Thomas Svensson Podcasts

  • Vitvarubutiken Hemmy har gått från 0 till 103 miljoner kronor på fyra år. Grundarna hade med sig värdefulla lärdomar från konkurrenten Tretti och tidigare startups. Hemmy har valt en extremt slimmad modell med tio anställda, men med eget lager och kundservice.

    Låga priser och ren transaktionsmarknadsföring är två andra framgångsfaktorer och förlusterna varit låga med tanke på tillväxten. Det är också viktigt att tidigt börja förhandla fram bättre villkor från leverantörerna.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Björn Fant, vd och medgrundare av Hemmy samt Thomas Svensson, partneransvarig och e-handelsexpert på Svea.

    Som serieentreprenör vet Björn Fant vad som måste prioriteras i ett startup i början och vad som kan vänta till senare. Hemmy har valt open souce-plattformen Open Cart och de har byggt system för kunderna automatiskt ska få svar på de klassiska frågorna var är mina grejjor och kan jag byta eller lägga till något i ordern.

    I februari köpte BHG Group Hemmy och tanken är att deras dotterbolag Vitvaruexperten ska slås ihop med Hemmy.

  • Cyberphoto är en av Sveriges äldsta e-handlare. Efter 26 år lyckas de fortfarande vara relevant för sina kunder och kan uppvisa en stabil tillväxt och resultat. Hemligheten går att läsa av - personalens engagemang och kundfokus.

    Vi presenterar också rykande färska siffror från rapport Digital Försäljning 2021 som tagits fram av Svea. B2B-företagen måste börja ta digital handel på allvar.

    I detta avsnitt av podcasten Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Patrick Ohlsson, vd på Cyberphoto samt Thomas Svensson, partneransvarig och e-handelsexpert på Svea. Cyberphoto startade e-handel redan år 1995. Men nätbutiken har sina rötter i Te-Ges foto, en fotobutik på Västra Esplanaden i Umeå som startats 1955.

    Cyberphoto verkar inom en bransch med trådsmala marginaler. Produkterna och priserna är samma för alla i branschen. I slutändan bara är personalen och kundfokus som gör skillnad. Med kunniga och entusiastiska medarbetare går det att växa i en bransch som minskat med 70 procent i antal kameror de senaste sju åren. Därför kommer aldrig Cyberphoto flytta lagret från Umeå trots lockande propåer varje vecka. Det gör skillnad att personalen kan hämta en kamera från lagret för att kunna svara på alla frågor från kunden.

    Cyberphotos målsättning är inte stora vinster. Kravet är att de ska växa organiskt, finnas kvar i Umeå och personalen ska ha kvar sina jobb utan krav på höga vinster.

    Cyberphoto gör ingen skillnad mellan företag och privatkunder. Deras produktpresentationer passar både privatpersonen som köper med magen och företagaren som kollar in tekniska specifikationer. Företagskunderna kan kräva mer tid vid köp, men ofta blir ordervärdet större.

    Svea har utvecklat sin rapport Digital Försäljning 2021 till att gälla både B2C och B2B. Årets rapport visar att sex av tio företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag genom exempelvis en webbutik eller återförsäljningssida. Hos nästan hälften av dessa företag är det inte heller aktuellt att implementera det i sin verksamhet.

    Oviljan att digitalisera försäljningen förvånar podden. Att våra produkter inte funkar att sälja på nätet är en dålig ursäkt.

    Kolla in våra sponsorer:
    www.treyd.io/
    www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/
    www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel

    Kontakta programledaren Urban Lindstedt
    www.linkedin.com/in/urbanlindstedt/

  • Dagens avsnitt är en intervju med Thomas Svensson, författare från Sundsvall. Han har gett ut två historiska spänningsromaner: Blodgärning och Vattendoktorn. Vi samtalar om hur han börjar med en idéskräva och hur berättelsen växer fram samtidigt som han också gör research. Som egenutgivare har Thomas också bra tips, inte bara hur man skriver klart, utan också hur man kan marknadsföra boken.