Urban Persson Podcasts

  • I det här avsnittet blir det fokus på kött och köttproduktion! Vi ska åka till Jämtland och besöka Nygårdens Limousiner som finns en bit utanför Östersund. Gården bedriver ekologisk nötköttsproduktion och drivs av Annika Tillman och Urban Persson, men hjälp då och då av deras fyra barn. Gården har en dikoproduktion med ca 60 kalvande , och dryga 60 procent av köttet säljs under eget varumärke på rekoringar, köttlådor och gårdsbutiken. De förädlar också en del av köttet, och förra året vann de faktiskt brons i SM i mathantverk med sitt kallrökta kött. 

    Att sälja under eget varumärke är det som gjort att de kunnat fortsätta vara lantbrukare enligt Annika, och rekoringarna har varit ett riktigt lyft för gården. I och med dem har de en stadig inkomst, och får gratis marknadsföring inför varje träff med rekoringen. Hon upplever också att intresset för att köpa kött direkt från bonden ökat under åren.  

    Majsan Pense, sortiment och inköpsansvarig på COOP Sverige berättar om varför hon tror konsumenterna faktiskt är beredda att betala mer för svenskt kött, hur hon tror det kommer se ut framöver - och om vad hon tror är lösningen för att få fler styckningsdetaljer att bli attraktiva i butikerna.