Avsnitt
-
I det här avsnittet medverkar Maria Tickner Erling. Hon arbetar till vardags på Martinaskolan i Göteborg och är så väl lärare som styrelsemedlem i huvudmannen. Hon berättar om hur det kom sig att hon blev lärare samt hur arbetet i styrelsen ser, och har sett, ut. Samtalet tar också upp hur det är att behöva ta svåra beslut samt i vilka lägen man kan slappna av som huvudman. Observera att det är så här organisationen ser ut för styrelsen på Martinaskolan. Det behöver inte fungera på samma sätt på andra skolor. Och frågan är ju, om Maria måste välja mellan att vara lärare och styrelsemedlem, vad väljer hon då?
Sommaravnittet om misslyckanden som hänvisas till i det här avsnittet var Jacob De Geers Sommar. Det finns på Sveriges Radio Play eller där poddar finns. -
I det här avsnittet medverkar Josef Belloni Sahlin. Han är en före detta waldorfelev som efter tolv år i waldorfskolan valde att utbilda sig till grundskolelärare F-6 i matematik och svenska. Under många år arbetade han i en kommunal skola och idag arbetar han på Medioteket i Stockholm. På Medioteket arbetar han bland annat med något som ligger honom varmt om hjärtat, nämligen att stötta lärare i hur man på ett enkelt och lekfullt sätt kan lära elever att arbeta med digitala verktyg.
En orsak till att Josef medverkar i det här avsnittet är för att det är flera waldorfskolor som har hört av sig till Waldorfskolefederationen och efterfrågat konkreta tips på hur man arbetar digitalt i framför allt årskurs F-3. Här kommer sålunda en del saker att prova på och lyssnar ni på poddavsnittet får ni ytterligare ”hands on” tips som ni kan använda eller utveckla och göra till era egna. Går ni in på waldorfpodden.wordpressen.com kan ni få fler tips där. -
Saknas det avsnitt?
-
I det här avsnittet deltar Lena och Ronja. De är båda magisteroptiker och har gått såväl Optikerprogrammet som Magisterprogrammet i klinisk optometri – här är en länk till dessa utbildningar: https://utbildning.ki.se/program/1op19-optikerprogrammet
De har nyligen genomfört en studie på två skolor och tittat närmare på samsyn – eller binokulärseende som det också kallas.
I avsnittet sägs att 90% som genomgått en logopedisk utredning har inte gjort samsynsutredning. Korrekt är att samsynsutredning inte gjorts, trots att 87,5% har undersökts av ögonläkare och 64,9% av optiker.
En rekommendation till patienter/klienter som Ronja och Lena vill skicka med, är att pausa tittandet på nära håll efter 20 minuter, rikta blicken och titta 20 meter bort i minst 20 sekunder (20-20-20-regeln) och sedan återgå till att titta nära igen. Det är ett sätt att undvika ihållande närarbete och ger musklerna i ögat en chans till återhämtning.
Vill ni komma i kontakt med Lena och Ronja får ni gärna kontakta Waldorfskolefederationens kansli så kan kontakt förmedlas. De kommer gärna ut till skolor och håller föredrag.
Slutligen betonas att om man önskar ta reda på om ett barn/en ungdom/en vuxen har samsynsproblem så ska den kontrollen alltid ske hos en optiker eller ögonläkare. Det finns många självtester på nätet men dessa är inte alltid tillförlitliga. -
I det här avsnittet medverkar Mona Cajsa Larsson som nyligen fyllde 97 år. Hon intervjuas av Cecilia Ferrari om sina år inom den svenska waldorfrörelsen. Mona Cajsa har bl.a. varit med och startat Martinskolan, Kalmar Waldorfskola samt Solmarka gård i Arby utanför Kalmar.
Mona Cajsa har även varit med och bidragit till waldorflärarutbildningen genom bl.a. Balderseminariet.
Mona Cajsas gärningar har betytt väldigt mycket för många och hon berättar i avsnittet även om andra personer som också har varit betydelsefulla.
