Björn Borg Podcasts
-
Vad är beefen mellan Dogge och Iprenmannen? Vem i Beatles hade varit den bästa rapparen? Vad är grejen med att baka bullar åt Carola? Hur firar Dogge 40 år som artist? Detta och mycket mer får ni höra i dagens avsnitt, som även är säsongsavslutningen för säsong 4, där även Björn Borg sitter med på en kant.
-
I årets sista avsnitt bir det en spännande intervju med Torsten Jansson, VD och grundare New Wave (64:30). Innan denna julklapp blir det lite aktuellt och ytterligare tre bolag, nämligen, Björn Borg (29:30), Brdr Hartmann (40:00) och slutligen Kopparbergs (53:35). Vi och våra sponsorer hoppas att detta ska smaka och önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År.
Vår huvudsponsor hittar ni på: www.kavaljer.se
Årets Bank Nordnet hittar ni på: http://www.Nordnet.se/
Börsdata hittar ni på: www.borsdata.se/terminal
Konsultrapporten hittar ni på: https://www.konsultkompaniet.se/sa-blir-it-branschen-2023/
Röda korsets insamling för Ukraina hittar ni här: https://www.rodakorset.se/var-varld/har-arbetar-vi/ukraina/skank-pengar-till-vart-arbete-i-ukraina/
Sverige för UNHCR. Hjälp till Ukraina!: https://www.sverigeforunhcr.se/stod-oss/gava-ukraina?gclid=Cj0KCQiA4aacBhCUARIsAI55maHw-0ZZpcLipwoUNf6r3X9s4bIvll5xggribcKjBAXo6eAT5C3gQDkaAg00EALw_wcB
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Avsnitt 317 är här! Ännu ett bonusavsnitt mitt i veckan! Denna gång så kikar vi på en vithaj med pannband, närmare bestämt en 83:a BMW 635 med en riktig Björn Borg aura! Bilen är i dröm-skick och för oss tillbaka till barndommen. Eller vänta, inte vår barndom utan 80-talisternas barndom! Kolla in den på Bidders Highway! Håll till godo och häng med!
-
Utöver att Daniel eventuellt återberättar historien om när Björn Borg körde på fel sida i en rondell handlar allt om att berätta vad elitserielagen har för styrkor, svagheter, möjlighet och hot.
-
Sista rapportavsnittet i den här rapportperioden kommer här, efter lite inledande aktuellt avhandlas följande bolag i avsnittet: Bahnhof (19:27), Björn Borg (28:30), Brdr A & O Johansson (44:00), Catella (51:00), Fenix Outdoor (67:00), Raketech (81:04) och slutligen nykomlingen Scandi Standard (90:45). Välkomna!
Vår huvudsponsor hittar ni på: www.kavaljer.se
Dagens Industris fina erbjudande hittar ni här: di.se/kvalitetsaktiepodden
Börsdata hittar ni på: www.borsdata.se/terminal
Röda korsets insamling för Ukraina hittar ni här: https://www.rodakorset.se/var-varld/har-arbetar-vi/ukraina/skank-pengar-till-vart-arbete-i-ukraina/
Ola i #Sparpodden: youtu.be/Sx7hbPT5V90
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Affärsvärlden Analys är äntligen tillbaka efter sommaruppehåll.
Madeleine Lundberg, Björn Rydell och Peter Benson tittar närmare på Hemnet, Fabege, Björn Borg, Elanders, Lindab, Volvo och Kambi.Detta avsnitt av Affärsvärlden Analys sponsras av: Spotlight Stock Market https://spotlightstockmarket.com
-
Vi sätter i veckans avsnitt strålkastaren på Björn Borg och Björn Borgs karismatiske VD Henrik Bunge. Vi får höra Henrik berätta om hur det är att förflytta ett varumärke från att vara ett starkt underklädesmärke till att bli ett sportmodeföretag. Vi får också höra Henrik berätta om hur bolaget ställt om sin marknadsföring och deras försäljningskanaler under de senaste åren för att ta tillvara nya möjligheter. Podden leds av Daniel Ljungström
-
Oro för konjunkturutvecklingen breder nu ut sig. Vilken effekt kommer den höga inflationstakten och därmed kommande räntehöjningar att få på konjunkturen? En sämre konjunktur kan innebära att konsumenterna handlar lite mindre, vilket kan påverka bolagens vinstutveckling negativt. Om vi i stället har överskattat riskerna för en svagare konjunktur kan vi få positivare utveckling i bolagen. För att ta pulsen på läget i bolagen har vi bjudit in VD:arna för Björn Borg, Everysport Media Group, Angler Gaming, Strax och Bokusgruppen för att fråga dem hur de upplever konjunkturen och vilka scenarier de förbereder sig för. Podden leds av Daniel Ljungström.
