Coop Sverige Podcasts
-
I det här avsnittet blir det fokus på kött och köttproduktion! Vi ska åka till Jämtland och besöka Nygårdens Limousiner som finns en bit utanför Östersund. Gården bedriver ekologisk nötköttsproduktion och drivs av Annika Tillman och Urban Persson, men hjälp då och då av deras fyra barn. Gården har en dikoproduktion med ca 60 kalvande , och dryga 60 procent av köttet säljs under eget varumärke på rekoringar, köttlådor och gårdsbutiken. De förädlar också en del av köttet, och förra året vann de faktiskt brons i SM i mathantverk med sitt kallrökta kött.
Att sälja under eget varumärke är det som gjort att de kunnat fortsätta vara lantbrukare enligt Annika, och rekoringarna har varit ett riktigt lyft för gården. I och med dem har de en stadig inkomst, och får gratis marknadsföring inför varje träff med rekoringen. Hon upplever också att intresset för att köpa kött direkt från bonden ökat under åren.
Majsan Pense, sortiment och inköpsansvarig på COOP Sverige berättar om varför hon tror konsumenterna faktiskt är beredda att betala mer för svenskt kött, hur hon tror det kommer se ut framöver - och om vad hon tror är lösningen för att få fler styckningsdetaljer att bli attraktiva i butikerna.
-
Vad ska vi äta ikväll? Det är frågan som kunderna ständigt söker svar på. En fråga som blir skärningspunkten för recept, teknik och insamlad data inom Coops framgångsrika mathandel på nätet. Och de nya konsumenterna är mer intresserad av bekvämlighet och service än tillfälliga priskampanjer.
Coop har besvarat middagsfrågan med ett kunderbjudande där kunderna prenumererar på en leveransslot och en kundvagn som enkelt kan modifiera varje vecka utifrån bra recept. Det är viktigare än rabattkoder.
Trots att Coop är en över 120 år gammal organisation finns det ett entreprenörskap inom den digitala organisationen. Ett entreprenörskap som gjort att Coops e-handel vuxit snabbare än marknaden i 17 månader raken. Och kunde rädda försäljningen i butik när kassasystemet låg nere efter en internationell hackerattack.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sara Mundt-Petersen, e-handelschef och ansvarig för det digital kundmötet på Coop Sverige.
Mobilen är helt central för att sy ihop kanalerna hos Coop och andra mataffärer. I våras lanserade Coop appen Scan and Pay som gör det möjligt för kunderna en smidig digital upplevelse i butiken och att äga sin egen data. Scan and pay blev också räddningen när en hackerattack mot en underleverantör slog ut den vanliga kassan i butikerna.
Coop arbetar också med att vässa kunderbjudandet för att alltid kunna svara på frågan. Vad ska vi äta ikväll? Här vänds logiken ut och in så att kunderna kan prenumerera på en varukorg och leveransslott för att sedan bara komplettera ordern eller dra bort varor från varukorgen.