Cecilia Ferrari lotsar Mona Cajsa genom samtalet på ett fint och inkännande sätt och jag (Jessica) vill tacka Cecilia så väldigt mycket för att den här intervjun kunde genomföras.
Solmarka finns kvar i Arby utanför Kalmar men drivs nu i annan regi än av Hugo Johansson. Länk till Solmarka: https://solmarka.se/ -
I det här avsnittet deltar Lena Christina Olofsdotter. Hon har sin arbetsplats på Rudolf Steinerskolan i Göteborg och har mer än 20 års erfarenhet av att arbeta med eurytmi och teater i waldorfskola. Samtalet handlar inledningsvis om eurytmispel och i vilka årskurser man kan genomföra det och därefter till stor del om hur man kan genomföra teaterprojektet i klass 8. Observera att samtalet lyfter de erfarenheter som deltagarna i avsnittet har gjort genom många år som ansvariga för teaterarbetet i klass 8. Det betyder inte att teaterprojekten genomförs, eller är, på samma sätt på alla Sveriges waldorfskolor. Det ser väldigt olika ut från skola till skola. Vissa skolor väljer att sätta upp enbart klassiker, vissa väljer sagor och andra väljer modernare pjäser. På många skolor arbetar idag klassens lärare gemensamt när arbetet med teatern sätter igång. Det som refereras till i avsnittet, gällande lärare som trodde att det skulle vara lediga, bygger på erfarenheter från för många år sedan. Om ni vill komma i kontakt med Lena Christina angående tips och tricks kring teateruppsättningar får ni gärna kontakta Waldorfskolefederationen så sätter vi er i förbindelse med henne.
-
Nu är Waldorfpodden tillbaka efter ett par månaders uppehåll och den första gästen för året är Christine Enström. Vårt samtal kretsar kring stickning, och de pedagogiska inslagen i samband med det, samt hur det är att ge ut ett eget stickmönster. Vi pratar även om bedömningsstödet i klass 1 och hur man kan genomföra det på ett sätt som gör att barnen känner sig stolta över sina förmågor. Här är länken till det stickmönster som Christine har gett ut – observera att hon inte rekommenderar nybörjare att ge sig på detta utan det krävs ett par års stickvana: https://www.ravelry.com/patterns/library/colour-your-stars
Om ni vill veta mer om hur Christine och Martinskolan arbetar med bedömningsstödet i åk 1 så får ni gärna höra av er till sekretariatet så sätter vi er i kontakt med Christine. Det samma gäller om ni vill veta mer om stickningen.
Önskar ni följa Christine på Ravelry eller Instagram så heter hon NishiKnits där. -
I det här avsnittet deltar Elin och Ellen som har skrivit en bok som heter ”Ett rum till Lisen” som de nu har blivit nominerade till Augustpriset för. Den 22 november tillkännages vilka som vinner årets Augustpris och vill ni se priscermonin kan ni göra det här: https://www.augustpriset.se/
Samtalet rör sig även kring skriv- och läsprojekt som Elin och Ellen gör – och har gjort – med klasser på Umeå Waldorfskola. De kan i mån av tid även tänka sig att arbeta med fler skolor och skolklasser. Vill ni komma i kontakt når ni dem på [email protected] och [email protected]
I avsnittet ger vi även lite konkreta tips på läs- och skrivprojekt som går att göra med skolklasser och vi samtalar även om vikten av att ha en bibliotekarie i skolan som lockar till läsning. -
I det här avsnittet medverkar Tara Salokorpi. Hon arbetar som lärare i åk 1. Samtalet handlar bl.a. om vad man bör tänka på när man undervisar i första klass, vilka moment man går igenom och hur dagens, veckans eller årets rytmiska del kan se ut.
-
I det här avsnittet medverkar Martin Hellström. Han har varit lärare, assistent och medlem i styrelsen på Waldorfskolefederationen under flera år. Samtalet handlar om vad relationskompetens innebär samt hur vi bör tänka kring det i skolans värld. Martin ger exempel på när relationskompetens fungerar men även när det inte fungerar. Vill ni som lyssnar på avsnittet komma i kontakt med Martin får ni gärna mejla honom på [email protected]
Observera att Martin utger sig inte för att vara expert på området relationskompetens men han har läst mycket om det.
