The Science Podcasts

  • Kollar du ofta på din telefon samtidigt som du gör något annat? Inspirationen till dagens avsnitt kom när jag läste en intressant artikel på ScienceDaily om hur användandet av sociala medier och teknologi kan påverka elevers fokus negativt, fastän många anser att deras resultat inte försämras av att göra flera saker samtidigt. Vi tittar närmare på vad olika studier säger kring användandet av mobilen och vårt fokus (applicerbart även för dig som inte studerar). Dessutom berör vi ett intressant tema: att ha tråkigt! Som må vara en av anledningarna till att vi dras till telefonen, men som enligt Sandi Mann, författaren till The Science of Boredom (2016), är ett tillstånd som är livsviktigt för människan ur ett evolutionärt perspektiv. 

    Avslutningsvis delas två tips från forskaren Shelly Schmidt på hur du kan förbättra ditt fokus och minska behovet att ta fram telefonen. Du hittar samtliga källor som nämns i slutet av beskrivningen. 

    Min Spanska Utmaning (Mi Reto Español) drivs av Rebecca, en blivande lärare i spanska/engelska och stort fan av spanska och språk i allmänhet! Jag startade podcasten som en personlig utmaning till att prata mer på spanska. Numera gör jag avsnitt på både svenska och spanska med språktips, erfarenheter utomlands och mina tankar som utbytesstudent här i Santander (norra Spanien). Dela gärna podden med någon du tror kan ha nytta av den! Har du tid så uppskattar jag verkligen om du vill följa den via Spotify/Apple Podcasts eller lämna en recension. :)

    Tack för att du lyssnar! 

    Kontakt: [email protected]

    Studier och artiklar som nämns i avsnittet:

    University of Illinois at Urbana-Champaign, News Bureau. (2020, October 14). Distracted learning a big problem, golden opportunity for educators, students. ScienceDaily. Hämtad november 21, 2021 från www.sciencedaily.com/releases/2020/10/201014140932.htm 

    Shelly J. Schmidt. Distracted learning: Big problem and golden opportunity. Journal of Food Science Education, 2020; 19 (4): 278 DOI: 10.1111/1541-4329.12206 

    Olsson, A. (2021). Poängen med att ha tråkigt. Modern Psykologi. Hämtad 21 november, 2021 från https://modernpsykologi.se/2018/05/02/5-steg-for-en-sundare-relation-till-mobilen/ https://www.sciencedaily.com/releases/2020/10/201014140932.htm 

    I avsnittet nämns också två författare: Sandi Mann som har skrivit The Science of Boredom (2016) och Joseph Carroll, författaren till Evolutionary Perspectives on Imaginative Culture (2020). 

    --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/miretoespanol/message
  • Del 3. Att gå till jobbet, passa tider, resa och att ha fritid är nytt för människan på 1800-talet. Idag ser vi det här och massproducerade varor som självklara delar av vår vardag, men vi tänker kanske inte på att det var fossila bränslen som födde hela denna nya livsstil, och att det kan göra det svårare att bryta klimatutvecklingen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Den industriella revolutionen och utvecklingen av järnvägar och ångfartyg på 1800-talet satte fart på de fossila utsläppen från kolet som eldades, men bidrog också till att ställa om hela samhället, med lönearbete och massproduktion på fabriker och helt ny pålitlighet för transporter som blev oberoende av vädret och nu kunde börja följa tidtabeller. Mycket av detta har levt kvar in i vår tid och bidrar till att det nu är svårt att ställa om. Dessutom finns all den koldioxid som släpptes ut under 1800-talet kvar i atmosfären. Men var det en oundviklig utveckling eller hade det kunnat gå annorlunda?

    - Den tidens människor valde inte att hamna här i smogen lika lite som vi har valt att leva under klimatkrisen, säger Sarah Baines på The Science and Industry Museum i Manchester. Men, säger hon, det är viktigt att inte se en utveckling som oundviklig, allt handlar om ett antal beslut som människor och samhällen fattar, och framför allt så har vi idag möjligheten att tänka annorlunda och fatta bra beslut för vår framtid utifrån den kunskap vi har, menar hon.

    Det här är tredje delen i serien "Den fossila fällan - hur vi skapade klimatkrisen".

    Medverkande: Arne Kaijser, professor emeritus i teknikhistoria, KTH; Mikael Höök, docent i naturresurser och hållbar utveckling, Uppsala Universitet och Sarah Baines, curator of engineering, The Science and Industry Museum, Manchester.

    Reporter: Björn Gunér
    [email protected]

    Producent: Peter Normark
    [email protected]