadering” – alltså hur ledare ska tänka och agera i den förändringstakten vi lever i. Häng med för ett spännande och tankeväckande samtal om utveckling och framtid.Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är "Leading: The Ways Visionary Leaders Play Bigger" skriven av Nancy Giordano. Boken utmanar oss att ändra tankesätt för att bygga den framtid vi vill ha.Kom ihåg att prenumerera på Competitive Edge / Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • NOTE: This episode is in EnglishWe meet Dr. Mark van Rijmenam, a recognized strategic futurist, author of several books, and international keynote speaker. His deep understanding of generative AI, blockchain, the metaverse, and other emerging technologies has made him a trusted advisor to leaders all over the world.In our conversation, we dive into AI and its implications for organisations, leadership, and decision-making. We also cover topics such as how generative AI and the metaverse converge, how to keep up with the pace of change, and the importance of an exponential mindset. Join us for an exciting and thought-provoking talk about today and the future.The podcast is hosted by Robin Askelöf, CMO at Hypergene, who is constantly looking for new perspectives on decision-making, business management, and leadership. The episode's book tip is "Future Visions: A human-machine collaboration on the potential of technology," written by Dr. Mark van Rijmenam and generative AI. It provides excellent insights into the possibilities of technology and its potential to transform our world. Remember to subscribe to Competitive Edge / Konkurrenskraft to be reminded when new episodes are available to listen to!IN SWEDISHVi träffar Dr. Mark van Rijmenam, en internationellt erkänd futurist, författare till flera böcker och keynote speaker. Hans djupa förståelse för generativ AI, blockchain, metaverse och flera andra teknikområden i framkant har lett till att han rådger chefer och ledare över hela världen.I avsnittet fördjupar vi oss i AI:s konsekvenser för organisationer, ledarskap och beslutsfattande. Vi kommer också in på hur generativ AI och metaverse smälter samman, hur man håller jämna steg med den (minst sagt) intensiva förändringstakten och vikten av att ha ett exponentiellt tankesätt. Följ med på ett spännande och tankeväckande samtal om samtiden och framtiden!Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är "Future Visions: A human-machine collaboration on the potential of technology,"", skriven av Dr. Mark van Rijmenam och generativ AI. Den ger många nya insikter om teknikens möjligheter och dess potential att förändra världen.Kom ihåg att prenumerera på Competitive Edge / Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Vi träffar Katarina Berg som är Global HR-chef på Spotify sedan 2013. Tillväxttakten har varit minst sagt hög. Idag har Spotify nästan en halv miljard användare och knappt 9 000 anställda i 46 städer över hela världen. Det innebär höga krav på frågor som rekrytering, kompetensutveckling och att få medarbetare att växa. Sådana frågor, och mycket mer, hamnar på Katarina Bergs bord.
     
    I samtalet kommer vi in på tillväxt, förändringsarbete och hur man bygger en skalbar företagskultur. Men också om mod i HR-arbetet, vilket Katarina Berg och hennes medarbetare skrivit en bok om. Ett spännande samtal utlovas! 
     

    Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är "BOLD - strategiskt HR-arbete i en ny tid”, vilket är den bok vi pratar om med Katarina. I den får man insyn i hur Spotify arbetar med HR och många tips som chefer och ledare kan ha nytta av. 

     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Vi träffar Lars-Johan Åge som är en av världens främsta forskare inom förhandlingsområdet. Han är professor, utbildad i förhandling på Harvard Law School och har arbetat med både FBI:s gisslanförhandlare och svenska polisens insatsstyrka. Dessutom är han författare och en av Sveriges mest populära föreläsare.
     
    I samtalet kommer vi in på fem steg för att lyckas i förhandlingar, vikten av förtroende och superkraften i att vara omtyckt. Dessutom pratar vi en hel del om varför "happy happy" är ett bättre förhållningssätt än "win win". Ett spännande samtal utlovas! 
     

    Podden leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Vi träffar Christina Stielli som är författare, föreläsare och organisationsutvecklare. Hon har utsetts till Årets Talare flera gånger och är en av de mest eftersökta föreläsarna i landet. Dessutom syns hon flitigt i TV4 Nyhetsmorgon där hon precis som på scen inspirerar medarbetare och chefer att bli bättre på förändring och utveckling. Självledarskap, att utmana rädslor och psykologisk trygghet är viktiga pusselbitar, liksom kommunikation och reflektion.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Vem snodde osten” av Spencer Johnsson som länge har toppat världens bestsellerlistor. Det är en till synes enkel berättelse om hur vi kan bli bättre på att hantera förändringar – både i arbetsliv och privat. Men boken innehåller många bra vinklar att reflektera över eller för den delen diskutera i teamet på jobbet. Spännande läsning utlovas.
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!
     