Avsnittet är ca. 28 min långt men p.g.a. tekniska problem står det att avsnittet är ca. 42 minuter. Beklagar det. -
Då var det dags för höstens första avsnitt av Waldorfpodden. Det har varit lite paus under ett par månader och först ut för terminen är Max Lindeberg som berättar om sitt arbete på Idunskolans fritidshem. Han berättar även hur det kom sig att han började arbeta på fritids samt varför han valde att gå WLH:s utbildning för grundlärare med inriktning mot fritidshem. Han berättar även om hur en dag på fritids kan se ut.
Vill ni som lyssnar på programmet veta mer om WLH:s utbildning samt mer om nätverksmötena för fritidshemmen får ni gärna höra av er till [email protected] samt [email protected] -
Dags för ännu ett avsnitt av Waldorfpodden. Denna gång medverkar Helena Selsfors. Hon är rektor på Söderköpings waldorfskola sedan flera år tillbaka. Vi samtalar bl.a. om hur det är att ha fått med sig erfarenheter för hela livet från sin första arbetsplats, hur det är under skriv- och undersökningsprocessen av ett inlämningsarbete, hur det är att studera på Universitetet och hur i hela friden man hittar orken som hårt arbetande rektor att skriva inte bara ett, utan två masterarbeten för att sedan påbörja en forskarutbildning med målet att doktorera.
Vi pratar även om hur det senaste året har varit för oss i skolans värld. -
I det här avsnittet medverkar Adam Korpskog. Han gick på waldorfgymnasium – inriktning estet – och dessförinnan gick han i en kommunal skola. Samtalet handlar bl.a. om hur det var att börja på ett Waldorfgymnasium och intrycken han fick där, vad Adam gjorde efter gymnasiet och hur det kommer sig att han tycker extra mycket om perioden 1900-1925. Vi samtalar även om Thiel och hans konstnärsvänner samt om Thielska galleriet där Adam har tagit fram den utställning om Axel Törneman som visas fram till 6 juni.
Här är länken till museets hemsida: https://www.thielskagalleriet.se/
Här är ett exempel på när Adam guidar – fler klipp finns på Thielska Galleriets facebooksida: https://fb.watch/4WoMQLYy7w/ -
I det här avsnittet deltar Jenny Elfsberg Olofsson som går sista terminen på waldorflärarutbildningen på WLH. Hon utbildade sig först till statlig lärare men fick tack vare en föreläsning upp ögonen för waldorfpedagogik och valde efter ca. 10 år som verksam lärare att fylla på sin utbildning med fem år på WLH. Sedan 15 år tillbaka arbetar hon på Björkö Friskola som är en waldorfinriktad skola utanför Linköping. Samtalet handlar bl.a. om hur det är att gå en statlig lärarutbildning och sedan bygga på med en waldorflärarutbildning. Likheter och olikheter samt vikten av att kunna utbilda och vidareutbilda sig som lärare i en Waldorfskola samt hur det är att ha ett försteläraruppdrag med inriktning mot att värna det waldorfpedagogiska på skolan. Observera att det som sägs i avsnittet är de deltagandes åsikter men vi ansåg att det är lönsamt om skolor satsar på att utbilda sina medarbetare oavsett om de arbetar på fritids, skolan eller förskolan. Den 30 april är sista anmälningsdagen till WLH:s utbildningar och här är länken till deras hemsida: http://wlh.se/
Om ni vill komma i kontakt med Jenny når ni henne på [email protected] -
I det här avsnittet deltar Benjamin Elfors. Han är utbildad socionom och har även en poddcast som han har startat tillsammans med en nära vän. I avsnittet samtalar vi om hur det kom sig att Benjamin gick på en Waldorfförskola och i Waldorfskola samt varför Benjamin sedan valde att lämna Waldorfskolan efter åk 9. Vi pratar även om hur det är att podda och hur det är att få möjligheten att intervjua drömgäster. Benjamins podd heter "Kunskap bit för bit" och går att hitta på alla ställen där poddar finns. Bl.a. podcaster och Spotify.
