Lotta Erikson Podcasts
-
Lotta Erikson och Katarina Wikars på jakt efter drömmen som började spira på demonstrationerna på Rothschild Boulevard i Tel Aviv sommaren 2011, då 100 000-tals människor krävde förändring.
Det var den unga generationen som reste sig och gick ut på gatorna, from tv to reality.Det finns tusentals funktionalistiska Bauhaushus från trettiotalet i Tel Aviv, The white city, en utopisk arkitektur för en helt ny människa. Nu står de flesta och förfaller trots att de är världsarvsmärkta, visionerna har vittrat.Tel Aviv är en cool stad, säger Bauhaus-guiden Michel men Israel blir allt mera delat, de religiösa i Jerusalem blir allt mer religiösa, de sekulära i Tel Aviv alltmer sekulära. Det är ett mentalt inbördeskrig här, säger hon vidare.Lotta Erikson och Katarina Wikars på jakt efter drömmen som började spira på demonstrationerna på Rothschild Boulevard i Tel Aviv i somras, då 100 000-tals människor krävde förändring. Det var den unga generationen som reste sig och gick ut på gatorna, from tv to reality.Demonstrationerna förändrade det israelska folkets sätt att tänka, säger författaren Etgar Keret, alla delade vi samma optimism, att det här landet kan bli bättre och rättvisare.Hagai Levy, mannen bakom succéteveserien In treatment menar att tidsandan har vänt, att det här är slutet för den narcissistiska och materialistiska eran. För första gången på tjugo år var jag stolt över att vara israel, säger han. -
Plötsligt gör tusentals människor något helt oväntat. Något de inte anade att de skulle göra. De har blivit en del av ett blygsamt kollektiv. Ett kollektiv där vem som helst får vara med.
Istället för att torka av köksbordet eller gå ut med tidningarna gör de en uppmuntrande banderoll, tar en bild med blixt under sängen eller skickar en penna som de har kvar från ett gammalt förhållande till ett museum.De är en del av den interaktiva konströrelse som på internet rullar över världen i olika former. Det här är sajter som har tusentals och ibland hundratusentals träffar och som engagerar folk över hela klotet, från Peking till San Fransisco.Det blygsamma kollektivet är ett program av Lotta Erikson om två konstprojekt på internet. Learning to Love You More av konstnärerna Miranda July och Harrel Fletcher i Los Angeles och The Museum of Broken Relationships av Olinka Vitica and Draen Grubiic i Zagreb.Miranda July gjorde senare långfilmen You and me and everyone I know och skrev novellsamlingen No one belongs here more than you. Men få vet att hon tillsammans med Fletcher har drivit den här interaktiva sajten sedan 2002. Hon säger att ibland när man inte anstränger sig för att vara originell kan man faktiskt uppleva och upptäcka något nytt. Och att det var den känslan de ville förmedla till världen.The museum of broken relationships är en europeisk släkting. Det är ett museum dit man skickar saker man har kvar efter relationer som tagit slut. Konstnärerna Olinka Vitica and Draen Grubiic satt och tummade på de saker älskarna lämnat efter sig, när de tänkte att de skulle kunna göra något av dem. Nu går det inte en dag utan att folk hör av sig och vill lämna över en mobiltelefon eller en benprotes eller en yxa.Sanningen är att jag började förstå varför folk ville göra de här uppdragen, säger Lotta Erikson. Jag började själv göra dem. De gjorde mig på bra humör. Jag tröttnade på de vanliga uppdrag jag hade varje dag: