Richard Wagner Podcasts
-
I ett andra avsnitt om Richard Wagner granskar Jalle och Svensson hur operacykeln Nibelungenring står på nordisk grund.
Första delen om Wagner finns på https://www.svegot.se/2023/03/06/richard-wagner-i-operakonstens-tjanst-del-1/
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.sveating.se/subscribe -
Den största av alla mastodont-operor har aldrig blivit så synad i sömmarna. Vi går igenom Richard Wagners liv och verk, Bayerns sagosjuke kung, fornnordiska sagor och hur Tyskland blev som det blev.
Bild: Richard Wagner i München
Musik: "Siegfried idyll" av Richard Wagner med Steve's Bedroom Band från Musopen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Ett 20-tal svenska kvinnor kom att gifta sig med män från den nazistiska elitorganisationen SS. Ett giftermål med en SS-man var ingen privatsak, utan paret utreddes grundligt av den nazistiska rasmyndigheten RuSHA där mental ohälsa i familjen, bristande fruktbarhet eller judiska förfäder kunde sätta stopp för giftermålet.
Syftet var att SS-fruarna skulle föda många ariska barn som skulle bli det tusenåriga rikets styrande elit. Dog deras män förväntades det att kvinnorna skulle gifta sig med någon annan SS-man.
I detta avsnitt av podden Historia Nu samtalar programledaren Urban Lindstedt med författaren och journalisten Christoph Andersson som är aktuell med boken Svenska SS-fruar – Med uppdrag att föda ariska barn.
Det nazistiska kampförbundet SS, Schutzstaffeln, var en elitorganisation inom det tyska Tredje riket som bland annat fick ansvar för utrotningen av judar. Ledaren Heinrich Himmler var en av de viktigaste ledarna inom Tredje Riket.
SS skapade en egen säkerhetstjänst, Sicherheitsdienst (SD) och var involverat i grundandet och driften av säkerhetspolisen SiPo och den hemliga polisen Gestapo. SS satte upp en partiarmé, Waffen-SS, med många frivilliga från andra germanska nationer.
Det ställdes höga krav på de som ville bli medlemmar i SS på ariskt ursprung och mental hälsa. En morfar som begått självmord kunde stjälpa en annars lovande kandidat så vida hen inte hade kontakter högre upp i den nazistiska partihierarkin.
SS-fruarna skulle vara ariska, friska, fertila, sparsamma och barnkära. Ett tidigare äktenskap utan barn kunde diskvalificera en kvinna för giftermål med en SS-man, men med kontakter högt upp ni nazihierarkin kunde en mentalsjuk syster glömmas bort.
Efter kriget återvände många av SS-fruarna till Sverige, trots att de givit upp sitt svenska medborgarskap. Även några av deras män kom att få en fristad i Sverige och kunde på så sätt undkomma straff trots att de varit medlemmar av SS.
Lyssna också på Så blev vanliga medelålders män massmördare i Hitlers raskrig samt Kampen om superfröerna i Sovjet, Nazityskland och Sverige.
Bild: SS-giftermål mellan svenska Sara Toll och SS-mannen och läkaren Hans Deuschl. SS-ledaren Heinrich Himmler syns bakom Sara Toll.
Musik: Richard Wagner’s opera Götterdämmerung: Siegfriedsbegravningsmarsch avthe UnitedStates Marine Corps Band, creative commons; Wiki Media.
Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Nu drar vi igång andra säsongen av Filmvärldar. Första avsnittet handlar om Lars von Triers Melancholia (2011). Det blir ett samtal om depression, melankoli, hopp och planeter som krockar. Och så frågar vi oss varför Richard Wagners musik till Tristan och Isolde används som bakgrundsmusik till denna sorgsna och dystopiska film.
-
Kärleksdrömmar, svek, konventioner och patriarkat. Om författaren Mathilde Wesendonck, Richard Wagners Isolde i operan Tristan och Isolde.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Finns det plats för en skapande kvinna bredvid en genial man? En relevant fråga i samband med att ett av operahistoriens mest omtalade och älskade verk, Tristan och Isolde, skapades under en himlastormande och förbjuden förälskelse mellan två kulturpersoner, Richard Wagner och Mathilde Wesendonck.
Efter premiären av Tristan och Isolde skulle Richard Wagner förneka Mathilde Wesendoncks medskapande av verket.
Im Treibhaus - I växthuset är titeln på en av de dikter av Mathilde Wesendonck som Richard Wagner tonsatte i sångcykeln Wesendonck-lieder. Kammaroperan Im Treibhaus skulle haft premiär juli 2020 i Vattnäs Konsertlada norr om Mora, men fick skjutas upp p g a coronapandemin och hade istället urpremiär där den 23 juli 2021.
Alten Anna Larsson gör Mathilde Wesendonck och tenoren Göran Eliasson gör Richard Wagner. Wagners dåvarande hustru Minna Wagner sjungs av Amelia Jacobsson och Mathilde Wesendonks make Otto Wesendonck sjunga av Ulrik Qvale. Wagners andra hustru Cosima von Bülow sjungs av Rebecka Fjällsby och Johan Rydh gör Johannes Brahms.
Staffan Storm tonsatte här sin första opera och författaren Ebba Witt-Brattström debuterade som librettist.
Manus, regi och produktion: Birgitta Tollan
-
Operasångerska. Född och bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Från att som barn känna sig som en grå liten mus som inte vågade tala inför klassen, till att bli en internationellt berömd operastjärna – i Sommar i P1 berättar Nina Stemme om sin resa.
I programmet berättar Nina Stemme om hur arbetet och förberedelserna inför att hon ställer sig på de internationellt mest ansedda operascenerna, och går djupt in i rollerna. Som i fallet med t.ex. Salome i Richard Strauss opera med samma namn: ”Det känslomässiga och intellektuella arbetet går i vartannat hela tiden. Under repetitioner med regissör och pianist, ibland även med dirigent låter jag tankar och känslor komma till mig, registrerar, lägger på hög i bakhuvudet.”
Hon berättar om sin resa från att vara blyg som barn, inte våga sjunga eller tala inför klassen till att bli stjärnsångerska som intar de stora scenerna runt om i världen.
Nina Stemme beskriver också om sina möten med, och syn på, patriarkala strukturer och konstnärskulter inom operavärlden. Och hur hon har valt bort attraktiva erbjudanden för att få livet som helhet med familjen att fungera. Nina Stemme resonerar också kring bilden av sin konstform. Till exempel ”operadöden”: det som ibland ses som en patriarkal bestraffning när en ung kvinnlig rollfigur får sätta livet till i en opera: ”När min rollperson dör på scenen så ser jag henne inte som ett offer utan mer som en symbol för företeelser som behöver försvinna i vårt samhälle. Eller snarare något vi som publik skulle kunna ta ställning till och bearbeta inom oss.
Om Nina StemmeVärldsberömd sopran som uppträtt på alla stora operascener. Gjorde under våren bland annat succé i Chicago som Elektra i Strauss opera. Hyllades för en enastående sångteknik och en scenisk närvaro som väckte starka känslor. ”Hennes karriär är i ett magiskt ögonblick”, skrev en av kritikerna.
Är känd för djupt personliga tolkningar av komplexa hjältinnor. Andra framstående rollprestationer är som Isolde, Brünnhilde och Kundry, alla ur operor av Richard Wagner.
Har utnämnts till världens bästa operasångerska och är fullbokad flera år framåt. Har bland annat fått Birgit Nilsson-priset, världens största musikpris inom klassisk musik, och är hovsångerska.
Producent: Eric Schüldt