Mattias Andersson Podcasts
-
I detta avsnitt träffar vi "Medium Mattias". Vi får höra om hans resa inom det mediala.
-
Förra veckan hade Dostojevskijs "Brott och straff" premiär på Dramaten. Men under Rysslands krig mot Ukraina har röster höjts för att omvärdera de ryska klassikerna. Hur sätter man upp "Brott och straff" i dag?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Teaterkritiker Maria Edström och Fredrik Wadström, medarbetare på kulturredaktionen och tidigare Rysslandskorrespondent, har båda sett pjäsen och samtalar om hur vi ska förhålla oss till rysk litteratur mitt under brinnande krig i Europa. Intervju också med Dramatenchefen Mattias Andersson, om hur nationalscenen resonerat kring uppsättningen.
AUGUSTPRISVINNAREN NINA VAN DEN BRINK OM MAJA EKELÖFMaja Ekelöfs bok "Rapport från en skurhink" riktigt skakade om Sverige då den vann första pris i Rabén och Sjögrens romanpristävling som Bästa politiska roman 1970. Maja Ekelöf blev rikskändis över en natt och boken en modern klassiker. Nina van den Brink har arbetat på sin biografi i fyra år. Reportage av Katarina Wikars.
REPORTAGE: STAND UP I KAIROI Egypten växer den mycket unga stand up-scenen. Komedi, satir och skämtkultur är djupt förankrad i den arabiska och egyptiska världen. Men 2022 års Egypten styrs av en militärdiktatur, där yttrandefriheten är kraftigt begränsad. Vad får man egentligen skämta om i dagens Egypten? Reportage av Edgar Mannheimer.
ESSÄ: OM FARAN MED BEKVÄMLIGHETBekvämlighet är ett ord med stark positiv värdeladdning för de flesta av oss. Men kanske är det just vårt behov av och krav på komfort, som håller på att försätta oss i en situation som är allt annat är behaglig. Över detta funderar journalisten och författaren Eva-Lotta Hultén i dagens OBS-essä.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Felicia Frithiof -
Vi följer upp vårt tema kring kroppar som går sönder och fokuserar här på begreppet Smärta. Vi samtalar med forskaren och sjukgymnasten Mattias Andersson som jobbat med frågor kopplat till smärta under lång tid. I detta samtal så får vi många olika filosofiska/psykologiska men även en del religiösa perspektiv på smärta men inte minst vilken dess funktion är? Grundfrågan är...är smärta något negativt?
Janne Svärdhagen @kaffemannen (Filosof) och Kalman Vanky (Psykiatriker) som båda är löpare/ultralöpare producerar denna podd i samarbete med Sweden Runners.
För mer information eller synpunkter på podden och/eller programmet, besök Löparens Själ på Facebook.
Musik: "Chill bro" av Diego Nava. (Mixkit Stock Music Free License)
-
I vårt sjätte avsnitt för säsongen pratar vi med författaren Mårten Melin. Mårten är en av Sveriges mest produktiva, mångsidiga och uppskattade barn- och ungdomsboksförfattare (bara under 2021 var han aktuell med ÅTTA böcker). Han är också en av få författare som väljer att skriva diktsamlingar för barn, något som inte alltid är så enkelt. Hur svårt är det egentligen att skriva poesi? Är det svårt att läsa poesi? Och varför är poesi viktigt för barn?
I avsnittet pratar vi även med Erik Magntorn, författare och förläggare på förlaget Ellerströms. Och så blir det boktips så klart! Vi tipsar om två böcker: ”Silvermannen” av Sara Mauritzon (Bonnier Carlsen) och ”Mars tur och retur: De utvalda” av Roger Dackegård och Lova Eriksson, med illustrationer av Mattias Andersson (Bonnier Carlsen).
-
Gäst: Mattias Andersson från Småföretagarnas riksförbund.
Programledare Johan Mårtensson och Vincent Nordgren. Vi välkomnar er till ett dunderladdat avsnitt av Aktörspodden, Säg vad du tycker. Nu kommer det pratas företagande i en heltimma. Väl lyssnat
-
I vårt femte avsnitt för säsongen pratar vi med författaren och bloggaren Sandra Beijer. Sandra är just nu aktuell som manusförfattare och exekutiv producent till tv-serien ”Allt som blir kvar”, en tv-serie som hon i stort sett fått skapa helt själv utifrån sin egen roman med samma namn. Hur är det att omvandla sin egen bok till tv-serie? Hur svår är filmbranschen? Och hur vågar man stå på sig och hålla fast vid sin vision när man aldrig skrivit filmmanus förut?
