Gandalf Podcasts

  • Bli prenumerant för att se alla avsnitt här: https://anchor.fm/tfkvod/subscribe I detta avsnitt: Ålderdom Grått hår Thailand Pingpongshow Strippkultur Sköldpaddor Orm Mus Kyckling Pingpong Quizz Pingpongshow Basketbollar Guldfiskar Pingpong AI Arbetsmarknaden Jurist Kodning Avtal Siri Kontrakt Barn Tvättmaskiner Hjärna Hantverkare Maskiner Robotgräsklippare ChatGPT Gandalf och Aragorn Podden "Bord För Tre" med Calle Schulman Vår adress: Tack För Kaffet Wargentinsgatan 2 112 29 Stockholm Maila oss: [email protected]

  • Här finns Sveriges Radios korrespondenters krönikor i P1 Morgon samlade som podd.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Gandalf har kommit till Mordor.

    Och alla ni som är ordentligt inlästa på Sagan om ringen anar kanske att jag inte pratar om den Gandalf och det Mordor - vad jag kan minnas så reste ju den Gandalf aldrig till just Mordor.

    Nä, nu pratar vi istället om en plats i Polens huvudstad Warszawa, om det affärsdistrikt som formellt heter Służewiec, men som Warszawaborna helt på egen hand och med ett stråk av svart ironi döpt om till Mordor, vilket är det namn de flesta använder idag.

    I bokens värld är Mordor en själadöd plats, monoton, industriell och avgrundsdjupt dyster, där de kuvade invånarna som alla såg lika dana ut, hopplöst trälar på i det destruktivas och hopplösas tjänst.

    Jag har varit ett par gånger i Warszawas Mordor, och det är inte alldeles omöjligt att förstå varför Warszawaborna kommit att likna livet i Służewiec med denna glädjelösa plats. Här står de långa raderna av kontorshus själlösa och strama, påfallande lika varandra och byggda någon gång på 90-talet. Tätt, står de och reser sig mot himmelen som mäktiga monument över den boomande polska ekonomin sedan murens fall. I Mordor är trafiken tät och varje morgon marscherar tiotusentals likadant klädda tjänstemän hit, för att streta på som anonyma kuggar i den stora maskinen.

    Kanske inbillade jag mig, men visst hade de något tomt i blicken? Det är iallafall tomt på träd och öppna ytor. Här, bland glas och betongfasaderna är det meningen att man ska jobba, inte trivas. Det sägs att Mordor bryter ner människors själar, likt det industriområde som låg här förr i tiden bröt ner deras kroppar. Det lär finnas 100 000 kontorsarbetsplatser i Mordor, en miljon kvadratmeter kontorsyta, stöpt i samma materialistiska monokultur.

    Men, så plötsligt ett varmt ljus som bjuder dunklet motstånd. En helt ny vägskylt. Gandalfs gata! Gandalf, den gode trollkarlen som i böckernas värld tröstlöst kämpade mot maskinen och hopplösheten, för individen och dess värdighet. Sen några veckor tillbaka finns det en gata i Warszawas Mordor uppkallad efter Gandalf. Anakronistiskt såklart, han var ju som sagt aldrig där. Men lokala myndigheter har lyssnat på ett medborgarförslag om att släppa in goda krafter i kvarteren. Kanske har man bara humor, eller vill man signalera att nya ljusare tider faktiskt väntar här i dödsskuggans dal.

    Men sant är att gatan Gandalf finns och kanske faktiskt också bär bud om bättre tider. För stadens plan är att Mordor nu ska bli mänskligare. Få mindre trafik och fler bostäder, förskolor, parker och träd. Det finns stora planer för hur människor ska kunna trivas här - bo, arbeta och ha en meningsfull fritid allt inom 15 minuter. Som ett lyckligt Fylke mitt i Warszawa.

    Samuel Larsson, Polenkorrespondent

  • Gandalf mot Balrogen? Slutet av Gökboet? Luke Skywalker mot Darth Vader? Clarice mot Hannibal Lecter? Odysseus hemkomst till Ithaka?

    Berättelsehistorien är full av fantastiska scener och du har säkert flera favoriter? I avsnittet "Fantastiska scener!" diskuterar Olof och Rickard en rad egna kandidater och fördjupar sig kring varför de är så starka och vad som behövs för att skapa en riktigt bra scen.

    Ett musikaliskt underbarn i Amadeus och en kemilärare som spårar ur i Breaking Bad är några av exemplen i avsnittet där karaktärer, handling, konflikt, dialog och miljö alla kommer samman. Storypoddens avsnitt "Fantastiska scener!" finns på Apple, Spotify, Google, Podcaster och Podbean: https://storypodden.podbean.com/ Trailer Youtube:

    För fler avsnitt, artiklar, nyheter, tips och utbildningsmaterial från Storypodden se www.storypodden.se och/eller följ oss på Facebook och Instagram.