-
Detta är ett rejält långt poddavsnitt som är som två avsnitt i ett. Först ett normalt avsnitt med lite aktuellt och bolag följt av en nästan lika lång intervju med Ludvig Rosenstam Åhman som skrivit vår nya favoritinvesteringsbok på svenska, 101 Tankar om Aktier. I aktuelltavsnittet kommenteras Inwidos förvärv och Markus lyfter ett varningens finger för områden där risken är stor för permanent förlust av kapital. Bolagen i avsnittet är Academedia (24:08), Björn Borg (31:20), Cloetta (39:36), Ework (52:20) och Nekkar (64:00). Intervjun börjar vid (71.53). Välkomna!
Vår huvudsponsor hittar ni på: www.kavaljer.se
Affärsvärldens fina erbjudande hittar ni här: https://www.affarsvarlden.se/kampanj?code=kvalitetsaktiepodden
Börsdata hittar ni på: www.borsdata.se/terminal
Ludvigs bok 101 Tankar om Aktier hittar ni här: https://www.bokus.com/bok/9789198721447/101-tankar-om-aktier-din-guide-till-battre-investeringsbeslut/
RFSU akutinsamling för kvinnor utsatta för sexuellt våld i Ukraina https://www.rfsu.se/engagera-dig/vara-kampanjer/akutinsamling-till-ukraina/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
- I samarbete med Björn Borg -
-
- I samarbete med Björn Borg -
-
Vad händer med med litteraturen om vi tillåter oss att se bortom kategorier som sant och falskt och istället låter oss fångas i fiktionen och dess logik? Det frågar sig Lars Hermansson.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Det vi betraktar med vämjelse när det uppträder i verkligheten gläder vi oss åt att betrakta på bild", skriver Aristoteles i sin Poetik. Något jag tror de flesta skriver under på. Vem vill läsa om rimliga och allmänt trevliga personer i en skönlitterär text, när man kan få läsa om orimliga och allmänt jobbiga. Men ibland tycks det som Aristoteles devis inte gäller. Efter att poeten Katarina Frostenson 2019 tvingats bort från Svenska Akademien i samband med att hennes make dömts för våldtäkt, skrev hon de skönlitterära böckerna K och F som har sin utgångspunkt i händelserna. Det är två rasande och samtidigt hudlösa skildringar av Frostensons tid efter det stora fallet. Hon har förlorat varje gnutta av den prestige hon en gång hade i en sådant överflöd. Hon gestaltar detta trauma litterärt, och allt en så gott som samstämd svensk kritikerkår ropar, är : det är inte sant. Det vill säga att hennes make, Jean Claude Arnault, skulle vara oskyldig och allting en konspiration orkestrerad av feministerna på Dagens Nyheter – ett av de viktigaste forumen för debatten om vad som inträffat i Svenska Akademien. Nej, det är förstås inte sant. Men hur känns det att uppleva det som sant? Hur hanterar en människa ett tronfall som det Frostenson råkade ut för.
När jag läste hennes böcker kände jag, mer än något annat tror jag, genans. Eftersom jag identifierade mig med berättaren som med vilken romanfigur som helst kände jag mig illa berörd, snarare än arg, när hon vägrar inse att maken nog måste ha begått åtminstone några av de övergrepp och våldtäkter som så många kvinnor vittnat om. Och när hon liknar sitt och makens öde med paret Dreyfus och andra hjältar i kulturhistorien känner jag skammens rodnad spridas över kinderna. Samtidigt blir jag rörd över det grandiosa i berättarens kärlek till den numera brutne maken som i F hasar omkring i fångkläder på en anstalt i västsverige. Hennes okuvlighet i förhållande till den offentlighet som dömt henne är imponerande. Hon är storslagen och pinsam på samma gång, en tragisk hjältinna. Boken skulle inte ha varit hälften så intressant om Frostenson pudlat och bett om att få komma tillbaka in i värmen.
En annan författare som råkat ut för förminskande läsningar med sanningen som tillhygge är J T LeRoy. Fast i fallet LeRoy var det inte verklighetsbeskrivningen som befanns falsk, utan författarens identitet. LeRoy hyllades internationellt av såväl kritiker som läsare, för romanen Sarah och berättelsesamlingen Hjärtat är bedrägligast av allt i början 2000-talet. Bägge böckerna kan kallas autofiktiva, de bygger enligt författaren och marknadsföringsapparaten på självbiografiskt stoff, bearbetat till fiktion. Det handlar om sexuella övergrepp i barndomen, prostitution, droger, fosterhem, misshandel, en helvetisk uppväxt helt enkelt, som LeRoy lyckas göra angelägen litteratur av.
Frågan är om vi skulle ha läst böckerna med samma inlevelse och empati om de varudeklarerats som ren fiktion, och författaren beskrivits som vit medelålders medelklass och hetero. Antagligen inte, för när det kommer fram att den förtjusande och fortfarande tonårige J T LeRoy som frotterar sig med kändisar som Madonna, Tom Waits och Courtney Love, inte har skrivit böckerna, utan att det är hans manager och allt i allo, Laura Albert, som är den verkliga författaren, ja då blir det förstås skandal. Det hjälper inte att Laura Albert bedyrar, och även lyckas bevisa, att det är hon, som alltså har skrivit böckerna, som har haft den där hemska barndomen. Varudeklarationen var falsk och såväl läsare som kritiker vänder sig bort från det gryende författarskapet som aldrig tog fart igen efter avslöjandet.
