Frodo Podcasts

  • Välkomna tillbaka till podcasten som handlar om vår resa i spelet Football Manager 2023, Från botten till toppen.



    Säsong 3 i spelet är färdig, lyckas Pirre och hans Buxton att ta en back to back to back i seriesegrar eller är det nu i League two som det blir för tufft. Vi frågar oss också om Mackan och hans Dartford lyckas ta sig ur VNL, denna liga har jämförts med att det är lika svårt att avancera ifrån den som det var svårt för Frodo att kasta ner ringen i lavan i Domedagsberget.

    Mello-Pirre är tillbaka, han ger sina starkaste stalltips inför stundande Melodifestival år 2023 och kan redan nu säga till er vem som kommer bli vinnaren.

    Det är mycket som vanligt i våra avsnitt, vi känner oss mer taggade än någonsin och välkomnar alla nya lyssnare och följare till vår lilla men ack så kärleksfulla familj!



    Ge oss gärna feedback om det är något ni saknar eller är nöjda med. Ni är en stor del av oss!



    Puss och kram från Pirre & Mackan


    Följ vår resa i spelet Football Manager 2023, resan från botten till toppen.


    Hemsidan: www.bottentilltoppen.se


    Vid förslag, feedback eller kontakt: [email protected] eller på våra sociala medier.


    Musik från: AUDIONAUTIX.COM

    Låtens namn: ALL GOOD IN THE WOOD

    ISRC: QM-QFZ-13-00228


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • En viktig dramaturgisk regel säger att om man presenterar en pistol i första scenen så måste den avfyras innan berättelsen är slut. Den regeln brydde sig inte Tolkien om när han tog med sig Frodo, Sam, Merry och Pippin in i Gamla skogen. I stort sett alla dramatiseringar och filmatiseringar av Sagan om Ringen har valt bort Tom Bombadill. Sagan funkar ändå. Men Tolkien ansåg att Tom Bombadill står för något viktigt som annars inte hade kommit med i sagan. Vad kan detta viktiga vara? Ja, det är just det vi försöker förstå i den här episoden. I vårt slingrande samtal dyker inte bara Tolkien och hans olika figurer upp, utan även Yoda, CG Jung, Leo Tolstoy, och morfar Kalle i Gula huset.
    På slutet berättar vi vad nästa episod kommer att handla om, för den som vill vara med och läsa samma bok som vi läser.

    Just nu är det Anna Widerberg och Mattias Kvick som driver den här podden. Om ni blir nyfikna på oss så hittar ni oss här:
    annawiderberg.se/
    www.mattiaskvick.n.nu/bilder

    Vinjettmusik: Summer Fun by Ahjay Stelino mixkit.co/free-stock-music/


  • KP-Jossan sugs tillbaka in i den magiska värld hon fastnade i som 11-åring, KP-Ludvig gillar kentaurerna mest av allt och KP-Lukas tycker att Gandalf kunde ha berättat att han känner örnar som man kan rida på INNAN han bad Frodo att promenera genom hela Midgård (ja, Lukas har läst en helt annan bok).Var med och diskutera handlingen i KPoddens bok-klubb! (för att undvika spoilers är det bra att läsa första HP-boken innan du lyssnar)

  • Rickard får tillbaka Frodo och berättar om när han nästan blev nersprungen av en gris. Två gånger. Dagens gäst är Alexander von Bothmer som berättar om en traktormanifestation i Stockholm. En manifestation som föll dels på grund av att vi inte har en regering att manifestera mot, dels av att tröskeln för att ta traktorn till Stockholm för många var lite för hög. Rickard presenterar dock en annan idé - att tåga mot riksdagshuset med varsin motorsåg. Per-Ola är oroande entusiastisk.

    Per-Ola håller en lång monolog om hur folk använder en orkidée för att inskränka andra. Han frågar Rickard om man får bygga garage i Norrland och skriker över Moderater, Kristdemokrater och Sveriges botaniska förening. Både Rickard och Per-Ola refererar till Axel Oxenstierna.

    www.bondepraktikan.eu www.bulletin.nu


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Ibland är det extra viktigt att lyckas med kommunikationen. När du skapar något nytt, vill påverka någon eller helt enkelt beskriva vad din organisation pysslar med. Här är tipsen som hjälper dig att bli skarpare - och mer lyssnad på.

    Kommunikation handlar egentligen om allt vi säger, skriver och gör hela dagarna. Från gigantiska reklamkampanjer till små vardagshandlingar.

    De viktiga detaljerna

    En typisk detalj där vi alla kommunicerar dagligen är när vi skickar mejl till varandra. Om vi gör det till en vana att ge våra mejl bra och relevanta rubriker gör vi livet lättare för varandra och tränar samtidigt på riktigt bra kommunikation.

    Tänk själv när du ska leta upp ett viktigt mejl som du fick för någon vecka sen för att du behöver informationen där. Då söker du gissningsvis på namnet på personen som har skickat det eller på ett ord som beskriver vad meddelandet handlade om.

    Ifall mejlet innehöll viktiga datum att hålla koll på hade det hjälpt dig mycket om det stod "Viktiga datum" i ämnesraden. Istället kanske informationen dök upp i en mastig mejltråd med någon helt annan rubrik som "Fel version av dokumentet". Då blir det förstås mycket svårare att hitta det du letar efter.

