Skolforskningsinstitutet Podcasts
-
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om lärares forskningsanvändning. Med utgångspunkt i en rapport i serien Skolforskningsinstitutet fördjupar som bygger på intervjuer och en enkät med lärare, får vi ta del av lärares erfarenheter av att använda forskning vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningen. Vi pratar om olika typer av texter, och hur man kan vara en medveten och kritisk läsare av forskning. Dagens gäster är Karolina Fredriksson och Karin Stolpe, som båda arbetar vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juli 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.
-
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om ett forskningsprojekt om antibiotikaresistens och handlingskompetens, som finansierats av Skolforskningsinstitutet. Antibiotikaresistens är ett akut globalt folkhälsoproblem, och utbildning har hög prioritet för ett hållbart samhälle. Projektet syftar till att utveckla elevers kunskaper och handlingskompetens i relation till antibiotikaresistens, och har resulterat i ett undervisningsmaterial för biologilärare på högstadiet och gymnasieskolan. Vi diskuterar materialet, och de didaktiska modeller som varit grund för forskningen. Vi får även höra hur det är att delta i ett praktiknära skolforskningsprojekt. Dagens gäster är Catharina Bergström, Palmbladsskolan, Eva Lundqvist, Uppsala universitet och Ida Solum, Rosendalsgymnasiet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juni 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden diskuterar vi, utifrån en systematisk översikt om fritidshem, fritid, utveckling och lärande i fritidshem. Vi pratar om den fria tidens lärande och olika förhållningssätt, liksom arbetet med att främja elevpåverkan och elevers agens. Hur kan man arbeta med och utveckla resurser som redan finns, och hur kan det kompensatoriska uppdraget skilja sig åt? Vi tar även en titt på den internationella forskningen – är svenskt fritidshem verkligen en unik verksamhet? Dagens gäster är Emma Hedström, biträdande rektor på Byleskolan i Täby kommun, och Ilana Manneh, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i maj 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om undersökande arbetssätt och lärares vägledning. Vi diskuterar olika grader av lärarstyrning i relation till åldersprogression, och hur man kan låta elever ställa upp en undersökande fråga. Vi pratar även om betydelsen av att främja elevers förståelse för vetenskapens karaktär. Gäster är Marie Danielsson, Vetenskapens hus och Eva Bergman vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelade in på distans i april 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om hjärnforskning och varför det är relevant för verksamma inom skolan och förskolan. Vi får höra hur två lärare arbetar med forskning och kunskap om hjärnan i klassrummet. Vi diskuterar också hjärnan som ett biologiskt organ och betydelsen av kunskap om hjärnans funktion i relation till lärande. Gäster är Carola Wiklund-Hörnqvist, Umeå universitet, Sara Unkel, Malmö stad och Hanna Åström, Skellefteå kommun. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelade in på distans i mars 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden diskuterar vi möjligheter och utmaningar med att bedriva praktiknära forskning i förskolan, forskare och verksamma tillsammans.
Vi pratar om hur barn utvecklar sitt språk i miljöer där flera språk förekommer, men även om lusten att lära och vikten av trygghet och av att involvera vårdnadshavare.
Dagens gäster är Sara Andersson, Anne Harju och Annika Åkerblom som alla arbetat med ett projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman.
Avsnittet spelades in på distans i januari 2022. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. -
I dagens avsnitt samtalar vi om vikten av ett aktivt ledarskap för att främja studiero. Vi diskuterar betydelsen av positiva relationer och förebyggande arbete, och hur man kan använda sig av systematiska forskningssammanställningar i arbetet. Dagens gäster är Linda Frenning och Alva Appelgren, programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i december 2021. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
Dagens avsnitt handlar om spelifierad undervisning. Vi diskuterar relationen mellan spel och spelifiering, och varför det är viktigt att ha koll på begreppen. Vi tar även upp olika typer av spelifieringsmoment som belöning och tävling, lärarens roll, och vilka moraliska dilemman man kan stöta på. Dagens gäster är Adam Palmquist vid Göteborgs universitet och Eva Bergman på Skolforskningsinstitutet, som båda arbetat med rapporten Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i november 2021. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
I det här avsnittet gör vi en skolhistorisk tidsresa 100 år tillbaka i tiden och samtalar om hur skolans demokratiska uppdrag kommit till, utvecklats och hur man kan arbeta med det i praktiken idag.
Medverkande: Johannes Westberg, professor i Utbildningshistoria, Johan Lily Gyberg, undervisningsråd på Skolverket
Pontus Wallin, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet och Christina Franzén, biträdande rektor på Matteusskolan i Stockholm. Programledare: Sandra Charléz -
I dagens avsnitt av Skolforskningspodden träffar vi två forskare som har arbetat med ett av de första projekten som finansierats av Skolforskningsinstitutet: Animerad kemi, om hur elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband. Vi för höra hur samarbetet mellan lärare och forskare i ett forskningsprojekt kan gå till, och hur det leder till lärande från två håll. Vi pratar om smältning och stelning och hur elever redan i årskurs 3 och 4 har lärt sig att beskriva det som sker på submikronivå i ord och bild, och vilken kreativ process arbetet är. Vi diskuterar även viktiga karaktärsdrag i lärares arbetssätt för att stötta elever i deras lärande. Dagens gäster är Magnus Hultén, professor, och Astrid Berg, universitetslektor, båda vid Linköpings universitet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juni 2021. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om forskningslitteracitet och betydelsen av att ha ett kritiskt förhållningssätt. Vi diskuterar olika kunskapsintressen och metoder, och tar en titt på rapporten Hur ska man veta vad forskningen säger?. Vi pratar även om betydelsen av rektorernas pedagogiska ledarskap och får konkreta tips på hur man kan arbeta för att säkerställa ett vetenskapligt förhållningssätt i verksamheten. Dagens gäster är Edita Sabanovic, förskolechef i Jönköpings kommun, och Maria Bergman vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juni 2021. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
-
I dagens avsnitt samtalar vi kring resultaten i den systematiska översikten Kritiskt tänkande och källkritik – undervisning i samhällskunskap.
Vi pratar om olika typer av stödstrukturer och hur man kan använda dem i undervisningen. Vi diskuterar även skolans kompensatoriska uppdrag, hur såväl tillgången till medier som samtalet om nyheter har förändrats, och hur det påverkar lärarens roll.
Dagens gäster är Ivana Vujic, Malin Linnåsen, Nils Göransson och Åsa Nersäter, lärare i samhällskunskap vid Per Brahegymnasiet i Jönköping, och Pontus Wallin från Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman.
Avsnittet spelades in på distans i maj 2021.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.