    #litteratur #film #tv #böcker #podd #podcast #historia #populärkultur #filmhistoria #dramatik #litteraturhistoria #fiction #storytelling #skriva #skrivande #berättelser #berättande #teater #författare #manusförfattare


  • KP-Jossan sugs tillbaka in i den magiska värld hon fastnade i som 11-åring, KP-Ludvig gillar kentaurerna mest av allt och KP-Lukas tycker att Gandalf kunde ha berättat att han känner örnar som man kan rida på INNAN han bad Frodo att promenera genom hela Midgård (ja, Lukas har läst en helt annan bok).Var med och diskutera handlingen i KPoddens bok-klubb! (för att undvika spoilers är det bra att läsa första HP-boken innan du lyssnar)

  • Boken som avhandlas i avsnittet är The Hobbit av J.R.R Tolkien. '


    I detta avsnitt av Littpodden kastar vi oss in i Tolkiens mäktiga värld och hänger på Bilbo Baggins, Gandalf och tretton modiga dvärgar i ett storslaget äventyr där de ska ta tillbaka dvärgarnas fästning och deras skatter från draken Smaug. Vägen är kantad med faror och gänget tvingas gång på gång att slåss för sina liv.

    Vi surrar om bokens sensmoral, hur författarens efternamn ska uttalas och varför Bilbo Baggins får heta Bilbo Secker i svensköversättningen.

    Emma får vara en supernörd, Elin är lite borta i skallen av tredje vaccindosen... vad kan gå fel? Förutom att även det här avsnittet måste klassas som explicit.

    Sånt är livet, häng på!


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • I veckans odpod: Jubileum, Ridley Scotts idisslande, over the counter-drönare, att återvända till ett universum och bokslut för Foundation. Om du kan, stöd oss på http://patreon.com/odpod

  • “Gå ifrån hela CV-tänket!” Paulina Modlitba, seniorstrateg inom innovation (och enligt somliga en digital Gandalf), besöker mig i studion för ett spännande samtal om digitalisering och att vända upp och ner på traditionella system. Vi pratar om hur Sverige står sig 2021 internationellt i digital konkurrenskraft, pandemins lärdomar om nya arbetssätt, jämställdhet i arbetslivet, framtidens kompetenser och hur HR kan ta till vara på de många olika och perspektiv som vi människor besitter.

    Tack snälla för att du lyssnar! Missa inte att agilaHRpodden finns på de sociala plattformarna och på agilahrpodden.se. I min Facebook-grupp fortsätter diskussionerna och frågeställningarna, gå gärna med!

  • Ibland är det extra viktigt att lyckas med kommunikationen. När du skapar något nytt, vill påverka någon eller helt enkelt beskriva vad din organisation pysslar med. Här är tipsen som hjälper dig att bli skarpare - och mer lyssnad på.

    Kommunikation handlar egentligen om allt vi säger, skriver och gör hela dagarna. Från gigantiska reklamkampanjer till små vardagshandlingar.

    De viktiga detaljerna

    En typisk detalj där vi alla kommunicerar dagligen är när vi skickar mejl till varandra. Om vi gör det till en vana att ge våra mejl bra och relevanta rubriker gör vi livet lättare för varandra och tränar samtidigt på riktigt bra kommunikation.

    Tänk själv när du ska leta upp ett viktigt mejl som du fick för någon vecka sen för att du behöver informationen där. Då söker du gissningsvis på namnet på personen som har skickat det eller på ett ord som beskriver vad meddelandet handlade om.

    Ifall mejlet innehöll viktiga datum att hålla koll på hade det hjälpt dig mycket om det stod "Viktiga datum" i ämnesraden. Istället kanske informationen dök upp i en mastig mejltråd med någon helt annan rubrik som "Fel version av dokumentet". Då blir det förstås mycket svårare att hitta det du letar efter.

    Väck känslor, ställ frågor

    Många gör misstaget att prata väldigt mycket om sig själva. Se dig omkring så hittar du fullt av hemsidor från företag som basunerar ut hur duktiga och bra de är på det de gör. Typisk envägskommunikation (monolog alltså). Ska du inleda en dialog behöver du vara nyfiken, ställa frågor och väcka känslor.

    Utgå istället från dem du vill kommunicera med. Vad har de för behov och problem och hur kan du hjälpa dem?

    Ett exempel är när det dyker upp ett mejl från din bank med rubriken "Kundundersökning". Varför skulle du klicka på det när du kanske får 50 mejl varje dag som du knappt hinner med att läsa, än mindre besvara?