    Väck känslor, ställ frågor

    Många gör misstaget att prata väldigt mycket om sig själva. Se dig omkring så hittar du fullt av hemsidor från företag som basunerar ut hur duktiga och bra de är på det de gör. Typisk envägskommunikation (monolog alltså). Ska du inleda en dialog behöver du vara nyfiken, ställa frågor och väcka känslor.

    Utgå istället från dem du vill kommunicera med. Vad har de för behov och problem och hur kan du hjälpa dem?

    Ett exempel är när det dyker upp ett mejl från din bank med rubriken "Kundundersökning". Varför skulle du klicka på det när du kanske får 50 mejl varje dag som du knappt hinner med att läsa, än mindre besvara?

    Om banken istället skrev "Vad tycker du om din bank?" är nog chansen större att du öppnar och läser meddelandet. Frågan kommunicerar direkt med dig som läser och sätter igång din hjärna på ett annat sätt än den torra raden "kundundersökning" där du först måste klura på vems kund som egentligen åsyftas innan du (eventuellt) landar i slutsatsen att kunden i det här fallet, det är du själv.

    Din inre diamant

    För att ett budskap ska bli starkt och genuint och dessutom skilja sig från vad alla andra säger behöver vi förmedla inte bara vad vi gör och för vem men också varför. Nästan alla organisationer har en unik kärna och egen historia och där är det bra att börja leta. Gå på jakt efter er egen inre diamant och lägg lite tid på att slipa fram den i ord och bilder.

    Kan alla vara unika?

    Alla företag kämpar för att upplevas som unika idag men i själva verket blir allt fler produkter och tjänster utbytbara. Då är det till sist bara priset som skiljer den ena varan från den andra. Som företagare innebär det att man till slut tar så lite betalt att man går omkull.

    Men det finns sätt att vara unik ändå. Man kan till exempel bygga väldigt starka personliga relationer om man säljer tjänster. Säljer man massproducerade varor kan man lägga mycket krut på att själva kundbemötandet ska vara unikt hjälpsamt och trevligt.

    Budskapet kan vara HUR vi gör något

    Till exempel onlinebutiken Zappos som har bestämt sig för att ha syftet ”delivering wow”. Skorna går att handla någon annanstans, men bemötandet är unikt hos Zappos. De har lyckats kommunicera ett väldigt starkt budskap både internt i organisationen och mot kunderna och det är dessutom ett och samma budskap från början till slut.

    OBS - ett sånt här arbetssätt måste vara genuint och det måste levas i hela organisationen, annars faller hela greppet.

    Bygg en berättelse

    Känns din kommunikation torr och ointressant kan du testa att förmedla det du vill ha sagt som en berättelse, det som ofta kallas "storytelling". Alla sagor, dramer och tv-serier börjar i en konflikt eller ett problem.

    Där finns en hjälte förstås, men det vi glömmer är att hjälten inte alls jämt är stor, stark och orädd. Ofta är det precis tvärtom. Tänk till exempel på Frodo i Sagan om ringen eller Skorpan i Bröderna Lejonhjärta. De är både rädda och osäkra inför de stora och viktiga uppdrag de står inför.

    Hjälten är inte du själv

    Hjälten får ofta hjälp av en guide av något slag, som Gandalf i Sagan om ringen. Vill du knyta an till dem du kommunicerar med ska du inte göra misstaget att beskriva dig själv som hjälten, utan istället ta rollen som guide. Hjälten är förstås din kund, din medlem eller dina medarbetare - de du vill kommunicera med.

    7 viktiga verktyg för din kommunikation

    Slipa diamanten - välj bort allt utom det allra viktigaste. Försök inte säga allt på en gång för då kommer ingen att lyssna. Tänk utifrån-in: vad är dina kunders eller medarbetares problem och behov? Skapa bilder som riktigt bra taglines gör: Just do it, Barn är oslagbara ... osv. Använd berättelser: hitta konflikten och låt den du kommunicerar med vara hjälte. Väck känslor: ställ frågor, skapa igenkänning, använd humor, beskriv en konflikt, utmana människors världsbild. Repetera, repetera, repetera. Är något viktigt ska du säga det på många sätt, i många sammanhang, om och om igen under en lång tid. Det du gör kommunicerar. Börja själv.

    Lycka till med kommunikationen och berätta gärna för oss vad du tampas med, om du lyckas eller om du kör i diket. Vi vill veta!

    Vår samarbetspartner Firstbeat vill gärna lyfta kopplingen mellan fysisk aktivitet och produktivitet. Motion av måttlig intensitet på runt 120 minuter per vecka i olika doser, har visat sig kunna stimulera områden i hjärnan som stöttar och förbättrar minnet.

    Men det finns även fler effekter som:

    bättre sömn bättre stresshantering bättre koncentration ökad kreativitet mental uthållighet

    Hur det står till med aktivitetsnivåerna i din organisation är något som FirstBeat kan mäta med verkyget Bodyguard. Men det räcker med att läsa det här blogginlägget för att förstå fördelarna med att röra på sig.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.


  • Det kan vi konstatera i tredje avsnittet av Tronspelet – the great rewatch.

    Den här gången har vi sett ett dubbelavsnitt av ”Game of thrones” – ”Lord snow” (s01e03) och ”Cripples, bastards and broken things” (s01e04). En mängd nyckelpersoner presenteras och Ned Starks detektivarbete fortsätter. Hur kunde serien bli så populär trots dessa ”prata i pelargångar”-avsnitten? ”Game of thrones” svar på Frodo och Sam introduceras och vi rankar Jamie Lannister i ”game of rustningar”. Dessutom har två nya skådespelare i säsong sju avslöjats.