Vanity Fair Podcasts

  • Cynisk, sarkastisk och ytterst kvick i tanken var författaren Dorothy Parker. Men sin karriär inledde hon inom modepressen. Än idag är hennes namn synonymt med en lika skarp som sofistikerad stil.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    En nätt brunett, ofta klädd i grönt, med hornbågade glasögon, platta skor och med en förkärlek för mjuka och kryddiga parfymer. Så har Dorothy Parkers beskrivits. Men det som oftare brukar omtalas med henne, är hennes vassa tunga och förmåga att i skrift skärskåda sin samtid, alltid med en humoristisk underton. I år är det femtio år sedan hon avled, 73 år gammal.

    I det tidiga 1900-talet tillhörde Dorothy Parker den första generationen kvinnor som tjänade sina egna pengar. Sin yrkesbana som skribent inledde hon på den anrika modetidningen Vogue, där hon sattes att skriva bildtexter och där hon gjorde sig känd som något av en bråkstake. Snart förflyttades hon istället till den relativt nystartade tidningen Vanity Fair. Det var inte Dorothy Parker emot, hon hade hela tiden haft siktet inställt på att arbeta där. För Dorothy Parker ville skriva, på riktigt. Och det skulle hon också komma att göra, såväl poesi, noveller, som filmmanus.

    Nyligen publicerades boken Jag älskar dig till döds ändå, med nyöversättningar, eller ja, tolkningar, av Dorothy Parkers dikter på svenska. Vi träffar poeten, författaren och översättaren Isabella Nilsson, som fick uppdraget och hon liknar att läsa Dorothy Parkers poesi med att ”bli serverad alltings ljuvliga jävlighet på en silverbricka ihop med ett glas bubbel och en skål geléhjärtan”.

    "I am not a writer with a drinking problem. I’m a drinker with a writing problem" är ett av Dorothy Parkers många citat. Hon var något av en citatmaskin. Fast att hon föredrog att dricka whiskey är gin den dryck hon kommit att bli tätast förknippad med. Hon har till och med fått en ginsort uppkallad efter sig. Vi tittar närmare på förbudstidens relation till alkohol och på ginens status idag.

    Den kvicka och inte sällan elaka humor som Dorothy Parker kommit att personifiera, återfinns även i dragvärlden. Att "throw shade" innebär att man på ett raffinerat sätt förolämpar någon med undertexten i ens skämt. Humorgreppet har sitt ursprung från New Yorks svarta dragscen. Vi ber regissören och koreografen Hans Marklund berättar om när han 1977 för första gången stiftade bekantskap med begreppet. Dessutom ringer vi upp skådespelaren Robert Fux, som nyligen annonserades som programledare för den svenska versionen av tävlingsprogrammet Drag Race. Han beskriver "shade" som en drag queens livsnödvändiga försvarsvapen.

    Veckans gäst är Annina Rabe, litteraturkritiker.

  • Nyhetsbrev har varit en stark och växande trend de senaste åren med nya typer av mediebolag som fokuserar på kanalen.

    Så vad kan företag och vi marknadsförare lära oss av det för skapa nyhetsbrev som levererar värde på riktigt, och som fler vill läsa. Jag bjöd därför in Nicklas Hermansson som är grundare av NomoFomo och expert på nyhetsbrev.

    Han har de senaste åren fördjupat sig inom nyhetsbrev.

    Tillsammans går vi igenom vad som ligger bakom nyhetsbrevets renässans och hur man skapar ett riktigt bra sådant med fokus på strategi, koncept och innehåll. För e-post kan vara en fantastisk kanal för att kommunicera med våra målgrupper, bygga relationer och äga mer av vår data.

    Missa inte att kolla in Nicklas nyhetsbrev NomoFomo Insights för att ta del av intressanta spaningar och se hur han arbetar. Och kolla även in mitt nyhetsbrev.

    Om gästen
    Nicklas Hermansson är journalist, strateg, kreatör, omvärldsbevakare, föreläsare och personen bakom NomoFomo. Ett eget mediehus och nyhetsbrev där han omvärldsbevakar, kurerar och skriver om intressanta nyheter som formar vår framtid.

    Nicklas startade sin karriär som journalist i Sundsvall och har sedan dess bland annat gjort Aftonbladet till en digital förebild som tv-chef, skapat några av Skandinaviens största webb-tv-program på Hard Hat och utvecklat prisvinnande lokal-tv på Mitt Media.

    Sen har han även varit med och skapat framtidens kommersiella innehåll på Bonnier News Brand Studio.

    Om avsnittet
    Nicklas och jag pratar i avsnittet om hur man skapar det ultimata nyhetsbrevet som levererar värde på riktigt till läsarna. Han berättar bland annat om frågorna man ska ställa sig före man startar ett nyhetsbrev och vad det är som gör ett nyhetsbrev riktigt bra.

    Han delar också sin analys av vad företag kan lära sig av nya mediebolag som Morning Brew och Milk Road.

    Du får dessutom höra:

    Olika typer av nyhetsbrev och bra exempel
    Hur man kommer fram till ett bra koncept
    Varför tonalitet och textredigering är så viktigt
    Hur man skapar riktigt bra innehåll för nyhetsbrev
    Vanliga misstag och fallgropar som Nicklas ser
    Tillväxt och hur man får fler prenumeranter
    Och varför man ska ha ett guldkorn i slutet


    Och en massa mer om hur man lyckas med nyhetsbrev…

    Nicklas berättar också om varför han startade sitt, varför han älskar nyhetsbrev och vad han önskar att han hade haft koll på i början. Och han delar självklart också mängder med tips för alla som vill dra igång ett nyhetsbrev.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.