  • Vi träffar Claudia Olsson som är företagsledare, framtidsanalytiker och digitaliseringsexpert. Men även rådgivare, föreläsare, sommarpratare och mycket mer.

    I avsnittet pratar vi om artificiell intelligens, ledarskap och visioner inom tech. Liksom om varför empati och medkänsla är färdigheter som bör tränas för att utvecklas. Vi kommer också in en hel del på lärande för framtiden, något Claudia arbetar med globalt via sitt utbildningsföretag Stellar Capacity.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är ”Own the AI-revolution - Unlock Your Artificial Intelligence Strategy to Disrupt Your Competition” av Neil Sahota and Michael Ashley. I boken tar dom sig an hur företag kan förhålla sig till och kanske framförallt omfamna hela den transformation som AI är på väg att åstadkomma. Spännande läsning, med andra ord.

    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • Vi träffar Ashkan Fardost som har en minst sagt spännande bakgrund. Förutom att vara doktor i organisk kemi och tidigare framgångsrik musikproducent är han en flitigt anlitad föreläsare. Hans spaningar handlar om såväl digitalisering, innovation och framtid som hur områdena är nära kopplade till människans beteenden och behov.

    I avsnittet kommer vi in på varför digitalisering behöver förstås utifrån tre perspektiv: samhälle, människa och teknik, men också varför det är viktigt att skilja på digitisering och digitalisering. Dessutom får du höra om hur det västerländska alfabetet spelat en avgörande roll för vår utveckling och framtid, plus en hel del fler spännande ämnen.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är ”Non-Obvious Megatrends: How to See What Others Miss and Predict the Future” av Rohit Bhargava. I den går han igenom hur du kan arbeta för att bli en bättre trendspanare, men då med fokus på det som andra vanligtvis inte ser. Han ger också exempel på såna trender och hur du kan använda dig av det i ditt företag. Spännande läsning, med andra ord. Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!
  • I säsongspremiären träffar vi Viktor Svensson, VD på Rejlers som med sina 2 700 anställda är ett av nordens största teknikkonsultbolag.
     
    När det kommer till att leda verksamheter gillar han att tänka nytt, stort och gärna från ett annat håll än många andra. I hans värld handlar det om att sälja in känslan av vad strategin kan ge, snarare än siffrorna den ska leda till. Dessutom är lärande något han brinner för. Så mycket att det står i centrum för Rejlers resa framåt.
     
    I avsnittet kommer vi in på betydelsen av kommunikation, framgångsrik förändringsledning, kompetens, beslutsfattande och hur man bygger företagskultur.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Learning to succeed” av Jason Wingard, som på engelska har titeln corporate learning expert. Boken handlar om hur man transformerar sin verksamhet till att bli en lärande organisation – allt i syfte att ha en chans att hänga med i och allra helst ligga före konkurrensen när utvecklingstakten är så hög. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på podden så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på!

  • I säsongsavslutningen träffar vi Johan Kuylenstierna, ordförande i Klimatpolitiska rådet, adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms universitet, och en av Sveriges ledande klimatexperter.

    Ämnen som alltid är aktuella när man pratar om framtiden är ju nämligen klimatet, klimatomsättningen – och förstås hur företag och ledare ska förhålla sig till utmaningarna. I samtalet kommer vi in på omställningen i Sverige och världen. Men framförallt på alla de möjligheter som uppstår längs vägen; inte minst nya arbetstillfällen och affärsidéer.

    Johan har en unik position i den svenska klimatomställningen där han både kan utvärdera det som görs och inspirera till nya sätt att tänka. Han är en optimist som visar att vi har många möjligheter för att manövrera oss mot en mer hållbar värld.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är "The Art of Alignment: av Patty Beach. Det är en bok som tar upp nycklar till att få med sig alla andra när nya idéer, projekt eller strategier ska omsättas i praktiken. Alltså att enas bakom det som ska göras, eller för den delen komma tillbaka på spåret om man kör i diket. Spännande läsning, med andra ord. Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på.
  • Vi träffar Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på bransch- och arbetsgivar­organisationen TechSverige (fd IT&Telekomföretagen). Bland deras medlemmar finns såväl små startup-bolag som stora multinationella företag med totalt cirka 100 000 anställda. Och branschens betydelse för Sverige bara ökar. År 2020 uppgick dess bidrag till BNP till totalt 281 miljarder kronor. Det är nästan lika mycket som bidraget från de traditionella svenska basindustrierna sammanlagt.
     