Litteraturvetaren Kenneth Lindegren menar i sin bok "Litterära fabrikationer" att den sortens reaktioner är rimliga och ofrånkomliga, det går inte att bortse från den så kallade paratexten, och med den avser han inte bara förlagsformalia som baksidestext, genrebeteckning, kolofon etcetera, utan även författarintervjuer, pressutskick, marknadsföring, allt det där som ramar in boken och föreslår möjliga, oftast mer eller mindre biografiska, läsningar.
Ju mer paratext desto mindre litteratur, skulle man kunna säga; ju mer boken som säljbar produkt lyfts fram, vid boksigneringar och i tevesoffor där pikanta detaljer från författarens liv ska skänka autenticitet åt texten, desto mindre utrymme för läsarens egna tolkningar och erfarenheter. Men om man mixtrar med den omkringliggande paratexten i annat syfte än att sälja fler böcker, ja då kan det ruckas lite på den där hierarkin mellan verklighet och text som är så förhärskande i vår tids litterära offentlighet.
En som ägnat sig åt det är den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck Nielsen, eller Madame Nielsen som hon numera kallar sig, som ofta uppträtt under olika alias och utmanat det faktiskas gränser genom att iscensätta händelseförlopp ute i verkligheten som hon sedan dokumenterat och återgestaltat på olika sätt, bland annat i romanform. Här är det återgestaltningen – romanen, pjäsen, scenframträdandet – som i bästa fall framstår som sann, i kraft av sin form, sin inre trovärdighet, inte den bakomliggande verkligheten, för den har ju upphovspersonen varit inne och mixtrat med.
Fast mixtrar vi inte hela tiden? Förställer oss, ljuger, iscensätter, sopar undan spår. Föreställningen om en solid verklighet och en sann eller falsk återgivning av den, bygger på en idé om verkligheten som i grunden vetbar och oberoende av våra föreställningar om och mixtranden med den. Men så är det ju inte. Det råder en ständig trafik mellan våra föreställningar om och beskrivningar av verkligheten, och verkligheten själv. Det som har hänt har hänt, visst, men vad var det som hände? När började det hända, när slutade det? Vad är en händelse? Det är nog få som vid närmare eftertanke tror att något sådant som en korrekt verklighetsbeskrivning existerar, annat än när det gäller triviala fakta av typen "Det regnade i Malmö igår" eller "Björn Borg var en svensk tennisspelare som vann Wimbledon fem gånger".
Konst och litteratur måste få befinna sig i det stora ovetbara fältet mellan mät– och vägbara fakta och medvetna lögner i syfte att föra människor bakom ljuset. Det är i den potentialiteten, snarare än fakticiteten, vi kan experimentera med ideologier, identiteter, guds– och verklighetsuppfattningar. Det är i det svävande tillståndet mellan förhastade slutsatser om gott och ont, sant och falskt, vackert och fult, som vi är fria att vara, inte bara de vill vara, utan också de vi inte vill vara, för att prova hur det känns. Ett samhälle utan en sådan frizon kommer i längden bara att bestå av antingen-eller människor, åsiktsmaskiner och normlydig valboskap.
Lars Hermansson, författare
-
Mikael Åbom möter i detta 50:e avsnitt Nicklas Kulti – fd tennisspelare på ATP-touren och idag entreprenör och bolagsledare för Collector Bank Arena och Good to Great Tennis Academy. Resan började i Kungsängen, väster om Stockholm, med en stark vinnarskalle. Att så snabbt som möjligt vinna över den fem år äldre brodern var
en drivkraft. I samtalet kommer de att tala om Nicklas framgångsrika tenniskarriär, entreprenören som var en av tre personer som grundade Good to Great Tennis
Academy och idag att vara ledare med ansvar för personal, affärskontakter, sponsorer och med en vision om att utveckla verksamheten vidare.
I detta avsnitt kommer de att samtala om drivkrafter och motivation. Målsättningen om att bli bäst i världen men också med en tydlig reflektion när Nicklas tittar i
backspegeln, att ha en målsättning som är realistisk och behöver hanteras som en färskvara. En målsättning i tiden som inte skall skapa känslan av ett misslyckande.
Tre tenniskamrater sätter sig med ett tomt papper och skapar ett idrottskoncept, men också ett affärskoncept, som hösten 2010 såg dagens ljus – Good to Great Tennis
Academy. Bakgrunden till deras idé var att hitta en ny väg framåt, på den annars så fina svenska tennistraditionen som saknade nya namn och spelare i världstoppen efter en lång rad svenska världsstjärnor som i princip började med Björn Borg. De tre vännerna bestämde sig också för att ha kul på resan med sin nya affärsverksamhet. -
Björn Borg: https://www.bjornborg.com/se/Kod: LIKAOLIKA20Mail: [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Björn Borg: https://shop.bjornborg.com/V0zBIvKYE använd koden LIKAOLIKA20 ger 20% rabatt på nya kollektionen fram till 23/3Sovställning: https://jysk.se/blogg/vad-sager-din-sovstallning-om-digMail: [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Visa fler