Farnaz Arbabi Podcasts
-
När går rättigheterna till ett verk ut och den äntrar den berömda "public domain"? A.A. Milnes klassiska Nalle Puh har kommit ut i många former sedan dess första publicering för ungefär 96 år sedan, men ingen kan väl mäta sig med det exempel Pontus lagt ögonen på den här veckan. Dessutom har IDa gjort en konstrunda av guds nåde, och Pontus har hållit i nyfikenheten kring AI sedan förra veckans diskussion om att ta fram hela konstverk med verktyget Midjourney, till den grad att han testat på det själv. Välkomna!!
www.instagram.com/kulturbarnen
Omnämns i veckans avsnitt:Greta Thunberg
Fridays for Future
Sven-Harrys Konsthall
Humanitet
Sven X-et Ericsson
Bror Hjort
Unga Klara
’Brinn’
Elmira Arikan och Farnaz Arbabi
Berwaldhallen
Radiosymfonikerna
Cirkus Cirkör
AI-konst part 2
Midjourney
Discord
MSN
Ernst Billgren
je ne sais quoi
Neurosedyn-skandalen
Skicka lätt
Elvis
Baz Luhrmann
TikTok
Colonel Tom Parker
Nalle Puh
A.A. Milne
Blood & Honey
Public Domain
Ernest Hemingway
Disney
Musse Pigg
Upphovsrätt
Instagram
DUNE -
I det här avsnittet träffar vi regissör Farnaz Arbabi - just nu högaktuell med föreställningen BRINN, som hon skrivit med Elmira Arikan. Dramatiker Ann-Sofie Bárány och hennes kompanjoner Pia Stjärnvind och Adam Taal djupdyker in i upprep, konstnärliga processer och uppror. Har Farnaz verkligen en kran som hon kan hälla eufori ifrån? Skrevs BRINN verkligen i symbios? Och vilka är egentligen Evvi och Agni? Varmt välkomna in i huvudet på en av Unga Klaras två konstnärliga ledare!
BRINN har premiär 3 september 2022. Läs mer och boka biljetter här!
Reporter: Ann-Sofie Bárány
Redaktör: Pia Stjärnvind
Producent och kompositör: Adam Taal
Musik ur föreställningen BRINN: Foad Arbabi
Ansvarig utgivare: Stefan Hansen
Ett samarbete mellan Unga Klara och Studiefrämjandet.Lyssna på avsnittet BRINN här eller där poddar finns!
-
I det här avsnittet besöker vi uppstarten av föreställningen BRINN, av Elmira Arikan och Farnaz Arbabi och träffar skådespelarstudenterna, kompositören och upphovspersonerna. Hur är det egentligen att starta upp en ny produktion? Kan en skriva ett manus tillsammans? Vad handlar föreställningen om? Dramatiker Ann-Sofie Bárány träffar också Ellen Lamm, konstnärlig ledare på Unga på Operan, och smyger in i Hjärtat inuti, som hade sin urpremiär på Unga Klara. Men först tar vi avsked av Tuma, som nu hunnit spela sin sista föreställning. Vi dyker in i huvudet på Gustav Deinoff, dramatiker och regissör, för att hör hur det gick - och gör nedslag under premiärfesten och hör några av skådespelarnas tankar.
Reporter: Ann-Sofie Bárány
Redaktör: Pia Stjärnvind
Producent och kompositör: Adam Taal
Ansvarig utgivare: Stefan Hansen
Ett samarbete mellan Unga Klara och Studiefrämjandet.Lyssna på andra avsnittet Avsked och upptakt här eller där poddar finns!
-
Elmira Arikan om varför det är så härligt i att skriva tillsammans med andra, samarbetet med Farnaz Arbabi, att rucka på förlegade processer och examensproduktionen Brinn - en samproduktion mellan Teaterhögskolan i Malmö och Unga Klara.