    Där har Nicklas dessutom samlat ihop ett helt gäng med bra länkar till innehåll, resurser och innehåll kring nyhetsbrev och att skapa bra sådana. Han har även lagt med ett antal exempel på bra nyhetsbrev att hämta inspiration från.

    Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet. Här nedan finns grafiken med Nicklas frågor för dig som vill starta ett nyhetsbrev.



    Länkar
    Nicklas Hermansson på LinkedIn
    NomoFomo webbsida
    NomoFomo Insights nyhetsbrev

    Notes on newsletters - Benedict Evans (artikel)

    A Good Newsletter Exit Strategy Is Hard to Find - Delia Cai/Vanity Fair (artikel)

    The Internet’s Unkillable App - Dave Pell/The Atlantic (artikel)

    Farrah Storr of Substack's insider tips on the newsletter platform (poddavsnitt)
    Apple / Spotify

    A 201 guide for taking your newsletters to the next level - newsletter guide.org (guide)

    Sajt för inspiration kring e-postdesign - Really Good Emails (resurs)

    E-postverktyg för nyhetsbrev - Substack (verktyg)

    Nicklas exempel på bra nyhetsbrev:
    Morning Brew - affärs- och ekonominyheter
    Marketing Brew - nyheter inom marknadsföring
    Future social - brev från Morning Brew om sociala medier
    The Hustle - om entreprenörskap och tech
    Read Max - om medier och kultur
    Milk Road - om krypto
    Garbage Day - om internetkultur
    Axios Media Trends – summeringar och analyser av medienyheter

  • Alma och Anelle intervjuar Caroline Johansson (grundaren av smyckesföretaget Zoe Hoop) som fått sina smycken visade på bland annat new York fashion week och i stora modetidningar så som Vouge och Vanity Fair.

    

Hör henne berätta om hur Gud från början till nu öppnat upp till synes omöjliga vägar för att sprida hopp genom smycken. Mer om hennes produkter hittar du här! 

    Hope Morrons instagram hittar du här! 

  • Han skrev i vilda explosiva rus om jakten på liv och mening längs med Amerikas evinnerliga vägar. En resa kantad av vänskap, skapande, rus och delirium. Litteraturväven berättar historien om Jack Kerouac: Beat, Kickar och Delirium. Följ oss gärna på instagram för att se vad som är på gång.Litteraturväven är ett program av och med Jonas Stål, med inläsningar av Beatrice Berg och Dick Lundberg. Jack Kerouacs porträtt är tecknat av Irem Babovic.KÄLLOR:[Litteratur]Cassady, Carolyn – Off the road: mina år med Cassady, Kerouac och Ginsberg, Albert Bonniers Förlag (2008)Gifford, Barry & Lee, Lawrence – Jacks bok: legenden Jack Kerouac, Raben & Sjögren (1990)Ginsberg, Allen – Howl, Bakhåll (1995)Harding, Gunnar (red.) – Beat!: Poesi och prosa från beatgenerationen, Wahlström & Widstrand (2006)Johnson, Joyce – Biroller: en kvinnas ungdomsminnen från 1950 talets beatnikrörelse och kretsen kring Jack Kerouac, Askild & Kärnekull (1984)Johnson, Joyce – The voice is all: the lonely victory of Jack Kerouac, Viking (2012)Kerouac, Jack – Big Sur, Bakhåll (2010)Kerouac, Jack – De underjordiska, Raben & Sjögren (1985)Kerouac, Jack – Dharmadårarna, Bakhåll (2009)Kerouac, Jack – Järnvägen jorden, Bakhåll (1997)Kerouac, Jack – Livet är min konst, Bakhåll (1989)Kerouac, Jack - Maggie Cassidy, Penguin Classics (2009)Kerouac, Jack – Mexico City blues, Penguin Classics (2019)Kerouac, Jack – På väg, Norstedts (2008)Kerouac, Jack – Selected letters 1940-1956, Penguin Books (1996)Kerouac, Jack – Selected letters 1957-1969, Penguin Books (2000)Kerouac, Jack – Visions of Cody, Penguin Classics (2012)McNally, Dennis – Desolate angel: Jack Kerouac, the Beat generation and America, Random House (1979)Maher, Paul (ed.) – Empty phantoms; interviews and encounters with Jack Kerouac, Lulu.com (2015)Nicosia, Gerald – Memory babe: a critical biography of Jack Kerouac, Univeristy of California Press (1994)[Artiklar]Curley, Thomas F. – Everything moves, but nothing is alive, Commonwelll, september 1957Kerouac, Jack – The origins of the beat generation, Playboy, juni 1959Johnsson, Joyce – Kerouac unbound, Vanity Fair, 20 augusti 2007Millstein, Gilbert – Books of the Times, The New York Times, 5 september 1957The ganser syndrome, Time, 9 september 1957The scorns beatniks, Detroit News, 24 augusti 1958[Film]Lerner, Richard – What happened to Kerouac? (1986)[Nätet]Jack Kerouac -St. Pete’s literary lionJack Kerouac, football starKerouac chronologyMurderpediaOn the road: the original scroll reader’s guideShea, Andrea – Jack Kerouac’s famous scroll, ’On the road’ againTyska vargflockarna sprider skräck under havsytan