I avsnittet pratar vi även med Erik McAllister, som är dramachef på produktionsbolaget Baluba. Och så blir det boktips så klart! Vi tipsar om två böcker: ”En hunddag" av Sara Gimbergsson (Bokförlaget Opal) och "Barnen på Skräckis: Osynliga Boo" av Sara Edwardsson och Ylva Hällen, med bilder av Mattias Andersson (Bonnier Carlsen).
-
En granskning av svensk räddningstjänst. Del tre.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Efter de stora skogsbränderna 2014 och 2018 har beredskapen för sådana här stora bränder blivit bättre, och bland annat har det blivit lättare för räddningstjänsterna att snabbt få hjälp av helikoptrar och flygplan. Men många anser att det inte räcker, till exempel får många brandmän varken utbildning eller övning i skogsbrandsläckning. Det är också stora skillnader i vilken utrustning räddningstjänsterna har – på vissa räddningstjänster är brandbilarna fullproppade med den senaste tekniken, medan brandmän på andra håll får använda sina egna telefoner för att hitta rätt till en olycksplats.
I det tredje och sista avsnittet medverkar Louise Kramnäs-Larsson vid deltidskåren i Vuollerim, Thomas Vinnberg, räddningschef i Kiruna och Gällivare, Mattias Andersson och Tommy Lindgren vid Medelpads Räddningstjänstförbund, Henrik Persson vid Räddningstjänsten Söderåsen, Mats Åberg, räddningschef på Norrhälsinge räddningstjänst, Johan Szymanski, brandingenjör med egen podd om räddningstjänst samt Fredrik Johansson, lärare på MSB:s skola i Revinge.
Programledare är Håkan Svensson och Urban Björstadius och programmet görs av Produktionsbolaget Prata.
-
En granskning av svensk räddningstjänst. Del ett.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
På många håll i Sverige har man stora problem med att rekrytera deltidsbrandmän. Allt färre brandmän ska göra alltmer, och värdet på det som förstörs i bränder ökar. Många brandmän rycker också ut med bara en tvåveckors introduktionskurs som utbildning, och på vissa håll saknar de viktig utrustning. Det här är en försämring som pågått under lång tid, men det är också stora skillnader mellan räddningstjänster i olika delar av landet.
I det första avsnittet av tre medverkar Louise Kramnäs-Larsson vid deltidskåren i Vuollerim, Mats Åberg, räddningschef vid Norrhälsinge räddningstjänst, Henrik Persson vid Räddningstjänsten Söderåsen, Thomas Vinnberg, räddningschef i Kiruna, Johan Szymanski, brandingenjör med egen podd om räddningstjänst samt Fredrik Lindqvist, Tommy Lindgren och Mattias Andersson vid Medelpads Räddningstjänstförbund.
Programledare är Håkan Svensson och Urban Björstadius och programmet görs av Produktionsbolaget Prata.
-
Utan Joy Divisions sångare Ian Curtis hade kanske Dramatenchefen Mattias Anderssons yrkesbana inte blivit som den blev: "det fanns en inre livskänsla som talade otroligt starkt till mig - det inspirerade mig att börja skriva."
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ian Curtis skrev poetiskt om tomhet och alienationIan Curtis (1956–1980) föddes strax utanför Manchester i England och dog, bara 23 år gammal.
Som barn läste och skrev han mycket, särskilt poesi, men gillade också musik. 1977 gick han med i ett band – Joy Division – som snabbt blev ett av de främsta postpunk-banden i England.
Ian Curtis led av epilepsi och sjukdomen, medicinerna, alkohol och ett ständigt spelande och turnerande vid sidan om ett trassligt privatliv slet på honom. Mot slutet fick han epileptiska anfall under flera konserter. Dagen innan bandet skulle på sin första USA-turné i maj 1980, hängde han sig hemma i köket.
En månad senare släpptes EP:n med ”Love will tear us apart”, en låt som kallats för världens bästa.
Mattias Andersson är regissör och chef på DramatenMattias Andersson är dramatiker, regissör, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten. Han utbildade sig först till skådespelare på Teater- och operahögskolan i Göteborg, men började snart att skriva dramatik och regissera.
2006 blev han konstnärlig ledare för Backa teater i Göteborg. Mattias Anderssons uppsättningar har kritikerrosats och prisats både i Sverige och utomlands. Han har hyllats för sitt unika arbetssätt: att samla manusmaterial med hjälp av intervjuer, forskning, dokumentära berättelser och livsöden.
Några av alla uppmärksammade uppsättningar är ”Brott och straff”, ”The mental state of Sweden”, ”Idioten” och ”Acts of godness”.
