HUI Research Podcasts
-
Inflationstakten under maj månad var 7,2 procent - en ökning från 6,4 procent i april.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Inte sedan 1991 har Sverige haft något liknande vad gäller inflationen, enligt SCB. Dessutom var det också enligt HUI Research de högsta prisökningarna på livsmedel och alkoholfria drycker utan alkohol på 39 år.
-
Ett avsnitt om utvecklingen inom detaljhandeln, om vikten av kundvarv med naturliga noder och om hur försprånget inom både digitalisering och hållbarhet attraherar. Emma Hernell, VD, HUI Research och Helen Bairu, Business Region Göteborg, diskuterar hur Göteborg kan attrahera fler internationella aktörer och vad lokala aktörer bör ha högst upp på sin agenda det kommande året. Allt kopplat till Retailguiden som kommer ut i dagarna, fullspäckad med fakta, statistik och information om Sveriges och Göteborgs detaljhandel. Samtalet leds som vanligt av Emanuel Karlsten
-
2021 har präglats av en snabb förändring av detaljhandeln. Vi ser nya trender som quick commerce, obemannat och cirkulär handel ta plats, samtidigt som vi undrar när de stora detaljhandelskedjorna på allvar ska börja konkurrera med de renodlade e-handlarna.
Och vi kan vara helt säkra på att omvandlingen av svensk detaljhandel fortsätter 2022. Vi kommer säkert att se hemelektronikaktörer börja sälja begagnat.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Emma Hernell, vd på HUI Research, med lång erfarenhet som detaljhandelsanalytiker.
Omvandlingen inom detaljhandeln fortsätter. En viktig trend under 2021 är quick commerce där matbuden utökade sortimentet med dagligvaror samt detaljhandelsprodukter från vanliga butiker. Quick commerce är bekvämlighet drivet till sin spets.
En annan trend är obemannade livsmedelsbutiker och vi får kanske se ombemannat inom andra segment i framtiden.
Vi ser också att cirkulär handel ökar kraftigt på nätet och sprider sig till nya segment. Begagnade kläder och heminredning är inget nytt och snart kommer stora hemelektronik-aktörer börja sälja begagnat. Det drivs av en konsumentefterfrågan och brister på varor och insatsvaror. Försäljning från konsument till konsument fortsätter också att öka.
Vi funderar dessutom på varför få stora detaljhandelskedjor inte kvalificerar in sig på topplistan över konsumenternas favoritnätbutiker.
Konsumenternas favoritföretag och röstandel
Fjolårsplacering inom parentes,
Företag Röstandel
1 (1) Apotea 15,3 %
2 (2) Zalando 5,0 %
3 (5) H&M 4,1 %
4 (4) Adlibris 3,9 %
5 (3) CDON 3,2 %
6 (7) Webhallen 2,6 %
7 (6) Tradera 2,3 %
8 (10) Bokus 1,8 %
9 (29) ICA 1,6 %
10 (8) Amazon 1,5 %
11 (15) Netonnet 1,5 %
12 (16) Matsmart 1,5 %
13 (9) Boozt 1,4 %
14 (18) Lyko 1,4 %
15 (12) Asos 1,3 %
16 (11) Wish 1,2 %
17 (20) Åhléns 1,2 %
18 (14) Ellos 1,1 %
19 (21) Inet 1,1 %
20 (22) Skincity 1,1 %
Källa: E-barometern årsrapport 2020 -
Här är andra avsnittet av Detaljhandelspodden, ett samarbete mellan HUI Research och We Hunt For Heads.
Idag fortsätter vi att beskriva hur handelns transformation accelereras av Coronapandemin och digitalisering.
Andra avsnittet handlar bland annat om:
1. Coronakrisens effekter på konjunkturen - vi uppdaterar utefter den senaste tidens nyhetsflöde och konstaterar att Regeringen måste återkomma med fler och kraftigare stödpaket - Sverige har råd!
2. Modesegmentets transformation - beskeden om rekonstruktioner och konkurser duggar tätt nu - kan så många som 30% av kedjorna slås ut fram till i sommar?
3. Hur gårdagens A-läge blev C-läge och effekterna av att konsumenterna handlar lokalt i större utsträckning än tidigare
4. Hur ser detaljhandeln ut i höst och vad blir konsekvenserna för fastighetsägarna. Vilka kommer etablera framåt?
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Varmt välkommen till första avsnittet av Detaljhandelspodden, ett samarbete mellan HUI Research och We Hunt For Heads. Vi kommer med jämna mellanrum att dela med oss av våra spaningar om läget i handeln just nu. Först ut är ett pilotavsnitt med anledning av den Coronaoro som sprider sig över världen och handeln.
Första avsnittet handlar bland annat om:
1. Coronakrisens effekter på konjunkturen
2. Förändrade konsumentbeteenden - vinnare och förlorare i handeln
3. Vad bör man som aktör i handeln göra nu?
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.