-
I det här avsnittet medverkar Erik Holmström. Han är en fd Waldorfelev som utbildade sig till skådespelare efter gymnasiet och därefter har satsat mer på att arbeta som regissör samt med dockteater för vuxna. Samtalet handlar bl.a. om hur det var att gå i skolan när ens föräldrar arbetade på samma skola samt hur det är att arbeta som regissör. I avsnittet nämner Erik och jag presskonferenserna som han genomförde med dockteatern våren 2020. De går att hitta på Youtube samt på hemsidan här nedan.
Här är dockteaterns hemsida: https://www.malmodockteater.com/ -
I det här avsnittet medverkar Micaela Gustafsson och samtalet rör sig kring en gemensam gymnasietid, att återförenas på en annan plats många år senare och hur det är att spela teater och musik för barn i yngre åldrar. Att inte tappa bort interaktionen med barnen när pandemin är över och vikten av att inte ersätta teater på plats med digital teater. Under det senaste året har många egenföretagare verkligen haft det svårt och så även Micaela men hon har arbetat på och dessutom vunnit priser under 2020. Vill ni veta mer om Micaelas föreställningar och musik hittar ni hennes hemsida här: http://micaela.se/
-
I det här avsnittet medverkar Per Linden Thell, Han är idrottslärare och bothmergymnast sedan många år tillbaka. Vi samtalar om Bothmergymnastikens historia och hur den kom till Sverige på 1960-talet. Vi samtalar även om hur Bothmergymnastiken är upplagd i årskurserna 3 - 12 i Waldorfskolan och hur vissa bothmerrörelser stannar kvar i kroppen och blir till kroppsminnen. Vi pratar även kring frågorna: Är det så att vi håller på att tappa bort Bothmergymnastiken idag i Waldorfskolan? Går det att få in mer av det i den rytmiska delen av morgonperioden t.ex.? Det här och mer får du höra om när du lyssnar på avsnittet
-
I det här avsnittet medverkar Johan Green som arbetar på Waldorflärarhögskolan i Bromma.
Johan har, liksom flera av sina kollegor, gjort en master på Rudolf Steiner högskolan i Norge. Utifrån masteruppsatsen samtalar vi om temat för den, om berättandet och om hur det är att undervisa i SO-ämnen på högstadiet och om skillnaderna mellan att undervisa ungdomar och vuxna.
Vi hittar även en gemensam nämnare i Örebro Waldorfskola.
Om ni vill boka in en föreläsning med Johan eller någon av hans kollegor på WLH går det bra att göra det. De kan även ordna digitala föreläsningar under rådande pandemi. -
Vad är det egentligen för olika tankar som våra vänner, som inte är en del av ”Waldorfvärlden”, har om olika saker i Waldorfskolan? I det här avsnittet deltar Michaela Jolin och vi pratar om allt ifrån vad vi gör i Waldorfskolorna som verkar bra till vad vi gör som verkar konstigt. OBS! Det är ett samtal mellan två vänner/kollegor och åsikterna som förmedlas står för oss som deltar i samtalet. Det speglar inte något som andra behöver hålla med om. Det känns dock viktigt med högt i tak när de som inte är insatta i Waldorfpedagogik har frågor och funderingar och det känns också viktigt att bemöta de frågor som man ev. kan ge svar på. Vi samtalar även om hur det är att vara lärare, hur det är att vara guide, om vår gemensamme lärare, hur vi lärde känna varandra samt vad Michaela gör och har gjort under sitt liv.
-
I det här avsnittet medverkar Maria Isaacs. 2012 lämnade hon, och delar av hennes familj, Sverige för att pröva sina vingar i ”änglarnas stad”. Vi samtalar bl.a. om hur det var att lämna Sverige, hur det är att bo på andra sidan jordklotet, Waldorf här och där samt om politik och BLM-rörelsen.
- Visa fler