Medverkar gör också Fredrik Wadström, medarbetare på Sveriges Radios kulturredaktion.
Gunnar Bolin – kulturjournalist på Sveriges RadioProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Vad är det som händer på fältet egentligen? För att få reda på det behövs dokumentation. I det här avsnittet gästas Johan Wågstam av Mattias Andersson från Dataväxt. Mattias berättar mer om hur du med hjälp av Dataväxt kan få bättre struktur på din dokumentation och få tydliga resultat av vad som faktiskt händer på ditt fält.
-
Hur är det att vara singel den andra pandemisommaren? Maria "Biffen" Ahonen har gett upp och tycker det är superskönt att få vara en crazy cat lady i lugn och ro. Mattias Andersson drömmer fortfarande om att hitta den stora kärleken, men det är inte så lätt alla gånger.
-
Skådespelerskan Marie Richardson gästade Värvet 386 och pratade hypokondri, att jobba i cykler, föräldrarna, teatern, pensionsåldern, det socialar livet, fåfänga, Mattias Andersson, panikångest, självförtroende, att tacka nej till sommarprat och givetvis en hel del om kungens kassa loge på Dramaten.
Samtalsledare: Kristoffer Triumf
Producent: Clara Åström O’Månsson
Distribution: Acast
Kontakt: [email protected]
Du hittar oss på Instagram HÄR!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vad är dokumentärteater? Hur kan teatern använda sig av människors egna berättelser - och hur förhåller sig skådespelaren till ett material som är personligt berättat från publiken? På vilka sätt kan teatern arbeta tillsammans med forskare - och hur kan forskningsresultaten gestaltas? Vilka etiska dilemman finns? Och vad säger teaterns "Based on a true story" om vår samtid?
Möt Mattias Andersson, dramatiker, regissör, konstnärlig ledare på Backa Teater/Göteborgs stadsteater. -
Kritcirkeln är tillbaka! Vi blickar tillbaka på scenkonståret 2017, då trenden med teaterbearbetningar av böcker var stabil, och så pratar vi om årets första premiärer, som båda råkar bli på Dramaten: Häxorna och Tartuffe. Och så ser vi Eirik Stubos Oidipus/Antigone, när vi ändå är på Dramaten.
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg
Kreddlista på sånt vi pratar om i avsnittet:
Houellebecq! Institutet, Siriusteatern och Teaterhögskolan i Helsingfors, på STOFF-festivalen http://institutet.eu/productions/houellebecq/
Främlingsleguanen av Martina Montelius på Teater Brunnsgatan fyra
Hamlet av Jens Ohlin och Hannes Meidal Teater Galeasen
Häxorna av Roald Dahl, manus David Wood, regi Alexander Mørk-Eidem,, Dramaten
Swede Hollow av Ola Larsmo, regi Alexander Mørk-Eidem, Dramaten
Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström på Kulturhuset Stadsteatern och Vattnäs konsertlada
Half life av Sharon Eyal och De l’origine av Olivier Dubois, Kungliga Baletten
Max+ : Untitled Black av Sharon Eyal/Gai Behar och Max av Ohad Naharin, Göteborgsoperans danskompani
NINA - Materialize Sacrifice av Jo Kamamori, Noism1 (Japan) på City Contemporary Dance Festival, Hongkong
Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens hus, Eurydike är död av Birgit Cullberg
Mental states of Sweden in Dance av Mattias Andersson och Cullbergbaletten
Nicht Schlafen av Alain Platel, Les Ballets C de la B på Dansens Hus
Dancing on the front porch of heaven - Odes to love and loss av Ulysses Dove med Stockholm 59 North på Orionteatern
The Wonderful and the Ordinary av Gunilla Heilborn, I samarbete med Theater Im Bahnhof, på Dansens hus
Orionteatern: Arise Amazons av Karin Victorin och Rebecka Tiger, Hålet av Mattias Fransson, Automata av Erik Holmström/Malmö Dockteater
Dracula av Victoria Borisova-Ollas på Kungliga Operan och SVT Play
Tartuffe av Molière, regi Staffan Valdemar Holm, Dramaten
Elektra av Richard Strauss med libretto av Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles, regi Staffan Valdemar Holm, Kungliga Operan
Oidipus/Antigone av Sofokles i regi av Eirik Stubø på Dramaten
Gunilla Brodrejs lista på "10 sceniska grepp som teatrarna måste sluta med 2018", Expressen Kultur 17 januari: https://www.expressen.se/kultur/10-sceniska-grepp-teatrarna-maste-sluta-med-2018/