    I samtalet kommer vi in på branschens utveckling och betydelse, men också på utmaningar och vilka förändringar som krävs framåt. Åsa är dessutom en person man gärna pratar digitalisering med. Hon har bland annat varit digitaliseringschef för landet Sverige och suttit med i regeringens digitaliseringsråd och digitaliseringskommission. Hur ligger vi egentligen till inom digitaliseringen? Hur långt har offentlig respektive privat sektor kommit? Och hur står sig Sverige i den internationella konkurrensen?
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är "Den digitala omställningen: Strategier och perspektiv”, av svenska Simon Beyer som är Partner och Chief Strategy Officer på byrån Ingager. Boken är skriven för alla som vill förstå digitaliseringens innebörd, risker och möjligheter. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster som kommer! 

  • Vi träffar Jane Walerud, serieentreprenör och investerare. Hon beskrivs ibland som kvinnan bakom Klarna och en av 2000-talets främsta investerare med flera världssuccéer i sitt bagage. Förutom Klarna finns exempel som Tobii och Lensway. Jane finns dessutom med på Dagens industris lista över näringslivets mäktigaste kvinnor där hon kallades för Sveriges okrönta riskkapitaldrottning.
     
    I avsnittet djupdyker vi i ämnet deep tech och hur det går att använda investeringar för att påverka jorden till det bättre. Jane och hennes familj är engagerade i endast ett fåtal bolag åt gången och går in med mer än pengar. De investerar tid och ett stort engagemang. I samtalet delar Jane med sig av sina tankar kring såväl komplex teknologi som den skillnad det kan göra för miljön.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är ”Deep tech” av Eric Redmond. I den går han igenom vad han menar är förändringar av samma storlek som den industriella revolutionen. Och bakom det ligger sju tekniker, som alla ryms inom begreppet deep tech – och som han går igenom och förklarar i den här boken. Spännande läsning, med andra ord.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster som kommer! 

  • Vi träffar Ari Riabacke, doktor i beslutsfattande, författare och en av Sveriges mest populära föreläsare . Hans perspektiv är brett och kommer från såväl rollen som mentor åt chefer och ledningsgrupper, som en lång bana inom forskningen och konsultvärlden. 
     
    I avsnittet djupdyker vi i beslutsfattandets olika områden. För hur fattar vi egentligen beslut? Och hur säkerställer vi att besluten vi fattar inte bara är rätt, utan också viktiga? Ari delar med sig av framgångsfaktorer och insikter inom beslutsprocesser för såväl individer som grupper.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Beslutspyramiden – vägen till klokare beslut, av Ari och Mona Riabacke. Det är en bok som på ett väldigt begripligt sätt ökar kunskapen om hur vi fungerar och vad som påverkar oss när vi fattar beslut. Spännande läsning utlovas.
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster under våren! 

  • Vi träffar Eva Hamilton, styrelseproffs och från 2006 till 2014 VD på Sveriges Television. Utmärkelserna har varit många; Årets ledare, Årets förnyare och Årets branschpersonlighet för att ta några exempel. Numera sitter hon i en rad styrelser, bland annat Luleå tekniska universitet och LKAB.

    Evas tid på SVT präglades av förändring, inte minst drivet av digitaliseringen. Förutom neddragningar fick hon hantera att mediekonsumtionen ändrades i grunden. För samma år som hon började brukar man säga är födelseåret för sociala medier. Hur skapade Eva en förändringsvilja bland medarbetarna och vad har hon tagit med sig till alla styrelseuppdrag? Häng med på säsongspremiären och ett spännande samtal om förändringar, public service och styrelsearbete.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, CMO på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är Rewire av Richard O´Connor. Med hjälp av ny forskning och kunskap om hur hjärnan fungerar ger den här boken nycklar och tips till effektiv förändring av ens beteenden. Högst relevant för alla som vill förstå mer om sig själva men även för dom som vill förstå mer kring förändringsprocesser i verksamheter. Spännande läsning, med andra ord!

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster under våren!