    Om banken istället skrev "Vad tycker du om din bank?" är nog chansen större att du öppnar och läser meddelandet. Frågan kommunicerar direkt med dig som läser och sätter igång din hjärna på ett annat sätt än den torra raden "kundundersökning" där du först måste klura på vems kund som egentligen åsyftas innan du (eventuellt) landar i slutsatsen att kunden i det här fallet, det är du själv.

    Din inre diamant

    För att ett budskap ska bli starkt och genuint och dessutom skilja sig från vad alla andra säger behöver vi förmedla inte bara vad vi gör och för vem men också varför. Nästan alla organisationer har en unik kärna och egen historia och där är det bra att börja leta. Gå på jakt efter er egen inre diamant och lägg lite tid på att slipa fram den i ord och bilder.

    Kan alla vara unika?

    Alla företag kämpar för att upplevas som unika idag men i själva verket blir allt fler produkter och tjänster utbytbara. Då är det till sist bara priset som skiljer den ena varan från den andra. Som företagare innebär det att man till slut tar så lite betalt att man går omkull.

    Men det finns sätt att vara unik ändå. Man kan till exempel bygga väldigt starka personliga relationer om man säljer tjänster. Säljer man massproducerade varor kan man lägga mycket krut på att själva kundbemötandet ska vara unikt hjälpsamt och trevligt.

    Budskapet kan vara HUR vi gör något

    Till exempel onlinebutiken Zappos som har bestämt sig för att ha syftet ”delivering wow”. Skorna går att handla någon annanstans, men bemötandet är unikt hos Zappos. De har lyckats kommunicera ett väldigt starkt budskap både internt i organisationen och mot kunderna och det är dessutom ett och samma budskap från början till slut.

    OBS - ett sånt här arbetssätt måste vara genuint och det måste levas i hela organisationen, annars faller hela greppet.

    Bygg en berättelse

    Känns din kommunikation torr och ointressant kan du testa att förmedla det du vill ha sagt som en berättelse, det som ofta kallas "storytelling". Alla sagor, dramer och tv-serier börjar i en konflikt eller ett problem.

    Där finns en hjälte förstås, men det vi glömmer är att hjälten inte alls jämt är stor, stark och orädd. Ofta är det precis tvärtom. Tänk till exempel på Frodo i Sagan om ringen eller Skorpan i Bröderna Lejonhjärta. De är både rädda och osäkra inför de stora och viktiga uppdrag de står inför.

    Hjälten är inte du själv

    Hjälten får ofta hjälp av en guide av något slag, som Gandalf i Sagan om ringen. Vill du knyta an till dem du kommunicerar med ska du inte göra misstaget att beskriva dig själv som hjälten, utan istället ta rollen som guide. Hjälten är förstås din kund, din medlem eller dina medarbetare - de du vill kommunicera med.

    7 viktiga verktyg för din kommunikation

    Slipa diamanten - välj bort allt utom det allra viktigaste. Försök inte säga allt på en gång för då kommer ingen att lyssna. Tänk utifrån-in: vad är dina kunders eller medarbetares problem och behov? Skapa bilder som riktigt bra taglines gör: Just do it, Barn är oslagbara ... osv. Använd berättelser: hitta konflikten och låt den du kommunicerar med vara hjälte. Väck känslor: ställ frågor, skapa igenkänning, använd humor, beskriv en konflikt, utmana människors världsbild. Repetera, repetera, repetera. Är något viktigt ska du säga det på många sätt, i många sammanhang, om och om igen under en lång tid. Det du gör kommunicerar. Börja själv.

    Lycka till med kommunikationen och berätta gärna för oss vad du tampas med, om du lyckas eller om du kör i diket. Vi vill veta!

    Vår samarbetspartner Firstbeat vill gärna lyfta kopplingen mellan fysisk aktivitet och produktivitet. Motion av måttlig intensitet på runt 120 minuter per vecka i olika doser, har visat sig kunna stimulera områden i hjärnan som stöttar och förbättrar minnet.

    Men det finns även fler effekter som:

    bättre sömn bättre stresshantering bättre koncentration ökad kreativitet mental uthållighet

    Hur det står till med aktivitetsnivåerna i din organisation är något som FirstBeat kan mäta med verkyget Bodyguard. Men det räcker med att läsa det här blogginlägget för att förstå fördelarna med att röra på sig.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Det historiska elfte avsnittet av REVÄRVET med inredaren och programledaren Ernst Kirchsteiger. Vi pratade om att agera Gandalf, att vara stolt över hur barnen vuxit upp och blivit, önskan om att bli argare, att jobba tillsammans med sönerna, hur han vill dö, längtan efter att stänka guld på varandra, att vara ett varumärke och givetvis en hel del om att han är en Dagobertmacka som blivit lättare att äta.Samtalsledare: Kristoffer Triumf.Producent: Clara Wallin.Distribution: Acast.

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.