Strauss Podcasts
-
Två av medlemmarna från "10 East 23rd Street" är gäster i studion. Där berättar de om alla de obskyra KISS-låtar som de har spelat. Till och med Paul Stanley är imponerad över det här gänget. Sedan har man spelat obskyra Cooper covers inför Alice Cooper. Jimmie och Sofie är aktiva i många andra konstellationer. Försök och hålla räkning på hur många. Gäster: Jimmie Rudolfsson och Sofie Gustafsson Detta har vi pratat om: Carr Jam -21, Sonic Boom, Let Me Know, Valand, Gene Simmons bastekniker (Paul Bassett), Sofie, Jimmie Rudolfsson, Nowhere to Run, Ida Svensson Vollmer, Partners in Crime, Shandi, Carl Linnaeus, Life in the Woods, Out of this World, Animalize, Kissin Time, Kiss Unplugged, Raija, Revenge, God Gave Rock'n'roll to You, Unmasked, Tomorrow, Naked City, Magic Touch, Torpedo Girl, All American Man, John Carlén, Johan Rönn, Rock and roll over, direktimport av skivor, KISS Killers, Burn Bitch Burn, The Oath, Nowhere to Run, Reason to Live, Take it Off, C'mon and Love Me, Beatles, Rolling Stones, amerikanska skivaffärer, Anders Mossberg, Alice Cooper, Stockholms Skivbörs, Sticky Fingers, Nita Strauss, Paul Stanleys Puma skoevent i Miami 2018, Gene Simmons, KISS Kruise II, Eric Singer, Bruce Kulick, Paul Stanley, Eric Carr, Trollhättan Rock City, Henrik Toftling, Patrik Ek, Mr & Mrs Robinson, Niclas Lidholt, Lindus Ladling, Bluebirds over Sweden, Liverpool International Beatleweek, Björk, Dansbandsmusik, Antonella Pirrone, Boney M, Carnival of Souls, Sonic Boom, Monster, Hård attityd i Facebookgrupper, Ace Frehley, Peter Criss, Bruce Dickenson, Soloalbumen, Eric Carr trumsolo, synttrummor, Sparks,
-
Operasångerska. Född och bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Från att som barn känna sig som en grå liten mus som inte vågade tala inför klassen, till att bli en internationellt berömd operastjärna – i Sommar i P1 berättar Nina Stemme om sin resa.
I programmet berättar Nina Stemme om hur arbetet och förberedelserna inför att hon ställer sig på de internationellt mest ansedda operascenerna, och går djupt in i rollerna. Som i fallet med t.ex. Salome i Richard Strauss opera med samma namn: ”Det känslomässiga och intellektuella arbetet går i vartannat hela tiden. Under repetitioner med regissör och pianist, ibland även med dirigent låter jag tankar och känslor komma till mig, registrerar, lägger på hög i bakhuvudet.”
Hon berättar om sin resa från att vara blyg som barn, inte våga sjunga eller tala inför klassen till att bli stjärnsångerska som intar de stora scenerna runt om i världen.
Nina Stemme beskriver också om sina möten med, och syn på, patriarkala strukturer och konstnärskulter inom operavärlden. Och hur hon har valt bort attraktiva erbjudanden för att få livet som helhet med familjen att fungera. Nina Stemme resonerar också kring bilden av sin konstform. Till exempel ”operadöden”: det som ibland ses som en patriarkal bestraffning när en ung kvinnlig rollfigur får sätta livet till i en opera: ”När min rollperson dör på scenen så ser jag henne inte som ett offer utan mer som en symbol för företeelser som behöver försvinna i vårt samhälle. Eller snarare något vi som publik skulle kunna ta ställning till och bearbeta inom oss.
Om Nina StemmeVärldsberömd sopran som uppträtt på alla stora operascener. Gjorde under våren bland annat succé i Chicago som Elektra i Strauss opera. Hyllades för en enastående sångteknik och en scenisk närvaro som väckte starka känslor. ”Hennes karriär är i ett magiskt ögonblick”, skrev en av kritikerna.
Är känd för djupt personliga tolkningar av komplexa hjältinnor. Andra framstående rollprestationer är som Isolde, Brünnhilde och Kundry, alla ur operor av Richard Wagner.
Har utnämnts till världens bästa operasångerska och är fullbokad flera år framåt. Har bland annat fått Birgit Nilsson-priset, världens största musikpris inom klassisk musik, och är hovsångerska.
Producent: Eric Schüldt
-
I PROGRAMMET: Varför går inte Erika Sunnegårdh på provsjungningar i högklackat? Vad är sanningen bakom dirigenternas listor av favoritsångerskor? Hur känns det att bli utbuad?
Och om en dvärgpinscher som heter Maestro.
BAKGRUND:
Sopranen Erika Sunnegårdh föddes i Danderyd till en familj av sångare, men flyttade till USA när hon var 19 år för att utbilda sig. Debuten skedde först när hon var 38 och det var på Malmö operan 2004 med titelrollen i Puccinis opera Turandot. Det stora internationella genombrottet skedde genom inhoppet på Metropolitan opera i Beethovens Fidelio. Sedan dess har Sunnegårdh förutom Turandot i Umeå och Death and the maiden i Malmö, främst varit verksam utanför Sverige på stora scener och konserthus ute i världen. Hon reser 11 månader om året.
AKTUELL MED: Konserter med Malmö symfoniorkester 24 och 25 oktober. Debuterar på Stockholmsoperan 9 november då hon ingår i det nya sångarlaget som gör Turandot på Kungliga operan. Den första soloskivan är ett projekt som bygger på crowd sourcing och görs i samarbete med Malmö symfoniorkester. Den innehåller musik av Beethoven, Wagner och Strauss och kommer ut 13 november.