  • Vi träffar Ann Carlsson, VD på Apoteket sedan 2010 och alldeles snart VD på Systembolaget. Under tiden på Apoteket har utmärkelserna varit många och förutom VD-rollen har hon också styrelseuppdrag i Vattenfall och SNS.
     
    Anns drygt tio år på Apoteket har präglats av förändring. Några exempel: från monopol till intensiv konkurrens, digitalisering, helt nya kundbeteenden, vård och apoteket på nätet. Och mycket mer. I den här säsongsavslutningen av Konkurrenskraft pratar vi därför om hur man skapar en förändringsbenägenhet i organisationen, hur hela verksamheten kan bli kundfokuserad och hur förtroende byggs, både internt och externt, i en helt ny vardag.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Next is Now av Lior Arrusy. Han är en av världen ledande tänkare inom kundupplevelser, företagskultur och kundfokuserad transformation. Boken handlar om att få in ett mindset bland ALLA chefer och medarbetare om att förändringar innebär möjligheter, snarare än att det är något som implementeras uppifrån och ned i organisationen. Spännande läsning utlovas!
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång till våren! 

  • Vi träffar Henrik Eriksson, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola. Han har hela sin forskarkarriär intresserat sig för vad det är som gör att vissa verksamheter lyckas bättre än andra. 2019 kom han ut med boken "Sveriges bästa verksamheter" som sammanfattar hans slutsatser. I boken visar han att det finns ett antal principer och arbetssätt som ligger bakom framgångarna.
     
    I samtalet gör vi lite av en "executive summary" av bokens innehåll. Vi diskuterar de olika principerna och drar slutsatser: inte minst att alltid utgå från behoven hos dem som verksamheten finns till för och att de som lyckas bäst har en utpräglad förbättringskultur i organisationen.
     
    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.
     
    Avsnittets boktips är Beyond Performance av Scott Keller and Colin Price. Den handlar om hur man bygger och optimerar organisationens resultat, och samtidigt säkerställer att den är uthållig och förberedd för framtida utmaningar. Spännande läsning utlovas!
     
    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång! 

  • Vi träffar Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet. Tove är välkänt namn i samhällsdebatten och har levt större delen av sitt liv med att analysera, tycka och tänka kring det som händer i omvärlden. Hon har bl.a. varit ordförande i Moderata ungdomsförbundet, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv och haft roller på tankesmedjorna Timbro och Fores. Dessutom är hon en flitig författare.

    Vi kommer in på politiken, medierna och påverkan. För vilken roll har medierna för vårt beslutsfattande och borde chefer bli mer politiska? Det och mycket annat pratar vi om i ett spännande avsnitt.

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap. Avsnittets boktips är ”The Speed of Trust” av Stephen M.R. Covey. Den har hittills sålt i över 2 miljoner exemplar och tar upp ett väldigt viktigt område: hur man bygger, utvecklar och använder förtroende. Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång!
  • Välkommen till säsongspremiären där vi träffar Fredrik Hillelson, VD och grundare av Novare - ett av de största och ledande företagen inom chefsrekrytering. Fredrik har en spännande bakgrund: På 80-talet inledde han som marinofficer vid Vaxholms Amfibieregemente. Därefter blev han utlandspersonalchef på Scania, personaldirektör Accenture Sweden och slutligen personaldirektör på Investor. Numera träffar han ca 700 kandidater per år och har hunnit samla ihop 30 års erfarenhet av rekrytering.

    I samtalet kommer vi in på vad som skiljer vassa chefer och ledare idag från hur det var förr - och såklart vad det kommer krävas mer av i framtiden. Vi pratar också om förändringsarbete, betydelsen av kommunikation och hur rekryteringsarbetet har påverkats av pandemin. Ett spännande avsnitt utlovas!

    Samtalet leds av Robin Askelöf, marknadschef på Hypergene, som med podden är på ständig jakt efter nya perspektiv på beslutsfattande, verksamhetsstyrning och ledarskap.

    Avsnittets boktips är ”The Culture Quotient - Ten Dimensions of a High-Performance Culture” av Greg Besner. Han är grundare till CultureIQ och har hjälp över 1000-tals bolag att stärka sin företagskultur. I den här boken går han igenom 10 områden som måste vara på plats för att skapa attraktiva och högpresterande företagskulturer. Inte minst blir det viktigt för att hantera förändringstakten som vi har runt oss.

    Kom ihåg att prenumerera på Konkurrenskraft så påminns du om när nya avsnitt finns att lyssna på - för vi har många fler spännande gäster på gång under hösten!