-
För regissören Farnaz Arbabi är den tyska koreografen Pina Bausch en ständig inspirationskälla i regiarbetet: "När det blir för mycket prat och vi står för still på scenen tänker jag what would Pina do?".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
PINA BAUSCH – EN BANDBRYTANDE KOREOGRAFPina Bausch (föddes 1940-2009) är geniförklarad för sin nyskapande dansteater. Hon var legendarisk ledare för Wuppertal Tanztheater och blandade dans, teater och musik i ett slags collage med utgångspunkt i känslor, vildsinta och ömsinta vardagliga situationer. Hon arbetade undersökande, ställde frågor till dansarna, som fick söka i sina egna erfarenheter och känslor. Hon ska ha sagt "Jag är inte intresserad av hur människor rör sig, utan vad som rör dem." Pina Bausch hade skapat över 50 verk när hon hastigt avled i cancer 2009.
FARNAZ ARBABI DRABBADES AV PINA BAUSCH SOM 19-ÅRINGFarnaz Arbabi är regissör, dramatiker och konstnärlig ledare för Unga Klara i Stockholm. Hennes uppsättningar - "Utvandrarna", "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", "Invasion" och "Cabaret" har kritikerosats och hon har tilldelats Expressens teaterpris 2006 och Svenska Teaterkritikers pris 2006.
I avsnittet medverkar också Bodil Persson, dramaturg, lärare på Stockholms konstnärliga högskola och danskritiker.
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Regissören Farnaz Arbabi talar om arbetet med den klassiska musikalen Cabaret, där Weimartidens Berlin med sina frågor om politik, sexualitet, frihet och förtryck ekar starkt i vår samtid.
-
Vad gör egentligen en teaterchef? Vilken roll spelar de på en teater? Hur förhåller man sig till dagens scenkonstlandskap? Och hur viktig är den egna konstnärliga erfarenheten i jobbet? Scenpodden reder ut begreppen kring en av scenkonstvärldens viktigaste ledarroller.
Veckans gäst är Farnaz Arbabi, regissör, dramatiker och konstnärlig ledare för Unga Klara. Som regissör är hon flerfaldigt prisbelönt och har bland annat uppmärksammats för sina samarbeten med författaren och dramatikern Jonas Hassen Khemiri.
Avsnittet spelades in live på Scenkonstbiennalen i Norrköping den 24 maj. Biennalen är Sveriges största festival för scenkost och anordnas av Scensverige.
Scenpodden leds av Rebecca Forsberg, regissör och konstnärlig ledare för RATS Teater, tillsammans med Karin Helander, teaterprofessor vid Stockholms universitet och teaterkritiker i Svenska Dagbladet. Podden produceras av RATS Teater och Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet. -
YRKE: Regissör och dramatiker.
BAKGRUND: Farnaz Arbabi utbildade sig till regissör vid Dramatiska Institutet. Hon har mestadels regisserat teater, men även musikal och opera.
2007 fick hon Expressens teaterpris med motiveringen: "I "Invasion" har hennes flödande fantasi bildsatt Jonas Hassen Khemiris legering av Carl Jonas Love Almqvist och förortssvenska och i 'Utvandrarna' har hon vänt ut och in på Vilhelm Mobergs romansvit och i komprimerad form riktat den som ett brännglas mot vår tids svenska asylpolitik".
AKTUELL MED: Ibsens "Hedda Gabler" på Uppsala stadsteater (till 4/5) samt Jonas Hassen Khemiris "Jag ringer mina bröder" på Riksteatern (Spelas på Dieselverkstaden i Nacka 5-8/4).
I PROGRAMMET: Om att ha det inkluderande som strategi för framgång när man skriver en text på DN Kultur eller vill nå en teaterpublik. Om tvånget att göra maximalt av sitt liv när man tillhör den del av släkten som fått möjligheten. Om att se på folk att de tänker på någonting som har med ens bakgrund att göra.
"Då blev jag tillsagd av en kvinna som sa 'Rider du så där på kamelerna hemma?'"
Farnaz Arbabi om när hon som tonåring för första och sista gången lade upp fötterna på ett tunnelbanesäte.